دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041320190220the role of use electronic material in facilitating ,accelerating and consolidating learning of elementary schooi studentنقش کاربرد محتوای الکترونیکی در تسهیل، تسریع و تثبیت یادگیری دانش آموزان مدارس ابتدایی111842FAمریمعباسیدانشجو معلمایرجبصیریدانشگاه فرهنگیانفاطمهازادیدانشجو دانشگاه فرهنگیانJournal Article20200111In new educational discipline teaching of application and educational Technology is and we cannot ignore its great role in the issue of teaching.<br />Electronic contexics are some of possibilities of educational Technology and it will be used as a media in classroom.<br /> The more application of computer in issue of teaching in classroom and outside school, becomes current, selection and utilization of electronic contents in teaching and training became more important. Because the new methods of teaching will be performed with the purpose of Facilitating, accelerating and stabilization of the learning, it is better that in executing these methods, the new technologies to be used.<br />In this paper it has been tried, role of electronic contents on the facilitating, accelerating and stabilization of the learning to be studied by description–analytical methods.<br />Learning by using the computer, increases the Student’s motivation for corporation in teaching, and this issue causes the thatching to be more effective, and active corporation of student, causes the learning to become easier, which this process by using the electronic contacts is possible very much.<br />By involvement of the students,in the process of teaching,Their learning and activating and also their involvement in learning channels, by the help of electronic contacts, learning becomes more understandable,and the students will not become from the lesson and attractiveness of the classes will be more effective and more for them.<br />Also this issue causes the learning to be accelerated and teacher can accelerate and stabilize his students teaching in the appropriate time.در نظام آموزشی نوین تدریس کاربرد تکنولوژی آموزشی انکارناپذیر است و نمیتوان نقش بسزای آن را در امر یاددهی_یادگیری نادیده گرفت. محتوای الکترونیکی از جمله امکانات تکنولوژی آموزشی است و به عنوان رسانه در کلاس درس مورد استفاده قرار میگیرد. هرچه کاربرد رایانه در امر یاددهی_یادگیری در کلاس درس و محیط خارج از کلاس رایجتر شود انتخاب و استفاده از محتوای الکترونیکی در تدریس و آموزش اهمیت بیشتری پیدا میکند.<br />به دلیل اینکه روشهای نوین تدریس با هدف تسهیل، تسریع و تثبیت یادگیری انجام میگیرند بهتر است که در اجرای این روشها از تکنولوژی روز استفاده شود. در این مقاله سعی شده است نقش محتوای الکترونیکی بر تسهیل، تسریع و تثبیت یادگیری با روش توصیفی، تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد.<br />یادگیری با استفاده از رایانه انگیزهی دانشآموزان برای مشارکت در تدریس را افزایش میدهد و این موضوع سبب اثربخش شدن تدریس خواهد شد و مشارکت فعال دانشآموز مستلزم تسهیل یادگیری توسط معلم میشود که این فرایند با استفاده از محتوای الکترونیکی به صورت قابل توجهی امکانپذیر است. با درگیر شدن دانشآموزان درفرایند یاددهی_یادگیری و فعال شدن آنها و همچنین درگیر شدن کانالهای یادگیری به کمک محتوای الکترونیک یادگیری سادهتر و مفهوم درس قابل فهم میشود و دانشآموزان از درس خسته نمیشوند و جذابیت کلاس برای آنها موثر واقع میشود همین موضوع سبب سرعت بخشیدن به یادگیری نیز میشود و معلم میتواند در مدت زمان مناسب یادگیری دانشآموزان خود را تسریع و تثبیت کند.https://humanities.cfu.ac.ir/article_842_52c35eaf40f76fadf9bb8d63a3cf1a26.