A study on the role of parenting styles on teenagers' adherence to religious beliefs

Document Type : علمی ترویجی

Authors

pnu

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of parents' educational styles on the practical commitment to the religious beliefs of adolescents in Zahak city. This descriptive correlational study was carried out in second grade secondary schools in Zahak city in 2020. The population of the study was 1800 and the sample size was estimated using a Morgan table of 242 people by stratified random sampling method. In order to collect data, the questionnaire of childbirth practices Baarmind (1972) and practical commitment to the Islamic beliefs of Navid and Abdollahi (2001) were used. The data were analyzed using SPSS-23 software, t-test, correlation test and regression. The results showed that the authoritarian style, the dominant style of parents, and the practical commitment of students to moderate religious beliefs. Also, there was a significant correlation between practical and practical pedagogical styles (P ≤ 0.01). Between the practical commitment of female students to religious beliefs was more than boys (P <0.01). The results of regression showed that elite educational styles had 0.44 strengths of predicting practical commitment to religious beliefs.

Keywords


  • - آذربایجانی، مسعود و موسوی اصل (1385). درآمدی بر روان‌شناسی دینی؛ تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.

    - اسماعیلی بهبهانی، منیژه (1380). بررسی رابطه دین‌داری و سعادتمندی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی تهران؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.

    -  بهرامی، احسان (1387). بررسی مؤلفه‌های بنیادین سازش یافتگی در آزادگان ایرانی؛ رساله دکتری، روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس.

    - خوش‌طینت، ولی‌الله (1391). «تأثیر التزام عملی به اعتقادات اسلامی از طریق سبک زندگی سالم بر گرایش دانشجویان به مواد مخدر»، مجله روانشناسی سلامت، سال اول، دوره دوم، صص 45- 59.  

    -  داوودی، محمد (1390). نقش معلم در تربیت دینی؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. چاپ چهارم.

    -  دوران، بهزاد (1387). هویت اجتماعی: رویکردها و نظریه‌ها؛ تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی. چاپ اول.

    - رحیمی نژاد، عباس (1378)، "مروری کوتاه بر دیدگاه چند تن از روانشناسان غرب در روانشناسی دین"، اقتباس، سال3، دوره 2 و 3،   صص 37- 48.

    - سراج زاده، سید حسین و توکلی، سیده مهناز (1380). «بررسی تعریف عملیاتی دین‌داری در پژوهش‌های اجتماعی»، نامه پژوهش، سال 5، دوره 21، صص 27- 39.  

    - ظهور، علی و توکلی، علی (1381). «وضعیت نگرش مذهبی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال». 1380، ارمغان دانش، سال 8، دوره 28، صص 18- 30.

    - عیسی زاده، عیسی (1391). «خانواده قرآنی (ویژگی‌ها و وظایف اعضای آن»، قم: مؤسسه بوستان کتاب. چاپ چهارم.

    - مداحی، محمدابراهیم و صمدزاده، منا (1390). «سبک‌های تربیتی ورگه‌های شخصیت»، اندیشه و رفتار، سال 6، دوره 21، صص 17- 22.  

    - ملکی، حسن (1389). «تعلیم و تربیت اسلامی با رویکرد کلان نگر»، ویراست دوم، تهران: انتشارات عابد.

    -  نوابخش، م و پوریوسفی، ح (1385). «نقش دین و باورهای مذهبی بر سلامت روان»، پژوهش دینی، دوره 14 ، صص 71- 93.  

    -  واعظی‌نژاد، حسین (1381). «طهارت روح: نماز و عبادت در آثار شهید مطهری»، تهران: ستاد اقامه نماز.

    - Abedi, H.A.; M. Asgari, Z. Kazemi, F. Saffari, M. Nasiri. (2005). Religious Care Patients and the Barriers. Journal of Teb and Tazkieh, 4(53): 16-23.

    -  Baumrind, D. (1971).current patterns of parental authority.

    -  Belsky, J., & Barends, N. (2002). Personalily and Parenting. In M.H.Bornstein (Ed.), Handbook of Parenting (2nd ed). Bening and becoming a Parent, Mahwah, NJ: Erlbaum.

    Bornstein, M. (2002). Handbook on Parenting Childern and Parenting.

    - Darling, N. & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context, Qanintegtrative model, psychologicalBalletin,113,3.487-496.

    - Desjardins, J., Zelenski, J. M., Coplan, R. J., (2008). An investigation of maternal Personality, Parenting Styles and Subjective Well-being. Personality and Individul Differenes, 44, 587-597.

    - Fox, R. A., Platz, D. L., Bentley, K. S. (1995). Maternal Factors related to parenting Practices, developmental expectations, and perceptions of child behavior problems. Journal of Genetic Psychology, 156, 431-441

    - Parker, G., Hadzi-Pavlovic, D., Greenwald, S., & Weissman, M. (1995). Low parental care as a risk factor to lifetime depression in a community sample. Journal of Affective Disorders, 33, 173-180.

     

    • Prinzie, P., Onghena, P., Hellinckx, W., Grietens, H., Ghesqviere, P., & Colpin, H. (2004). parent and child personality charaeteristics as predicters of negative discipline and externalizing problem behaviour in children. European Journal of Personality, 18, 73-102.
    • Sliker, E. (1998). Relationship of parenting style to behavioral adjustment in graduating

    high school seniors. Journal of Youth and Adolescences, 27 (3), 345-372.

     Zohor, A. and Tavakoli, A. (1381). "Status of religious attitude of students of Kerman University of Medical Sciences in" 2001, Armaghan Danesh, year 8, volume 28, pp. 18-30