2024-03-28T22:11:49Z
https://humanities.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=209
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1398
5
15
بررسی اثرگذاری شیوه ترسیم جدول در بهبود خط تحریری دانشآموزان کلاس پنجم
احسان
احمدی خاوه
احمد
ابوحمزه
از آنجا که تا کنون در تعلیم خوشنویسی از نظام نقطهگذاری استفاده شده است، این روش را میتوان روشی ابداعی دانست. در این روش، دانشآموز بجای آنکه مجبور باشد درستی یا نادرستی نوشتن حروف را با محک نقطه بسنجد، میتواند با استفاده از مساحتی که یک حرف در جدول اشغال میکند به اندازه و هندسه درست خط نزدیک شود. البته برخی نیز روش پررنگ کردن را پیشنهاد دادهاند که به نظر میرسد این روش نیز کارامد نباشد. چراکه صرفاً با حرکت دست و قلم دانش آموز روی سطور کمرنگ، بر اثر تکرار و تمرین، نوعی عادت شکل میگیرد و دانشآموز به لحاظ شناختی، از کم و کیف شکلگیری حروف آگاه نمیشود. استفاده از روش ترسیم جدول در خط تحریری ابداع نگارنده این مقاله است و تاکنون جایی سوابقی از این نوع تعلیم دیده نشده است. با این روش میتوان تاثیر مثبت و معناداری در بهبود خط تحریری دانش اموزان را مشاهده کرد.
خوشنویسی
خط تحریری
شیوه ترسیم جدول
اختلال نارسانویسی
2019
06
22
1
14
https://humanities.cfu.ac.ir/article_879_d4e2b0df3d9fbd4c21cf58f9b1eca45e.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1398
5
15
کاهش میزان کمرویی در دانش آموزان ابتدایی مدرسه شهید ناصری تهران
سعید
جلیلی نیکو
چکیده: یکی از مسائل دانش آموزان امروزی مشکل کمرویی آنها می باشد و این مشکل می تواند سبک زندگی و وضعیت تحصیلی و شغلی او را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین میزان یا اندازه کمرویی در نوع انتخاب شغل آینده موثر می باشد و یکی از بیماری عای عصر امروز نیز می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت کمرویی دانش آموزان مدرسه شهید ناصری شهر تهران و ارائه راهکارهای جهت بهبود کمرویی آنها می باشد. در این پژوهش تعداد 25 دانش آموز از این مدرسه که دارای 250 دانش آموز می باشد انتخاب شد. شیوه پژوهش حاضر از نوع توصیقی و روش کیفی اقدام پژوهی بوده و در این پزوهش به منظور جمع آوری اطلاعات از مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه استفاده گردید. نتیجه گیری: نتایج کیفی تحقیق نشانگر آن بوده که راهکاری درمانی نتیجه ی مثبت داده و موجب بهبود میزان کمرویی دانش آموزان شده. بنابراین کمرویی را از طریق روش های درمانی می توان کاهش داد.
واژگان کلیدی: کمرویی
اقدام پژوهی
دانش آموزان
2019
06
22
15
20
https://humanities.cfu.ac.ir/article_880_3e96b09f44de09ab222a5c696422f256.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1398
5
15
بررسی زبان زنانه و مردانه در رمان شب های تهران از منظر دستور زبان
یدالله
بهمنی
بهزاد
مروی
بسیاری از پژوهشهایی که در حوزۀ زبان و جنسیت انجام شده است، نشان می-دهد بین زبان و نوشتار زنانه و زبان و نوشتار مردانه اختلافات زیادی وجود دارد. یکی از اولین و جامعترین پژوهشهایی که در این زمینه انجام شده به وسیلۀ رابین لیکاف (1975)، زبانشناس مشهور آمریکایی، بوده است. هدف این مقاله مقایسۀ زبان کاراکترهای مرد و زنِ رمان شبهای تهران نوشتۀ غزاله علیزاده براساس نظریات لیکاف و سایر زبانشناسان اجتماعی از منظر دستور زبان است تا اولاً موفقیت نویسنده در ایجاد زبانی متناسب با کلیشههای زبانی کاراکترهای مرد و زن و ثانیاً تاثیر جنسیت نویسنده در زبان کاراکترهای رمان، مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور زبان داستان در حیطۀ دستور زبان براساس متغیرهای زیر مورد بررسی قرار گرفت، در سطح واژگان: دشواژهها، سوگندواژهها، تشدیدکنندهها، رنگواژهها و در سطح جملات: پرسشهای ضمیمهای، تعدیلکنندهها و تصدیقگرها. یافتهها نشان میدهد نویسنده توانسته است از بسیاری جهات، زبانی متناسب با کلیشههای زبانی کاراکترها ایجاد کند، همچنین ثابت شد، زبان رمان متأثر از جنسیت نویسنده است و کلیشههای زبان زنانه با فراوانی بیشتری تکرار شده است. در پارهای از موارد هم که بین زبان و جنسیت کاراکترها، به ویژه کاراکترهای زن تناسبی دیده نمی-شود، بیشتر به دلیل روحیات فمینیستی نویسنده و تعمد اوست که خواستۀ زنان را در برابر سلطهگری جامعهی مردسالار حاکم فراهنجار نشان میدهد.
