2024-03-29T05:08:47Z
https://humanities.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=456
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
تأثیرآموزش معکوس بر میزان انگیزش و یادگیری دانش آموزان در درس زیست شناسی: بررسی نقش جنسیت در میزان اثربخشی روشی نوین
اعظم
غلامی
حسین
زارع
وحید
فلاح
هدف این تحقیق بررسی تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر میزان انگیزش و یادگیری درس زیستشناسی و مقایسه آن بین دختران و پسران است. نمونه آماری پژوهش شامل 91 دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1399-1398، در چهار کلاس توسط یک دبیر در دو دبیرستان عادی پسرانه و دخترانه، به صورت سنتی (گروه های گواه) و کلاس معکوس (گروه های آزمایش) با روش پیش آزمون-پس آزمون تحت آموزش قرار گرفتند. تحلیل داده های حاصل از آزمون پیشرفت تحصیلی زیستشناسی محقق ساخته و پرسشنامه انگیزش، با آمار توصیفی و استنباطی و به کمک نرم افزار SPSS انجام شد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت بین دانشآموزانی که تحت آموزش به روش کلاس معکوس قرار گرفتهاند و دانشآموزان گروه گواه، از نظر انگیزه و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنىدارى وجود دارد. آموزش به روش کلاس معکوس نسبت به روش سنتی منجر به افزایش یادگیری می شود و این افزایش در دختران نسبت به پسران بیشتر است. نتایج حاصل نشان داد کلاس معکوس موجب تقویت همکاریهای گروهی و یادگیری و درک عمیقتر مفاهیم میشود. از بررسی پرسشنامه والدین نیز مشخص شد آنان نسبت به این روش تمایل دارند ولی عواملی مثل عدم اعتماد به مضامین دنیای مجازی و وجود سایه سنگین کنکور، از موانع موجود به شمار می روند.
"کلاس معکوس"
"زیست شناسی"
"آموزش"
"انگیزش"
"جنسیت"
2022
03
21
1
14
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2128_0cf96356df8d0d93c1d0299c2676f865.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
رابطه سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودتنظیمی و مسئولیتپذیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی
بنفشه
دارابی گرگلانی
بتول
سبزه
نعمت اله
موسی پور
هدف از این مطالعه بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودتنظیمی و مسئولیتپذیری دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر و معلمان آنها در پایه ششم ابتدایی منطقه 4 شهر تهران که مشتمل بر 4000 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری در دسترس تعداد 310 دانشآموز و 35 نفر از معلمان آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه سبک مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986)، پرسشنامه مسئولیتپذیری نعمتی (1386) و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شده است. نتایج نشان داده است که بین سبک مدیریت کلاس درس با خودتنظیمی دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد (01/0p<). همچنین، نتایج نشان داده است که، سبک مدیریت معلم در کلاس درس، خودتنظیمی را در دانشآموزان 17 درصد، تبیین میکند. همچنین یافتهها نشان داد بین سبک مدیریت کلاس درس با مسئولیتپذیری دانشآموزان، رابطه معنیداری وجود دارد (01/0p<). سبک مدیریت معلم در کلاس درس، مسئولیتپذیری را در دانشآموزان به میزان 23 درصد، تبیین مینماید.
خودتنظیمی
سبک مدیریت کلاس درس
مسئولیتپذیری
2022
03
21
15
30
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2129_4fb02d8c8423729290fc9af9894aa794.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
نقدی بر نظام ارزشیابی بدون نمره در دوره ابتدایی و ارائه راهکار مناسب
محمد رضا
فتحی
بیش از یک دهه از جایگزینی ارزشیابی کیفی در مقطع آموزش ابتدایی با ارزشیابی به اصطلاح سنتی که شاخصه بارز آن استفاده از نظام نمره دهی است، می گذرد. تغییر در آموزش و پرورش یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و به تبع آن تغییر در نظام ارزشیابی نیز ضروری می نماید. هدف این مقاله نقد حذف نمره در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. در این راستا پس از ارائه تعاریف مربوط به مفاهیم و اصطلاحات وابسته به ارزشیابی، مروری بر دیدگاه های نظری موجود در ارزشیابی کمی وکیفی و نظرات موافقان و مخالفان سیستم نمره دهی و ارزشیابی توصیفی انجام شد. یافته های حاصل از بررسی مبانی نظری پژوهش نشان داد، که جنگ پارادایم های کمی و کیفی نهایتا صاحبنظران این دو گروه را به این نتیجه رسانده است که ترکیب این دو می تواند تصویر کامل تر و دقیق تری از یادگیری دانش آموزان به دست دهد. اگر شیوه های کیفی را کنار بگذاریم با تصویر ناقصی روبرو خواهیم شد، و اگر نمره را حذف کنیم، ارزشیابی نادقیقی خواهیم داشت. یافته ها نشان داد رویکردهای نوین ارزشیابی از حذف نمره حمایت نمی کنند. در نتیجه رویکرد ارزشیابی بدون نمره که آموزش و پرورش ما آن را اتخاذ نموده است، قابل دفاع نمی باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که از ترکیب این دو دیدگاه به مثابه یک تور ماهیگیری سالم حاصل از انطباق دو تور ماهیگیری پاره استفاده شود، تا با استفاده بجا از ارزشیابی توصیفی و نظام نمره دهی، بتوان از مزیت هردو بهره مند شد.
