دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226082820220923Examining the implications of philosophical ideas and thoughts's Bertrand Russell for curriculumبررسی دلالت های برنامه درسی آراء و افکار فلسفی برتراند راسل1182350FAحسنعلیگرمابیمدرس دانشگاه فرهنگیانJournal Article20210522Examining the opinions and thoughts of philosophers and the educational implications of their theories is one of the topics that researchers always try to gain sufficient and comprehensive insight. This article also examines the philosophical views and theories of Bertrand Russell, one of the great philosophers in analytic philosophy. This study was done by library study and qualitative content analysis, so that first his views on basic philosophical issues as much as he has addressed in his books and then the conclusions that can be drawn from these views on the curriculum and the nature of the elements It has been achieved that in the element of goals to cultivate wisdom, intelligence, scientific spirit, free-thinking people, etc., in the element of content on the observance of the theory of conformity in content validation and addressing issues in cultivating the mind, scientific spirit and education In the element of method, more is mentioned on the methods of the school of behaviorism and induction, and also a little on the methods of epistemologists and intuition. And in the evaluation process, the evaluation of the student's way of thinking and scientific spirit through goal-free and functional tests is mentioned. After these implications, the positive and negative points of Russell's views are also examinedبررسی آراء و افکار فیلسوفان و دلالت های تربیتی نظریه های آنان از موضوعاتی است که همواره محققان جهت کسب بینش کافی و همه جانبه به انجام آن مبادرت می ورزند. در این نوشتار نیز آراء و نظریه های فلسفی برتراند راسل که یکی از فیلسوفان بزرگ در فلسفه تحلیلی می باشد بررسی گردیده است. این بررسی با مطالعه کتابخانه ای و تحلیل محتوای کیفی انجام شده، به طوریکه ابتدا دیدگاه های وی در مورد مسائل اساسی فلسفی به میزانی که در کتب خویش بدانها پرداخته است مطالعه و سپس استنتاجاتی که می توان از این دیدگاهها در خصوص برنامه درسی و ماهیت عناصر آن بدست آورد ارائه شده است که در عنصر اهداف به پرورش خرد، هوش، روحیه علمی، انسانهای آزاد اندیش و..، در عنصر محتوا بر رعایت نظریه تطابق در اعتبار سنجی محتوا و پرداختن به موضوعاتی که در پرورش ذهن ، روحیه علمی و تربیت اجتماعی تاثیر گذارند، در عنصر روش بیشتر بر روشهای مکتب رفتار گرایی و استقراء و همچنین اندکی نیز به روشهای شناخت گرایان و شهود اشاره شده است و در فرایند ارزشیابی نیز ارزیابی چگونگی اندیشیدن و روحیه علمی شاگرد از طریق آزمونهای هدف-آزاد و عملکردی ذکر شده است.پس از این دلالت ها، نکات مثبت و منفی دیدگاه های راسل نیز بررسی گردیده است.https://humanities.cfu.ac.ir/article_2350_0062a205176a9e4444ea24a66e34a369.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226082820220923A reflection on the qualitative research approach with emphasis on validity and reliabilityتأملی بر رویکرد پژوهش کیفی با تأکید بر روایی و پایایی19442351FAفرزادپرهودهجامعه شناسی مسائل اجتماعی،دانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0002-3600-8317نصرالهعرفانیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان همدانفریادپرهودهدانشگاه آزاد کرمانشاه0000-0002-3600-8317Journal Article20210704The aim was to reflect on the qualitative research method by emphasizing the validity and reliability of this research method. It has been descriptive-analytical. Qualitative research method is specifically related to the collection and interpretation of non-digit data in order to understand the world around the human and social. Qualitative research methods can be linked to anthropology, philosophy, psychology, history, and sociology. Qualitative methods emphasize research on independent social individuals who have the ability to perceive, feel, idea, and mentally understand phenomena. The important point is to achieve validity and reliability in qualitative research, which should be as sensitive as a minefield in collecting data from the beginning to the end of the research. In the qualitative research method, the sampling method, entering the field, the question method are somewhat different from the quantitative research method, and at some times in the combined research, as a complement to the quantitative method, qualitative methods are used in the research. Quality is more important than validity, and the tool for achieving the validity of a research is the role that the researcher plays in the field under study. <br />More about this source textSource text required for additional translation information<br />Send feedback<br />Side panelsهدف؛تأملی برروشِ پژوهش کیفی با تأکید برروائی و پایائی این روش پژوهش بوده است.