دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226062020201121Criteria for analyzing and organizing content in Arabic language teaching
(Case study: tenth non-human Arabic book)ملاک های تحلیل و سازماندهی محتوا در آموزش زبان عربی (مطالعه موردی: کتاب عربی دهم غیرانسانی)1181333FAهدایت اللهتقی زادهدانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید مفتح شهرری0000-0003-2876-0311احسانناصری سراب بادیهدبیر آموزش و پرورش شهرستان صحنه،استان کرمانشاهJournal Article20200509The importance of the Arabic textbook is in the role it plays in harmony with the other elements horizontally and vertically. Teaching Arabic in Iran has obstacles, problems and features, some of which are related to the way books are organized. Therefore, it can be said that content analysis can be an important step in recognizing the weaknesses and strengths of the book. In fact, content analysis is a technique for extracting data from text that has its own characteristics. The aim of this article is to examine the tenth year Arabic book based on content analysis patterns and content organization criteria, relying on the content analysis technique, and to determine whether the book's content is in the correct implementation of the principles of curriculum planning and organization. Has the giving of content, social realities and individual and useful needs, age realities and age and developmental requirements of students been successful? The research method is descriptive-analytical and the results of the article indicate that the book has been largely successful based on the patterns and criteria of analysis and organization of the content of the book. And the general evaluation of teachers of Arabic books is very high. The findings show that the problems associated with compiling and organizing the content of the book are acceptable in terms of curriculum regularities, social realities, and individual needs. the construction of effective methods in remembering students and encouraging them to self-confidence and self-confidence in remembering others is the result of this research.چکیده<br /> اهمیت کتاب درسی عربی در نقشی است که در هماهنگی با دیگر عناصر به صورت افقی و عمودی ایفا می کند.آموزش زبان عربی در ایران دارای موانع و مشکلاتی و ویژگی هایی است که برخی مربوط به شیوه سازماندهی محتوای کتاب هاست. ازاینرو، می توان گفت تحلیل محتوا می تواند گام مهمی در شناخت نقاط ضعف و قوت کتاب باشد. در واقع تحلیل محتوا، تکنیکی برای استخراج دادهها از متن است که دارای ویژگیهای خاص خود میباشد. هدف مقاله حاضر این است که با تکیه بر تکنیک تحلیل محتوا، کتاب عربی سال دهم را براساس الگوهای تحلیل محتوا و ملاک های سازمان دهی محتوا بررسی نماید و مشخص کند که آیا محتوای کتاب در اجرای صحیح اصول برنامه ریزی درسی و سازمان دهی محتوا، واقعیات اجتماعی و نیازهای فردی و سودمندی، واقعیات سنی و مقتضیات سنی و رشدی دانش آموزان موفق بوده است؟ روش پژوهش، توصیفی– تحلیلی بوده و نتایج مقاله بیانگر این است که بر اساس الگوها و ملاک های تحلیل و سازماندهی محتوا کتاب تا حد زیادی موفق بوده است. و ارزیابـی کلـی معلمـان از کتـاب عربـی در سـطح خیلـی زیـاد اسـت. یافته ها نشان داد مشکلات مرتبط با تدوین و سازماندهی محتوای کتاب از نظر قانونمندی های برنامه درسی، واقعیات اجتماعی و نیازهای فردی، در حد مقبول است. و شـناخت روشهـای مؤثـر در یادگیـری دانش آمـوزان و تشـویق آنـان بـه اعتمـاد بـه نفــس و خودبــاوری در یادگیــری از دیگـر نتایـج ایـن تحقیق اســت.