دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041120180723ترسیم سیمای رهبری اخلاقی در مدیران از منظر مثنوی مولویترسیم سیمای رهبری اخلاقی در مدیران از منظر مثنوی مولوی117711FAسید محمدکلاندکتری مدیریت آموزشی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنیگانحافظتره باریدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیانالنازتره باریکارشناسی ارشد مدیریت و بازاریابی ورزشی، دانشگاه آزاد واحد تبریز، ایرانJournal Article20170626<span lang="FA">بنا بر اهداف، ویژگیها و توانائیهای موردنیاز مدیران در نظریات و منابع مختلف غربی که بهصورت متفاوت مطرح گردیده است، این ویژگیها با منابع غنی اعتقادی و اخلاقی و ادبی کشور چندان موردتوجه قرار نگرفته است. مقاله حاضر درصدد است این ویژگیها را تحت تئوری رهبری اخلاقی از منابع غنی تربیتی، اخلاقی، عرفانی و ادبی که همانا مثنوی مولوی بوده، استخراج و استنباط نماید تا شاید فتح بابی پیش روی اندیشمندان و صاحبنظران حوزههای مختلف علمی مدیریت و رهبری باشد و بهعنوان کار پژوهشی میانرشتهای، پل ارتباطی میان حوزههای اندیشۀ مدیریتی در طی تاریخ ایجاد کند. بر این اساس، ویژگیهای رهبری اخلاقی تحت اصولی همچون؛ برخورداری از اخلاق نیک بر زیردستان، فتوت و جوانمردی، کظم غیظ، دوری از هوی و هوس، دوراندیشی، عدالت ورزی در امور کارکنان، سختکوشی، قناعت ورزی، کمگویی و تفکر بر مسائل سازمانی، تعقل و تدبیر، صبر و شکیبایی و از همه نافذتر بصیرت در تشخیص امور سازمانی از ابیات مثنوی مولوی استنباط گردید درنهایت تحت مدلی ارائه گردید.</span>https://humanities.cfu.ac.ir/article_711_bb6b85987110f88feb43d68520a407ef.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041120180723تربیت رسانه ای در عصر اطلاعات و چالش های فراروی آنتربیت رسانه ای در عصر اطلاعات و چالش های فراروی آن1836797FAسیدمحمدفاطمیمدرس دانشگاه فرهنگیانJournal Article20180714امروزه ابزارهای نوین اطلاعاتی وتلفن همراه وشبکه های اجتماعی جزءجدایی ناپذیرزندگی انسان هاشده است وفضای گفتگویی جدیدی را ایجاد نموده است.اما با تمام ویژگیهای مثبتی که دارد باعث شده است دانش آموزان از تربیت صحیح خانواده و مدرسه بازبمانند. باید از فرصت هایی که جهانی شدن پیش روی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان قرار می دهد،استفاده کردو برای کاهش آثار منفی آن تدبیری اندیشیدتا علاوه بر حفظ میراث فرهنگی وسایر ویژگیهای بومی،ویژگیهای فردی دانش آموزان رشد یابدو هم زمان به شناخت جهان و سایر فرهنگ ها قادر شوند.چون تربیت در عصراطلاعات به خانواده ومدرسه واجتماع ختم نمی شودورسانه هاجایگاه ویژه ای رادر زندگی کودکان ونوجوانان بازکرده اند.این مقاله می خواهد تاثیررسانه ها را در تربیت و زندگی دانش آموزان بررسی نمایدتاثیری که آن قدرزیاد است که تربیت خانواده و مدرسه و اجتماع آنها را تحت تاثیرقرار داده است.می توان گفت که امروزه رسانه هانقش مهمی رادرزندگی ها بخصوص برای کودکان ایفامی کنند.رسانه هایی که مفیدهستندولی اثرات مخربی را ایجادمی نمایند.تربیتی خانواده ومدرسه راتحت تاثیرقرارمی دهد. روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی با مطالعه کتب و مقالات مربوط می باشد.