اندازه گیری
سنجش
ارزشیابی
ارزشیابی آموزشی
ارزشیابی توصیفی
2022
03
21
31
44
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2130_f83d6231f4b7f3f2a6b38bdef7dc8a7e.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
ارزیابی سطح تربیت شهروندی دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: پردیس حکیم فردوسی)
حسنعلی
گرمابی
حسن
مظاهری
هدف این مقاله ارزیابی میزان برخورداری دانشآموختگان پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان از تربیت شهروندی بوده است . این پژوهش، تحقیق توصیفی و کاربردی است و در انجام آن از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. جامعه پژوهشی شامل دو جامعۀ کارکنان و دانشآموختگان بود. انتخاب نمونه کارکنان به تعداد 20نفر با روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری از جامعه 180 نفری دانشآموختگان سال 1396 با روش نمونه گیری در دسترس در زمان دانشآموختگی، به تعداد 68 نفر انجام شد. برای گردآوری اطلاعات کاملتر سه نوع پرسشنامه محققساخته با همان مولفهها برای دو جامعه پژوهشی کارکنان و دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی(برادران) استان البرز تنظیم شد: الف) ارزیابی کارکنان ب) خودارزیابی دانشآموختگان ج) ارزیابی دانشآموختگان از همتایان. تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی(میانگین) و استنباطی (تحلیل واریانس) انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان برخورداری دانشآموختگان مورد مطالعه از دانش شهروندی در حد متوسط و در بخشهای نگرش و مهارت در حد بالاتر از متوسط و زیاد است .همچنین میزان برخورداری دانشآموختگان از تربیت شهروندان در دیدگاه همتایان و کارکنان متوسط و از منظر خود دانشآموختگان بالاتر از متوسط می باشد. از سوی دیگر یافتهها نشان داد به صورت کلی بین میانگین خودارزیابی با ارزیابی دانشآموختگان از همتایان و ارزیابی کارکنان تفاوت معنادار وجود دارد اما بین ارزیابی کارکنان با ارزیابی دانشآموختگان از همتایان خود به صورت کلی و به تفکیک مؤلفهها تفاوت معنادار وجود ندارد.
تربیت شهروندی
شهروند
دانش آموختگان
دانشگاه فرهنگیان
2022
03
21
45
58
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2131_bb0b3959481540af3f92717064be0b5e.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
بررسی تاثیر سبک های تربیتی والدین بر التزام عملی به اعتقادات مذهبی نوجوانان
احمد
میرگل
سحر
محسنی
فرشته
عسکری
هدف پژوهش حاضر، بررسی بررسی تاثیر سبک های تربیتی والدین بر التزام عملی به اعتقادات مذهبی نوجوانان شهر زهک بود. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی در مدارس متوسطه دوم شهر زهک در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش 1800 نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 242 نفر با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی برآورد شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامریند (1972) و التزام عملی به اعتقادات اسلامی نویدی و عبداللهی (1380) استفاده شد. داده ها با استفاده از به نرم افزار 23- spss و آزمون t، آزمون همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبک مقتدرانه، سبک غالب والدین و التزام عملی دانش آموزان به اعتقادات مذهبی متوسط است. همچنین میان سبک های تربیتی با التزام عملی ارتباط معناداری مشاهده شد (01/0 ≥ P). میان التزام عملی دانش آموزان دختر به اعتقادات مذهبی بیشتر از پسران بود (01/0 ≥ P). نتایج رگرسیون نشان دادند سبک های تربیتی مقتدرانه به میزان 44/0 قدرت پیش بینی التزام عملی به اعتقادات مذهبی را داشته است.
