دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041220181023Examination leadership Gradrlam moderation aliبررسی ویژگیهای مدیریت ورهبری اعتدال گرادرکلام امیرالمومنین112837FAسیدمحمدفاطمیآموزش و پرورشJournal Article20081006Pro-islam messages for Advanced Havrvshhay management best practices. madrsratlaat life Vapid development overshadowed the growing complexing is proper management and appropriate. Islamic management with Atkabh Quran and divine tradition and is based Alavi, management, moderation will be Gravmvfq.Imam ali regarding management issues Bsyararzndh Vrahmast kalam lord Blndvshkhsyt no nzyrvchnlody originating from the spirit of the great Leader is the messenger of Khdafrmvd.Anamdynh Alam and Ali chapters Ali as the greatest figures in the history of Islam after the prophet since the government assumed Drbrhh Retention manag ment procedures and principles for all ages and generations Kept Hadrtarykh.Avrhbratdal was the activism of extremist hardliners Vtfryt short of ignorant and injudicious Prhyznmvd.And as an example,the important thing moderation Radrtman apply them his life.This paper which is intended to form a cross-sectional Tarayt Rabatvjh moderation in orders Mvlaly amam ali nahj and the respovsibiliting,simplicity,extravagance,Mhrvqhr,acceleration vdrng,friendship and enmitg praise Vnkvhsh,speaking sliently explain Vbrkhvrdymanh ragers.دین اسلام حامی پیام هایی برای بهترین شیوه ها وروشهای پیشرفته مدیریت است.زندگی مادرعصر اطلاعات وتحولات پرشتاب و شگرف وپیچیدگی های روزافزون تحت الشعاع مدیریت صحیح ومناسب است.مدیریتی اسلامی که با اتکاءبه قرآن و سنت نبوی و مبتنی بر رفتاروسیره علوی باشد،مدیریتی اعتدال گرا و موفق خواهدبود.سخنان حضرت علی (ع)درزمینه مباحث مدیریت بسیارارزنده و راهنما ست.کلام مولا نشات گرفته از روح بلندوشخصیت بی نظیروچندبعدی آن پیشوای بزرگ است که رسول خدافرمود:«اَنامَدینه العِلم وعلیُّ بابُها».حضرت علی علیه السلام بعنوان برترین چهره تاریخ اسلام پس از پیامبر(ص) دربرهه ای اززمان حکومت رابه عهده گرفت وشیوه هاواصول مدیریتی ماندگاری رابرای همه عصرهاو نسل ها درتاریخ ثبت نمود.امام علی (ع)رهبراعتدال گرایی بود که از افراط و تفریطوتندروی های بی خردانه و کوتاهی های جاهلانه پرهیز نمودوبه عنوان الگو،مساله مهم اعتدال رادرتمام شئون زنگی اش بکاربرد.این نوشتار که به شکل تحلیلی توصیفی است،برآن است تا رعایت اعتدال را باتوجه به فرمایشات مولا علی (ع) درنهج البلاغه درمسئولیت پذیری،ساده زیستی ،اسراف،مهروقهر،شتاب ودرنگ،دوستی ودشمنی،ستایش ونکوهش،سخن وسکوت وبرخوردکریمانه مدیران توضیح دهد .https://humanities.cfu.ac.ir/article_837_6165fb3c505b6c91a578dee61f99d260.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041220181023Principles of teaching based on verses and traditionsاصول تعلیم بر پایۀ آیات و روایات1330838FAطیبهابراهیمیمدیر گروهمحمد رضاشاهرودیدانشیارحلیمه خاتونصادقپوردبیرJournal Article20181021Teaching and learning and scientific issues, in general, have been regarded as a light descended from God unto his trainees’ hearts and the utmost criterion of valuation in Quran and Hadith. Considering the high importance given to teaching and learning in Quranic and Hadith teachings, it seems essential to pay attention to this issue. This text is intra-disciplinary and we have used library research method and data analysis with reference to holy Quran and its interpretations, narrative and lexical books and Islamic texts. Based on this, since God is the first human’s trainer and one of the tasks of prophets as God’s surrogate is to teach human for his guidance and eternal happiness, in this research, we have focused on the verses and narratives about traits of the prophets and the distinguished as the best models of teaching and learning so that we can obtain proper teaching and learning principles based on educational contemporary books with a religious perspective. Principles emphasized in religious verses and narratives about training should be taken more seriously by teachers; principles like prioritizing self-discipline overtraining the discipline of individuality, the discipline of a community, the discipline of facilitation and simplification, and the trainee’s need for gentleness and moderation.