دانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-22602520170219Review of the Ethical Concepts of the Poetry Book of Mazloom Khonjiاثربخشی چند رسانه ای های آموزشی بر میزان رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان117432FAفرانکموسویگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.فرجالماسیکارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران .حدیثالماسیکارشناس تکنولوژی آموزشیJournal Article20161109Persian literature is mixed with ethical and moral teaching. Reflection of moral concepts can be seen in the works of many poets and authors. In fact, the work of some of them is the mirror of ethics and moral teaching. The aim of this study was to explore the ethical dimensions of belief, based on a review of the lyrics of Mazloum Khonji and his attitude towards this phenomenon. Mazloum Khonji, is one of those poets whose lyrics are full of great human and moral concepts. In this paper, it has been tried to investigate some of the ethical implications of the Mazloum Khonji - that have been linked with Quranic verses. In other words, it was attempted to indicate that Mazloum, while considering the delicate implications, was not ignorant of this great source, and benefited from the discourse of the Holy Quran to interpret his moral viewsگسترش فناوری های جدید، فرایند یاددهی- یادگیری را متحول ساخته است. از جمله این فناوری ها به کارگیری چندرسانهایهای آموزشی در فرایند تعلیم وتربیت است. مطالعه حاضر با هدف اثربخشی چندرسانهایهای آموزشی بر میزان رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1395بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد45 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.برای جمع آوری دادهها از آزمون استاندارد مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد . نتایج نشان داد میانگین نمرات مهارت های اجتماعی دانش آموزان گروه آزمایش که از تدریسچندرسانهایهای آموزشیبرای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود(<em>p=0.001</em>). همچنین بین میانگین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در خرده مقیاسهای مهارتهای اجتماعی(مهارت رفتارهای مناسب اجتماعی، مهارت دوری از رفتارهای غیر اجتماعی، مهارت دوری از پرخاشگری و جنگ و دعوا، مهارت دوری از برتری طلبی و مهارت ایجاد ارتباط مناسب با همسالان)، تفاوت معنی دار آماری یافت شد(<em>p<0/05</em>). با توجه به تأثیر مثبتچند رسانه ایهای آموزشی بر افزایش رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان؛ استفاده از این روشبه منظور افزایش میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان، پیشنهاد می گردد.https://humanities.cfu.ac.ir/article_432_bbcc46f687059f0a2bb77e1040ad7da6.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-22602520170219Social Networks and Social Damage Case Study: Public Safety.اصول مدیریت و ویژگی یک مدیر از دیدگاه امام علی (ع)1826424FAعباسرهبریتاریخ و تمدن ملل اسلامی، مربی، هیات علمی، پردیس شهید مدرس کردستان، دانشگاه فرهنگیان، ایرانJournal Article20160812The twenty-first century has led the world toward "global village" along with stunning advances in information and communication technology whose main characteristics are the elimination of distance, time and place. This change has also caused disruption of systems, national organizations, behavioral methods and social damages on civilians. The ease of creating and developing social networks by individuals and groups that can have purposes against the official , legal goals of the society , has faced different areas of cultural, social, economic, political and security with challenges and crises. <br /><br />In addition, dominant countries that have always been looking for domination and exploitation of others and cannot dominate citizens in other countries with the military approach for various reasons; now try to do it through creating social networks and making changes in cultural and behavioral identity of people. <br /><br />Therefore, media and social networks have been the most effective tools to influence audience's