ارزیابی عملکرد رسانه آموزشی شاد در دروس مطالعات اجتماعی از دیدگاه دانش آموزان

نوع مقاله : علمی ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی آموزش تاریخ ، پردیس حکیم فردوسی البرز

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان، گروه آموزش ابتدایی، تهران، ایران

3 کارشناس فرهنگی پردیس حکیم فردوسی البرز

چکیده

ارزیابی عملکرد رسانه آموزشی شاد از دیدگاه دانش آموزان به‌عنوان مخاطبان اصلی آموزش مجازی می‌تواند بستر‌های لازم را به‌منظور ارائه راهبردهای متناسب آموزشی نه‌تنها در دوران کرونا حتی بعد از آن نیز فراهم نماید. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد رسانه آموزشی شاد در دروس مطالعات اجتماعی از دیدگاه دانش‌آموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مدارس مقطع متوسطه اوّل شهر زنجان به تعداد 5983 نفر بود. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) 361 نفر تعیین گردید و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده اعضای نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته که مشتمل بر 31 سؤال بود، استفاده شد. این پرسشنامه شامل 7 بعد: معدل تحصیلی، حالات انگیزشی دانش آموزان، مطلوبیت محتوای آموزشی، مدیریت و هماهنگی آموزشی دروس تحصیلی، عملکرد آموزشی و رضایت دانش آموزان از کاربردی بودن بود. جهت انجام روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و برای محاسبه میزان پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون‌های ویلکاکسون، فریدمن و تی تک نمونه‌ای و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد. یافته‌های پژوهش بیانگر این مطلب است که جامعه آماری موردمطالعه معدل کمتری در دروس اجتماعی کسب نموده‌اند و نسبت به کارایی رسانه شاد در دروس تاریخ و مدنی نظرات مطلوب نداشته‌اند و شاد را رسانه‌ای متوسط و نیازمند پیشرفت روزافزون می‌دانند که بر این اساس تقویت کیفیت محتوایی و امکانات نرم‌افزاری شاد از ضروریات کاربردی نمودن آن می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Performance Happy Educational Media Performance Social Studies Courses from Students' Perspectives

نویسندگان [English]

  • Amir Karimi 1
  • Omid Mehni 2
  • sajjad jalilian 3
1 Teaching history student of Hakim frdosi alborz university
2 Lecturer, Farhangian University, Department of Primary Education, Tehran, Iran
3 Cultural expert alborz hakim ferdosi
چکیده [English]

Evaluating the performance of a happy educational media from the students' point of view as the main audience of e-learning can provide the necessary context for presenting appropriate educational strategies not only during the coronation period but also after it. The aim of this study was to evaluate the performance of happy educational media in social studies courses from the perspective of students. The statistical population of the study included all male students of Zanjan junior high schools in the amount of 5983 people. The statistical sample size was determined based on Krejcie and Morgan (1970) table of 361 people and the members of the statistical sample were selected using simple random sampling method. A researcher-made questionnaire consisting of 31 questions was used to collect the required data. This questionnaire included 7 dimensions: grade point average, students 'motivational states, desirability of educational content, management and educational coordination of academic courses, educational performance and students' satisfaction with being practical. Content validity method was used to perform the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha test was used to calculate the reliability.Research data were analyzed using Wilcoxon, Friedman and t-test samples and SPSS statistical software. Findings indicate that the statistical population studied had a lower grade point average in social studies and did not have favorable opinions about the effectiveness of happy media in history and civics courses and considered happy media as medium and in need of increasing progress. The basis of strengthening the quality of content and happy software features.

کلیدواژه‌ها [English]

  • shad educational media
  • Corona era
  • Social studies