2024-03-29T04:28:08Z
https://humanities.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=336
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
کارورزی و تاثیر آن بر توانمندی سازی دانشجو معلمان
افروز
فرخی
علیرضا
طاطاری
چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه راهکارهایی برای شناخت بیشتر و عمیق تر درس کارورزی می باشد. در این مقاله سعی بر بیان اهمیت این درس در دانشگاه فرهنگیان شده است که دانشجو معلمان با گذراندن دوره های آن، مهارت های عملی فراوانی در زمینه معلمی، حضور و اداره کلاس پیدا می کنند. روش تحقیق به کار رفته در این مقاله؛ روش توصیفی ـ تحلیلی می باشد که به تحلیل و توصیف داده های مورد بررسی در درس کارورزی تاکید دارد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز نیز از روش مطالعات کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده است که در این روش به بررسی منابع چاپی و الکترونیکی در این حوزه مطالعاتی رجوع کرده ایم. نتایج این پژوهش نشان داده است که کارورزی درسی درکنار سایر دروس نیست و پلی بین نظر و عمل است که دانش و نظریه دانشگاهی را با کاربرد و مهارت در محیط کار تلفیق می کند و مهارت های حرفه ای دانشجو معلمان را تقویت می کند که موجب آماده سازی آنان برای ورود قوی تر به کلاس درس می شود. دانشجو معلمانی که دوره های کارورزی را گذرانده اند بهتر می توانند از توانایی های خود استفاده کنند و استعدادهای خود را شکوفا کنند.
"کارورزی"
"دانشجو معلمان"
"مهارت"
"تربیت معلم"
"مدارس"
2020
12
21
1
14
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1428_fdc9c60b59f3e1190b92b0253f88f9c6.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
واکاوی مفاهیم ادب و اخلاق در فرهنگ اسلامی و بررسی نسبت میان آن دو
صدیقه
کاظمی
سید علی
کاظمی
در زبان عربی علاوه بر واژۀ «اخلاق»، واژه «ادب» نیز در معنای اخلاق کاربرد دارد. این دو واژه پس از ظهور دین اسلام کاربرد فراوان یافتند. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با مطالعه اسناد و منابع و مقالات و نسخ مرتبط با موضوع به بررسی مفهوم لغوی و کاربردی اخلاق و ادب در فرهنگ اسلامی پرداخته و سپس بر اساس واکاوی این مفاهیم در فرهنگ اسلامی، به تبیین نسبت میان این دو مفهوم و تدقیق مفاهیم می پردازد.یافته ها نشان می دهد موضوع اخلاق، امر اخلاقی است اما موضوع ادب تمامی موضوعاتی است که درست و نادرست بر آنها صدق میکند. همچنین، اخلاق از نظر لغوی و پیشینۀ کاربرد آن، امری شخصی و ناظر بر رفتاری فردگرا است. اما ادب امری اجتماعی و ناظر بر رفتارهای جامعوی افراد بوده است. به عبارت دیگر خاستگاه ادب جامعه و خاستگاه اخلاق، سرشت و خلقیات ناشی از طبیعت انسان است و در مواردی که ادب مرتبط با اخلاق است، جنبه فضیلتگرایانه پیدا میکند و هدف آن به کار انداختن فاعلیت اخلاقی انسان و انجام درستترین کار اخلاقی است.
اخلاق
ادب
تحلیل
فرهنگ اسلامی
2020
12
21
15
28
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1430_4de344b23420872e1fe758fac009b636.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
تبیین رابطه هوش اخلاقی، هوش معنوی و تاب آوری روانشناختی در دانشآموزان: بررسی نقش واسطهای هوش معنوی
ثریا
رمضان زاده
هادی
مصلح
هوش معنوی در بردارنده نوعی سازگاری و حل مسأله است که بالاترین سطوح رشد را در حیطههای مختلف شناختی، اخلاقی شامل میشود و فرد را در جهت هماهنگی با پدیدههای اطرافش یاری مینماید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی هوش اخلاقی و هوش معنوی با تاب آوری روانشناختی در دانشآموزان بود. در این مطالعه 80 نفر از دانشآموزان دختر سال تحصیلی 1389 – 1399 شهرستان بهشهر با روش نمونهگیری خوشهای تصادقی چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005)، پرسشنامه هوش معنوی شاه حسینی و معنوی پور (1389) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هوش معنوی و هوش اخلاقی میتوانند 25 درصد از واریانس تاب آوری دانش آموزان را به طور معنی داری پیش بینی کنند (01/0>P). بر اساس نتایج پژوهش و نقش هوش معنوی و اخلاقی در افزایش تاب آوری، در برنامههای مبتنی بر افزایش تاب آوری لازم است به این عوامل توجه شود.
