دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226072520211222Predicting responsibility based on academic motivation And emotional intelligence among elementary school studentsپیشبینی مسئولیتپذیری بر اساس انگیزش تحصیلی و هوش هیجانی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی1121861FAرضاشیبانی فرکارشناسی ارشد مشاوره مدرسه،دانشگاه آزاد اسلامی،اراک،ایران(دبیر آموزش و پرورش)0000-0002-0807-7892علیرضاذوالفقاریاستادیار روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکانمجتبیمحمدی جلالیاستادیار دانشگاه فرهنگیان اراکزهرهگودرزیکارشناسی ارشد علوم تربیتی،معلمJournal Article20210501The responsible behavior of healthy human indicators is in any society. One of the most important goals of educational systems is the development of social skills, including social responsibility. The purpose of this study was to "predict accountability based on academic motivation and emotional intelligence among elementary school students." This research was applied to the descriptive method of the problem. The statistical population of this study was all elementary school students in Borujerd, from among them 384 by random sampling using Morgan table as sample size. To measure the research variables in the research, California's responsibility questionnaire (1987), Hermans (1970) motivation (1970) and emotional intelligence and Petrah and Farnham (2002). Its validity was estimated by professors and the reliability of the questionnaires was estimated using Cronbach's alpha coefficient of 0.7, 0.86 and 0.81, respectively.The obtained data were analyzed using correlation coefficient and regression analysis and confirmed the relationship between responsibility and academic motivation and liability with emotional intelligence. Predictive variable regression coefficients show that academic motivation (B = 0.453) and emotional intelligence (B = 0.187) can predict students' responsibility.رفتار مسئولانه از شاخصهای انسان سالم در هر جامعهای بهحساب میآید. یکی از اهداف بسیار مهم نظام های آموزشی، توسعهی مهارتهای اجتماعی ازجمله مسئولیتپذیری است. پژوهش حاضر باهدف «پیشبینی مسئولیتپذیری بر اساس انگیزش تحصیلی و هوش هیجانی در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی»، انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر بروجرد بودندکه از بین آنها 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. جهت سنجش متغیرهای موردمطالعه پژوهش از پرسشنامه های مسئولیتپذیری کالیفرنیا (۱۹۸۷)، انگیزه تحصیلی هرمنس (1970) و هوش هیجانی پترایدز و فارنهام (2002)، استفاده گردید.. روایی آن توسط اساتید و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 7/0، 86/0، 81/0 برآورد شد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند و رابطه بین مسئولیتپذیری با انگیزه تحصیلی و مسئولیتپذیری با هوش هیجانی تائید شد.ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین نشان می دهد که انگیزه تحصیلی به میزان (B=0/453) و هوش هیجانی به میزان(B=0/187) می توانند مسئولیت پذیری دانش آموزان را پیش بینی نمایند.https://humanities.cfu.ac.ir/article_1861_6eec599ce10ba64417b5890ead50ada2.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226072520211222The role of classroom management authority sources in predicting teachers' teaching stylesنقش منابع اقتدار مدیریت کلاس درس در پیش بینی سبکهای تدریس معلمان13281862FAامیدویسیاداره آموزش و پرورش جوانرودمسلمامیریدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز. ایران.مریممحمدیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه پیام نور جوانرود.کرمانشاهJournal Article20210716The aim of the present study was to investigate the role of sources of classroom management authority in predicting the teaching styles of teachers. The statistical population of the study was all teachers working in Paveh and Javanrood counties it was 800 people using krejcie and morgan sample size table, from which 300 people (210 men, 90 women) were selected by stratified random sampling. The research method was descriptive and correlational. Data were collected using two questionnaires of researcher-made classroom management styles (based on French and Raven theory, 1960) and Prashing teaching style (2002). In order to analyze the data, descriptive statistics and inferential statistics methods including univariate analysis of variance and stepwise regression were used. The results of the study showed that there is a relationship between the sources of classroom management authority and teachers' teaching styles (P≥0.05,P≥0.01). Findings indicated that a number of resource styles of classroom management authority have the ability to predict teaching styles. These results showed that scientific, encouragement, disciplinary and reference management styles have the most role in predicting teachers' teaching styles.هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش منابع اقتدار مدیریت کلاس در پیش بینی سبک های تدریس معلمان بود. جامعه ی آماری پژوهش، کلیه ی معلمان شاغل به تدریس در دو شهرستان پاوه و جوانرود به تعداد ۸۰۰ نفر بود، که به کمک جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 300 نفر (210 مرد، 90 زن) با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روش تحقیق از نظر هدف توصیفی و اجرای آن از نوع همبستگی بود. داده ها به کمک دو پرسشنامه ی منابع اقتدار سبک های مدیریت کلاس درس فرنچ و راون، (1960) و پرسشنامه سبک های تدریس پراشینگ (2002) جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی شامل آزمون تحلیل واریانس تک متغیری و رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین منابع اقتدار مدیریت کلاس با سبک های تدریس معلمان رابطه (05/0≥P، 01/0≥P ) وجود دارد. یافته ها حاکی از آن بود که تعدادی از سبک های منابع اقتدار مدیریت کلاس درس توانایی پیش بینی سبک های تدریس را دارند. این نتایج نشان داد که سبک های مدیریت علمی، تشویقی، تنبیهی و مرجع بیشترین نقش را در پیش بینی سبک های تدریس معلمان دارند.https://humanities.cfu.ac.ir/article_1862_f12e8b3944ecf9043243054580f8767f.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226072520211222Explain the lifestyle based on the prophetic and Alawite teachingsتبیین سبک زندگی براساس آموزههای تربیتی نبوی و علوی29441958FAعلینجارپوریانگروه الهیات دانشگاه فرهنگان تهرانعبدالسعیدمحمدشفیعیگروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهرانJournal Article20210108The lifestyle is a unique and individual whole of life under which all the processes of public life are subordinated. A collection of attitudes, values, behaviors, attitudes, and tastes in anything<br />Takes over.<br />Lifestyle is a way that a person chooses during life and its foundation is laid in the family, which is influenced by culture, race, religion, economic and social status, beliefs and convictions.<br />The way of life in the Holy Qur'an with attributes such as good life, proper way of life, extremely valuable way of life, way of life based on truthfulness, way of life which is completely obedience to God and a special way of life that is accompanied by Islam or submission.<br />In this research, many hadiths and narrations (Islamic teachings) have been mentioned that deserve special attention.<br />Finally, a special life that is associated with Islam or surrender, due to the comprehensive plan written for human beings, is a worthy source of thought and crystallizes human guardianship as the Ashraf of creatures.<br />In fact, man is on the path of a divine test to choose which of the various ways to respond positively to the invitation and call of reason and soul and the attraction of the world and the hereafter and the efforts of the carnal god. Considering the above, we can say that in this study, we get acquainted with the preference of appropriate behaviors in different life situations.سبک زندگی کلیت بیهمتا و فردی زندگی که همهٔ فرایندهای عموم، زندگی، ذیل آن قرار دارد. مجموعهای از طرز تلقیها، ارزشها، شیوههای رفتار، حالتها و سلیقهها در هر چیزی را دربرمیگیرد. سبک زندگی روشی است که فرد در طول زندگی انتخاب کرده و زیربنای آن در خانواده پیریزی میشود که متأثر از فرهنگ، نژاد، مذهب، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، اعتقادات و باورها میباشد. سبک زندگی در قرآن کریم با اوصافی مانند حیات طیبه، شیوهٔ زندگی بایسته، شیوهٔ زندگی فوقالعاده ارزنده، شیوهٔ زندگی بر مبنای حقگرایی، شیوهای زندگی که یکسره طاعت خداست و زندگی خاصی که با اسلام یا تسلیم توأم است. در این پژوهش احادیث و روایات (آموزههای اسلامی) فراوانی آمده است که درخور توجه ویژهای میباشد. درنهایت اینکه زندگی خاصی که با اسلام یا تسلیم توأم باشد به دلیل برنامه جامعی که برای انسان نگاشته بسترساز تفکری درخور شأن است و ولایتمداری انسان را بهعنوان اشرف مخلوقات متبلور مینماید.<br />درواقع انسان در مسیر یک آزمون الهی قرارگرفته تا از راههای گوناگون کدام را برگزیند از دعوت و ندای عقل و نفس و جاذبه دنیا و آخرت و کوششهای خدایی نفسانی به کدامیک پاسخ مثبت دهد. با در نظر گرفتن مطالب فوق میتوان گفت در این پژوهش با ارجحیت رفتارهای مناسب در موقعیتهای مختلف زندگی آشنا میشویم.https://humanities.cfu.ac.ir/article_1958_f29202402b8070b3df736997651e91f7.