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226062020201121The Effect of PsychBusters on Enhancement of Critical Thinking of Female High School Studentsتاثیر روش افسانه زدایی علمی بر رشد تفکر انتقادی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه19281340FAمریمکاوسیکارمند دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید باهنر همدان- همدان -ایران.Journal Article20200303The purpose of the present study was to investigate the effect of PsychBusters on enhancement of critical thinking of female high school students. The present study was carried out using quasi-experimental, pre-test, post-test, control group design. The population of the current study consisted of all grade one high school students in Kamyaran Township, from which 60 students (i.e., 30 students in the control group and 30 learners in the experimental group) were selected. Students in the experimental group explored beliefs and myth among people using group discussions in eight sessions, while the participants in the control group received the conventional pedagogical programs. To gather the data, critical thinking test developed by Kernel was utilized. The data were analyzed using Analysis of Covariance (ANCOVA). The results revealed that PsychBusters had an impact on critical thinking of the participants in the experimental group. Finally, it was suggested that educators and teachers use PsychBusters to boost critical thinking. Furthermore, PsychBusters can be employed as a learning activity in developing a textbookهدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر روش افسانه زدایی علمی بر رشد تفکر انتقادی دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود که با روش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل انجام شد.جامعة آماری پژوهش کلیة دانشآموزان پایه نهم دوره دوم متوسطه شهرستان تویسرکان در سال تحصیلی 97-98 بودند که از بین آنها 60 دانش آموز دختر (30 نفر گروه گواه و 30 نفر گروه آژمایش) به روش نمونه گیری در دسترس و به صورت غیرتصادفی انتخاب شدند. دانشآموزان گروه آزمایش طی 8 جلسه از طریق بحث گروهی به بررسی برخی باورها و افسانههای موجود در بین مردم پرداختند (روش سایک باسترز) و دانشآموزان گروه کنترل نیز همزمان برنامه آموزشی جاری را دریافت نمودند. جهت جمعآوری دادهها،ازآزمون تفکر انتقادی کرنل استفاده شد. نتایج نشان داد روش افسانهزدایی علمی بر رشد تفکر انتقادی دانشآموزان گروه آزمایش تاثیر دارد. در نهایت پیشنهاد شد مدارس و معلمان جهت رشد تفکر انتقادی دانشآموزان از روش افسانه-زدایی علمی استفاده کنند. همچنین روش آموزشی افسانهزدایی علمی میتواند به عنوان یک فعالیت یادگیری در تالیف کتب درسی مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226062020201121A comparative study of Pre-Islamic Persian languages and literature topic in the old and new educational system booksمقایسه محتوای درس تاریخ ادبیات پیش از اسلام در علوم و فنون ادبی (1)، پایه دهم با کتاب تاریخ ادبیات (1) متوسطه قدیم29441341FAروشنکآذریگروه زبان وادبیات فارسی/پردیس شهید هاشمی نژاد/دانشگاه فرهنگیان/ مشهد/ایران0000-0002-3420-7507Journal Article20200502Based on historical categorization, Iranian languages are divided into three main periods: ancient, middle and new. In human science branch of high school books, there is a lesson about Pre-Islamic Persian literature, languages and their alphabets, consisting of ancient and middle Persian era. This article is a descriptive comparative study of the mentioned lesson, in old and new educational system books, based on the publication years 1392(2013) and 1398(2019). The study indicated that the designated pages to pre-Islamic Persian literature were cut into half in the new educational system. In the old book, three items were noted to be corrected. In the new book, three sentences with incomplete or mistaken information were found. In the table at page 39 which was designed to compare Old Persian alphabet to Avestan and New Persian alphabet, from 36 comparisons, 30 items needed to be corrected ,completed or deleted. This result indicated that the content quality in the new educational book had decreased. Also; the study showed the necessity of distinction between Old Persian as one language and Iranian ancient languages as a group in ancient Iran. In the literary part, tonic and syllabic poem measure in Ancient Persian and Middle Persian languages was discussed and examples were presented.