The relationship between teachers 'classroom management style and students' self-regulation and responsibility Sixth grade elementary

Document Type : علمی ترویجی

Authors

1 Master student in primary education, Farhangian University, Tehran, Iran

2 Assistant Prof. of Farhangian University Department of Educational Science, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate the relationship between teachers' classroom management style and self-regulation and responsibility of sixth grade elementary students. This study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational. The statistical population of this study includes all male students and their teachers in the sixth grade of elementary school in the 4th district of Tehran, which consisted of 4000 people. Using Cochran's formula and available sampling method, 310 students and 35 of their teachers The research sample title was selected. In this study, three questionnaires of Wolfgang and Glickman (1986) class management style questionnaire, Nemati responsibility accountability questionnaire (2007) and self-regulatory questionnaire of Bofard et al. (1995) were used. Pearson correlation test and simultaneous linear regression were used to analyze the data. The results showed that there is a significant relationship between classroom management style and students' self-regulation (p <0.01). The results also show that the teacher management style in the classroom explains self-regulation in 17% of students. Findings also showed that there is a significant relationship between classroom management style and student responsibility (p <0.01). Classroom teacher management style explains responsibility in 23% of students.

Keywords


آریاپوران، سعید؛ عزیزی، فرامرز؛ دیناروند، حسن (1392). «رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان با انگیزش و پیشرفت ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی»، مجله روانشناسی مدرسه، 2(1)، 23-41.
افشارنیا، معصومه و عباسی، رضا و دسترنج، مرتضی(1397). »بررسی مدیریت کلاس درس و روش کلاس داری معلمان در مدارس و مراکز آموزشی»، https://civilica.com/doc/796434.
بخشایش، علیرضا؛ آذرنیاد، عبدالله (1392). «رابطه بین سبک رهبری معلمان با رضایت شغلی و سلامت روانی آنان» ، فصلنامه روش­های نوین در مدیریت آموزشی، 3 (9)، 63-82.
تقی زاده، بهروز (1396). «بررسی ارتباط کیفیت آموزشی مدارس و مسئولیت‌پذیری دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اهواز از دیدگاه اولیا و مربیان»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، رشته علوم تربیتی مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
خانی، منیژه؛ باقری، صرفناز؛ دانشیار، شبنم (1392). «رابطه راهبردهای یادگیری خود نظم داده‌شده با نمره فیزیک دانش آموزان سوم متوسطه»، چهاردهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و چهارمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه، تهران، دانشگاه فرهنگیان.
خواجه‌نوری، بیژن؛ مساوات، سید ابراهیم؛ ریاحی، زهرا (1393). «رابطه سبک زندگی و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی»، مجله جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 5 (4)، 45-64.
دلاور، علی (1398). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی؛ ناشر: ویرایش.
رنجبر، سمیه (1391). «مطالعه عوامل مؤثر بر مدیریت اثربخش کلاس درس»، نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین.
سرمدی، محمدرضا و صیف، محمدحسن (1390)، مدیریت کلاس درس؛ تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور
شعبانی، حسن (1393). مهارت­های آموزشی و پرورشی؛ جلد2، انتشارات سمت.
عامریان، فاطمه (1396). «تأثیر سبک­های مدیریت کلاس درس معلمان زبان خارجی ایرانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نظر دانش آموزان درباره کارآمدی تدریس معلمان»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
عظیمی، محمد؛ پیری، موسی؛ زوار، تقی (1392). «رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه»، مجله پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 2 (38-11)، 116-128.
عماد زاده، محمد(1393). اقتصاد آموزش‌وپرورش؛ اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
فرا شاهی، شهناز (1394). «رابطه سبک‌های مدیریت کلاس درس با هیجانات تحصیلی و خودتنظیمی انگیزش»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان.
غیاثوند، شهرزاد؛ ورعی، شکوه؛ یادگاری، محمدعلی؛ پور رحیمی، اکبر (1396). «مدیریت کلاس درس برای دانشجویان بی‌انگیزه»، مرکز مطالعات و آموزش علوم پزشکی یزد، 12 (2)، 26-13.
کوشان، زهرا (1393). «بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس با یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی شهر کرمان»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
مرادیان، سعید و انصاری، مریم (1399). «بررسی سبک‌های مدیریت کلاس درس معلمان با یادگیری مشارکتی دانش آموزان از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دلفان در سال تحصیلی 98-99»، هشتمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی،مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران ،https://civilica.com/doc/1032670.
مولایی، بهمن (1390). «تأثیر ویژگی­های معلم بر سبک مدیریت کلاس در مدارس بزینه رود در سال تحصیلی 90-91»،  پایان‌نامه کارشناسی، دانشگاه تربیت‌معلم شهید بهشتی زنجان.
نظری، حشمت اله؛ امینی­منش، سجاد؛ پارسا، عبدالله؛ شیخی، سعید (1394). «اثربخشی سبک مدیریت دموکراسی قانون­مدار کلاس درس بر میزان عزت­نفس دانش­آموزان پسر»،مجله پژوهش­های علوم شناختی و رفتاری، 5 (1-8)، 121-132.
Adeyemo, S.A. (2012). The relationship between effective classroom management and students            academic achievement. European Journal of Educational Studies, 4(3), 367-381.
Azubuike, P., Idu. (2012). Classroom Management as a Control Strategy forPromoting Quality     
     Education in Nigeria. Mediterranean Journal of Social Sciences. Vol 3 (16), 174-179.
Djigic, G., & Stojiljkovic, S. (2011). Classroom management styles, classroom climate and school  
     Achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29(1), 819 – 828.
Djigic, G., & Stojiljkovic, S. (2012). Protocol for Classroom Management Styles Assessment  
     Designing. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 45, 65 74.
Darling-Hammonda, L., Flooka, L., Cook-Harveya, C., Barronb, B., & Osherc, D.
     (2018).Implications for educational practice of the science of learning and development. Applied Developmental Science. DOI: 10.1080/10888691.2018.1537791.
Hextall, I., & Mahony, P. (2013), Reconstructing teaching: Standards, performance and
      Accountability. Routledge.
Kalenda, J., & Vávrová, S. (2016). Self-regulated learning in students of helping professions.  
      Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, 282-292
Mitchell, Mary M., Bradshaw, Catherine, P. (2013). Examined classroom influences on student  
      Perceptions of school climate: The role of classroom management and exclusionary discipline  
      Strategies. Journal of School Psychology, volume 51, Issue 5, 559-610.
Peng, C. (2012). Self regulated behavior of college students of science and their academic  
      Achievement. Physics Procedia 33, 1446-1450.
Polat, S., Akdag, M., & Kaya, S. (2013). Investigating Pre-service Taechers’ Beliefs about  
       Classroom Discipline. Educational Sciences: Theory & Practice.2 (13), 890-885.
Toropova, A., Johansson, S., & Myrberg, E. (2019). The role of teacher characteristics for student  
      Achievement in mathematics and student perceptions of instructional quality. Education Inquiry,
      10 (4), 275-299.
Unal, Z., Unal, A. (2012). The impact of years of teaching experience on the classroom
       Management approaches of elementary achool teavhers. International Journal of Instruction,5      
       (2), 41-60.