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041320190220جایگاه ادب و کلام درساختار مدیرانجایگاه ادب و کلام درساختار مدیران1227843FAفرانکموسویدانشگاه آزادیدالهجوپانیدانشگاه پیام نورJournal Article20190111باید گفت؛ عنصر ادب زینت تمام قد زندگی و نشان شرافت انسانی و نماد کمال عقل افراد است. خالق زیبایی ها، انسان را با صورت و سیرت خاص آفرید و لازمه سیرت او ادب و خُلق زیبا در عرصه فردی و اجتماعی است که قابلیت زایش و رویش دارد. آحاد انسان به طور اَعم و مدیران و رهبران جامعه به طور اَخص می بایست نه تنها در تربیت صحیح خویش تلاش و خود را به ادب و خُلق احسن آراسته نمایند بلکه باید در به کارگیری مؤلفه های موجود، زمینه شکوفایی، توسعه و رشد دیگران را فراهم آورند. مسلماً پیشرفت و دست یافتن هر سازمان و یا مؤسسه ای به اهداف مورد نظر، منوط به احراز خِرَد جمعی و مألوف شدن مدیران و افراد سازمان به انگاره های ادب در حوزه رفتار و کلام پسندیده و... می باشد. در این نوشتار سعی شده است به روش کتابخانه ای و روایی - توصیفی، و به قدر میسور به نقش زیور و زینت ادب در ساختار خَلق کلام و بسط حُسن محاوره در توفیق مدیران جامعه از منظر برخی ادیبان و صاحبان سخن که به نوعی فاخر از متون دینی وام جسته اند، بپردازد.باید گفت؛ عنصر ادب زینت تمام قد زندگی و نشان شرافت انسانی و نماد کمال عقل افراد است. خالق زیبایی ها، انسان را با صورت و سیرت خاص آفرید و لازمه سیرت او ادب و خُلق زیبا در عرصه فردی و اجتماعی است که قابلیت زایش و رویش دارد. آحاد انسان به طور اَعم و مدیران و رهبران جامعه به طور اَخص می بایست نه تنها در تربیت صحیح خویش تلاش و خود را به ادب و خُلق احسن آراسته نمایند بلکه باید در به کارگیری مؤلفه های موجود، زمینه شکوفایی، توسعه و رشد دیگران را فراهم آورند. مسلماً پیشرفت و دست یافتن هر سازمان و یا مؤسسه ای به اهداف مورد نظر، منوط به احراز خِرَد جمعی و مألوف شدن مدیران و افراد سازمان به انگاره های ادب در حوزه رفتار و کلام پسندیده و... می باشد. در این نوشتار سعی شده است به روش کتابخانه ای و روایی - توصیفی، و به قدر میسور به نقش زیور و زینت ادب در ساختار خَلق کلام و بسط حُسن محاوره در توفیق مدیران جامعه از منظر برخی ادیبان و صاحبان سخن که به نوعی فاخر از متون دینی وام جسته اند، بپردازد.https://humanities.cfu.ac.ir/article_843_5cd38f516c337ae999592fa9f88a766f.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041320190220A surveyoncriminal Policies intheIranian Criminal Labor Lawتحلیلی بر سیاست های جنایی در حوزهی حقوق کیفری کار ایران2838844FAمحمدمظهریدانشکده حقوق وعلوم اجتماعی دانشگاه تبریزحسیننصیریدانشکده حقوق وعلوم اجتماعی دانشگاه تبریزرامینابدالیدانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریزJournal Article20190131A surveyoncriminal Policies intheIranian Criminal Labor Law<br /> A surveyoncriminal Policies intheIranian Criminal Labor Law<br /><br />One of the rights of citizens is the right to workthat requires the various protections. In this regard, thecriminal laborlaw regulates relations and thecriminal law regulates labor relations betweenworker and employer through the formulation of criminal policies.Thecriminal policyisthe measures to identify criminal offenses and torespond appropriatelytowards that. The criminal policy is due to the perpetrators and theinstitutions involved in,divided intolegislative criminal policy, criminal justice policies, and criminal executive policies.Thelegislative criminal laws fromlegislative areapproved by criminal law, criminal justice laws by judicial institutions and by measures such as easy access, quick handling and participating inthe criminal proceedings and executive procedures by preparing and regulating regulations, guidelines and Supervision over the implementation of labor regulationsthat is realized through the inspection bodies.