از نظر تاریخی، زبانهای ایرانی را براساس تحول، به سه دوره تقسیم میکنند: باستان، میانه و نو. در کتاب تاریخ ادبیات(1) متوسطه قدیم و همچنین در کتاب علوم و فنون ادبی(1) متوسطه جدید، یک درس به زبان، خط و آثار ادبی دورههای باستان و میانه تخصیص داده شده است. هدف از نگارش این مقاله، مقایسه کمیت و کیفیت محتوای این دو درس است. روش کار توصیفی است. بررسی نشان داد که تعداد صفحات مربوط به این موضوع، در کتاب سال دهم متوسطه جدید 1398، نسبت به کتاب چاپ سال 1392 به نصف تقلیل یافته است. در متوسطه قدیم سه مورد و در متوسطه جدید موارد بسیاری برای تصحیح مشخص گشت. تحلیل جدول صفحه 39 کتاب علوم و فنون ادبی(1) نشان داد که از 36 مورد مقایسه نشانههای خطی، 30 مورد نادرست یا ناکامل است و دلایل و پیشنهادات لازم برای اصلاح جدول ارائه گشت. همچنین تاکید شد که زبان فارسی باستان تنها یکی از زبانهای دوره باستان ایران است و نباید معادل با آن دوره به کار برده شود. بررسی بخش آثار ادبی مکتوب پیش از اسلام، نشان داد که شعر در دوره باستان و میانه زبان فارسی وجود داشته است. در زبان اوستایی، وزن دستهای از اشعار هجایی و بعضی دیگر ضربی بوده است. در دوره میانه، گروه زبانهای غربی، وزن اشعار هجایی یا ضربی تشخیص داده شده است.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226062020201121Studying and Prioritizing Factors Affecting the Implementation of a successful Lesson Study with the Focus on Outstanding executors’ perspective of Lesson Study (A Case Study: Khorasan Razavi province)بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت دراجرای درس پژوهی با تاکید بر دیدگاه درس پژوهان برتر (مطالعه موردی: خراسان رضوی)45601342FAانسیکرامتیاستادیار گروه علوم تربیتی- دانشگاه فرهنگیان (پردیس شهید هاشمی نژآد مشهد)راهلهانصاری پورکارشناس ارشد رشته برنامه ریزی درسی؛ کارشناس تکنولوژی گروه های آموزشی ابتدایی، آموزش و پرورش کل استان خراسان رضویJournal Article20200401Lesson study is an effective model for promoting learning and producing professional knowledge to create changes in education as well. The first purpose of this study was to study and prioritize factors affecting the Implementation of a successful Lesson Study; and then to examine the role of demographic variables in this regards, including sex, level of education, field of education and age. This research carried out via quantitative approach and survey method. Again a researcher made questionnaire was used for data gathering, its Cronbach alpha was 0, 97. The statistical population were all the 1568 outstanding executors of Lesson Study in Khorasan Razavi province in 2016-2017 academic year. Based on Morgan sample size table and stratified random sampling, 310 people were selected. The findings revealed that, however, the problem formation stage is the most important stage for implementing a successful lesson study, but regarding samples perspective, the teaching stage was the most important one. Again women teachers and more-experienced teachers in relation to men and novice teachers put more emphasis on the teaching stage. Teachers who were educated in education field in relation to other teachers, put weight on the teaching stage, too.درس پژوهی الگویی موثر برای ترویج و غنی سازی یادگیری و نیز تولید دانش حرفه ای به منظور تحول در آموزش است. هدف از این پژوهش بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت در اجرای درس پژوهی و سپس بررسی سهم هر یک از متغیرهای جنسیت، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سن در این زمینه است. این پژوهش با رویکرد کمی و روش پیمایشی انجام شد و ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته، با پایایی97/ بود. جامعه آماری شامل تمامی برگزیدگان جشنواره درس پژوهی در خراسان رضوی (سال تحصیلی 1396-1395) و برابر با 1568 نفر بود. براساس جدول مورگان و توسط روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 310 نفر از آن ها به عنوان نمونه تعیین شدند. مهمترین یافته این پژوهش بیانگر آن است که به رغم اهمیت "مرحله طراحی و تدوین مساله" مناسب در انجام یک درس پژوهی موفق، اما از دیدگاه نمونه مورد بررسی"مرحله تدریس و الزامات اجرایی" آن در وهله اول اولویت قرار دارد. همچنین معلمان زن نسبت به مرد و معلمان با سابقه کاری بیشتر نسبت به معلمان تازه کارتر، اهمیت بیشتری برای مرحله تدریس نسبت به سایر مراحل، قائل هستند. معلمان تحصیلکرده در رشته های تحصیلی مرتبط با علوم تربیتی نیز نسبت به سایر معلمان، اهمیت بیشتری به تدریس به عنوان مهمترین عامل موفقیت یک گروه در درس پژوهی، می دهند.