روش پژوهش؛ توصیفی-تحلیلی بوده است. روش پژوهش کیفی به طور خاص با گردآوری و تفسیر داده های غیر رقمی به منظور درک دنیای پیرامون انسانی و اجتماعی در ارتباط است. روش های پژوهش کیفی را می توان با انسان شناسی ، فلسفه ، روانشناسی ، تاریخ و جامعه شناسی پیوند داد .روش کیفی بر تحقیق در مورد افراد اجتماعیِ مستقل که دارای توانایی های درک ، احساس ، ایده و درک ذهنی از پدیده ها هستند،تأکید دارند.نکته ای که حائز اهمیت است،رسیدن به روایی و پایایی در پژوهش کیفی است،که می بایست همانند یک میدان مین گذاری در مورد جمع آوری داده ها از نقطۀ شروع پژوهش تا اتمام آن حساسیت داشت.نتیجه؛ در روش پژوهش کیفی، نحوۀ نمونه گیری ،ورود به میدان،نحوۀ سؤالات با روش پژوهش کمی تا حدودی متفاوت است و در برخی از زمانها در پژوهش های ترکیبی بعنوان مکمل روش کمی از روش های کیفی در تحقیق بهره می برند .همچنین در پژوهش های کیفی به روایی بیشتر از پایایی اهمیت داده می شود و ابزار رسیدن به معتبر بودن یک پژوهش،نقشی است که پژوهشگر در میدان مورد مطالعه ایفا می کند.https://humanities.cfu.ac.ir/article_2351_3f2a7a30467d81a0f5eb553b85480ad7.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226082820220923Aesthetics and art from John Dewey's perspective and its educational implications for the Iranian educational systemزیبایی شناسی و هنر از دیدگاه جان دیویی و اشارات تربیتی آن برای نظام تعلیم و تربیت اسلامی ایران45722352FAمرزبانادیب منشاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیاه، کرمانشاه، ایراناکبرپرویزیدکتری فلسفه هنر و زیبایی شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه.Journal Article20211019The purpose of this study is to explore and introduce John Dewey's view on art and aesthetics and extract his references in art and aesthetics education. Accordingly, the research questions are: What are John Dewey's teachings about art and aesthetics? 2. What are Dewey's educational hints in line with the teachings in education Some of the works, texts, and resources related to John Dewey's art and aesthetics were studied to answer these questions using content analysis and writing. Then, based on their view of art and aesthetics, key gestures and strategies in aesthetic education were extracted. Measuring tools were a checklist form as well as a researcher-made content analysis checklist. The findings of the study indicate that art and aesthetics from Dewey's perspective consist of five axes: proportion and harmony, emotion, imagination, ethics, qualitative self-esteem, and so on. Trustees and educators are aware of the growing neglect that has been made about the general education of art and aesthetics in educational processes, and emphasize its importance in life.پژوهش حاضر با هدف، بررسی و معرفی دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و زیبایی شناسی و استخراج اشارات تربیتی وی برای نظام تعلیم و تربیت اسلامی ایران، انجام شده است. بر این اساس، سوال های پژوهش عبارتند از: ا- جان دیویی درباره هنر و زیبایی شناسی چه آموزه هایی دارد؟ 2- اشارات تربیتی دیویی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی ایران کدامند؟ برای پاسخگویی به سوالات مذکور با استفاده از روش تحلیل محتوا و نوشتن، برخی از آثار، متون و منابع مرتبط با حوزه هنر و زیبایی شناسی جان دیویی مطالعه شد. سپس بر اساس دیدگاه ایشان درباره هنر و زیبایی شناسی، اشارات و راهبردهای کلیدی در تربیت زیبایی شناسی استخراج شد. ابزارهای اندازه گیری، فرم فیش برداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که هنر و زیبایی شناسی از دیدگاه دیویی شامل چهار محور: تناسب و هماهنگی، خوداکاهی کیفی، بیان و ابراز احساسات، تخیل، و... می باشد و برآیند تربیتی این آموزه ها در آموزش و پرورش این است که متولیان و متصدیان تعلیم و تربیت را از غفلت فزاینده ای که راجع به آموزش عمومی هنر و زیبایی شناسی در فرایندهای تربیتی شده است، آگاه کرد و اهمیت آن را در زندگی گوشزد می کند.https://humanities.cfu.ac.ir/article_2352_3cdff27b85184c0dc33387c9ae75551f.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226082820220923Typology and comparison of the current state of technology learning environment based on educational technology in COVID-19 from the perspective of professors and students: A case study of Farhangian University of Yazd.