<br />Keywords:<br />Worker, employer, criminal policy, labor law Worker, employer, criminal policy, labor law<br />Worker, employer, criminal policy, labor lawیکی از حقوق و آزادی های شهروندان حق کار کردن است که وجود حمایت های گوناگونی را اقتضاء می نماید. در این راستا حقوق کیفری کار با تأسی از موازین حقوقی حاکم بر حقوق کار و حقوق کیفری، روابط کارگر و کارفرما را با تدوین سیاست های جنایی تنظیم می نماید. سیاست های جنایی یا کیفری تدابیری برای شناسایی عناوین مجرمانه و پاسخ مناسب نسبت به آن است. سیاست جنایی به اعتبار عاملان و نهادهای دخیل درآن به سیاست های جنایی تقنینی، سیاستهای جنایی قضایی و سیاستهای جنایی اجرایی تقسیم می شود. سیاستهای جنایی تقنینی از سوی قانون-گذار با تصویب قوانین کیفری، سیاست های جنایی قضایی از سوی نهادهای قضایی و با تدابیری چون دسترسی آسان، رسیدگی سریع و مشارکتی بودن دادرسی و سیاست های جنایی اجرایی با تهیه و تنظیم آیین نامهها، دستورالعملها و نظارت بر اجرای مقررات کار از طریق نهادهای بازرسی تحقق می یابند.<br />, , ,https://humanities.cfu.ac.ir/article_844_118044755c90d7d5851590593d109efb.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041320190220The prediction of mental well-being based on the meaning of life and self-esteem among students of Payame Noor University of Mahabadپیش بینی بهزیستی ذهنی براساس معنای زندگی و شفقت به خود در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مهاباد3955845FAهیمنمحمودفخهگروه روانشناسی - عضو هیت عامی دانشگاه پیام نورJournal Article20190111This study was conducted to evaluate the prediction of mental well-being based on the meaning of life and self-esteem among students of Payame Noor University in Mahabad. Methodology: This descriptive study was a correlation study. In this regard, 175 women (97 female, 78 male) students were randomly selected in the year 1396-97. The instruments for collecting the Mowlavi, Torkan, Soltani and Palangang subjective well-being questionnaires were Meg's Meaning in the life of Stareg, Frazer, Oishi and Coler and the Self-Death Questionnaire (SCS). Also, to test the hypotheses, Spearman correlation test, multivariate analysis of variance, multiple regression analysis and Pearson were used for statistical analysis using SPSS 20 software. The results indicated that: 1 the relationship between the search component of meaning and subjective well-being is more than the significant component of life. This hypothesis is confirmed. There is a positive and significant relationship between self-compassion components and subjective well-being. 3. The components of meaning of life and self-compassion play a significant role in predicting mental well-being.هدف این پژوهش بررسی پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس معنای زندگی و شفقت به خود در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر مهاباد انجام شده است. روش پژوهش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود آماری پژوهش حاضر 175 نفر (97زن، 78 مرد) دانشجویان در سال 1396-97 به روش نمونه گیری تصادفی ساده بود.. ابزار های گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های بهزیستی ذهنی (مولوی، ترکان، سلطانی و پالاهنگ)، مقیاس معنا در زندگی( استگر، فریزر، اویشی و کالر )و پرسشنامه خوددلسوزی (SCS) نف بود. همچنین جهت تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آزمون های همبستگی اسپیرمن، تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل رگرسیون چندگانه، با استفاده از نرم افزار spss 20 استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که رابطه مؤلفه ی جستجوی معنا با بهزیستی ذهنی بیشتر از مؤلفه ی معناداری زندگی و بین مؤلفه های شفقت به خود با بهزیستی ذهنی رابطه مثبت و معناداری و مؤلفه های معنای زندگی و شفقت به خود در پیش بینی بهزیستی ذهنی نقش معنادار دارند.https://humanities.cfu.ac.ir/article_845_83f96e90dc45ce9e7d636171cdde8255.