هوش اخلاقی
هوش معنوی
تاب آوری روانشناختی
2020
12
21
29
38
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1431_0f533dd8414ca5714b6ebab934e5885c.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
رابطه خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی
صلاح الدین
ابراهیمی
سیامند
قادری
در پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفههای خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر رشته های تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی مقطع متوسطه شهرستان مهاباد بررسی شده است. تعداد 320 نفر (176 نفر دختر و 144 نفر پسر) به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به متغیر های تحقیق از آزمون خلاقیت عابدی به دست آمد. همچنین جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از میانگین نمراتی که دانش آموزان در پایان سال تحصیلی در همه دروس کسب می کنند استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای سیالی، بسط و انعطاف پذیری به ترتیب بیشترین رابطه معنادار را با پیشرفت تحصیلی دارند. و مؤلفه ابتکار کمترین رابطه را با پیشرفت تحصیلی دارد و در سطح معنی داری کمتر از 05/0 معنادار است. نتایج رگرسیون نشان داد که به ترتیب مؤلفه های سیالی و بسط بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نیز نشان داد که بین مؤلفههای خلاقیت بر حسب رشتههای تحصیلی تفاوت وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین مؤلفه های خلاقیت در دو جنس دختر وپسر تفاوت وجود ندارد.
"خلاقیت"
"پیشرفت تحصیلی"
"رشته تحصیلی"
2020
12
21
39
52
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1432_d848e045dc76547d542e604c557e730e.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
بررسی نقش تجارب زیسته تحصیلی والدین و تمایز یافتگی معلمان در حس تعلق به مدرسه فرزندان
ابراهیم
نعیمی
میلاد
محبوب زاده
میلاد
سعیدی
یکی از وظایف اساسی هر نظام آموزشی، تربیت شهروندانی موثر، آگاه و مسئولیت پذیر می باشد که در جهت اهداف و مقاصد جامعه ی خویش قدم برداشته و برای تعالی آن بکوشند. تمایزیافتگی یک ویژگی کم و بیش پایا و موثر در کیفیت زندگی است که خود دربرگیرنده گروهی از شناسه ها است. در ادبیات علمی، تعلق به مدرسه با عنوان های دیگری همچون تعهد به مدرسه، پیوند با مدرسه و دلبستگی به مدرسه توصیف شده است. مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع زمینه ای یا مبنایی است که به بررسی نقش تجارب زیسته تحصیلی والدین و تمایز یافتگی معلمان در حس تعلق به مدرسه فرزندان پرداخت. نمونه گیری به روش هدفمند بود. چنانچه از نتایج تحقیق مشخص شده است تجارب زیسته تحصیلی والدین اثر مستقیمی بر حس تعلق و کیفیت تحصیلی فرزندان دارد آنچنان که اگر این تجارب مثبت و همراه با موفقیت بوده موجب تعلقی با کیفیت بالا در فرزندان شده است. همچنین در معلمان نیز اگر معلمان در تمایزیافتگی چه در ساحت فردی و چه در ساحت بین فردی با مشکل مواجه بودند موجبات حس تعلق پایین را در فرزندان پدیدآورده است.
تجارب زیسته تحصیلی
تمایز یافتگی
حس تعلق به مدرسه
2020
12
21
53
60
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1433_fc4d4cae9cc4edda9ec21509be1fb2f6.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
بررسی اثربخشی قصه گویی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی
حسین
حسن زاده ویائی
سمیه
نوایی
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی قصه گویی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر دوره ابتدایی انجام شده است. این مطالعه از نوع شبه آزمایشی، همراه با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی آموزشگاه گلستان می باشد. نمونه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی آموزشگاه گلستان می باشد که 60 نفر از آنها، با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت یک ماه و نیم، طی 12 جلسه ی 30 دقیقه ای، تحت آموزش مهارت های اجتماعی با روش قصه گویی قرار گرفتند. داده ها پس از اتمام جلسات، بوسیله پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت، به صورت سه گزینه ای « هرگز، بعضی اوقات و اغلب اوقات» جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانسی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی از طریق قصه گویی باعث بهبود مهارت های اجتماعی، خودتنظیمی و ارتباط موثر در دانش آموزان می گردد.