از یافته های این تحقیق می توان به اثرات مخرب تربیت رسانه ای درعصرحاضراشاره کردوارائه راهکارهایی برای مقابله با این فناوری مانند منع هوشمندانه ،محدودکردن،پیگیری،نظارت وانتخاب برنامه های رسانه ای که تبدیل به بحران تربیتی نشودوتربیت خانوادگی رابوسیله گفتگو،نصیحت،الگوبودن،شادکردن فضای خانواده ورعایت حریم حیاء و روابط عاطفی و جنسی تقویت نمودتا تربیت رسانه ای درکنار سایر تربیت ها مانند تربیت خانوادگی و مدرسه ای نقش خودرا ایفا نماید. <br /> امروزه ابزارهای نوین اطلاعاتی وتلفن همراه وشبکه های اجتماعی جزءجدایی ناپذیرزندگی انسان هاشده است وفضای گفتگویی جدیدی را ایجاد نموده است.اما با تمام ویژگیهای مثبتی که دارد باعث شده است دانش آموزان از تربیت صحیح خانواده و مدرسه بازبمانند. باید از فرصت هایی که جهانی شدن پیش روی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان قرار می دهد،استفاده کردو برای کاهش آثار منفی آن تدبیری اندیشیدتا علاوه بر حفظ میراث فرهنگی وسایر ویژگیهای بومی،ویژگیهای فردی دانش آموزان رشد یابدو هم زمان به شناخت جهان و سایر فرهنگ ها قادر شوند.چون تربیت در عصراطلاعات به خانواده ومدرسه واجتماع ختم نمی شودورسانه هاجایگاه ویژه ای رادر زندگی کودکان ونوجوانان بازکرده اند.این مقاله می خواهد تاثیررسانه ها را در تربیت و زندگی دانش آموزان بررسی نمایدتاثیری که آن قدرزیاد است که تربیت خانواده و مدرسه و اجتماع آنها را تحت تاثیرقرار داده است.می توان گفت که امروزه رسانه هانقش مهمی رادرزندگی ها بخصوص برای کودکان ایفامی کنند.رسانه هایی که مفیدهستندولی اثرات مخربی را ایجادمی نمایند.تربیتی خانواده ومدرسه راتحت تاثیرقرارمی دهد. روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی با مطالعه کتب و مقالات مربوط می باشد.از یافته های این تحقیق می توان به اثرات مخرب تربیت رسانه ای درعصرحاضراشاره کردوارائه راهکارهایی برای مقابله با این فناوری مانند منع هوشمندانه ،محدودکردن،پیگیری،نظارت وانتخاب برنامه های رسانه ای که تبدیل به بحران تربیتی نشودوتربیت خانوادگی رابوسیله گفتگو،نصیحت،الگوبودن،شادکردن فضای خانواده ورعایت حریم حیاء و روابط عاطفی و جنسی تقویت نمودتا تربیت رسانه ای درکنار سایر تربیت ها مانند تربیت خانوادگی و مدرسه ای نقش خودرا ایفا نماید.<br /> <strong>کلید واژگان</strong>: تربیت خانوادگی، تربیت مدرسه ای، تربیت اجتماعی و تربیت رسانه ای.https://humanities.cfu.ac.ir/article_797_0df8816d7db624de01aa2004c0315297.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041120180723تاثیر عدالت اجتماعی بر نظام تربیتیتاثیر عدالت اجتماعی بر نظام تربیتی3755798FAطیبهابراهیمیمدرس دانشگاه فرهنگیانزهرهمرادیدانشجوی ارشدJournal Article20180714تحقق عدالت اجتماعی همواره یکی از نیازهای اساسی انسان بوده که ریشه در فطرت آدمی دارد. معمولاَ قدرتمندان برای کسب اعتبار در جامعه از این موضوع به عنوان یکی از آرمانهای خود نام میبرند تا اعتماد و محبت مردم را بدست آورند. عدالت یکی از فضیلتهای اخلاقی انسان است که نزد خداوند جایگاه ویژهای دارد. تحقق عدالت از مهم ترین اهداف دین اسلام است و گستره عدالت تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را در برمیگیرد. از آنجا که نظام تربیتی و نظام فکری اسلام، نظامی الهی و توحیدی و پویا است و طبق این عقیده انسان به سوی خدا در حرکت است. این نظام توحیدی با پویایی همه جانبه خود حرکت انسان را به سوی کمال تضمین میکند. خداوند برای اهمیت بخشی به عدالت و تأثیرگذاری در زندگی مسلمانان، به اجرای عدالت در ابعاد گوناگون و در همه حوزه های زندگی فرمان داده است. در