سنخ شناسی و مقایسه وضع موجود محیطیادگیری مبتنی برتکنولوژی آموزشی در دروران کووید-19 (COVID-19) از دیدگاه اساتید و دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان یزد73902353FAمهدیه الساداتمیررحیمیعلوم تربیتی، علوم تربیتی و روانشناسی، الزهرا تهران، تهران، ایران0000-0002-3360-9192Journal Article20211101The aim of this study was to typologies and compare the current situation of technology learning environments during the 19-epidemic period from the perspective of professors and students: a case study of Farhangian University of Yazd. Qualitative approach research is case study method. The research tool was a semi-structured interview. The sample of the statistical population was purposefully selected 20 students of the Information Technology Association and 10 professors of Farhangian University of Yazd Province. The data obtained from the interview were coded (open and axial) in MAXQDA software. Open codes including 23 concepts were extracted from students 'data and 36 concepts were extracted from professors' data. Findings from the research include 7 central categories extracted from open source, including 3 central axes derived from students' perspectives are: dynamism and intelligent interaction in the learning environment; Increase intellectual, critical and learner competencies; Improving cognitive function and 4 categories, from the professors' point of view, the double-edged sword of technology environment; Ascending-descending challenges of the technology environment; Subjective beliefs, threats - opportunities in relation to the technology environment; And increased intellectual competence was identified. In order to compare these two perspectives on the acceptance of technology learning environment, students' perception of the environment was seen as a platform for progress with an active approach, while the acceptance of professors is perceived as optimistic, cautious and adaptable to unstable conditions in the technology learning environment with a conservative approach.هدف پژوهش حاضر سنخ شناسی و مقایسه وضعیت موجود محیط های یادگیری مبتنی برتکنولوژی آموزشی در دوران همه گیرکووید-19 از دیدگاه اساتید و دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان یزد بود. پژوهش رویکردکیفی، روش مطالعه موردی است. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. نمونه جامعه آماری به صورت هدفمند 20 نفر از دانشجویان عضو انجمن فناوری اطلاعات و 10 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان استان یزد انتخاب شدند. داده های حاصل از انجام مصاحبه در نرم افزار MAXQDA کدگذاری( باز و محوری) شد. کد های باز شامل 23 مفهوم از داده های دانشجویان و 36 مفهوم از داده های اساتید استخراج گردید. یافته های حاصله از پژوهش شامل 7 مقولهی محوری استخراج شده از کد های باز، شامل 3 کدمحوری برگرفته از دیدگاه دانشجویان عبارتند از: پویایی و تعامل هوشمندانه در محیط یادگیری؛ افزایش شایستگی های فکری، انتقادی و رفتار یادگیرنده؛ ارتقاء کارکردهی شناختی و 4 مقوله، از دیدگاه اساتید، شمشیر دو لبه محیط تکنولوژی؛ صعودی- نزولی چالش های محیط تکنولوژی؛ باورهای ذهنی، تهدید- فرصت نسبت به محیط تکنولوژی؛ و افزایش شایستگی و صلاحیت های فکری، شناسایی شد. در راستای مقایسه این دو دیدگاه از پذیرش محیط یادگیری مبتنی بر تکنولوژی، درک دانشجویان از محیط به مثابه سکوی پیشرفت با رویکرد کنشورزی بود در حالی که پذیرش اساتید خوشبینیمحتاطانه و سازگار با شرایط ناپایدار با رویکرد محافظهکارانه درک میشود.https://humanities.cfu.ac.ir/article_2353_471d4d9d3ad1e5c6ad5a314abdba52f0.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226082820220923Experience of Students from Virtual Internship Training in Pandemic of Covid-19تجربه زیسته دانشجومعلمان از آموزش مجازی درس کارورزی در همه گیری کویید19911142354FAمرضیهمعتمدی محمدآبادیگروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، ایرانJournal Article20211107The aim of the present study was to investigate the lived experiences of student-teachers of virtual training of internships in Covid19 epidemic. This research was performed qualitatively and phenomenological. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with 18 student-teachers of Farhangian University of Isfahan. Purposeful sampling was continued until data saturation was achieved. The criterion for selecting students was to have a purely virtual internship experience. Thus, students who had completed internships 1 and 2 virtually and had no experience of in-app training in internships were selected. Data analysis was performed using the seven-step Colaizzi method. Peer review strategy was used to ensure the validity of the research. The results showed that there were two general themes of challenges and opportunities of virtual internship training in the lived experience of students and teachers. These challenges include lack of infrastructure, curriculum problems and organizational problems that have made students ineligible. Acquire internships and teaching skills. At the same time, virtual internship training has provided opportunities such as removing time constraints, increasing access to content, and developing students' technological literacy. According to the results, it is necessary to emphasize the benefits of e-learning and provide the necessary support to mitigate the challenges of virtual internships.هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته دانشجومعلمان از آموزش مجازی درس کارورزی در همهگیری کووید19 بود. این پژوهش بارویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شد. به این منظور مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان انجام شد. نمونهگیری به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع اطلاعات ادامه یافت. ملاک انتخاب دانشجویان، داشتن تجربه صرفا مجازی از کارورزی بود به این ترتیب دانشجویانی که کارورزی 1 و 2 را به صورت مجازی پشت سر گذاشتند و هیچ تجربهای از آموزش حضوری در کارورزی را نداشتند، انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی صورت پذیرفت. جهت اطمینان از اعتبار پژوهش از راهبرد مرور همتا استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از وجود دو مضمون کلی چالشها و فرصتهای آموزش مجازی کارورزی در تجربه زیسته دانشجومعلمان بود این چالشها عبارتند از فراهم نبودن زیرساختها، مشکلات برنامه درسی و مشکلات سازمانی که باعث شده دانشجویان نتوانند شایستگیهای درس کارورزی و شایستگیهای تدریس را کسب کنند. در عین حال آموزش مجازی کارورزی فرصتهایی همچون رفع محدودیت زمانی، افزایش دسترسی به محتوا و توسعه سواد فناوری دانشجویان را به دنبال داشته است. با توجه به نتایج حاصل، تاکید بر محاسن آموزش مجازی و تدارک پشتیبانیهای لازم جهت تعدیل چالش-های کارورزی مجازی ضرورت دارد.https://humanities.cfu.ac.ir/article_2354_5b621bd36e7a5aeef84855a72d6bb2a6.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226082820220923Virtual education in the Covid 19 epidemic from the perspective of elementary teachersآموزش مجازی در دوره همه گیری کرونا از نگاه معلمان ابتدایی1151302355FAفاطمهامیریاندانشگاه فرهنگیان/ گروه علوم تربیتیکتایونحمیدی زادهدانشگاه فرهنگیان/ علوم تربیتی0000000287591418Journal Article20211122The purpose of this study was to investigate the attitudes of elementary teachers about virtual education during the Crohn's disease epidemic. For this purpose, a qualitative research method with a phenomenological approach was used. Among primary school teachers in Alborz, Markazi, Tehran, Ilam and West Azarbaijan provinces, 67 teachers were selected by purposive sampling method. Data were collected by semi-organized interview and analyzed by Miles and Haberman method using NVivo program. . The results of data analysis are in 4 main areas including: educational strategies, challenges, support, teacher motivation, student interest. The results show that teaching strategies, educational media, training time and evaluations need to be changed. Teachers face challenges due to technical barriers, student participation, student conditions, and online learning experience. To succeed in e-learning, they need the support of administrators, administrators, and parents, and must maintain the motivation and interest of themselves and their students during the e-learning process.هدف این پژوهش بررسی دیدگاههای معلمان ابتدایی دربارهی آموزشهای مجازی در دوره همهگیری بیماری کروناست. به همین منظور از روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده است. از میان معلمان مقطع ابتدایی در استانهای البرز، مرکزی، تهران، ایلام، آذربایجان غربی با روش نمونهگیری هدفمند 67 معلم انتخاب شدند.اطلاعات با انجام مصاحبه نیمه سازمانیافته جمعآوری شد و با روش مایلز و هوبرمن و با استفاده از برنامه NVivo مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها در 4 محور اصلی شامل: استراتژیهای آموزشی، چالشها، حمایتها، انگیزه معلمان، علاقه دانشآموزان قرارگرفته است. نتایج نشان میدهد راهبردهای تدریس، رسانههای آموزشی، زمان آموزش و ارزشیابیها نیازمند تغییر هستند. معلمان با چالشهایی ناشی از موانع فنی، مشارکت دانشآموزان، شرایط دانشآموزان، تجربه آموزش آنلاین مواجه هستند. برای موفقیت در آموزش مجازی نیازمند حمایت مدیران و مسئولان آموزشی و والدین میباشند و میبایست انگیزه و علاقه خود و دانشآموزانشان را در طی فرایند آموزش مجازی بالا نگهدارند.https://humanities.cfu.ac.ir/article_2355_7ea6bbac85dff60bd79067ef41a69b5d.