تأثیرآموزش معکوس بر میزان انگیزش و یادگیری دانش آموزان در درس زیست شناسی: بررسی نقش جنسیت در میزان اثربخشی روشی نوین

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران

3 دانشکده علوم پایه، دانشگاه مازندران

چکیده

هدف این تحقیق بررسی تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر میزان انگیزش و یادگیری درس زیست‌شناسی و مقایسه آن بین دختران و پسران است. نمونه آماری پژوهش شامل 91 دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1399-1398، در چهار کلاس توسط یک دبیر در دو دبیرستان عادی پسرانه و دخترانه، به صورت سنتی (گروه های گواه) و کلاس معکوس (گروه های آزمایش) با روش پیش آزمون-پس آزمون تحت آموزش قرار گرفتند. تحلیل داده های حاصل از آزمون پیشرفت تحصیلی زیست‌شناسی محقق ساخته و پرسشنامه انگیزش، با آمار توصیفی و استنباطی و به کمک نرم افزار SPSS انجام شد. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت بین دانش‌آموزانی که تحت آموزش به روش کلاس معکوس قرار گرفته‌اند و دانش‌آموزان گروه گواه، از نظر انگیزه و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنى‌دارى وجود دارد. آموزش به روش کلاس معکوس نسبت به روش سنتی منجر به افزایش یادگیری می شود و این افزایش در دختران نسبت به پسران بیشتر است. نتایج حاصل نشان داد کلاس معکوس موجب تقویت همکاری‌های گروهی و یادگیری و درک عمیق‌تر مفاهیم می‌شود. از بررسی پرسشنامه والدین نیز مشخص شد آنان نسبت به این روش تمایل دارند ولی عواملی مثل عدم اعتماد به مضامین دنیای مجازی و وجود سایه سنگین کنکور، از موانع موجود به شمار می روند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of reverse education on students' motivation and learning in biology: A study of the role of gender in the effectiveness of a new method

نویسندگان [English]

  • azam gholami 1
  • hossein zare 2
  • vaheed fallah 3
1 department of biology, farhangian university, tehran, iran
2 department of biology, farhangian university, tehran
3 faculty of science, mazandaran university
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of flipped classroom on the motivation and learning biology then compare it between girls and boys. The statistical sample of the study includes 91, 11th grade students in the field of experimental sciences in Amol city in the academic year 2019-2020, These students were trained in four classes by a teacher in two normal high schools for boys and girls, traditionally (control groups) and reverse class (experimental groups) by pre-test-post-test method. Data analysis of biology academic achievement test was done by a researcher and motivation questionnaire was performed with descriptive and inferential statistics using SPSS software. In general, it can be concluded that there is a significant difference between students who have been taught in reverse class and students in the control group in terms of motivation and academic achievement. Reverse class teaching leads to increased learning compared to the traditional method. This increase is greater in girls than in boys. The results showed that the inverse class strengthens group collaboration and deeper learning and understanding of concepts. Examination of the parents' questionnaire also showed that they are inclined to this method, but factors such as lack of trust in the themes of the virtual world and the existence of a heavy shadow of the entrance exam are among the existing obstacles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Flipped classroom"
  • "Biology"
  • "learning"
  • "Gender"
اسماعیلی فر، محمدصادق؛ تقوایی یزدی، مریم؛ نیاز آذری، کیومرث. (1394). »تأثیر رویکرد کلاس معکوس بر احساس تعلق به مدرسه دانش‌آموزان دوره ابتدایی». کنفرانس ملی مطالعات هنر و پژوهش‌های علوم انسانی. مؤسسه مدیریت دانش شباک، (15), 127–117.
جوشقان نژاد، فاطمه؛ باقری، محسن. (1397). »تأثیر کلاس درس معکوس بر انگیزش تحصیلی و یادگیری دانشجویان در درس کامپیوتر». پژوهش در برنامه‌ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی), 15(31 (پیاپی 58) ), 95-107
شکر باغانی، اشرف السادات( ۱۳۹۸).»علم و هنر یادگیری»، ضمیمه ماه‌نامه آموزشی، تحلیل و اطلاع‌رسانی ، تهران، ویژه‌نامه پایه دهم، (25): 227–217.
کیامنش، علیرضا؛ پور اصغر، نصیبه. (1388).» بررسی تفاوت دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد ریاضی (خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی». پژوهش‌های نوین روان‌شناختی (روانشناسی دانشگاه تبریز), 4(13), 161-190.
معین، مرتضی. (1397). »کار آیی نظام‌های معنایی و تعاملی لاندوفسکی در تحلیل گفتمان‌های آموزشی و جستارهای زبانی». پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی. (45), 297–317.
محمدی، اکرم. (1397)» . تدریس به روش معکوس یا وارونه». چهارمین همایش علمی پژوهشی استانی از نگاه معلم.
Awidi, Isaiah T., & Paynter, Mark. (2019). “The impact of a flipped classroom approach on student learning experience”. Computers & Education128, 269-283.
Abu-Shanab, Emad Ahmed. (2020). “Students' Perceptions of Flipped Classrooms, Gender, and Country Difference”. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT), 15(4), 36-56.
Ajam, Ali Akbar. (2015). “The Role of Academic Self-Efficacy and Interpersonal Relations Skills of Students in the evaluation based on Blending Learning”. Research in Medical Education 7 (1), 3-12
Birgili, Benji, Seggie, Fatma Nerva & Oğuz, Ebru. (2021). “The trends and outcomes of flipped learning research between 2012 and 2018: A descriptive content analysis”. J. Comput. Educ8, 365–394.
Bishop, Jacob Lowell, Verleger, Mattehew. A., & others. (2013). “The flipped classroom: A survey of the research”. ASEE National Conference Proceedings, Atlanta, GA, 30(9), 1–18.
Farah, Mirrelle. (2014). “The impact of using flipped classroom instruction on the writing performance of twelfth grade female Emirati students in the applied technology high school (ATHS)”. The British University in Dubai (BUiD).
Fulton, Kathleen. (2012). “Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning”. Learning & Leading with Technology, 39(8), 12–17.
Gaughan, Judy E. (2014). “The flipped classroom in world history”. The History Teacher, 47(2), 221–244.
Higgins, Steve. J. (2003). “Does ICT improve learning and teaching in schools? ” BERA, British Educational Research Association.
Kuhlmann, Katrina. (2021). “Flipped Classroom Effects on Upper Elementary and Middle School Student Motivation Inside and Outside the Classroom”.
Ölmefors, Oscar, & Scheffel, Jan. (2021). “High school student perspectives on flipped classroom learning”. Pedagogy, Culture & Society, 1-18.
Wlodkowski, Raimond J., & Ginsberg, Margery B. (1995). “Diversity & Motivation: Culturally Responsive Teaching. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series”. Jossey-Bass Education Series, Jossey-Bass Social and Behavioral Science Series. ERIC.
Yen, Tasi-Fa. (2020). “The performance of online teaching for flipped classroom based on COVID-19 aspect”. Asian Journal of Education and Social Studies, 57-64.