بررسی اثرگذاری شیوه ترسیم جدول‌ در بهبود خط تحریری دانش‌آموزان کلاس پنجم

Document Type : تخصصی

Authors

1 mofatteh university

2 M

Abstract

از آنجا که تا کنون در تعلیم خوشنویسی از نظام نقطه‌گذاری استفاده شده است، این روش را می‌توان روشی ابداعی دانست. در این روش، دانش‌آموز بجای آنکه مجبور باشد درستی یا نادرستی نوشتن حروف را با محک نقطه بسنجد، می‌تواند با استفاده از مساحتی که یک حرف در جدول اشغال می‌کند به اندازه و هندسه درست خط نزدیک شود. البته برخی نیز روش پررنگ کردن را پیشنهاد داده‌اند که به نظر می‌رسد این روش نیز کارامد نباشد. چراکه صرفاً با حرکت دست و قلم دانش آموز روی سطور کمرنگ، بر اثر تکرار و تمرین، نوعی عادت شکل می‌گیرد و دانش‌آموز به لحاظ شناختی، از کم و کیف شکل‌گیری حروف آگاه نمی‌شود. استفاده از روش ترسیم جدول در خط تحریری ابداع نگارنده این مقاله است و تاکنون جایی سوابقی از این نوع تعلیم دیده نشده است.با این روش میتوان تاثیر مثبت و معناداری در بهبود خط تحریری دانش اموزان را مشاهده کرد.

Keywords