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226082820220923The Role of New Technologies in Educating and training Students in Corona situation (Emphasis on Iranian-Islamic Identity)نقش فناوریهای نوین در تعلیم و تربیت دانش آموزان در شرایط کرونا (با تأکید بر هویت ایرانی- اسلامی)1311522427FAپارساالتیامی نیادبیر ادبیات فارسی ایرانشهرفضل اللهرضایی اردانیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان یزد0000-0001-7457-5526Journal Article20211107The emergence of the corona virus was initially considered a health issue, but at one time pervaded all economic, social, political and cultural spheres of the world. In the meantime, one of the areas that underwent a great deal of change was the change in the structure of students' education. Meanwhile, the rule of new technologies virtually changed attitudes and insights, especially in the Iranian-Islamic identity. Therefore, this study seeks to investigate the role of new technologies The role of new technologies in educating and training students in corona (with emphasis on Iranian-Islamic identity). This article has been done by descriptive-analytical method and using library-documentary sources. The results of the research indicate that; If new technologies are rationally and principled in the direction of educating and training students, not only can it create dynamic, efficient and specialized human resources in the shortest time, but also; It can enrich the Iranian-Islamic identity in the national and international arena. Therefore, the use of new technologies should be in a way that, while properly educating students, can help develop the original Iranian-Islamic identity.پیدایش ویروس کرونا در ابتدا، مسأله ای در حوزه ی بهداشتی، تلقی می شد، ولی یکباره تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جهان را در برگرفت. در این میان یکی از عرصه هایی که به میزان زیادی، دستخوش تغییر و تحول قرار گرفت، تغییر در ساختار تعلیم و تربیت دانش آموزان بود. در این میان، حکمرانی فناوریهای نوین به صورت مجازی، موجب تغییر نگرشها و بینش ها، به ویژه هویت ایرانی-اسلامی گردید. لذا این مطالعه به دنبال بررسی نقش فناوریهای نوین در تعلیم و تربیت دانش آموزان در شرایط کرونا (با تأکید بر هویت ایرانی- اسلامی) می باشد. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای– اسنادی صورت پذیرفته است. نتایج تحقیق بیانگر این است؛ اگر فناوریهای نوین، به صورت منطقی و اصولی در راستای تعلیم و تربیت دانش آموزان قرار گیرد، نه تنها می تواند در کوتاه ترین زمان، پدیده آورنده نیروی انسانی پویا، کارآمد و متخصص باشد بلکه؛ می تواند باعث غنای هویت ایرانی-اسلامی در عرصه ی ملی و بین المللی گردد. لذا به کارگیری فناوریهای نوین باید به گونهای باشد که ضمن تعلیم و تربیت صحیح دانش آموزان، بتواند به توسعه ی هویت اصیل ایرانی- اسلامی کمک نماید.https://humanities.cfu.ac.ir/article_2427_2870e53b54d914d71bfb8660610e02bc.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226082820220923Analysis of Farhangian University students' lived experiences of religious lifeواکاوی تجارب زیسته دانشجویانِ دانشگاه فرهنگیان از زندگی دینی1531702428FAمحمودمحمدیاستادیار جامعه شناسی گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان البرز0000-0001-6692-4634Journal Article20211117This article deals with the lived experiences of the religious life of Farhangian University students. Students' experiences of religious life provide valuable information to cultural and educational administrators of the university. This information can help cultural and educational administrators in designing university cultural programs. The research method in this article is qualitative methods. The statistical population is all students of Farhangian University of Alborz. The statistical sample was determined based on a purposive sampling of 29 social science students. In data collection, the method of narrative interview was used and the method of analysis is phenomenological analysis. After collecting students' experiences of religious life, the important statements of students about religious life were identified. 