پژوهش حاضر به بررسی میزان تأثیردورههای کوتاهمدت اعتقادی مذهبی بر دانشجویان با جهتگیری ( درونی- بیرونی) دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان همدان میپردازد. مذهب با مبدأ درونی، فراگیر و دارای اصول سازمانیافته و درونی شده است ولی مذهب با مبدأ بیرونی، امری خارجی و ابزاری است که برای ارضاء نیازهایی مانند آرامش، معاشرت، ایجاد امنیت و برای توجیه خود و حتی موقعیت به کار گرفته میشود. طرح پژوهشی عملی- مقایسهای است و حجم نمونه شامل تعداد 154 نفر از دانشجویان دورههای کارشناسی که بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در سال 1395در رشتههای مختلف در دانشگاه فرهنگیان پردیسهای استان همدان مشغول به تحصیل بودهاند، میباشند. ابزار پژوهش مقایسه جهتگیری مذهبی (درونی- بیرونی) آل پورت (ros ) و مقایسه شیوههای لازاروس فولکمن (woc) را شامل میگردید. پس از اجرای آزمون نفراتی که در آزمون جهتگیری مذهبی پایین ترین نمره را گرفته بودند بهعنوان افراد دارای جهتگیری مذهبی درونی و نفراتی را که بالاترین نمره را آورده بودند بهعنوان افراد دارای جهتگیری مذهبی برونی در نظر گرفته شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری، تفاوت بین میام کین دوم گروه مستقل ( آزمونt ) استفاده گردید. یافته بهدستآمده درمجموع، فرضیههای اصلی این پژوهش را تأکید کردند و نتیجه گرفته شد که دانشجویان با جهتگیری مذهبی درونی وجهتگیری مذهبی برونی، با برگزاری دورههای کوتاهمدت مذهبی تأثیرپذیری داشتهاند
عبادی, ., سبحانی, ., & تولایی, . . (2018). تاثیر آموزش کوتاه مدت مذهبی بر دانشجو معلمان برون گرا و درون گرا دانشگاه فرهنگیان استان همدان.. Pouyesh in Humanities Education, 4(11), 71-82.
MLA
موسی عبادی; جلال سبحانی; محمد حسن تولایی. "تاثیر آموزش کوتاه مدت مذهبی بر دانشجو معلمان برون گرا و درون گرا دانشگاه فرهنگیان استان همدان.", Pouyesh in Humanities Education, 4, 11, 2018, 71-82.
HARVARD
عبادی, ., سبحانی, ., تولایی, . . (2018). 'تاثیر آموزش کوتاه مدت مذهبی بر دانشجو معلمان برون گرا و درون گرا دانشگاه فرهنگیان استان همدان.', Pouyesh in Humanities Education, 4(11), pp. 71-82.
VANCOUVER
عبادی, ., سبحانی, ., تولایی, . . تاثیر آموزش کوتاه مدت مذهبی بر دانشجو معلمان برون گرا و درون گرا دانشگاه فرهنگیان استان همدان.. Pouyesh in Humanities Education, 2018; 4(11): 71-82.