تعلیم و تعلم و مطالب مرتبط با علم به عنوان نوری به سوی یقین که خداوند بر دل های آنان که خود خواسته، افکنده و برترین ملاک ارزش گذاری دینی در قرآن کریم و روایات است. با توجه به اهمیتی که در آموزه های قرآنی و روایی نسبت به مسألۀ تعلیم و تعلم مشاهده می شود، پرداختن به اصول تعلم و نیز تعلیم آن امری ضروریست. گفتار پیش رو، درون رشته ای است و در حل آن از روش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استناد به قرآن کریم و تفاسیر آن، کتب روایی، لغوی و متون اسلامی معتبر استفاده شده است. بر این پایه، نظر به اینکه خداوند، اولین معلم انسان و نیز به دلیل این که یکی از شئون پیامبران در مقام خلافت الهی، تعلیم انسان در جهت هدایت و تأمین سعادت ابدی اوست، در این پژوهش بیشتر به آیات و روایاتی پرداخته شده است که ویژگی های پیامبران و برگزیدگان الهی را به عنوان برترین الگوهای تعلیم و تعلم، مورد توجه خاص قرارداده تا بر اساس آن و آنچه در کتب علوم تعلیم و تربیت معاصر با نگاه دینی ذکر شده، اصول تعلیم و تعلم صحیح با توجه به کاربرد آن در عصر حاضر استخراج شود. اصولی که در آیات و روایات در امر تعلیم مورد تأکید قرار گرفته است، گرچه برخی از آن ها باید مورد توجه بیشتری از سوی معلمان قرارگیرد، اصولی چون: مقدم داشتن تزکیه بر تعلیم، اصل فردیت، اصل اجتماع، تسهیل و تیسیر، احتیاج متعلم به محبت و نیز اعتدال.https://humanities.cfu.ac.ir/article_838_24dbadb914e28cc57c2069ff1fd3acf5.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041220181023Comparison of the Effect of Trained Computer Training with the Traditional Method on the Academic Achievement of the English Languageمقایسه تاثیر آموزش از طریق رایانه با روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی3147839FAلطف اللهساعدموچشیدانشگاه کردستان . سنندج . دانشکده علوم تربیتیJournal Article20181101The purpose of this study was to compare the effect of computer-assisted education with traditional methods on student's academic achievement in English. This research was applied in terms of applied and semi-experimental method with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study included 1875 third year high school students of Sanandaj high school who were studying in the period of 1966-97. From the above-mentioned society, 44 students were selected through random sampling of the second baseline classes. After the pre-test and ensuring insignificant differences, the experimental and control groups were formed. To measure students' learning, the questionnaire was designed by the researcher-made tool, which was determined by the content of its content validity and its reliability was 88% based on Cronbach's alpha. After the implementation of the test (computer training and multimedia training), a joint test was performed and the collected data were analyzed using descriptive statistics as well as t-test. The findings of the study showed that the mean scores of the experimental group (18.42) were more than the mean scores of the control groupاین مطالعه با هدف مقایسه تاثیرآموزش از طریق رایانه باروش سنتی برپیشرفت تحصیلی دانشآموزان دردرس زبان انگلیسی انجامشد. ین پژوهش از ظرنوع کاربردی و ازنظر روش نیمهتجربی باطرح پیشآزمون-پسآزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری موردمطالعه شامل 1875 نفر از دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانهای متوسطه دوره اول شهر سنندج بودند.از جامعه مذکوربه روش نمونهگیری تصادفی دوکلاس پایه سوم به تعداد 44 نفرانتخاب شدندو پس از برگزاری پیشآزمون و اطمینان از عدم معنیداری تفاوتها، گروه آزمایش و کنترل تشکیل گردید. برای سنجش یادگیری دانشآموزان سوالات محققساخته ابزار اندازهگیری بود که با نظرمتخصصان روایی محتوایی آن و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 88 % تعیین گردید. بعد از اجرای آزمایش (آموزش از طریق رایانه و آموزش چند رسانهای) پسآزمون مشترک به عمل آمدودادههای جمعآوری شده باکمک شاخصهای آمار توصیفی و نیز آزمون t تجزیه و تحلیل شد.یافتههای پژوهش نشان دادکه میانگین نمرات گروه آزمایش (43/18) بیشتر از میانگین نمرات گروه کنترل(75/15) است و میانگین مهارت گفتاری و نوشتاری گروه آزمایش در پسآزمون 18/4 و5 درحالی که گروه کنترل دارای میانگین 21/3 و61/4 دراین مهارتها است.