ارزیابی سطح تربیت شهروندی دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: پردیس حکیم فردوسی)

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان

2 پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

چکیده

هدف این مقاله ارزیابی میزان برخورداری دانش‌آموختگان پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان از تربیت شهروندی بوده است . این پژوهش، تحقیق توصیفی و کاربردی است و در انجام آن از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است. جامعه پژوهشی شامل دو جامعۀ کارکنان و دانش‌آموختگان بود. انتخاب نمونه کارکنان به تعداد 20نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند و نمونه‌گیری از جامعه 180 نفری دانش‌آموختگان سال 1396 با روش نمونه گیری در دسترس در زمان دانش‌آموختگی، به تعداد 68 نفر انجام شد. برای گردآوری اطلاعات کامل‌تر سه نوع پرسشنامه محقق‌ساخته با همان مولفه‌ها برای دو جامعه پژوهشی کارکنان و دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی(برادران) استان البرز تنظیم شد: الف) ارزیابی کارکنان ب) خودارزیابی دانش‌آموختگان ج) ارزیابی دانش‌آموختگان از همتایان. تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی(میانگین) و استنباطی (تحلیل واریانس) انجام گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که میزان برخورداری دانش‌آموختگان مورد مطالعه از دانش شهروندی در حد متوسط و در بخش‌های نگرش و مهارت در حد بالاتر از متوسط و زیاد است .همچنین میزان برخورداری دانش‌آموختگان از تربیت شهروندان در دیدگاه همتایان و کارکنان متوسط و از منظر خود دانش‌آموختگان بالاتر از متوسط می باشد. از سوی دیگر یافته‌ها نشان داد به صورت کلی بین میانگین خودارزیابی با ارزیابی دانش‌آموختگان از همتایان و ارزیابی کارکنان تفاوت معنادار وجود دارد اما بین ارزیابی کارکنان با ارزیابی دانش‌آموختگان از همتایان خود به صورت کلی و به تفکیک مؤلفه‌ها تفاوت معنادار وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

evaluating the level of citizenship education of graduates in Farhangian University: campus of Hakim Ferdowsi

نویسندگان [English]

  • hassan ali garmabi 1
  • hassan mazaheri 2
1 professor of farhangian univerrsity
2 organization of educational research and planning
چکیده [English]

The purpose of this paper is to evaluate the level of citizenship education of Hakim Ferdowsi University College graduates. This research is a descriptive research. In this research, a survey method and a researcher-made questionnaire were used. For collecting more complete information through tripling, three types of questionnaires with the same components were used for two research community of staff and graduates of Farhangian University. Hakim Ferdowsi Campus of Alborz province was set up: a) staff assessment b) self-assessment of graduates c) assessment of graduates from their peers. A sample of 20 employees was selected through a targeted sampling method and a sample of 180 graduated students in 1396 with a sampling method available at graduation time, was conducted in 68 people. Data analysis was done using descriptive (mean) and inferential statistics through SPSS software. The findings of the study showed that the level of knowledge of the graduates from the citizenship knowledge is moderate and in the attitudes and skills of the higher and medium levels of higher than average.. In this regard, the status of the graduates from the following components of knowledge, attitude and skills Citizenship was distinguished by distinction. On the other hand, the findings showed that there is a significant difference between the mean self-assessment with the evaluation of graduates from the peers and staff evaluation, but there is no significant difference between the evaluation of the employees and the evaluation of the graduates from their peers in general and in terms of the components.

کلیدواژه‌ها [English]