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226062020201121Investigating the Position of Intellectual Education in the Document of Fundamental Education Transformationبررسی جایگاه تربیت عقلانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.61741343FAعلیرضااحمدیحکیم ابوالقاسم فردوسی البرز0000-0002-7807-7687حمیدرضانوری عیبلودانشگاه فرهنگیانJournal Article20200203There are more than 300 verses in Holy Quran that invite people to think, remind and reason. The importance of rational education is so much that is a condition for some to succeed in other human aspects such as emotional, moral, social, etc. in the present article, it has been attempted to determine the place of rational education of the Islamic Republic of Iran by focusing on the document of fundamental transformation of education. Therefore, the researchers are using descriptive-analytical method and using library resources .first, it explores the contexts and sign of reasoning and mentions some of the ethical and emotional barriers to intellect development and then with an adaptation approach. In search of their instances in the document if fundamental transformation as one of the upstream documents of education in the country. Finally it has been concluded that in place of the document of transformation, the context and signs of reasoning have been deal with indirectly, and in others, at least, the affinities .The concept of proximity is also felt in the context of the abovementioned audiences of the hindrances of intellect development, which illustrates the importance of rational reasoning in the education system of the Islamic Republic of Iranدر قرآن کریم بیش از 300 آیه وجود دارد که مردم را به تفکر ،تذکر و تعقل دعوت کرده است .اهمیت تربیت عقلانی به قدری است که برخی آن را شرط توفیق تربیت در سایر جنبه ها انسانی مانند بعد عاطفی ،اخلاقی ،اجتماعی و... دانسته اند.در مقاله حاضر سعی شده است تا جایگاه تعقل و تربیت عقلانی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مشخص شود.علیهذا محققین با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای ،ابتدا بسترها و نشانه ها تعقل را تبیین نموده ونیز به ذکر برخی از موانع اخلاقی وعاطفی رشدعقل پرداخته اند و سپس با رویکردی تطبیقی در جستجوی مصادیق آن ها در سند تحول بنیادین به عنوان یکی از اسناد بالادستی تعلیم و تربیت کشور،برآمده اند .نهایتا این نتیجه بدست آمد که در جای جای سند تحول ،به قاطبه بسترها و نشانه ها تعقل به طورمستقیم پرداخته شده ودر موارد دیگر،دست کم،قرابت مضمونی و مفهومی نزدیکی احساس می شود نیز درمواردی مخاطبین سندمذکور،نسبت به موانع رشد عقل انذار شده اند که این امر نمایانگر اهمیت تعقل وتربیت عقلانی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران می باشد.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226062020201121The factors of Education in the Holy Quran from the Viewpoint of the Qeraati professor in the Tafseer Noorعوامل تربیت در قرآن کریم از دیدگاه استاد قرائتی در تفسیر نور75901344FAسید احمدپورموسویکارشناس آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان رسول اکرم (ص) اهوازامان الهناصری کریموندمربی پرورشی آموزش و پرورشJournal Article20200209Education is one of the most important elements of human life and it is important to know the factors behind this process. The most important way of knowing about