مهارت شنیداری وخواندن گروه آزمایش به ترتیب 41/4 و 86/4 و گروه کنترل میانگین 43/3 و45/4 را داشته است. به عبارتی دیگر با 95درصد اطمینان میتوان گفت که آموزش از طریق رایانه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر مثبتی داشته است. لذا ضرورت دارد که به منظور بهبود آموزش و ارتقای کیفیت یادگیری زبان انگلیسی باید تاحدامکان ازآموزش به کمک رایانه وآموزش چند رسانهای بهره لازم راگرفت.https://humanities.cfu.ac.ir/article_839_c581130c5804c24ed016f7251a249708.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041220181023Features, General Conditions and Ethics of Islamic Society Managers from Quranic Perspective aویژگی ها و شرایط عمومی و اخلاقی مدیران جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم4865840FAامان الهناصری کریمونددانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید چمران اهوازعلیمطوریعضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه شهید چمران اهوازفاطمهمرادی کهنکیدانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20181117Management is one of those issues which have not been explicitly addressed in detail in Quran. However, the adventures of divine leaders and managers have been sporadically mentioned in some verses of Quran. During the interpretation of these verses (especially social interpretations in this age), some interpreters have discussed the management and features of the managers of the Islamic society. By studying this kind of verses in different religious texts and interpretations, the general features of Islamic society managers can be described as: Piety, Breast expansion (Broad mindedness), Justice, Policy, Being kind to believers, Love and affection for the masses, Good morals, Vigilance in all affairs, Moral conscience, Patience and tolerance, Belief in God, Trustworthiness, Humility and Modesty, Being indifferent to material world and remunerations from people, Belief in the Hereafter, Avoiding presidentialism, Understanding the discomforts and problems of subordinates, Punishing the offenders, Dealing with subordinates, Fulfillment of the obligation, Knowledge and wisdom(knowledge and awareness), Indefatigability, Decisiveness, Consult with others and Being honest to people.مبحث مدیریت از موضوعاتی است که قرآن کریم به صراحت و به تفصیل به آن نپرداخته است، بلکه در برخی از آیات به صورت پراکنده به سرگذشت مدیران و رهبران الهی پرداخته شده که برخی از مفسران-به ویژه تفاسیر اجتماعی در عصر حاضر- در خلال تفسیر این آیات به بحث مدیریت و ویژگی های مدیران جامعه اسلامی پرداخته اند. که با مطالعه پیرامون آیات مربوطه در متون دینی و تفاسیر مختلف میتوان ویژگیهای عمومی مدیران جامعه اسلامی را چنین برشمرد: تقوا، شرح صدر، عدالت، تدبیر، محبت به مومنان، مهر و محبت به همه انسانها، اخلاق نیکو، مراقبت در همة امور، وجدان اخلاقی، صبر و شکیبایی، ایمان به خداوند، امانتداری، تواضع و فروتنی، بی اعتنایی به مادیات و پاداشهای مردم، اعتقاد به آخرت، پرهیز از ریاستطلبی، درک ناراحتیهای و مشکلات زیر دستان، مجازات متخلفان، مدارا با زیر دستان، وفای به عهد، علم وحکمت(علم وآگاهی)، خستگی ناپذیری، مصمم بودن، مشورت با دیگران در کارها، صداقت با مردم.https://humanities.cfu.ac.ir/article_840_55e9e4c48e3671ffa754541439c44735.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041220181023Revising stories with the support of religious fictional texts for storytellingبازنویسی قصه ها با پشتوانه ی متون داستانی دینی برای قصه گویی6672841FAژیلاده بزرگیعضو هیات علمی/مرکزآموزش عالی شهید باهنر/تهران/ایرانJournal Article20181121Story is a common language of humans for expressing allusion and meanings, and transferring moral and spiritual values among generations. Religion has a rich share in Iranian stories. The storytellers of religious stories teach many concepts of Islam religious to the children and adolescents of this country, boost their faith, and increase high values of humanity and good traits in them. The question is, what is the appropriate text for telling stories about religious tales , and how should revising stories to be? This research use descriptive-analytical method. religious tales for storytelling definitely require rewriting in a particular way; finding an appropriate story that fit the spirit and personality of the storyteller and the audience, planning and preparing the narrative text and turning it into a dramatic case. revising texts with the ability to perform, must regard the principle of trustworthiness in the content of religious stories, committing to the consolidation of important principles: the principles of writing stories and the principles of the profession of storytelling. This research offers general strategies of revising religious stories for storytelling to the readers, that not only can be used by storytellers, but also teachers and storytelling enthusiast can take advantage of it.