سبک تربیتی
التزام عملی
اعتقادات مذهبی
نوجوانان
2022
03
21
59
68
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2132_f1ca17db7b3ef06554100480e7dd3082.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
ارزیابی محتوای کتاب درسی جغرافیا پایۀ یازدهم بر اساس شاخص های حفاظت از محیط زیست با کاربرد تکنیک های آنتروپی شانون و تاپسیس
علیرضا
احمدی
حمیدرضا
نوری عیبلو
علی
ساوری
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی جایگاه شاخص های حفاظت از محیط زیست در کتاب درسی جغرافیا(2) پایۀ یازدهم انسانی و رتبه بندی فصول کتاب بر اساس پرداختن به شاخص های مذکور می باشد. به این منظور متون و تصاویر کل فصل های کتاب به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده و با کاربست نرم افزار MAXQDA12. کدگذاری شدند. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته منطبق بر یافتههای پژوهش حسین پور و دیگران (۱۳۹۸) بوده که روایی آن به شیوه محتوایی تأیید شده است. همچنین به منظور ارزیابی قابلیت اعتماد پذیری داده ها از شاخص ثبات استفاده شده است. سپس به منظور ارزیابی وزنِ هرکدام از ابعاد حفاظت از محیط زیست در کتاب، از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شد که نتایج نشان داد ابعاد دانش و آگاهی حفاظت از محیط زیست، مسئولیت پذیری زیست محیطی، علاقه مندی و مشارکت در حفاظت از محیط زیست به ترتیب دارای بیشترین تا کمترین وزن بودند. در بخش بعدی به رتبه بندی فصل های کتاب بر اساس پرداختن به ابعاد و مولفه های حفاظت از محیط زیست با کاربرد تکنیک تاپسیس اقدام شد. نتایج نشان داد فصل های دوم، چهارم، اول و سوم از این نظر به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم از نظر پرداختن به شاخصهای محیط زیست قرار گرفتند. شاخصهای حفاظت از محیط زیست، در فصلهای کتاب به طور یکسان پراکنده نشدهاند.
جغرافیا
کتاب درسی
حفاظت از محیط زیست
تحلیل محتوا
2022
03
21
69
84
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2133_f44bb20f57e593f178c60a1301c1cecc.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
تأثیر قرآن و حدیث برکلیات دیوان وحشی بافقی
زهرا
نورمحمدی نجف آبادی
کمالالدین وحشی بافقی از شاعران بنام و کمنظیر سده دهم در عصر صفویه است که تا حد زیادی در سرودن اشعار خود متاثر از آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین «سلام الله علیهم اجمعین» بودهاست.عنوان رساله حاضر تأثیر قرآن و حدیث بر دیوان وحشی بافقی است که به بررسی و چگونگی اثرپذیری شاعر از قرآن و حدیث پرداخته است. در ادامه به بررسی ابیات و اشعاری که در آنها شاعر از قرآن و حدیث و روایتهای اسلامی متأثر بودهاست، پرداخته و ابتدا کلیه ابیاتی را که به نظر پژوهنده از قرآن و حدیث و روایت های اسلامی تأثیر پذیرفته استخراج نموده با آیات قرآن و احادیث مطابقت داده شدهاست. در تقسیمبندی انواع تأثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی با توجه به دیدگاههای مختلف کلیه ابیات استخراج شده در شش بخش «اقتباس»، «الهامی- بنیادی»، «برآیندسازی»، «تلمیح»، «ترجمه» و «وامگیری» دستهبندی شده، که در مجموع میتوان گفت که تلمیحات بیشترین سهم را در این تحقیق به خود اختصاص دادهاست. اشاره به داستانهای قرآنی و روایات اسلامی که بخش قابل توجهی از دیوان شاعر را تشکیلداده و در بیتهای مختلف شاعر از آنها بهره جستهاست، بخشدیگری از کار را تشکیل دادهاست.شاعر در بخش غزلیات و قصاید و قطعات نسبت به مثنوی ها از قرآن و حدیث تأثیر کمتری گرفته، اما در مثنویهای سهگانه «خلد برین»، « ناظر و منظور» و « فرهاد و شیرین» بیشترین تأثیر را شاعر از قرآن و حدیث گرفتهاست، بنابران حجم وسیعی از ابیات استخراجشده مربوط به این مثنویهاست.