the elements of human education is to analyze the religious and monotheistic teachings sent by its creator. In the meantime, the Holy Quran has a special place with the content of the most authentic religious orders. The purpose of the present study is to investigate the factors of education in the Holy Quran from the viewpoint of the Quran's reader in light interpretation which was done by content analysis method. The statistical population of the study consisted of 11 volumes of light commentary that all volumes were selected as sample. Holistic method was used for validation. The results of the study showed that the basic factors of education are: God's help; Prophets' guidance; Acceptance of repentance; Purposeful migration; Fear and Hope; Inheritance, Parents and Family, Nutrition and Healthy Environment; Material Resources; Worship; Miracle; Human Instincts; Divine Punishment and the Cruelty of Disbelievers; Prohibition of Evil; And paying attention to them; the commandments and decrees of God; the remembrance of the ancestors; the punishment and encouragement; the jihad; the intercession; Living with the Righteous; Remembrance of the Resurrection; Belief in the Knowledge and Presence of God in Deeds and Thoughts; Sugar; Forgiveness and Mercy; Charity; Praise; Praise and Prayer; Divine Phenomena; Divine Commandments; Revelation and Revelation.تعلیم و تربیت از مهمترین ارکان زندگی بشری است و شناخت عوامل این فرآیند از اهمیت خاصی برخوردار است. مهمترین مسیر آگاهی از عوامل تربیت بشر، واکاوی آموزههای دینی و توحیدی است که از سوی آفرینندهی او ارسالشده است. در این میان قرآن کریم با محتوای اصیلترین دستورات دینی دارای جایگاه ویژه است. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل تربیت در قرآن کریم از دیدگاه استاد قرائتی در تفسیر نور است که با روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 11 جلد تفسیر نور بود که همهی مجلدها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای اعتبارسنجی از روش هولستی استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که عوامل اساسی تربیت عبارتاند از: یاری خداوند؛ راهنمایی انبیاء؛ پذیرش توبه؛ هجرت هدفدار؛ الگوهای صالح و تجلیل از آنها؛ مثالهای قرآنی؛ تهدید و ارعاب؛ طاغوت؛ صفات خداوند؛ قرآن و سایر کتب آسمانی؛ بیم و امید؛ وراثت، والدین و خانواده، تغذیه و محیط سالم؛ امکانات مادی؛ عبادت؛ معجزه؛ غرایز انسانی؛ عذاب الهی و فرجام ظالمان و کافران؛ ممنوعیت منکرات؛ پیروی از آیات و دستورات الهی؛ آگاهی عمیق؛ دادن و گرفتن نعمتها و توجه به آنها؛ احکام و اوامر و نواهی الهی؛ یادآوری سرگذشت پیشینیان؛ تنبیه و تشویق؛ جهاد؛ شفاعت؛ دوستی،همنشینی و همراهی بـا راستگویان؛ یادآوری قیامت؛ ایمان به علم و حضور خداوند به اعمال و افکار؛ شکر؛ بخشش و رحمت؛ انفاق؛ ذکر، تسبیح و دعا؛ پدیدههای الهی؛ حسابرسی اعمال؛ آزمایش و بلا؛ تسلیم خدا شدن و عمل به دستورات الهی؛ وحی و نزول آیات محکم و متشابه.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226062020201121The lived experiences of Farhangian University students about the use of mobile phonesتجارب زیسته دانشجویانِ دانشگاه فرهنگیان از کاربرد تلفن همراه911041345FAمحمودمحمدیاستادیار جامعه شناسی گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان البرز0000-0001-6692-4634Journal Article20200408The period we are in is called the age of information and communication. Today, the most important tool for accessing information and communication is the mobile phone. Young people, especially students, are one of the main groups using mobile phones. Examining the lived experiences of this group of people in the community can be illustrated Exactly how to use this effective device to provide cultural and educational planners. Farhangian University students are also one of the groups among whom the use of mobile phones is common. This article has tried to address the lived experiences of Farhangian University students in using