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226072520211222The role of social networks and women's identity styles in marital instabilityنقش شبکههای اجتماعی و سبکهای هویت زنان در ناپایداری زندگی مشترک45601963FAعباسساریخانیعلوم تربیتی،پردیس شهید باهنر،دانشگاه فرهنگیان،اراک،ایرانمحمدعلیکمالی نهادگروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، شهید باهنر اراکJournal Article20210720Abstract<br />The overall goal of the present study is to determine the role of addiction to social networks, feminist tendencies and identity styles in marital instability among women in Arak. The statistical population of this study is all married women in this city and the statistical population was assumed to be unlimited and 384 samples were selected by the sampling method available in the spring of 1398 and the data were used in questionnaires. The Stability of Marriage Index, the Identity Style Scale, the Internet Addiction Questionnaire, and the Feminist Orientation Questionnaire were obtained from married women present in public places, offices, universities, and libraries. The results of the study showed that addiction to social networks indicates that women have a detrimental dependence on the Internet and social networks. Findings also show that among identity styles, information identity style has the highest and normative identity style has the least intensity of relationship with instability of marriage.<br />Keywords: marital instability, cyberspace, identity styles.چکیده<br />هدف کلی در مطالعهی حاضر تعیین نقش اعتیاد به شبکههای اجتماعی و سبکهای هویت در ناپایداری زندگی مشترک بین زنان شهرستان اراک است. جامعۀ آماری این مطالعه کلیهی زنان متأهل این شهرستان هستند و جامعهی آماری به صورت نامحدود فرض شد و تعداد 384 نمونه با روش نمونهگیری در دسترس در بهار 1398 انتخاب گردید و دادهها با استفاده از پرسشنامههای شاخص بیثباتی ازدواج، مقیاس سبکهای هویت، پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت از بین زنان متأهل حاضر در مکانهای عمومی، ادارات، دانشگاهها و کتابخانهها به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد اعتیاد به شبکههای اجتماعی بیانگر این موضوع است که زنان به اینترنت و شبکههای اجتماعی وابستگی زیانآور دارند و این نکته ناپایداری در زندگی مشترک را افزایش میدهد و از بین سبکهای هویت نیز، سبک هویت اطلاعاتی دارای بیشترین و سبک هویت هنجاری دارای کمترین شدت ارتباط با ناپایداری زندگی مشترک است.<br />واژگان کلیدی: بیثباتی زندگی مشترک، فضای مجازی، سبکهای هویتیhttps://humanities.cfu.ac.ir/article_1963_c9c952760c6f9972141da335fd68e320.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226072520211222The effect of camaraderie and competitive learning style on academic achievement
Students in Experimental Scienceتاثیر سبک یادگیری رفاقتی و رقابتی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربی61781964FAرضوانمرادی حقیقتدانشجوی کارشناسی ارشداکرمصفریاستاد دانشگاه فرهنگیان- تهرانفاطمهصبوریدانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیJournal Article20210724The aim of this study was to investigate the competitive learning style and camaraderie in students' academic achievement in experimental sciences. The statistical population of this study was male elementary school students in District 2 of Tehran. The sample size was determined using Cohen's table of 60 people and they were divided into experimental and control groups by random sampling. The research method was quasi-experimental as pretest-posttest with a control group. The experimental group was divided into two groups of 30 people, one group in a friendly way and the other in a competitive way in eight sessions from different topics of the second elementary science textbook. In order to collect and analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and distribution (skewness and elongation) along with t-test were used. The results showed that there is a significant difference between the two groups in terms of academic achievement in science; In other words, learning comradely has a significant effect on the academic achievement of students' experimental sciences. Therefore, it is suggested that the conditions of education be provided in a friendly manner, in other words, participatory learning in schools, and provide a favorable environment for the dynamism and promotion of teamwork culture in schools.پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک یادگیری رقابتی و رفاقتی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربی انجام شد. جامعهآماری این پژوهش دانشآموزان پسر دوره ابتدایی منطقه 2 شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کوهن تعداد 60 نفر تعیین گردید و به روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. روش پژوهشی نیمهآزمایشی به صورت پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش در دو گروه 30 نفره، یک گروه به شیوه رفاقتی و گروه دیگر به روش رقابتی و به تعداد هشت جلسه مورد آزمون از مباحث مختلف کتاب علوم دوم ابتدایی قرار گرفتند. به منظور جمعآوری و تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و توزیع (کجی و کشیدگی) به همراه آزمون t استفاده شد. یافته ها نشان داد بین دو گروه از لحاظ پیشرفت تحصیلی درس علوم، تفاوت معنا داری وجود دارد؛ به عبارتی یادگیری رفاقتی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان تاثیر معنی داری دارد. لذا پیشنهاد می گردد شرایط آموزش به روش رفاقتی و به عبارتی یادگیری مشارکتی در مدارس فراهم شده و زمینه مطلوبی جهت پویایی و ارتقای فرهنگ کار گروهی در مدارس فراهم شود.https://humanities.cfu.ac.ir/article_1964_b9507891d3bba7e5d8d051e408c3e94e.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226072520211222Identifying the components of life skills of the World Health Organization in the elementary school social studies curriculum: a qualitative studyشناسایی مولفههای مهارتهای زندگی سازمان بهداشت جهانی در برنامهدرسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: یک مطالعه کیفی61761965FAرضامعصومی نژادآموزگار/ وزارت آموزش و پرورش0000-0003-4558-1200عطیهلامعیدانشجو- معلم/ وزارت آموزش و پرورشJournal Article20210506The place of human capabilities in social society is manifested when it can be defined in order to develop life goals. In other words, having desirable conditions in life is possible if it is defined in accordance with life skills. Life skills are competencies that the educational system prepares and prepares for students in the learning process. The aim of this study was to identify the characteristics of life skills according to the World Health Organization in the social studies curriculum. The research approach was qualitative and documentary study. The research population included elementary school social studies textbooks in the 99-98 academic year, in which all third to sixth grade textbooks were studied. Content analysis method was used to Coding method. To ensure and validate the accuracy of the data, the researcher's self-review method and the technique of obtaining accurate parallel information were used. The steps of data analysis are: 1) Determining semantic units 2) Coding semantic units 3) Classifying codes 4) Determining themes The findings of this study were examined, 6 Themes of interpersonal interactions, Structuring interaction, Friend Orientation, attitude creation, decision-making and awareness, and 23 classified codes and 141 primary codes. Therefore, it can be said that life skills in elementary school include dimensions and characteristics whose importance has been identified by global organizations.پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصه های مهارت های زندگی مطابق سازمان بهداشت جهانی در برنامه درسی مطالعات اجتماعی انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع مطالعه اسنادی بود. جامعه پژوهش شامل کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 99-98 بود که تمامی کتاب های پایه های سوم تا ششم مورد مطالعه قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شد. جهت اطمینان و اعتبار بخشی به دقت و صحت داده ها از روش خود بازبینی محقق و تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی استفاده شد. مراحل تجزیه و تحلیل داده ها عبارتند از: 1) تعیین واحدهای معنایی 2) کدگذاری واحدهای معنایی 3) طبقه بندی کدها 4) تعیین درون مایه ها مورد بررسی قرار گرفت یافته های این تحقیق، 6 درون مایه تعاملات بین فردی، ساختارسازی تعامل، دوست مداری، نگرش آفرینی، تصمیم گرایی و هشیار سازی و 23 کد طبقه بندی شده و 141 کد اولیه را در بر می گیرد. بنابراین می توان گفت که مهارت های زندگی در دوره ابتدایی دربرگیرنده ابعاد و ویژگی هایی است که اهمیت آنها توسط سازمان های جهانی مشخص شده است.https://humanities.cfu.ac.ir/article_1965_f595eb7859c1f3791bd3c054b1074e60.pdf