حیات معقول و ابعاد تربیت عقلانی از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری(ره)

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران

2 گروه الهیات دانشگاه فرهنگان تهران

چکیده

این پژوهش به بررسی مفهوم حیات معقول از دیدگاه علامه جعفری و تربیت عقلانی در این مفهوم می‌پردازد. عقل در محافل اندیشمندان اسلامی از دیرباز، منبع استنباط، قوه دراکه و عامله و ممیز مطرح‌شده و ماهیت تعلیم و تربیت انسان، همان عقلانیت اوست به‌طوری‌که اگر عقلانیت از او سلب شود، انسانیت او فرومی‌ریزد و نقش تربیتی او از بین می‌رود. مقوله تربیت نیز از ابتدایی و اساسی‌ترین نیازهای زندگی بشری است. انسان در پرتوی تربیت صحیح است که به‌عنوان موجودی هدفمند و اندیشه‌ورز به اهداف و آرمان‌های خود دست یازیده و قله رفیع سعادت مطلوب خویش را فتح می‌کند درواقع تربیت، فراهم کردن زمینه‌ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است. روش پژوهش در این کار، با استفاده از فیش‌برداری و جمع‌آوری از آثار علامه جعفری و استفاده از آرا و اندیشه‌های وی درزمینهٔ حیات معقول و تربیت عقلانی، به‌صورت تحلیلی توصیفی بوده که برای گردآوری داده‌ها از کتاب‌خانه‌ای بهره گرفته‌شده است. علامه، تربیت عقلانی را پرورش قوه تفکر انسان برای انتقال از حیات معمول به حیات معقول می‌داند. هدفی غایی تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری عبادت و بندگی خدا است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reasonable life and dimensions of rational education from the point of view of Mohammad Taghi Jafari

نویسندگان [English]

  • abdolsaeed mohammad shafiee 1
  • ali najjarpoorian 2
1 Department of Educational Science, Farhangian University, Tehran, Iran
2 cfu
چکیده [English]

This research examines the concept of reasonable life from the point of view of Allameh Jafari and rational education in this concept. In the circles of Islamic thinkers, reason has long been mentioned as the source of inference, the power of understanding, and the agent and judge, and the nature of human education and training is his rationality, so that if rationality is taken away from him, his humanity will collapse and his educational role will disappear. Education is one of the most basic needs of human life. In the light of education, man is correct, as a goal-oriented and thoughtful being, he achieves his goals and ideals and conquers the lofty peak of his desired happiness. In fact, education is providing the grounds and factors to actualize and flourish human talents in the desired direction. The research method in this work is analytical and descriptive, using the collection of Allameh Jafari's works and his opinions and thoughts in the field of rational life and rational education, and a library was used to collect data. Allameh considers intellectual education to be the cultivation of human thinking power to move from ordinary life to rational life. According to Allameh Jafari, the ultimate goal of intellectual education is the worship and service of God.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reasonable life
  • thinking
  • and rationality
  • rational education
  • Allameh Jafari