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041320190220Reviewing and Criticizing the Interpreters' Perspectives in Tafsir al-Mizan with an Approach to Context Principleبررسی و نقد دیدگاه مفسران درتفسیر المیزان با رویکردی بر قاعدهی سیاق5973846FAامان الهناصری کریمونددانشچوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید چمران اهوازمیناشمخیاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازفاطمهمرادی کهنکیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20190209Although various studies have been conducted on Tafsir al-Mizan, it can be said with certainty that several aspects of this valuable exegesis have not been specified yet and need to be discussed, reviewed and published. Reviewing and criticizing the perspectives of different interpreters in interpreting Holy Quean is such that the al-Mizan's author paid a special attention to the ways of understanding Quran by different interpreters before him and it seems that he considered Tafsir as a balance to judge the interpreters' views. Accordingly, in many cases and with different issues, he criticized and reviewed the interpreters' views with documentary proofs and various reasons based on different bases. One of the Allameh Tabatabai's exact bases in criticizing the interpreters' views is to use the context principle. Considering the context of the Quranic verses, he studied the interpreters' views in the following areas: Cause of revelation, Correct recitation of verses, Being Meccan or Medinan, Determining the meanings of Quranic vocabulary,….هرچندکه پژوهش های گوناگونی دربارهی تفسیرالمیزان به انجام رسیده است، اما باضرس قاطع می توان گفت زوایای متعددی از این تفسیر گرانسنگ هنوز تبیین نگردیده است و نیاز به بحث و بررسی و نشر و انتشار دارد، بررسی و نقد دیدگاه مفسران مختلف در تفسیر آیات قرآن کریم از آن جمله است که مؤلف المیزان توجه ویژهای به چگونگی شیوهی فهم قرآن توسط مفسران قبل از خود داشته و گویی تفسیر المیزان را به منزلهی میزانی قرار داده تا به قضاوت و داوری در مورد نطرات دیگر مفسران بپردازد. بر همین اساس در موارد متعدد و موضوعات مختلف نظرات مفسران را بر مبانی مختلفی با دلایل مستند و براهین متعددی مورد نقد و بررسی قرار داده است. یکی از مبانی دقیق علامه طباطبایی در نقد نظرات مفسران؛ بهره گیری از قاعده ی سیاق است که ایشان با توجه به سیاق آیات قرآن، نظرات مفسران را در مواردی از جمله: شأن نزول آیات، قرائت صحیح آیات، مکی یا مدنی بودن، تعیین معنای واژگان قرآن و... مورد بررسی و نقد قرار داده است.https://humanities.cfu.ac.ir/article_846_02ab6b9699a711a019662f574eabd81a.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041320190220Evaluation of socioeconomic components and their effects on students' routine controlارزیابی مؤلفه های جوسازمانی ومیزان تأثیرآن برخودکنترلی دانش آموزان7485922FAزهراگلمکانیدانشگاه فرهنگیان مشهدزینبصابری نیکدانشجوی دانشگاه فرهنگیان مشهدJournal Article20190221This research was conducted with the aim of evaluating the components of human health and assessing the impact of this method on students of a nongovernmental school in the 6th district of Mashhad.<br /> The statistical population in this study is primary school students, because of the limited number of them (60), the sample size is equal to the statistical population.<br />To study the components of organizational climate in the school, a checklist of desirable school features was used from experts' viewpoints based on the analysis of school climate indices. Accordingly, the school climate was evaluated.<br />Students' self-control was also inspired by the "Tangy" and "Madersij" questionnaires, whose validity was confirmed by educational specialists. Then data were analyzed using central indicators and dispersion indexes.