در آموزش و پرورش شرایط متنوعی وجود دارد که متفاوت از یکدیگر بوده و برنامه ریزان به ویژه معلمان به مقتضای شرایط می بایست کار یاددهی و یادگیری را پیش ببرند. یکی از این شرایط که در آن معلمان می بایست به فعالیت ادامه دهد، وجود مدارس کوچک با کلاسهای چند پایه است. عوامل جغرافیایی و پراکندگی روستاها، کمبود منابع انسانی، کمبود دانش آموزان واجب التعلیم، مهاجرت روستاییان و عوامل اجتماعی، اقتصادی از جمله عواملی هستند که باعث بوجود آمدن کلاس های چند پایه شده اند. هدف مقاله حاضر بررسی فرصتها و تهدیدهای کلاس های چندپایه می باشد. جامعهی آماری پژوهش حاضر را کلیهی معلمان چندپایه شهرستان ماکو تشکیل می دهند که از این میان تعداد 20نفر با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد. نوع تحقیق بر اساس اهداف تحقیق، کاربردی و شیوۀ بررسی بر اساس طرح تحقیق، توصیفی- تحلیلی انتخاب گردید. نتایج بدست آمده حاکی از این است که کلاس های چند پایه در عین داشتن محاسنی همچون بالا بودن میزان رشد اجتماعی، سازگاری محیطی، بیان عواطف، روحیه همکاری، پختگی رفتاری دانش آموزان، معایب زیر را هم دارد: کمبود وقت، فقدان تجهیزات آموزشی، ضعف بنیه ی علمی، سنگینی حجم کار مدیر آموزگاران، فضای نامناسب آموزشی.
zeinalpoor, H., & zeinalpoor, D. (2022). Pathology of training in multipage classes, exploring opportunities and threats (case study of Mako city). Pouyesh in Humanities Education, 8(29), 1-20.
MLA
hamed zeinalpoor; daryoush zeinalpoor. "Pathology of training in multipage classes, exploring opportunities and threats (case study of Mako city)", Pouyesh in Humanities Education, 8, 29, 2022, 1-20.
HARVARD
zeinalpoor, H., zeinalpoor, D. (2022). 'Pathology of training in multipage classes, exploring opportunities and threats (case study of Mako city)', Pouyesh in Humanities Education, 8(29), pp. 1-20.
VANCOUVER
zeinalpoor, H., zeinalpoor, D. Pathology of training in multipage classes, exploring opportunities and threats (case study of Mako city). Pouyesh in Humanities Education, 2022; 8(29): 1-20.