behavior. In addition, they are the source of many contemporary security changes and have been controlling flows and social changes in the world. The findings of the present study that were accomplished with analytical approach and utilizes different sources of library and internet, discloses that the formation of social networks can create extensive changes in citizens' behavior and cause several social damages including social insecurity in communities امروزه شناخت اصـول مدیریت و ویژگیهای یک مدیر از دیدگاه ائمه (ع) اهمیت بسیار بالایی داشته و اطلاع از اصول مدیریت برای مـدیران پایههـای مختلف امری ضروری است، این امر باعث خودآگاهی، خودسازی و الگو شدن مدیران میگردد. دراینبین بررسی دیدگاههای بزرگان دین همانند امام علی (ع) میتواند اصول اولیه مدیریت و هم ویژگیهای یک مدیر را برای ما روشن کرده و با بهکارگیری آن جایگاه واقعی مدیران در جامعه تقویت گردد. سؤال این است که آیا دین مبین اسلام اصول و ویژگی یک مدیر خوب را بیان کرده است و این اصول را میتوان در سخنان بزرگان دین اسلام یافت و از آنها استفاده کرد. روش پژوهش این مقاله بهصورت تاریخی، توصیفی است بهنحویکه مباحث اصول و ویژگیهای مدیر در کلام امام علی (ع) بررسی و تحلیل قرارگرفته و به سؤالات مطرحشده پاسخدادهشده است و در آخر نیز نتیجه بهدستآمده و راه استفاده از کلمات گوهربار امام (ع) بیان گردیده است.<br /><br /> https://humanities.cfu.ac.ir/article_424_2c9570fc6355236fc1ff14c703c87c68.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-22602520170219The Juridical-Legal Basis of Intellectual Propertyسعدی، روایت و جاودانگی2735425FAهادیدهقانی یزدلیدکتری زبان و ادبیات فارسی ، استادیار دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهید رجایی استان سمنانJournal Article20161011Intellectual property rights have particular importance in today's world and have attracted the attention of governments due to their economic value, so that in some countries such as China there is a special discipline with the same name up to the Ph.D. level. In Islamic jurisprudence, this issue does not have a long history and it is referred to as "monotheistic issues" and they theorize by this title to prove or disprove this issue. The opponents of these rights have put forward their views about the rule of Taslit, the lack of signing of the Shareh, the prevention of the concealment of science, the necessity of guiding ignorant and the inclusion of intellectual property in the property of the state. The proponents of intellectual property have also developed their own views about the rule of Lazarar (No-harm), accuracy, falsehood, the theory of al-Fraqih, Velayat-e faqih, the public of Ophawab al-Aqoud and Sire Oghala (the lifestyle of the wise). In this article, the views of the Islamic jurists have been considered in rejecting or proving this issue and we have legitimized it with respect to the consensus of the wise in proving the legitimacy of intellectual property. There are also issues on how to submit ideas and thoughts.جهان امروز ما سرشار از هیاهوهای سرعت، خبر، مصرف و دادههای اطلاعاتی است. این هیاهو نتیجۀ ویژگیهای دنیای مدرن و پستمدرن است. آیا در این زمان باید دست از متون مسلط و هنری کهن کشید و به ورطۀ این هیاهو و سراسیمهگی جهان امروز افتاد. از متون مسلط ادبی با چه رویکردی میتوان از آفات این هیاهو رست و همچنان از آن آثار بهره برد. بازخوانی آثار مسلط ادبی چون گلستان سعدی ما را از این هیاهو میرهاند و به لحظههای ناب جاودانگی وآرامش درونی میرساند. روایتهای گلستان با ایجاد زمان روایی ما را از زمان ناسوتی میرهاند و با ایجاد لذت خوانش مکرر به ما زمانی دیگرگونه و با خصایص دیگر پیشنهاد میکند. این لذت با درونمایههای روایی نیز همراه میگردد. اگرچه سعدی به آفات زمان دنیایی واقف است اما به ما توصیه میکند که با عشق روایت شده در حکایتها به تجربۀ روایی عشق برسیم و لحظههای خود را در چشمۀ ناب روایتهای او جاودانه و روشن سازیم. این روایتها لبریز از زمان روایی، عشق و لذت روایی است که دنیایی جدید را در مقابل دنیای پرهیاهوی امروز بنا میکند؛ دنیایی که لازمۀ فرهنگ و احوال امروزی ماست.https://humanities.cfu.ac.ir/article_425_4f7e81c19998bcd6376883cd764e4bce.