<br />Findings of this study showed that there is a positive and significant relationship between the desired school climate and high self-control in students.<br />Key words: Self-control, Secondary school, Secondary education, Emotional intelligenceاین پژوهش با هدف بررسی مؤلفه های جوسازمانی و ارزیابی میزان تأثیر آن برخودکنترلی دانشآموزان یک مدرسه غیردولتی در ناحیه6 شهر مشهد انجام شده است.<br /> جامعه آماری در این تحقیق دانشآموزان دوره دوم ابتدایی هستند که به دلیل محدود بودن این تعداد( 60نفر) حجم نمونه برابر با جامعه آماری است و از نمونه گیری استفاده نشده است.<br />برای بررسی مؤلفه های جو سازمانی درمدرسه؛ از چک لیست ویژگی های مدرسه مطلوب براساس تحلیل شاخصهای جو مدارس از دیدگاه صاحبنظران استفاده گردید و بر این اساس جو مدرسه ارزیابی شد، همچنین برای سنجش میزان خودکنترلی دانشآموزان از پرسشنامه «تانجی» و «مادرسیج» الهام گرفتهشد که روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفتهاست. سپس داده ها با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی مورد تحلیل قرار گرفتند.<br />یافتهها در این پژوهش نشان داد که بین جو مدرسه مطلوب و میزان بالا خودکنترلی در دانشآموزان؛ رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.<br /><br />واژگان کلیدی: خودکنترلی، جومدرسه، دوره دوم ابتدایی، هوش هیجانیhttps://humanities.cfu.ac.ir/article_922_9e1e67b02f4ba3321eb288f954e1ed02.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041320190220Poetry in Poetry Thoughts by Mohtasham Kashaniصورخیال در اندیشه های شعری محتشم کاشانی75100939FAمحمدرضاپاشاییاستادیار 'گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان، تهران.0000-0002-6604-2428هادیدهقانی یزدلیاستادیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان، تهرانJournal Article20190221Persian Poetry and Literature, especially Religious and Religious Literature in the Safavid Period, Were Welcomed by the Shiite Religion of the Safavid Kings. In terms of poetic style, although poets are in a state of decline due to their tendency to imitate, some poets have created new themes in poetry that are unique in their kind. This article has been done analytically with the aim of examining literary images with religious elements in the Safavid era by looking at Poetry of Mohtasham Kashani. The results show that the religious elements prevalent in this period, especially in the poem, include Qur'anic expressions, names of religious and religious personalities and divine prophets, religious vocabulary and idioms in Islamic and religious orders, miracles of divine prophets, prophetic traditions, holy places Heaven, hell and so on. In the meantime, the poetry of Mohtasham Kashani in the field of religion and religion has benefited much more from other poetsشعر و ادب فارسی به ویژه ادبیات مذهبی و آیینی در عهد صفویه، با توجه به اقبال پادشاهان صفوی به مذهب تشیع، مورد استقبال بیشتر واقع شد. از لحاظ سبک شعری، اگر چه شاعران به خاطر گرایش به تقلید در حالت رکود به سر میبرند؛ اما برخی شاعران مضامین جدیدی در شعر پدید آوردند که در نوع خود بی نظیربود. این مقاله با روش تحلیلی و با هدف بررسی تصویرهای ادبی با عناصر مذهبی در عهد صفوی با نگاهی به شعر محتشم کاشانی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عناصر مذهبی رایج در این دوره به ویژه درشعر محتشم شامل عبارات قرآنی، اسامی شخصیتهای دینی و مذهبی و پیامبران الهی، واژگان و اصطلاحات دینی رایج در دستورات اسلام و اولیا، معجزات پیامبران الهی، احادیث نبوی، اماکن مقدس، بهشت، جهنم و ... است که در این بین اشعار محتشم کاشانی در حوزه دین و مذهب بسیار بیشتر از سایر شاعران از این موضوع بهره برده است.https://humanities.cfu.ac.ir/article_939_4f39fe9875b4f6323ab8f9e33211ae65.pdf