این نوشتار به تأثیر عدالت اجتماعی بر نظام تربیتی پاسخ داده میشود و شیوه تحقیق در این نوشتار به روش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای میباشد و مطالب از متون علمی استخراج و به توضیح و تشریح آن پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اگر در جامعه اسلامی بتوان با بهره گیری از الگوها و اسوه های عدالت و اخلاق، عدالت را متجلی ساخت، میتوان امیدوار بود که در سایه تحقق عدالت در جامعه، آثار و برکات آن قابل مشاهده باشد.تحقق عدالت اجتماعی همواره یکی از نیازهای اساسی انسان بوده که ریشه در فطرت آدمی دارد. معمولاَ قدرتمندان برای کسب اعتبار در جامعه از این موضوع به عنوان یکی از آرمانهای خود نام میبرند تا اعتماد و محبت مردم را بدست آورند. عدالت یکی از فضیلتهای اخلاقی انسان است که نزد خداوند جایگاه ویژهای دارد. تحقق عدالت از مهم ترین اهداف دین اسلام است و گستره عدالت تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را در برمیگیرد. از آنجا که نظام تربیتی و نظام فکری اسلام، نظامی الهی و توحیدی و پویا است و طبق این عقیده انسان به سوی خدا در حرکت است. این نظام توحیدی با پویایی همه جانبه خود حرکت انسان را به سوی کمال تضمین میکند. خداوند برای اهمیت بخشی به عدالت و تأثیرگذاری در زندگی مسلمانان، به اجرای عدالت در ابعاد گوناگون و در همه حوزه های زندگی فرمان داده است. در این نوشتار به تأثیر عدالت اجتماعی بر نظام تربیتی پاسخ داده میشود و شیوه تحقیق در این نوشتار به روش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای میباشد و مطالب از متون علمی استخراج و به توضیح و تشریح آن پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اگر در جامعه اسلامی بتوان با بهره گیری از الگوها و اسوه های عدالت و اخلاق، عدالت را متجلی ساخت، میتوان امیدوار بود که در سایه تحقق عدالت در جامعه، آثار و برکات آن قابل مشاهده باشد.https://humanities.cfu.ac.ir/article_798_15614d147d7984615e65c522e8fbeed6.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041120180723ماهیت غرب از دیدگاه امام خمینی (ره) و بازتاب آن در گفتمان های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (1357-68)..ماهیت غرب از دیدگاه امام خمینی (ره) و بازتاب آن در گفتمان های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (1357-68).5670800FAسجادجلیلیانکارشناس فرهنگی دانشگاه فرهنگیان (استان البرز)Journal Article20180808<em>سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سالهای68-1357 نشاندهنده دو نوع تحول«از» گفتمان و «در» گفتمان میباشد.جایگزینی ابرگفتمانهای ملیگرایی لیبرال با اسلامگرایی، بیانگر تحوّل«از»گفتمان و تبدیل خرده گفتمانهای آرمانگرایی اسلامی به مصلحت گرایی اسلامی حاکی از تحوّل «در» گفتمان اسلام گرایی است. این پژوهش در قالب مفهوم تحلیل گفتمان به معنای چگونگی فهم جهان صورت پذیرفته که در آن شناخت ما درباره «دیگری» بسیار مهم است.مطالعه ساخت هویتی «خود-دیگری» به محققان روابط بینالملل کمک میکند تا کنشگران را بهتر بشــناســند و نشــان دهند که آنها چگونه تکوین مییابند، چگونه خود را حفظ میکنند و در چه شـــرایطی به موفقیت دســـت خواهند یافت.در همین راستا بررسی ماهیت غرب به عنوان«دیگر» در اندیشههای امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در شناخت و تبیین گفتمانهای موجود در سیاستهای خارجی این نظام بسیار حائز اهمیت است.