  • citizen
  • citizenship education
  • graduates
  • Farhangian University
  • تایلر،رالف (1383). اصول اساسی برنامه‌ریزی ‌درسی و آموزش؛ ترجمه علی تقی پور ظهیر. تهران: انتشارات آگاه.
  • حسینی مهر،علی؛ سیف نراقی،مریم؛ نادری، عزت‌الله و شریعتمداری، علی (1390). «مهارت‌های شهروندی موردنیاز دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی». فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال 5، شماره 4، زمستان 1390، صص65-44.
  • جمالی تازه‌کندی، محمد؛ طالب‌زاده نوبریان، محسن و ابوالقاسمی، محمود (1392). «تحلیل جایگاه مؤلفه‌های تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه». پژوهش در برنامه‌ریزی‌ درسی، سال دهم، دوره دوم،شماره 10، تابستان 1392، صص 19-1.
  • حیدری، الهام و مرزوقی، رحمت اله (1397). «بررسی تأثیر مهارت‌های شهروندی سایبری بر استفاده بهینه از فضای مجازی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز». دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 11، شماره 3،صص 88-81.
  • رضایی پور، آرزو (1385). مجموعه کامل قوانین و مقررات حقوق شهروندی؛ چاپ اول، تهران: انتشارات آریان.
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران؛ قابل دسترس در سایتoerp.ir.
  • صمدی، پروین و خسروی، مهناز (1396). «تهدیدها و فرصت‌های برنامه درسی پنهان در تربیت شهروندی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان». مجموعه مقالات همایش تربیت شهروندی. تهران: انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.
  • عیوضی، محمدرحیم و باب گوره، سید حسام‌الدین (1391). «تحول مفهوم شهروندی ظهور شهروند جهانی». فصلنامه سیاست، دوره 42، شماره 3، پاییز1391، صص 205-187.
  • قادری، مصطفی (1396). عمل و نظریه در مطالعات برنامه درسی؛ تهران: انتشارات آوای نور.
  • قائدی، یحیی (1385). «تربیت شهروند آینده». فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، شماره 17، سال پنجم، پاییز 85، صص210-183.
  • قلتاش، عباس (1391). تربیت شهروندی(رویکردها، دیدگاه‌ها و برنامه درسی)؛ تهران: انتشارات یادواره کتاب.
  • کیشانی فراهانی، عزت‌الله؛ فرمهینی فراهانی، محسن و رهنما، اکبر (1392). «مؤلفه‌های اساسی تربیت شهروند اسلامی ایرانی». فصلنامه مطالعات ملی، سال چهاردهم شماره 4.صص 76-51.
  • معین، محمد (1387). فرهنگ فارسی. انتشارات فرهنگ‌نما.
  • ملکی، حسن و گرمابی، حسن علی (1397). هویت هنری و زیبایی‌شناسانه برنامه درسی؛ تهران: انتشارات آییژ.
  • مهرمحمدی، محمود (1392). جستارهایی در برنامه درسی؛ تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
  • میلر، جی پی (1386). نظریه‌های برنامه درسی؛ ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: انتشارات سمت.
  • نش،کیت (1383). جامعه‌شناسی سیاسی معاصر؛ ترجمه محمدتقی دل‌فروز. تهران: انتشارات کویر.

 

  • Chavez, Anders. Alberto (2016). Citizenship education in Ecuador: perceptions of students & teachers. International studies, Vol 9, No 12, pp 206-2018.
  • Clough, Nick & Holden, Cathie (2005). Education for citizenship: ideas into action. London: published in the Taylor & Francis e-library.
  • Dusi, Paola, Steinbach,Marilyn & Messetti, Giuseppina(2012).citizenship education in multicultural society: teachers practices. International conference on education and educational psychology. Procedia- social & behavioral sciences 69. pp 1410-1419.
  • Davies,Lynn; Harber Clive& Yamashita, Hiromi(2005).Global citizenship education: the needs of teachers and learners. DFID funded research project. Center for international education & research, school of education university of Birmingham,UK.
  • Estelles, Marta & Romero, Jusus(2016). Teacher education for citizenship in globalized world: a case study in spain. Journal of international social studies, Vol 6, No 2, pp 21-23.
  • Arthur.w.(1974). Toward human curriculum. American educational research Association.
  • Global citizenship education: Topics and learning objectives (2015).Published by Unesco.
  • Homana,Gary;Barber, Carolyn & Torney-purta, Judith(2006) Assessing School Citizenship Education Climate: Implications for the Social Studies. CIRCLE Working Paper 48: June 2006.
  • Jarrar, Amani Ghazi (2012). Global citizenship education in Jordanian universities. Procedia- social & behavioral sciences 47. pp 1922-1926.
  • Pinar, William. F; Reynolds, William.M; Slattery, Patrick & Taubman, Peter. M(2008). Understanding curriculum: an introduction to the study of historical and centemporary curriculum discourse. New Yourk: Peter Lang Publishing.
  • Thijs, Annette & Akker, Jan,Van,Den.(2009). Curriculum in development. Nethelands: Published by SLO.