5 main themes were extracted from the important statements made by students about religious life. At the end of the students' narratives were analyzed based on 5 main themes, the feeling of God's presence in life, peace and security, the way of life, following the rules and regulations of religion, and observing ethics.این مقاله به تجربیاتِ زیسته دانشجویانِ دانشگاهِ فرهنگیان از زندگی دینی می پردازد. بررسی تجربیاتِ زیسته دانشجویان از زندگی دینی ،اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران فرهنگی قرار می دهد. این اطلاعات میتواند به مدیران و سیاستگذاران فرهنگی و تربیتی در طراحی برنامههای فرهنگی کمک کند. روش پژوهش در این مقاله از نوع روشهای کیفی است. جامعه آماری همه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر البرز است. نمونه آماری بر اساس نمونه گیری هدفدار 29 نفر از دانشجویان رشته علوم اجتماعی تعیین شدند. در جمع آوری داده ها از روش مصاحبه روایی استفاده شد و شیوه تحلیل ، روش تحلیل پدیدار شناسی است. پس از جمع آوری تجربیات روایت شده دانشجویان از زندگی دینی، اظهارات مهم دانشجویان از زندگی دینی مشخص شدند. از اظهارات مهمی که دانشجویان از زندگی دینی بیان کرده اند 5مضمون اصلی استخراج شد. در پایان روایتهای دانشجویان بر اساس 5 مضمون اصلی، احساس حضور خداوند در زندگی، آرامش و امنیت، راه و رسم زندگی، عمل به قواعد و قوانین دین ، رعایت اخلاق، توصیف شدند.https://humanities.cfu.ac.ir/article_2428_cbd252645749aa3ff2583628560e323e.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226082820220923The effect of language development on increasing and expanding students' linguistic intelligence: a case study of Hekmat Mashhad Schoolبررسی تاثیر رشد زبانی برافزایش وگسترش هوش زبانشناختی: مطالعه موردی آموزشگاه حکمت مشهد1711982429FAشراره ساداتسرسرابیگروه زبان انگلیسی ،دانشگاه فرهنگیانمهریرحمانیدبیر زبان ناحیه 2 مشهد0000-0003-32931933Journal Article20220302Piaget believes that language development is guided by and reflected in cognitive development. Therefore, the development of language depends on the development of thinking. Unlike Piaget, Vygotsky believes that the rapid growth of language increases an individual's ability to participate in social dialogue while performing tasks that are culturally meaningful.Verbal intelligence as one of the multiple intelligences has a great impact on how people communicate and interact with each other. The purpose of this study is to investigate the effect of language development on increasing and expanding linguistic intelligence in the fields of verbal and practical intelligence.For this purpose, 24 students of Hekmat Elementary School in Mashhad who met the entry and exit criteria were selected and randomly selected in two groups of 12 experimental and control. The experimental group was cognitive based on language development in the form of verbal intelligence and intelligence. Received practice and the control group had no special training. The results of independent t-test showed that students' performance in tests of both types of intelligence in the experimental group was significantly different from the performance of students in the control group. The results of this research can be useful for teachers of different languages and measuring students' linguistic and practical intelligence in order to better learn that language.پیاژه معتقد است که رشد زبان، تحت هدایت رشد شناختی و بازتابی از آن است. بنابراین رشد زبان بستگی به رشد تفکر دارد. ویگوتسکی برخلاف پیاژه معتقد است رشد سریع زبان، توانایی فرد را برای مشارکت در گفتگوی اجتماعی، هنگام انجام دادن تکالیفی که از لحاظ فرهنگی معنادار هستند، افزایش می دهد. هوش کلامی به عنوان یکی از هوش های چندگانه تاثیر به سزایی در نحوه ی ارتباط و تعامل افراد با یکدیگر دارد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر رشد زبانی برافزایش وگسترش هوش زبانشناختی در حوزه های هوش کلامی و عملی می باشد. به این منظور ۲۴ نفر از دانش آموزان دبستان حکمت مشهد که دارای ملاکهای ورود و خروج بودند انتخاب و به صورت کاملا تصادفی در ۲ گروه ۱۲ نفره آزمایش و کنترل ،گزینش شدند که گروه آزمایش، شناختی مبتنی بر رشد زبان در قالب هوش کلامی و هوش عملی را دریافت کرد و گروه کنترل آموزش خاصی نداشتند. نتایج تی تست مستقل نشان داد که عملکرد دانش آموزان در آزمون های هر دو نوع هوش در گروه آزمایش تفاوت معناداری با عملکرد دانش آموزان در گروه کنترل دارد. نتایج این تحقیق برای معلمین زبان های مختلف و سنجش هوش زبانی و عملی دانش آموزان به منظور فراگیری بهتر آن زبان می تواند مفید باشد.https://humanities.cfu.ac.ir/article_2429_ef17e5f26579ea6e9d73917c5505288a.pdf