غزاله علیزاده
شبهای تهران
زبان زنانه
زبان مردانه
لیکاف
2019
06
22
21
37
https://humanities.cfu.ac.ir/article_881_8bd3de2031c5c05794fa514918b4372c.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1398
5
15
بررسی شا یستگی های عمومی و حرفه ای مدیران مدارس با محوریت دو مولفه ایفای نقش و بحث گروهی
صیدکرم
نوریان فر
محمدرضا
امام جمعه
علیرضا
عصاره
بررسی شایستگی های عمومی و حرفه ای مدیران، چهارچوپی برای نظم بخشیدن به مجموعه رفتارها ومهارت ها و نگرش های مدیران مدارس است . که برکیفیت کار افراد تاثیر می گذارد .این بررسی ها نشان می دهد که مدیران چه کارهایی باید بکنند تا بتوانند مسولیت ها و وظایف خود را بنحو شایسته انجام دهد. پژوهش حاضر با هدف ، بررسی شا یستگی های عمومی وحرفه ای مدیران مدارس با محوریتسه مولفه ی دانشی، ایفای نقش و بحث گروهی با رویکرد کمی وکیفی(آمیخته)انجام گرفت. در این پژوهش از ابزارهای پرسشنامه ، مصاحبه بسته ، مشاهده و سناریو استفاده شد. جامعه آماری 50 نفر از مدیران مدارس متوسطه اول و دوم شهر ری از توابع استان تهران بوده است. یافته ها نشان داد که بیشترین سطح معناداری در شناخت کلی مدیران و در میان مؤلفه های مورد بررسی نیز بیشترین شناخت معنادار از آشنایی با قوانین و مقررات و آیین نامه های اجرایی و کمترین میزان شناخت معنادار از ویژگی خلاقیت است. .نتایج تحقیق نشان داد که برای یک نظام کار آمد آموزشی باید شایستگی های عمومی وحرفه ای مدیران مورد ارزیابی سالانه قرار گیرد و انتخاب مدیران بایستی براساس نظام شایسته سالاری انجام گیرد و روند انتخاب فعلی مدیران بعنوان رهبران آموزشی راه مناسبی در جهت انتخاب افراد شایسته نیست و رابطه و قضاوت شخصی رییسان ادارات آموزش و پرورش برانتخاب مدیران موثر است و این به ضرر ذینفعان خواهد بود.
صلاحیت حرفه ای
مدیران مدارس
ایفای نقش
بحث گروهی
شایستگی عمومی
2019
06
22
38
57
https://humanities.cfu.ac.ir/article_882_cad518d08449fd9dcd7bce8cdd789dca.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1398
5
15
گشتاری درتاثرات جامی از حافظ
ناصر
فرنیا
چکیده: جامی ازشعرا وعرفای برجسته ایران درقرن نهم هجری است که آثارارزنده ای به نظم ونثرازوی برجای مانده است ودراین راستا کم وبیش از آثارمتقدمان خودچون سعدی،نظامی،عراقی و به ویژه حافظ وبخصوص درتهکمات تاثیر پذیرفته است. تهکُّم در لغت به معنی ریشخند است و در اصطلاح علم بدیع، نوعی طنز و انتقاد شدید است که در ظاهر کسی را میستایند امّا در باطن، منظور تحقیر و توبیخ آن شخص میباشد. در دیوان اغلب شاعران تهکُم دیده میشود امّا به جرأت میتوان گفت که تا حالا هیچکس به استادی حافظ، از این صنعت ادبی برای کوبیدن مخالفان خود بهره نبرده است و هیچ کس نیز به استادی جامی در تقلید و به کارگیری این آرایهی ادبی مبتنی بر سبک و سیاق حافظ، عمل ننموده است .حافظ از تهکّم برای کوبیدن مخالفان فکری و حکومتی خود و رواج افکار ملامتی و جامی نیز با همهی حشمت و جاهش در نزد سلطان حسین بایقرا و وزیر دانشمندش، امیر علی شیر نوایی از آرایهی تهکُّم برای بیان حقایق و کوبیدن زاهدان ریایی و رواج افکار نقشبندیه بهره برده است. در این تحقیق ضمن بیان دیدگاههای برخی از محققّان در مورد مشرب فکری حافظ و جامی، چهار مضمون مشترک در تهکّمات آنها با عناوین اوّل بی فایدگی زهد خشک و دوّم ریاکاری و منافق بودن اکثر واعظان و زهّاد، سوّم، فریفته شدن زُهّاد به طاعات و عبادات خویش و ندیدن عیوبشان و چهارم ترجیح رندی بر زهد و صوفگیری ذکر گردیده است. کلید واژه: تاثرات ـ جامی -غزل ـ حافظ