در ابرگفتمان ملیگرایی لیبرال برخلاف دیدگاه امام خمینی(ره) دوگانه معنا ساز هویت، بین خود و دیگری(غرب) شکل نمیپذیرد و دوگانه «خود-دیگر»در شـــبکههای قدرت و ثروت جهانی شکل میپذیرد اما در نقطه مخالف آن در ابر گفتمان اسلامگرایی تعریف«دیگر» همسو با نظرات ایشان تعریف میگردد که این امر ناشی از برداشتی حداکثری از دیدگاههای امام خمینی(ره) در خرده گفتمان آرمان گرایی اسلامی میباشد.اما با وقوع جنگتحمیلی و اثرات ناشی از آن نخبگان سیاسی به قبول گفتمان مصلحتگرایی اسلامی گرایش پیدا کرده و در آن سعی میگردد با حفظ تعریف«دیگر» از غرب در ارائه تصویری توصیفی از محیط عینی و تجویز راهحلهایی برای انطباق آرمانها و واقعیتهای بیرونی قدم برداشته شود.</em><em>سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سالهای68-1357 نشاندهنده دو نوع تحول«از» گفتمان و «در» گفتمان میباشد.جایگزینی ابرگفتمانهای ملیگرایی لیبرال با اسلامگرایی، بیانگر تحوّل«از»گفتمان و تبدیل خرده گفتمانهای آرمانگرایی اسلامی به مصلحت گرایی اسلامی حاکی از تحوّل «در» گفتمان اسلام گرایی است. این پژوهش در قالب مفهوم تحلیل گفتمان به معنای چگونگی فهم جهان صورت پذیرفته که در آن شناخت ما درباره «دیگری» بسیار مهم است.مطالعه ساخت هویتی «خود-دیگری» به محققان روابط بینالملل کمک میکند تا کنشگران را بهتر بشــناســند و نشــان دهند که آنها چگونه تکوین مییابند، چگونه خود را حفظ میکنند و در چه شـــرایطی به موفقیت دســـت خواهند یافت.در همین راستا بررسی ماهیت غرب به عنوان«دیگر» در اندیشههای امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در شناخت و تبیین گفتمانهای موجود در سیاستهای خارجی این نظام بسیار حائز اهمیت است.در ابرگفتمان ملیگرایی لیبرال برخلاف دیدگاه امام خمینی(ره) دوگانه معنا ساز هویت، بین خود و دیگری(غرب) شکل نمیپذیرد و دوگانه «خود-دیگر»در شـــبکههای قدرت و ثروت جهانی شکل میپذیرد اما در نقطه مخالف آن در ابر گفتمان اسلامگرایی تعریف«دیگر» همسو با نظرات ایشان تعریف میگردد که این امر ناشی از برداشتی حداکثری از دیدگاههای امام خمینی(ره) در خرده گفتمان آرمان گرایی اسلامی میباشد.اما با وقوع جنگتحمیلی و اثرات ناشی از آن نخبگان سیاسی به قبول گفتمان مصلحتگرایی اسلامی گرایش پیدا کرده و در آن سعی میگردد با حفظ تعریف«دیگر» از غرب در ارائه تصویری توصیفی از محیط عینی و تجویز راهحلهایی برای انطباق آرمانها و واقعیتهای بیرونی قدم برداشته شود.</em>https://humanities.cfu.ac.ir/article_800_9acab4275b1697734c9e295b34f77368.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041120180723تاثیر آموزش کوتاه مدت مذهبی بر دانشجو معلمان برون گرا و درون گرا دانشگاه فرهنگیان استان همدان.تاثیر آموزش کوتاه مدت مذهبی بر دانشجو معلمان برون گرا و درون گرا دانشگاه فرهنگیان استان همدان.7182801FAموسیعبادیاستادیار دانشگاه فرهنگیانجلالسبحانیمدرس گروه معارف دانشگاه فرهنگیانمحمد حسنتولاییمدرس گروه معارف دانشگاه فرهنگیانJournal Article20180803پژوهش حاضر به بررسی میزان تأثیردورههای کوتاهمدت اعتقادی مذهبی بر دانشجویان با جهتگیری ( درونی- بیرونی) دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان همدان میپردازد. مذهب با مبدأ درونی، فراگیر و دارای اصول سازمانیافته و درونی شده است ولی مذهب با مبدأ بیرونی، امری خارجی و ابزاری است که برای ارضاء نیازهایی مانند آرامش، معاشرت، ایجاد