بررسی میزان شیوع و تفاوت‏های جنسیتی اهمال‏ کاری تحصیلی در دانش‏ آموزان کلاس ‏های چندپایه مقطع متوسطه اول مطالعه موردی: خراسان جنوبی

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران و دبیر آموزش و پرورش

2 گروه علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان شیوع و تفاوت‏های جنسیتی اهمال‏کاری تحصیلی در دانش‏آموزان کلاس‏های چندپایه مقطع متوسطه اول انجام شد. روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا مطالعه موردی و از نظر هدف کاربردی بود. شرکت‏کنندگان تعداد 150 دانش‏آموز پایه نهم مشغول به تحصیل در کلاس‏های چندپایه استان خراسان‏جنوبی بودند که به روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای انتخاب شدند. جمع‏آوری داده‏ها با استفاده از پرسش‏نامه اهمال‏کاری تحصیلی سواری (1391) انجام پذیرفت. نتایج بررسی آمار توصیفی نشان داد که 24 درصد دانش‏آموزان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین قرار گرفتند و دارای اهمال‏کاری شدید تلقی شدند، 61.33 درصد بین یک انحراف معیار بالاتر و یک انحراف معیار پایین‏تر از میانگین قرار گرفتند و دارای اهمال‏کاری متوسط دسته‏بندی شدند و 14.66 درصد یک انحراف معیار پایین‏تر از میانگین را به خود اختصاص دادند و دارای اهمال‏کاری خفیف تشخیص داده شدند. هم‏ چنین، دانش‏آموزان پسر میانگین نمره بالاتری در پرسش‏نامه اهمال‏کاری تحصیلی نسبت به دانش‏آموزان دختر کسب کردند و بررسی آمار استنباطی از طریق اجرای آزمون تی مستقل نشان‏ داد که تفاوت مشاهده شده بین میانگین نمرات دو گروه به لحاظ آماری معنی‏دار می‏باشد. نتایج این پژوهش می‏تواند توسط متخصصین امر تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Prevalence Rate and Gender Differences of Academic Procrastination among Students of Multi-Grade Classes in Junior High School Case Study: South Khorasan

نویسندگان [English]

  • Farnaz Imanpoor 1
  • Fahimeh Imanpoor 2
1 Department of English Language and Literature, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran & teacher
2 Sports Science Department, University of Birjand, Birjand, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the prevalence and gender differences of academic procrastination among students of multi-grade classes in junior high school. The research method was descriptive in terms of strategy, case study in terms of execution path, and applied in terms of purpose. The participants in the research were 150 ninth grade students (82 boys and 68 girls) who were studying in multi-grade classes in South Khorasan province and were selected by random cluster sampling. Data collection was done using Sawari academic procrastination questionnaire (2013). The results of descriptive statistics showed that 24% of students were one standard deviation higher than the mean and were considered to have high procrastination, 61.33% were between one standard deviation higher and one standard deviation lower than the mean and were classified as having medium procrastination and 14.66% had one standard deviation lower than the mean and were diagnosed as low procrastinators. Also, boy students obtained a higher score in the academic procrastination questionnaire than girl students, and the inferential statistics analysis through running an independent samples t-test showed that the observed difference between the average scores of the two groups was statistically significant. The results of this research can be used by education experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic procrastination
  • multi-grade classes
  • prevalence rate
  • gender differences
  • students