"تاثرات"
"جامی"
"غزل"
"حافظ"
2019
06
22
58
70
https://humanities.cfu.ac.ir/article_883_1d05b0a629ba052aac6026c96a685b54.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1398
5
15
«بحران ژئوپلیتیک یمن» نمونهای از ناکارآمدی نظام بینالملل در برقراری صلح عادلانه و حفظ کرامت انسانی
علی
صادقی
زهرا
هادیان
«جامعه بینالمللی»، مجموعهای متشکل از بازیگران مختلف در عرصۀ جهانی است که بر اساس چارچوبهای قانونی و پذیرفته شدهای به نام حقوق بینالملل و تعهدات آن، به یکدیگر پیوند خوردهاند. در این جامعۀ گسترده و متنوع، رعایت حقوق بشر از جمله برقراری صلح، امنیت و حفظ کرامت انسانی که از اصول اولیه، بدیهی و فطری انسانها به شمار میرود، همواره مورد تأکید بوده است. وجود گستردگی و تنوع آراء و اندیشههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و ... و منافع متفاوت بازیگران جهانی، باعث شده است حقوق بینالملل در زمینۀ صلح عادلانه، رعایت حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی مورد خدشه و آسیب قرار گرفته و به نوعی ناکارآمدی دچار گردد. یکی از نمونههای بارز این آسیب در مقطع کنونی، بحران یمن است. هر چند آغاز بحران یمن را به سال 2011 و همزمان با موج بیداری اسلامی ذکر میکنند؛ اما این بحران از سال 2014 و به دلایل داخلی آغاز و با حمله عربستان در مارس سال 2015 میلادی شدت گرفت. یافتههای تحقیق که با رویکرد توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از منابع مختلف گردآوری شده است، نشان میدهد وظیفۀ خطیر حقوق بینالملل و نهادهای بینالمللی به دلایل مختلفی در حل این بحران، کارآمد نبوده است. منافع مختلف بازیگران داخلی و منطقهای و بهرهگیری از منابع مالی و نفوذ کشور عربستان، نوعی استثناگرایی ایالات متحده و عدم بیطرفی در مواجهه و حل بحران یمن به وجود آورده است. مسألهای که ضمن نشان دادن ناکارآمدی سازمان ملل، صلح، امنیت منطقهای و کرامت انسانی را مورد هجمه و آسیب قرار داده است.
حقوق بینالملل
صلح عادلانه
کرامت انسانی
بحران یمن
2019
06
22
71
84
https://humanities.cfu.ac.ir/article_926_9f2e1b60b4056cc7b003353ba522af84.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1398
5
15
بینش امیدوارانه در شعر فارسی، ضرورت آموزش و مدرسه
محمدرضا
پاشایی
محمد
ویسی
مثبتاندیشی نوعی بینش امیدوارانه وخوشبینانه به خود، خدا و مجموعۀ هستی است. بر اساس سند تحول بنیادین، یکی ازاهداف عالی آموزشوپرورش تربیت نیروی شاداب و امیدواراست. متون کلاسیک ادبیات فارسی به ویژه مثنوی مولوی سرشار از اندیشههای مثبت و امیدوارانه است. ازاینرو دراین جستار بر اساس نظریۀروانشناسی مثبتگرا، مثبتاندیشی از سه منظر کلی بررسی شده است، پس از تفسیر و تحلیل هر کدام از این شاخصهها، روابط میان این سه عنصر بررسی و برای هر کدام شواهدی از مثنوی ذکر شد. این پژوهش به روش تحلیلی و توصیقی با ذکر اسناد کتابخانه ای صورت گرفته است و جامعه آماری آن مثنوی معنوی مولوی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با توجه به غنای فرهنگی مثبت اندیشی، مولفان کتاب های درسی باید نسبت به گنجاندن متونی با مضامین سازگار با روانشناسی مثبتگرا و سازگار با اهداف سند تحول بنیادین در منابع آموزشی اهتمام داشته باشند.