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-22602520170219مبانی فقهی حقوقی مالکیت معنویمبانی فقهی حقوقی مالکیت معنوی3650423FAهادیگیاهپورمعاون توسعه ومدیریت منابع انسانیJournal Article20170821حقوق مالکیت معنوی ( فکری ) ،در جهان امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به دلیل برخورداری از ارزش اقتصادی ، مورد توجه دولتها قرار گرفته است . به طوری که در برخی کشورها نظیرچین ،رشته تخصصی با همین نام ، تا مقطع دکتری وجود دارد . در فقه اسلامی این موضوع سابقه طولانی ندارد و از آن با عنوان مسائل مستحدثه یاد <br />می کنند و تحت همین عنوان نسبت به اثبات ویا رد این موضوع نظریه پردازی می کنند . مخالفان این حقوق با استناد به قاعده تسلیط ، عدم امضای شارع ، نهی از کتمان علم ، وجوب ارشاد جاهل و احتساب اموال معنوی درزمره اموال حکومتی به طرح دیدگاههای خویش پرداخته اند . <br />موافقان مالکیت معنوی نیز با استناد به قاعده لاضرر ، صحت ، سبق ، نظریه منطقه الفراغ ، ولایت فقیه ، عموم اوفوابالعقود و سیره عقلا اقدام به طرح دیدگاههای خویش نموده اند . در این مقاله دیدگاههای فقهای اسلامی ، در رد یا اثبات این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و نیز با توجه به اجماع عقلا در اثبات مشروعیت مالکیت معنوی ، به مشروعیت آن رسیده ایم . همچنین مطالبی در مورد چگونگی عرضه اوراق ایده و فکر بیان شده است .حقوق مالکیت معنوی ( فکری ) ،در جهان امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به دلیل برخورداری از ارزش اقتصادی ، مورد توجه دولتها قرار گرفته است . به طوری که در برخی کشورها نظیرچین ،رشته تخصصی با همین نام ، تا مقطع دکتری وجود دارد . در فقه اسلامی این موضوع سابقه طولانی ندارد و از آن با عنوان مسائل مستحدثه یاد <br />می کنند و تحت همین عنوان نسبت به اثبات ویا رد این موضوع نظریه پردازی می کنند . مخالفان این حقوق با استناد به قاعده تسلیط ، عدم امضای شارع ، نهی از کتمان علم ، وجوب ارشاد جاهل و احتساب اموال معنوی درزمره اموال حکومتی به طرح دیدگاههای خویش پرداخته اند . <br />موافقان مالکیت معنوی نیز با استناد به قاعده لاضرر ، صحت ، سبق ، نظریه منطقه الفراغ ، ولایت فقیه ، عموم اوفوابالعقود و سیره عقلا اقدام به طرح دیدگاههای خویش نموده اند . در این مقاله دیدگاههای فقهای اسلامی ، در رد یا اثبات این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و نیز با توجه به اجماع عقلا در اثبات مشروعیت مالکیت معنوی ، به مشروعیت آن رسیده ایم . همچنین مطالبی در مورد چگونگی عرضه اوراق ایده و فکر بیان شده است .https://humanities.cfu.ac.ir/article_423_9401216c9b5293082e4df8eea1a621e7.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-22602520170219Social Networks and Social Damage Case Study: Public Safety.شبکههای اجتماعی مجازی و آسیبهای اجتماعی مطالعه موردی: امنیت عمومی5165434FAعلیصادقیاستادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهرانزینبعامریفارغ التحصیل کارشناسی ارشدJournal Article20161214The twenty-first century has led the world toward "global village" along with stunning advances in information and communication technology whose main characteristics are the elimination of distance, time and place. This change has also caused disruption of systems, national organizations, behavioral methods and social damages on civilians. The ease of creating and developing social networks by individuals and groups that can have purposes against the official , legal goals of the society , has faced different areas of cultural, social, economic, political and security with challenges and crises.
In addition, dominant countries that have always been looking for domination and exploitation of others and cannot dominate citizens in other countries with the military approach for various reasons; now try to do it through creating social networks and making changes in cultural and behavioral identity of people.