قصه، زبان مشترک انسان ها برای بیان اشارات و معانی، و انتقال دهندهی ارزش های اخلاقی و معنوی در بین نسلهاست. مذهب، سهم پر رنگی در قصه های ایرانی دارد.قصهگویان قصههای دینی، بسیاری از مفاهیم دیناسلام را به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم آموزش می دهند؛ ایمان آنها را تقویت میکنند؛ ارزشهای والای انسانی و صفات خوب را در آنها می افزایند. پرسش این است که برای قصه گویی قصه های دینی، چه متنی مناسب است و بازنویسی قصهها چگونه باید باشد؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این مهم می پردازد.مسلماً قصههای دینی برای قصه گویی نیازمند بازنویسی به شیوهای خاص هستند؛ یافتن داستانی متناسب با روحیات و شخصیت قصهگو و مخاطبان، نیازمند برنامه ریزی و آماده سازی متن داستانی و تبدیل آن به حالت نمایشی است. متنهای بازنویسی با قابلیت اجرا ، باید با رعایت اصل امانت داری در محتوای داستانهای دینی، متعهد به انجام تلفیق اصول مهم: اصول داستان نویسی و اصول حرفه ای قصه گویی باشند.این پژوهش ، راهبردهایی کلی در زمینه نگارش دوباره قصه های دینی برای قصه گویی را دراختیار خوانندگان قرار می دهد که نه تنها قابل استفاده برای قصه گویان است، بلکه معلمان و علاقهمندان به قصه گویی نیز میتوانند از آن بهره کافی را ببرند.https://humanities.cfu.ac.ir/article_841_ba25da5de60fbb5ae019e085f5caab9d.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041220181023The Place of Tear in Rumi's Sufismجایگاه خلسه در عرفان مولوی7384927FAعلی اکبرافراسیابدانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییمریمرشیدیعلوم انسانی ، تهران ، ایرانJournal Article20181211Abstract<br /> Mysticism experience and revelation ,from the viewpoint of Islamic Mysticism, are the most essential instrument for mystic to receive spiritual inspiration and the mystical knowledge. <br /> <br /> <br /> Such spiritual inspiration receive to mystic in a type of altered state of consciousness characterized by greatly reduced external awareness and expanded interior mental , which designated KHALSEH (ecstasy) <br /> <br /> <br /> Mawlana Rumi (1207-74) as one of the world’s most revered mystical poets , produced a prolific range of inspiring and devotional poetry in his such mysticism ecstasy <br /> <br /> He describes his ecstasy as a loss of self-control , rapture and sometimes a temporary loss of consciousness.In this article, we attempt to review Mawlana’s Ecstasy. <br /> <br /> And today, the tale of different names is also mentioned in various works.<br /> Keywords: Mysticism٫ Sufi , Revelation , Ecstasy, Mawlana Rumi , loss of self-control ٫Rapture1- Associate<br /> <br /> 1- Associate Professor of Shahid Rajaee Teacher Training University (ali412003@yahoo.com)<br /> 2. Master of Persian Literature (rashidi-1395@yahoo.com)چکیده<br /> در عرفان اسلامی، تجربه عرفانی و کشف شهود است که دریافت های معنوی و الهی را برای عارف به ارمغان می آورد و این واردات غیبی درحالتی بین خواب و بیداری به نام خلسه انتقال می یابند که سالک در اثر پاکی درون و قطع دلبستگی از امور دنیوی و مادی به عالم مجرد وصل می شود. مولوی به عنوان یکی از بزرگترین عارفان قرن هفتم قمری در آثار خود نشان می دهد که به فراوانی چنین حالتی را تجربه کرده است و به قولی در حالت خلسه اشعاری ماورایی سروده و دریافت هایی غیبی داشته است. گاهی چنان مست حق شده که خطورات قلبی عمیق می یابد و حالت خلسه خود را با نام «بیخودی»، «جذبه»، «بی هوشی»، «دیوانگی»، «مستی» و مانند آن توصیف می کند که در این مقاله موارد شهودی خلسه وار مولوی مطالعه می شود.<br /> و امروزه از خلسه با نام های متفاوتی در آثارهای مختلف هم یاد شده است.<br /> کلید واژه ها:<br /> عرفان و تصوف، کشف و شهود، خلسه، مولوی، بیخودی، جذبه.https://humanities.cfu.ac.ir/article_927_257a4ffecc60bd94001c8a05ebb163a3.pdf