مضامین سازگار روانشناسی مثبتگرا سند تحول بنیادین
2019
06
22
86
100
https://humanities.cfu.ac.ir/article_940_2bef778e33945733c19676cc132c412c.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1398
5
15
نظریه سازنده گرایی اجتماعی و دلالتهای آن برای فرایند یادگیری و تدریس
محمد رضا
فتحی
یکی از رویکردها در آموزش نوین استفاده از نظریه های جدید یادگیری در تدریس می باشد. نظریه پردازان یادگیری نظریه های گوناگونی ارائه نموده اند. یکی از جدیدترین آنها نظریه سازنده گرایی است که یک تغییر پارادایم در معرفت شناسی و نظریه های یادگیری قلمداد می شود. طبق این دیدگاه فلسفی – روان شناختی، واقعیت و معنی به طور فعال توسط خود افراد و در ذهن آنها ساخته می شود، و افراد بیشتر آنچه را که یاد می گیرند، خود می سازند. اصول اساسی سازنده گرایی به نظریه های یادگیری جان دیویی، ژان پیاژه و جروم برونر، و ویگوتسکی بر می گردد. یکی از بانفوذ ترین نظریه های سازنده گرا که توسط ویگوتسکی ارائه شده است، سازنده گرایی اجتماعی است. امروزه سازنده گرایی به عنوان یک نیروی با نفوذ و قوی در اصلاح فرایند یاددهی- یادگیری مطرح است. هدف این مقاله تشریح دلالت های این نظریه برای تدریس و یادگیری بود. در این راستا پس از مرور مبانی نظری پژوهش، نظریه یادگیری سازنده گرایی اجتماعی بررسی و تشریح شد. یافته نشان داد، این نظریه دلالتهای زیادی برای تدریس یادگیرنده – محور دارد. در نتیجه ویژگیهای کلاس درس سازنده نگر، راهبرد های تدریس مبتنی برآن، نقش معلمان و دانش آموزان درآن مشخص گردید. نتایج نشان داد این نظریه مزایای بالایی داشته و برای همه جنبه های زندگی آموزشگاهی، فرصتهایی فراهم می کند.
یادگیری
سازنده گرایی
نظریه سازنده گرایی
سازنده گرایی اجتماعی
کلاس سازنده نگر
2019
06
22
86
100
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1024_d02a629a91d5ee4b3286c7f590d6fab1.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1398
5
15
رویکرد نوین میانرشتهای در حوزه یادگیری و آموزش زبان عربی
هدایت الله
تقی زاده
امروزه با توجه به پیشرفت جوامع و رشد روزافزون دانش و علوم موجب گردیده که شیوههای آموزش سنتی محور دیگر جوابگوی یادگیرندگان نباشد. از اینرو روی آوردن به رویکردهای نوین آموزشی و تفکر میان رشتهای که طی آن مرزبندی میان حوزههای دانش کنارگذاشته و فرصتهای یادگیری به شیوههای متفاوت با رویکردهای میان رشته-ای تنظیم میشود، ضروری به نظر میرسد. استفاده از روشهای سنتی در آموزش زبان عربی و تخصصگرایی آن موجب شده است که فراگیران از ظرافتها و قابلیتهای آن باز بمانند و با چالشهایی در یادگیری روبرو شوند. بر ایناساس، یکی از ضرورتهای یاددهندگان، پرورش مهارتهای میانرشته ای در زمینه آموزشی است. مقاله حاضر ضمن بررسی پیشینه و چیستی و چرایی میان-رشتهای، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی میکوشد ضمن درهم آمیختن دو رویکرد نظری و کاربردی، آنرا در آموزش زبان عربی مورد بررسی قرار دهد و نقاط ضعف و قوت آن را بیان کند. هدف مقاله ارتقای کیفیت یادگیری در آموزش زبان از خلال برنامههای میانرشتهای است و براین باور است که میتوان از تخصصگرایی و تفکر میانرشتهای به عنوان راهبردی برای آموزش زبان عربی نامبرد که تجارب کلیدی برای فراگیران در یادگیری فراهم میکند و به این نتیجه میرسد که میانرشتهای بر وحدت علوم در حوزههای مختلف تاکید می ورزد و در حوزه یادگیری و آموزش زبان عربی، محدودیتها و کاستیهای روش تخصصیگرایی را برطرف میکند، و میتواند امکانات پژوهشی جدیدی برای حوزههای آموزشی فراهم آورد. و در انتها ملاحظاتی که میبایست در آموزش زبان عربی مورد لحاظ قرارگیرد، در قالب پیشنهادات کاربردی ارائه میکند.
آموزش زبان عربی
یادگیری
میانرشتهای
2019
06
22
71
84
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1026_1226dc310780be880580ba41c5c64680.pdf