mobile phones. The research method in this article is qualitative methods. The statistical population of the study is students of Farhangian University of Alborz and A statistical sample of 40 male and female students majoring in history and social sciences at the university was determined. The method of collecting narratives has been the method of narrative interview and the method of analyzing narratives. After summarizing the students' lived experiences of using mobile phones, coding, categorization and thematicization were discussed. From the narrations, 10 categories and 5 main themes were extracted and Attempts have been made to analyze students' narratives based on the five main themes extracted. The five main themes extracted from the narratives are: useful and efficient, harmful and destructive, with fun, dual feeling, essential communication technology, representing the lived experiences of the students of Farhangian University of Alborz in using mobile phones.از عصری که در آن قرار داریم با عنوان عصر اطلاعات و ارتباطات نام می برند. امروزه مهمترین ابزار دسترسی به اطلاعات و ارتباطات تلفن همراه است.جوانان و بخصوص دانشجویان یکی از گروههای اصلی استفاده کننده از گوشی های همراه هستند.بررسی تجارب زیسته این گروه از افراد جامعه میتواند بازنمای دقیقتری از نحوه مصرف این وسیله اثر گذار را در اختیار برنامه ریزان فرهنگی و تربیتی قرار دهد.دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از گروههایی هستند که استفاده از تلفن همراه در میان انها متداول و رایج است.این مقاله تلاش کرده است به تجربیات زیسته دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در استفاده از گوشی همراه بپردازد.روش پژوهش در این مقاله از نوع روشهای کیفی است.جامعه اماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز هستند و نمونه آماری تحقیق 40 دانشجوی دختر و پسر رشته های تاریخ و علوم اجتماعی این دانشگاه تعیین شدند.روش جمع اوری روایتها روش مصاحبه روایی و روش تحلیل روایتها،روایت پژوهی بوده است.پس از جمع اوری تجربیات زیسته دانشجویان از استفاده از گوشی همراه، به کد گذاری،مقوله بندی و مضمون سازی پرداخته شد.از بررسی روایتها، 10 مقوله و 5 مضمون اصلی استخراج شد و تلاش شده است روایتهای دانشجویان بر اساس پنج مضمون اصلی استخراج شده تحلیل شود.پنج مضمون اصلی استخراج شده از روایتها : مفید و کارامد،مضر و مخرب،همراهِ سرگرم کننده،احساس دوگانه،تکنولوژی ضروری ارتباطی،بازنمای تجربیات زیسته دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز در استفاده از گوشی همراه هستند.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226062020201121جلوه های حماسی درادبیات معاصرجلوه های حماسی در ادبیات معاصر1051261346FAعلیبلاغیاستادیار گروه زبان وادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.balaghi43@gmail.comJournal Article20200806The poetry of the last two centuries has not been ineffective in myths, legends and ancient languages. Rafi Peak, derived from the great history of epic literature, is Ferdowsi's Shahnameh, which can be called the mother of Dari Persian literature from epic literature. In the last two centuries, epic works in literature, as a result of Ferdowsi's Shahnameh and the works of its predecessors, appeared in national, religious, historical, as well as passionate revolutionary epic creations. The general aspect of these works is the national color and smell. This prominence can be seen even in religious epics. The result of the study of epic works and epic genres is that the epic literature of the last two centuries can be divided into two periods. The period before Nima and the period after Nima: All the epic works of the pre-Nima period are based on Ferdowsi's Shahnameh in the same style, language, weight and traditional format. He considered the last imitators of Shahnameh. But in the period after Nima, the types of epic use in contemporary literature have been mostly in the three axes of epic attitude, epic language and epic weight and format.