تحلیلی بر چگونگی رفع اختلالات خواندن و نوشتن در دانش‌آموزان دوزبانه

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 هیئت علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مفتح شهر ری

2 دبیر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان

3 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

خواندن و نوشتنِ زبان رسمی و مادری، نیاز اساسی و غیرقابل‌انکاری برای هر فرد و فراگیری است؛ اما در این مسیر همواره مشکلاتی بروز می‌کند که مانعی پیش روی یادگیری می شوند. پژوهش حاضر به رفع مشکلات خواندن و نوشتن یکی از دانش‌آموزان پایۀ دوم دبستان بهار روستای کنت صورت گرفته است.این پژوهش کیفی و از نوع اقدام پژوهی است و داده‌های آن از طریق مشاهده، مصاحبه با والدین، جلسه با همکاران و جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی جمع آوری و تنظیم شده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، عمده ترین علل اختلالات خوانداری و نوشتاری، عدم آشنایی دقیق با حروف فارسی، ناتوانی در ترکیب حروف با یکدیگر، اشتباه در هجی کردن و صدا کشی، جاانداختن حروف یا کلمه، عدم فعالیت در خانه، اشتباه شنیدن و نادرست نوشتن کلمات هم‌صدا، وارونه‌نویسی، کاهش اعتماد به نفس، بی‌توجهی در دندانۀ کلمات و نقطه‌ها و کم کردن حروف و کلمات در نوشتن دیکته تشخیص داده شد. در مرحلۀ بعد تکنیک های مناسب شنوایی، بینایی و لامسه در طول سال تحصیلی ارائه شد و نتایج نشان داد که میزان توانایی خواندن و نوشتن دانش آموز به میزان بالایی بهبود یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of How to Eliminate Reading and Writing Disorders in Bilingual Students

نویسندگان [English]

  • aliakbar kamalinahad 1
  • mojib AL rahman Dehani 2
  • javad jahandideh 3
1 assistant professor Persian language and literature, Farhangian University, iran
2 Secretary of Education of Sistan and Baluchestan
3 Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Reading and writing the official and mother tongue is a basic and inescapable need for every person and learning, but in this way, there are always problems that hinder learning.The present study was conducted to solve the problem of reading and writing problems of one of the second grade students of Bahar primary school in Kent village. The present study is a qualitative research of action research type. Data were collected through observation, interviews with parents, meetings with colleagues and searching databases. As a result of collecting information, the reason for this is lack of accurate familiarity with Persian letters, inability to combine letters with each other, incorrect spelling and phonics, misplacement of letters or words, inactivity at home, incorrect hearing and misspelling of consonant words, inversion, Decreased self-confidence, inattention to the words and dots and diminished letters and words in dictation were diagnosed. In the next stage, appropriate hearing, vision and touch techniques were presented during the school year. The results showed that the student's ability to read and write was greatly improved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Persian language"
  • "student
  • educational research"
  • "disorder"
  • "reading and writing"