Therefore, media and social networks have been the most effective tools to influence audience's behavior. In addition, they are the source of many contemporary security changes and have been controlling flows and social changes in the world. The findings of the present study that were accomplished with analytical approach and utilizes different sources of library and internet, discloses that the formation of social networks can create extensive changes in citizens' behavior and cause several social damages including social insecurity in communities.قرن بیست و یکم با پیشرفتهای خیرهکننده در فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهان را به سوی <strong>«دهکد</strong><strong>ۀ جهانی»</strong> رهنمون ساخته که شاخصههای اصلی آن، از بین رفتن فاصلهها، زمان و مکان است. این تحول همچنین باعث در هم ریختن نظامها، سازمانهای ملی موجود، شیوههای رفتاری و آسیبهای اجتماعی مختلف بر شهروندان شده است.سهولت در شکلگیری و گسترش شبکههای اجتماعی مجازی توسط افراد و گروههایی که میتوانند اهدافی مغایر با اهداف رسمی و قانونی موجود در یک جامعه داشته باشند؛ عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی را با چالشها و بحرانهایی مواجه ساخته است. بعلاوه، کشورهای سلطهگر که همواره به دنبال تسلط و بهرهکشی از دیگران بودهاند و امروزه به دلایل مختلف نمیتوانند با رویکرد نظامی شهروندان سایر کشورها را در اختیار و انقیاد خود درآورند؛ سعی میکنند از طریق شبکههای اجتماعی مجازی و ایجاد دگرگونی در هویتهای فرهنگی و رفتاری، مطامع خود را دنبال کنند . بنابراین، رسانههای ارتباط جمعی و شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین و موثرترین ابزار برای اثرگذاری مؤثر بر رفتار مخاطبان درآمدهاند و منشأ بسیاری از تحولات امنیتی معاصر و کنترلکننده جریانها و تحولات اجتماعی در جهان محسوب میشوند.یافتههای پژوهش حاضر که با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع مختلف کتابخانهای و اینترنتی به انجام رسیده است؛ بیانگر آن است که شکلگیری شبکههای اجتماعی مجازی در عین فرصتهای مثبت و سازنده، میتوانند دگرگونیهای وسیعی در رفتار شهروندان به وجود آورده و آسیبهای اجتماعی متعددی از جمله ناامنیهای اجتماعی را متوجه جوامع نمایدhttps://humanities.cfu.ac.ir/article_434_0ba16c22498fffc85acfaf8150197f13.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-22602520170219Review of the Ethical Concepts of the Poetry Book of Mazloom Khonjiبررسی مفاهیم اخلاقی در دیوان مَظلُوم خُنجِی.6674439FAمهردادروشن زادهمعلم ، آموزش و پرورشJournal Article20161219Persian literature is mixed with ethical and moral teaching. Reflection of moral concepts can be seen in the works of many poets and authors. In fact, the work of some of them is the mirror of ethics and moral teaching. The aim of this study was to explore the ethical dimensions of belief, based on a review of the lyrics of Mazloum Khonji and his attitude towards this phenomenon. Mazloum Khonji, is one of those poets whose lyrics are full of great human and moral concepts. In this paper, it has been tried to investigate some of the ethical implications of the Mazloum Khonji - that have been linked with Quranic verses. In other words, it was attempted to indicate that Mazloum, while considering the delicate implications, was not ignorant of this great source, and benefited from the discourse of the Holy Quran to interpret his moral views.ادبیات فارسی با اخلاق و تعالیم اخلا قی آمیخته است . بازتاب مفاهیم اخلا قی در آثار بسیاری از شاعران و نویسندگان دیده می شود . در حقیقت می توان ، آثار برخی از آن ها را آیینه اخلاق و تعالیم اخلا قی دانست . هدف این تحقیق، استخراج محورهای اخلاقی درابعاداعتقادی، مبتنی بر بررسی اشعار مَظلُوم خُنجِی ونگرش وی نسبت به این پدیده است. مَظلُوم خُنجِی ، از جمله شاعرانی است که غزلیات وی، سرشار از مفاهیم والای انسانی و اخلا قی است. در این مقاله سعی بر آن است، تا برخی از مفاهیم اخلا قی دیوان مَظلُوم - که به گونه ای با آیات قرآنی در پیوند است -بررسی گردد . به عبارت دیگر نشان داده شود، مَظلُوم، در کنار مضمون- های ظریف و باریک اندیشی ها از این منبع ارزشمند غا فل نبوده و مستقیم و غیر مستقیم از کلام قرآن برای تبیین و تفسیر دیدگاه های اخلا قی خود بهره برده است . https://humanities.cfu.ac.ir/article_439_468d8f2afc8f41d2a5f9472aff36deda.pdfدانشگاه فرهنگیانپویش در آموزش علوم انسانی2717-22602520170219جلد انگیسیجلد انگیسی7584437FAJournal Article20161114https://humanities.cfu.ac.ir/article_437_418524a51f0a1f9f5a424dab25855571.pdf