مهارت های اجتماعی
قصه گویی
خودتنظیمی
دوره ابتدایی
2020
12
21
61
72
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1436_644ba0a2b37298277fde57e78de470d3.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
تحلیل محتوای دعای کمیل بر اساس ساحت های شش گانه تربیت
علی
شیروانی شیری
فاطمه
حیدری
سیده حانیه
حسینی
هدف از پژوهش حاضر تبیین محتوای تربیتی دعای کمیل بر اساس ساحتهای ششگانه تربیت است. در این پژوهش دعای کمیل از ابعاد گوناگون تربیتی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی و به شیوه تحلیلی_توصیفی انجام گرفته است. پرسشهایی که در این پژوهش باید به آنها پاسخ داده شود عبارتند از: 1. مؤلفه های هر یک از ساحتهای شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران کدام اند؟ 2. مصادیق مؤلفه های هر یک از ساحتهای تربیتی در دعای کمیل کدامند؟. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در دعای کمیل، از میان ساحتهای ششگانه، مصادیق بیشتری از مؤلفه های ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی دارد، هرچند که مصادیقی از مؤلفه های سایر ساحتهای تربیتی نیز یافت شد. باتوجه به تحلیل های صورت گرفته و نتایج پژوهش، میتوان دعای کمیل را در کنار سایر منابع معتبر دینی، منبع تربیتی مناسبی به حساب آورد.
دعای کمیل
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
ساحت های شش گانه تربیت
2020
12
21
73
90
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1440_81c0507fc299069eb7e47e2ed894b131.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
موانع اندیشهورزی اجتماعی در میان اصحاب جامعهشناسی ایران
فرهاد
بیانی
تفکر و اندیشیدن یا به تعبیری اندیشهورزی، هر نوع فعالیت فکری و عقلی است که درصدد حل یک مسئله یا وضعیت چالشبرانگیز باشد و یا بخواهد وضعیت موجود را به وضعیت روشن و مطلوبی برساند. اهمیت اندیشهورزی اجتماعی در این واقعیت نهفته است که بدون اندیشهورزی و معرفتاندیشی اجتماعی، امکان حل مسائل و چالشها اجتماعی وجود ندارد و رسالت جامعهشناسی نیز به سرانجام نمیرسد. با استفاده از تحلیل عقلی و نظری و بر اساس مصادیق حاصل از مشاهدات و تجربیات نویسندگان، به بررسی موضوع پژوهش پرداخته شده است. تاکید اساسی مقاله بر این نکته است که شرط بنیادی اندیشهورزی، عقلانیت خود بنیاد است که تحقق این عقلانیت نیازمند آزادی و رهایی از قیمومت و سلطه مواردی است که این عقلانیت خود بنیاد را در معرض تهدید قرار میدهد. این موارد تحکم آمیز بیش از آنکه کلان مقیاس باشند، خرد مقیاساند و منبع این قیمومت و سلطهای که عقلانیت خود بنیاد را تهدید میکند بیشتر جنبهای درونذهنی دارد و مربوط به الگوهای ارزشی و هنجاری است که در زندگی فردی و اجتماعی اصحاب جامعهشناسی وجود دارد و سایهی تحکم خود را بر فضای اندیشهی حوزهی جامعه شناسی گسترانیده است. مصادیق این قیمومت و سلطه عبارتند از: «روزمرگی»، «نبود اندیشهی مسئلهمحور»، «خودداری از تحلیل نظری»، «ضعف در زمینهی نقد تولیدات جامعهشناختی» و « ارجاع به منابع به مثابهی فضیلت».
اندیشهورزی
روزمرگی
اندیشهی مسئلهمحور
معرفت اجتماعی
نقد نظری
2020
12
21
91
112
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1442_3bb160ba1ff1c4ba79241e390253edf3.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
بررسی گفتمان سیره پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآله) در مواجهه با اهل کتاب
صادق
کریمی مقدم
چکیده پیروی از پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلَّم) به عنوان اسوه و الگو برای همه مسلمانان فرضی است که از سوی قرآن کریم به آن اشاره شده است. از این رو سیره عملی ایشان که از آن به سنت تعبیر میگردد، میتواند در بسیاری از سبک زندگی فردی و کنشهای اجتماعی مسلمانان راهگشا باشد. در این میان، سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) در شهر مدینه و چگونگی تعامل ایشان با ناهمسویان دین اسلام همانند اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) میتواند به مثابه شیوهای شایسته، سرلوحۀ منش اجتماعی، سیاسی و اخلاقی اسلامی قرار گیرد. در این مقاله ابتدا با بررسی منابع تاریخی به نوع سیره پیامبر (ص) در مواجهه با یهودیان و مسیحیان پرداخته شد، سپس با رویکردهای نوین پژوهشی به تطبیق آن نمونهها با تکیه بر فرضیه گفتمان صلح و مدارا در سیره پیامبر اکرم (ص) در چگونگی شیوه تعامل ایشان با اهل کتاب پرداخته شد، و این نتیجه به دست آمد که گفتمان ایشان را میتوان بر اساس مصالحه و مدارا در برخورد با اهل کتاب دانست.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلَّم)
صلح
مدارا
گفتمان
اهل کتاب
2020
12
21
113
130
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1443_95e3578c6186db1b691fb3a295240a4a.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1399
6
21
چکیده انگلیسی مقالات شماره 21
2020
12
21
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1457_675c4c07e825d9654b50c3fc19c86da7.pdf