TY - JOUR ID - 2352 TI - زیبایی شناسی و هنر از دیدگاه جان دیویی و اشارات تربیتی آن برای نظام تعلیم و تربیت اسلامی ایران JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - ادیب منش, مرزبان AU - پرویزی, اکبر AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیاه، کرمانشاه، ایران AD - دکتری فلسفه هنر و زیبایی شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 28 SP - 45 EP - 72 KW - هنر KW - زیبایی شناسی KW - تحلیل محتوا KW - دیویی KW - اشارات تربیتی DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف، بررسی و معرفی دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و زیبایی شناسی و استخراج اشارات تربیتی وی برای نظام تعلیم و تربیت اسلامی ایران، انجام شده است. بر این اساس، سوال های پژوهش عبارتند از: ا- جان دیویی درباره هنر و زیبایی شناسی چه آموزه هایی دارد؟ 2- اشارات تربیتی دیویی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی ایران کدامند؟ برای پاسخگویی به سوالات مذکور با استفاده از روش تحلیل محتوا و نوشتن، برخی از آثار، متون و منابع مرتبط با حوزه هنر و زیبایی شناسی جان دیویی مطالعه شد. سپس بر اساس دیدگاه ایشان درباره هنر و زیبایی شناسی، اشارات و راهبردهای کلیدی در تربیت زیبایی شناسی استخراج شد. ابزارهای اندازه گیری، فرم فیش برداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود. یافته های پژوهش حاکی از آن است که هنر و زیبایی شناسی از دیدگاه دیویی شامل چهار محور: تناسب و هماهنگی، خوداکاهی کیفی، بیان و ابراز احساسات، تخیل، و... می باشد و برآیند تربیتی این آموزه ها در آموزش و پرورش این است که متولیان و متصدیان تعلیم و تربیت را از غفلت فزاینده ای که راجع به آموزش عمومی هنر و زیبایی شناسی در فرایندهای تربیتی شده است، آگاه کرد و اهمیت آن را در زندگی گوشزد می کند. UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_2352.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_2352_3cdff27b85184c0dc33387c9ae75551f.pdf ER -