امنیت و برای توجیه خود و حتی موقعیت به کار گرفته میشود. طرح پژوهشی عملی- مقایسهای است و حجم نمونه شامل تعداد 154 نفر از دانشجویان دورههای کارشناسی که بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در سال 1395در رشتههای مختلف در دانشگاه فرهنگیان پردیسهای استان همدان مشغول به تحصیل بودهاند، میباشند. ابزار پژوهش مقایسه جهتگیری مذهبی (درونی- بیرونی) آل پورت (ros ) و مقایسه شیوههای لازاروس فولکمن (woc) را شامل میگردید. پس از اجرای آزمون نفراتی که در آزمون جهتگیری مذهبی پایین ترین نمره را گرفته بودند بهعنوان افراد دارای جهتگیری مذهبی درونی و نفراتی را که بالاترین نمره را آورده بودند بهعنوان افراد دارای جهتگیری مذهبی برونی در نظر گرفته شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری، تفاوت بین میام کین دوم گروه مستقل ( آزمونt ) استفاده گردید. یافته بهدستآمده درمجموع، فرضیههای اصلی این پژوهش را تأکید کردند و نتیجه گرفته شد که دانشجویان با جهتگیری مذهبی درونی وجهتگیری مذهبی برونی، با برگزاری دورههای کوتاهمدت مذهبی تأثیرپذیری داشتهاندپژوهش حاضر به بررسی میزان تأثیردورههای کوتاهمدت اعتقادی مذهبی بر دانشجویان با جهتگیری ( درونی- بیرونی) دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان همدان میپردازد. مذهب با مبدأ درونی، فراگیر و دارای اصول سازمانیافته و درونی شده است ولی مذهب با مبدأ بیرونی، امری خارجی و ابزاری است که برای ارضاء نیازهایی مانند آرامش، معاشرت، ایجاد امنیت و برای توجیه خود و حتی موقعیت به کار گرفته میشود. طرح پژوهشی عملی- مقایسهای است و حجم نمونه شامل تعداد 154 نفر از دانشجویان دورههای کارشناسی که بهصورت تصادفی انتخاب شدند و در سال 1395در رشتههای مختلف در دانشگاه فرهنگیان پردیسهای استان همدان مشغول به تحصیل بودهاند، میباشند. ابزار پژوهش مقایسه جهتگیری مذهبی (درونی- بیرونی) آل پورت (ros ) و مقایسه شیوههای لازاروس فولکمن (woc) را شامل میگردید. پس از اجرای آزمون نفراتی که در آزمون جهتگیری مذهبی پایین ترین نمره را گرفته بودند بهعنوان افراد دارای جهتگیری مذهبی درونی و نفراتی را که بالاترین نمره را آورده بودند بهعنوان افراد دارای جهتگیری مذهبی برونی در نظر گرفته شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری، تفاوت بین میام کین دوم گروه مستقل ( آزمونt ) استفاده گردید. یافته بهدستآمده درمجموع، فرضیههای اصلی این پژوهش را تأکید کردند و نتیجه گرفته شد که دانشجویان با جهتگیری مذهبی درونی وجهتگیری مذهبی برونی، با برگزاری دورههای کوتاهمدت مذهبی تأثیرپذیری داشتهاندhttps://humanities.cfu.ac.ir/article_801_7b1d1dc67a72d6d0f837a8fe13fd812d.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-226041120180723دستاوردهای تفکر اسلامی با رویکرد سیستمی در مدیریت.دستاوردهای تفکر اسلامی با رویکرد سیستمی در مدیریت.8399802FAفرینازصناعیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی ، مدرس دانشگاه فرهنگیاننادرشیخ الاسلامی کندلوسیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالJournal Article20180815بررسی های اولیه در منابع اسلام، وجود گزاره های مهم، حساس و تصمیم سازی را در زمینه های مختلف زندگی فردی و جمعی نشان می دهد و به نظر می رسد که دین اسلام برای موضوعات مختلف در زندگی انسان ها برنامه و مدلهای خاصی ارائه کرده است و این مدل ها به صورت شبکه واحد با