شعر دو قرن اخیر اسطوره، روایتهای افسانه ای و زبان کهن بی ـاثیر نبوده است. قله رفیع برآمده از پیشینه سترگ ادبیات حماسی ، شاهنامه فردوسی است که از ادب حماسی می توان آن را مادر ادبیات پارسی دری نامید. در دوقرن اخیر اثار حماسی در ادبیات به تبع شاهنامه فردوسی وآثار پیشینیان، در نوع ملی، دینی، تاریخی و نیز حماسه آفرینی های پرشور انقلابی پدید آمد. وجه عام این آثار رنگ و بوی ملی است. حتی در حماسههای دینی این برجستگی را میتوان دید. نتیجه بررسی آثار حماسی و حماسه گونه ها این است که ادبیات حماسی در دو قرن اخیر را، می توان به دو دوره تقسیم کرد. دوره قبل از نیما و دوره بعد از نیما : همه آثار حماسی دورة قبل از نیما به تأسی از شاهنامه فردوسی در همان سبک زبانی و وزن و قالب سنتی سروده اند و نوآوری چندانی جز تفاوت مضمون در آنها نیست و فقط می توان آنها را در ردیف آخرین مقلدان شاهنامه محسوب کرد.اما در دوره بعد از نیما، گونه های به کارگیری حماسه در ادبیات معاصر، بیشتر در سه محور نگرش حماسی، زبان حماسی و وزن و قالب حماسی بوده است.دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226062020201121The educational effects of the step-by-step descent tradition according to the Al-Mizan and Al-Menar interpretationsآثار تربیتی سنت استدراج از منظر تفسیر المیزان و المنار1271401425FAمحمد تقیمبشریعضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان/0000-0001-9580-6637Journal Article20201220The divine traditions are the laws that the almighty God has implemented in order to plan the universe. One of these traditions is the tradition of step-by-step descent. This tradition means a gradual fall and imperceptible approaching to the torment. This article explains the views of two interpreters who have chosen the method of interpreting the Qur'an to the Qur'an as their interpretive style. Al-Mizan and Al-Menar interpretations are thought representatives of Shia’e and Sunnite, respectively. Comparing the views of these two interpreters, in addition to a better understanding of this tradition and its training effects, provides the power of critique and evaluation between these two perspectives. This study is conducted through a descriptive-analytical method based on library tools and its findings indicate that despite of the same views of two interpreters about the previous stage of the implementation of the step-by-step descent tradition, they have different views in the giving blessings topic and the start of the step-by-step descent tradition. According to Allameh’s view, these blessings are a kind of torment; but Rashid Reza considers them as God‘s tests. According to the word "forgetting" in the verse, Allameh Tabatabai's view is consistent with the verses of Qur'an and Rashid Reza's view is not correct according to the above-mentioned analogy.سنتهای الهی همان قوانینی هستند که خدای متعال در جهت تدبیر جهان هستی، به مرحله اجرا گذاشته است. یکی از این سنتها، سنت استدراج است. استدراج به معنای سقوط تدریجی و مرحله به مرحله و نزدیک شدن به عذاب بصورت غیر محسوس است. این مقاله به تبیین دیدگاه دو مفسری که روش تفسیر قرآن به قرآن را به عنوان سبک تفسیری خود انتخاب نمودهاند پرداخته است. تفسیر المیزان به عنوان نماینده تفکر شیعی و تفسیر المنار به عنوان نماینده تفکر اهل سنت. مقایسه نظرات این دو مفسر، علاوه بر فهمپذیری بهتر این سنت و درک بهتر آثار تربیتی آن، قدرت نقد و ارزیابی بین دو دیدگاه را فراهم مینماید. یافتههای این تحقیق که به روش توصیفی _ تحلیلی مبتنی بر ابزار کتابخانهای انجام پذیرفته است، حاکی از آنست که دو مفسر علیرغم اشتراک نظر در خصوص مرحله پیش از اجرای سنت استدراج، در بحث گشایش درهای مواهب دنیا و شروع اجرای سنت استدراج، دیدگاه متفاوتی دارند. به دیده علامه، این گشایش نعمتها، عذاب است؛ ولی رشیدرضا آن را آزمایشی از سوی خدا میداند. به نظر نویسنده با توجه به واژه "نسوا" در آیه، دیدگاه علامه طباطبایی با آیات قرآن سازگار است و نظر رشیدرضا با توجه به قرینه یاد شده، صحیح نمیباشد.