تاثیرقرآن و حدیث
اشعار
وحشی بافقی
2022
03
21
85
96
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2134_5cf72d66c0d298d11936ccc3a4a2aa80.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
ساقی باذل، سبک و مضمون ساقی نامه باذل مشهدی در حمله حیدری
علی
بلاغی
ساقینامه از انواع شعر غنایی است که شاعر با مخاطب قرار دادن ساقی، مضامینی را در بیاعتباری دنیا، جفای روزگار، غنیمت شمردن فرصت و پند و اندرز و حکمت بیان میکند. باذل مشهدی که در قرن دوازدهم به تقلید از شاهنامه فردوسی، زندگی و جنگهای پیامبر (ص) و رشادتهای علی (ع) را در منظومه حمله حیدری به نظم در آورده است، در شروع و تلاقی داستانها، ابیاتی در قالب مثنوی و بحر متقارب (دو ویژگی ساقینامه) سروده است. در این مقاله تلاش شده است تا با تامل و بررسی ابیات این منظومه، به این سوال پاسخ داده شود که: سبک ساقینامه باذل چیست و الگوبرداری از شاعران گذشته و شگردهای وی در بهکارگیری و بهرهمندی از این ساقینامهها چگونه است؟ ساختار نحوی کلام باذل در این ساقینامهها آمیزهای از زبان حماسی و غنایی است که زبان حماسی فردوسی، تعلیمی سعدی و غنایی نظامی و عامیانه سبک هندی را تداعی میکند. لغات و ترکیبها بیشتر غنایی است. اندیشههای بلند و مضامین حکمت-آمیز رگههای تفکر ساقینامههای او را میسازد. از جهت ادبیت کلام نیز مختصات سبک فردی باذل بر پایه تقلید استوار است اما تعابیر و ترکیباتی نونیز ابداع کرده است.
ساقینامه
حمله حیدری
باذل مشهدی
سبک و مضمون
2022
03
21
97
110
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2135_c53eaa7745e03e69ee0a518d5c2ff1d2.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
تبیینوحیانی فرهنگدینی در پرتو نماز
فاطمه
احمدی بیغش
زهره
منصوری
دین، به جهت برخورداری از جامعیت و تأثیر شگرفی که بر امور خرد و کلان حیاتبشر میگذارد، شالوده و یگانه محور منظومه فرهنگ بودهاست. دین، معیار، محتوابخش و جهتدهنده تمام فعالیتها و تصمیماتفرهنگی است. پیشرفت و توسعه فرهنگدینی، زمانی به انجام میرسد که در بردارنده تعالیفرهنگی باشد. هدف از آن ایناست که در مسیر اجرایامورالهی گامبردارد، و سعادت فرد را در دنیا و آخرت تضمیننماید. از آنجا که نماز حلقهی ارتباطخلق با خالقخویش است، در این مجال از اصول متعدد فکری همچون اصل تاثیر بر زندگی معنوی و مادی، فرهنگسازیالهی و اصل حاکمیتدینی، امر به معروف، نهی از منکر _ که تا کنون نسبت به آن کار نشده_ سخن به میان آمدهاست. آنچه به عنوان رهآوردپژوه از این تحقیق استنباطمیشود این است که، نمازآگاهانه و با شرایطی که برنامه نظامتربیتیاسلام برای مسلمانان در نظر دارد، با انجامصحیح و روشمند، اصلاحفکری، فردی، اجتماعی و...، را در پیدارد تا زمینهپیشرفت، توسعه و تعالیفرهنگدینی را فراهمآورند. این مقاله با روش توصیفیتحلیلی و با استناد به کتب و مقالاتمعتبر، تدوینشده و اهتمام دارد رویکردیجدید همراه با مباحثمهمی همچون اصولکاربردی، اصول متعددفکری، فرهنگسازی الهی و... را بیان دارد.
دین
پیشرفت
فرهنگ دینی
منظومه فرهنگ
2022
03
21
111
126
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2136_961600a40061d2d9b68ad020f0149578.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1401
8
26
چکیده انگلیسی مقالات
2022
03
21
https://humanities.cfu.ac.ir/article_2167_d648f239df0d5859db2df3105000cff8.pdf