یکدیگر در تعامل هستند و هر یک از گزاره های دین جایگاه خاصی در شبکه و سیستم طراحی شده دارند که فقط در صورت قرار گرفتن در موقعیت واقعی خود، اثر مورد نظر را تولید می کنند. برای دستیابی به موقعیت و خصوصیت هر یک از گزاره های دین در سیستم های حیاتی زندگی و کشف سیستم های پیشنهادی دین نیاز به دید سیستمی و عبور از ذهنیت جزئی و توصیه ای بودن گزاره های دین و دستیابی به ذهنیت برنامه ساز و نگرش سیستمی آن ها است. در جهان معاصر سازمانها رکن اصلی جوامع اند. شرایط مختلف زمانی و مکانی و نیازهای گوناگون انسانها باعث ظهور و گسترش روزافزون سازمانها و موسسات مختلف شدند. این سازمانها تقریبا در تمام شئون زندگی انسان تاثیر گذارند. بدیهی است سازمانها هنگامی می توانند در به انجام رساندن ماموریتها و رسیدن به اهداف خود موفق شوند که از مدیریتی توانمند و کار آمد برخوردار باشند؛ زیرا مدیریت مهم ترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمان است و نقشی بسیار مهم و حیاتی در رشد و بالندگی و پیشرفت سازمان بر عهده دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش تفکّر اسلامی با نگرش سیستمی در مدیریت است. بررسی ها نشان میدهدکه نگرش اسلامی با الهام گرفتن از قرآن کریم، سنت پیامبر(ص) و سیرة معصومین(ع) در مدیریت معنوی و فرا ذهنی بوده و به صورت تعاملی به ارتباط بین امور و پدیده ها توجه می نماید. این نگرش می تواند تفکر سیستمی را به عنوان یکی از کارآمد ترین نگرشها در زمینه مدیریت سازمان ها معرفی نماید.بررسی های اولیه در منابع اسلام، وجود گزاره های مهم، حساس و تصمیم سازی را در زمینه های مختلف زندگی فردی و جمعی نشان می دهد و به نظر می رسد که دین اسلام برای موضوعات مختلف در زندگی انسان ها برنامه و مدلهای خاصی ارائه کرده است و این مدل ها به صورت شبکه واحد با یکدیگر در تعامل هستند و هر یک از گزاره های دین جایگاه خاصی در شبکه و سیستم طراحی شده دارند که فقط در صورت قرار گرفتن در موقعیت واقعی خود، اثر مورد نظر را تولید می کنند. برای دستیابی به موقعیت و خصوصیت هر یک از گزاره های دین در سیستم های حیاتی زندگی و کشف سیستم های پیشنهادی دین نیاز به دید سیستمی و عبور از ذهنیت جزئی و توصیه ای بودن گزاره های دین و دستیابی به ذهنیت برنامه ساز و نگرش سیستمی آن ها است. در جهان معاصر سازمانها رکن اصلی جوامع اند. شرایط مختلف زمانی و مکانی و نیازهای گوناگون انسانها باعث ظهور و گسترش روزافزون سازمانها و موسسات مختلف شدند. این سازمانها تقریبا در تمام شئون زندگی انسان تاثیر گذارند. بدیهی است سازمانها هنگامی می توانند در به انجام رساندن ماموریتها و رسیدن به اهداف خود موفق شوند که از مدیریتی توانمند و کار آمد برخوردار باشند؛ زیرا مدیریت مهم ترین عامل تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمان است و نقشی بسیار مهم و حیاتی در رشد و بالندگی و پیشرفت سازمان بر عهده دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش تفکّر اسلامی با نگرش سیستمی در مدیریت است. بررسی ها نشان میدهدکه نگرش اسلامی با الهام گرفتن از قرآن کریم، سنت پیامبر(ص) و سیرة معصومین(ع) در مدیریت معنوی و فرا ذهنی بوده و به صورت تعاملی به ارتباط بین امور و پدیده ها توجه می نماید. این نگرش می تواند تفکر سیستمی را به عنوان یکی از کارآمد ترین نگرشها در زمینه مدیریت سازمان ها معرفی نماید.https://humanities.cfu.ac.ir/article_802_6f83afe79fb961d66502fce72e4f2c9d.pdf