2024-03-29T00:14:18Z
https://humanities.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=144
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
جلد فارسی .
2017
02
19
0
6
https://humanities.cfu.ac.ir/article_435_4272ed3c823c2bab7938338d8659b6e8.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
فهرست.
2017
02
19
1
7
https://humanities.cfu.ac.ir/article_436_73797eef549fc7ca7823c26f9561cf60.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
اثربخشی چند رسانه ای های آموزشی بر میزان رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان
فرانک
موسوی
فرج
الماسی
حدیث
الماسی
گسترش فناوری های جدید، فرایند یاددهی- یادگیری را متحول ساخته است. از جمله این فناوری ها به کارگیری چندرسانهایهای آموزشی در فرایند تعلیم وتربیت است. مطالعه حاضر با هدف اثربخشی چندرسانهایهای آموزشی بر میزان رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان انجام گرفت. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1395بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد45 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.برای جمع آوری دادهها از آزمون استاندارد مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد . نتایج نشان داد میانگین نمرات مهارت های اجتماعی دانش آموزان گروه آزمایش که از تدریسچندرسانهایهای آموزشیبرای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود(p=0.001). همچنین بین میانگین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در خرده مقیاسهای مهارتهای اجتماعی(مهارت رفتارهای مناسب اجتماعی، مهارت دوری از رفتارهای غیر اجتماعی، مهارت دوری از پرخاشگری و جنگ و دعوا، مهارت دوری از برتری طلبی و مهارت ایجاد ارتباط مناسب با همسالان)، تفاوت معنی دار آماری یافت شد(p<0/05). با توجه به تأثیر مثبتچند رسانه ایهای آموزشی بر افزایش رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان؛ استفاده از این روشبه منظور افزایش میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان، پیشنهاد می گردد.
چندرسانهای های آموزشی
مهارت اجتماعی
دانش آموزان
2017
02
19
1
17
https://humanities.cfu.ac.ir/article_432_bbcc46f687059f0a2bb77e1040ad7da6.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
اصول مدیریت و ویژگی یک مدیر از دیدگاه امام علی (ع)
عباس
رهبری
امروزه شناخت اصـول مدیریت و ویژگیهای یک مدیر از دیدگاه ائمه (ع) اهمیت بسیار بالایی داشته و اطلاع از اصول مدیریت برای مـدیران پایههـای مختلف امری ضروری است، این امر باعث خودآگاهی، خودسازی و الگو شدن مدیران میگردد. دراینبین بررسی دیدگاههای بزرگان دین همانند امام علی (ع) میتواند اصول اولیه مدیریت و هم ویژگیهای یک مدیر را برای ما روشن کرده و با بهکارگیری آن جایگاه واقعی مدیران در جامعه تقویت گردد. سؤال این است که آیا دین مبین اسلام اصول و ویژگی یک مدیر خوب را بیان کرده است و این اصول را میتوان در سخنان بزرگان دین اسلام یافت و از آنها استفاده کرد. روش پژوهش این مقاله بهصورت تاریخی، توصیفی است بهنحویکه مباحث اصول و ویژگیهای مدیر در کلام امام علی (ع) بررسی و تحلیل قرارگرفته و به سؤالات مطرحشده پاسخدادهشده است و در آخر نیز نتیجه بهدستآمده و راه استفاده از کلمات گوهربار امام (ع) بیان گردیده است.
مدیریت
اسلام
امام علی (ع)
مسئولین
2017
02
19
18
26
https://humanities.cfu.ac.ir/article_424_2c9570fc6355236fc1ff14c703c87c68.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
سعدی، روایت و جاودانگی
هادی
دهقانی یزدلی
جهان امروز ما سرشار از هیاهوهای سرعت، خبر، مصرف و دادههای اطلاعاتی است. این هیاهو نتیجۀ ویژگیهای دنیای مدرن و پستمدرن است. آیا در این زمان باید دست از متون مسلط و هنری کهن کشید و به ورطۀ این هیاهو و سراسیمهگی جهان امروز افتاد. از متون مسلط ادبی با چه رویکردی میتوان از آفات این هیاهو رست و همچنان از آن آثار بهره برد. بازخوانی آثار مسلط ادبی چون گلستان سعدی ما را از این هیاهو میرهاند و به لحظههای ناب جاودانگی وآرامش درونی میرساند. روایتهای گلستان با ایجاد زمان روایی ما را از زمان ناسوتی میرهاند و با ایجاد لذت خوانش مکرر به ما زمانی دیگرگونه و با خصایص دیگر پیشنهاد میکند. این لذت با درونمایههای روایی نیز همراه میگردد. اگرچه سعدی به آفات زمان دنیایی واقف است اما به ما توصیه میکند که با عشق روایت شده در حکایتها به تجربۀ روایی عشق برسیم و لحظههای خود را در چشمۀ ناب روایتهای او جاودانه و روشن سازیم. این روایتها لبریز از زمان روایی، عشق و لذت روایی است که دنیایی جدید را در مقابل دنیای پرهیاهوی امروز بنا میکند؛ دنیایی که لازمۀ فرهنگ و احوال امروزی ماست.
گلستان سعدی
روایت
زمان
عشق
جاودانگی
2017
02
19
27
35
https://humanities.cfu.ac.ir/article_425_4f7e81c19998bcd6376883cd764e4bce.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
مبانی فقهی حقوقی مالکیت معنوی
هادی
گیاهپور
حقوق مالکیت معنوی ( فکری ) ،در جهان امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به دلیل برخورداری از ارزش اقتصادی ، مورد توجه دولتها قرار گرفته است . به طوری که در برخی کشورها نظیرچین ،رشته تخصصی با همین نام ، تا مقطع دکتری وجود دارد . در فقه اسلامی این موضوع سابقه طولانی ندارد و از آن با عنوان مسائل مستحدثه یاد می کنند و تحت همین عنوان نسبت به اثبات ویا رد این موضوع نظریه پردازی می کنند . مخالفان این حقوق با استناد به قاعده تسلیط ، عدم امضای شارع ، نهی از کتمان علم ، وجوب ارشاد جاهل و احتساب اموال معنوی درزمره اموال حکومتی به طرح دیدگاههای خویش پرداخته اند . موافقان مالکیت معنوی نیز با استناد به قاعده لاضرر ، صحت ، سبق ، نظریه منطقه الفراغ ، ولایت فقیه ، عموم اوفوابالعقود و سیره عقلا اقدام به طرح دیدگاههای خویش نموده اند . در این مقاله دیدگاههای فقهای اسلامی ، در رد یا اثبات این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و نیز با توجه به اجماع عقلا در اثبات مشروعیت مالکیت معنوی ، به مشروعیت آن رسیده ایم . همچنین مطالبی در مورد چگونگی عرضه اوراق ایده و فکر بیان شده است .
مالکیت فکری
مبانی فقهی
مسائل مستحدثه
حقوق معنوی
اوراق ایده وفکر
2017
02
19
36
50
https://humanities.cfu.ac.ir/article_423_9401216c9b5293082e4df8eea1a621e7.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
شبکههای اجتماعی مجازی و آسیبهای اجتماعی مطالعه موردی: امنیت عمومی
علی
صادقی
زینب
عامری
قرن بیست و یکم با پیشرفتهای خیرهکننده در فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهان را به سوی «دهکدۀ جهانی» رهنمون ساخته که شاخصههای اصلی آن، از بین رفتن فاصلهها، زمان و مکان است. این تحول همچنین باعث در هم ریختن نظامها، سازمانهای ملی موجود، شیوههای رفتاری و آسیبهای اجتماعی مختلف بر شهروندان شده است.سهولت در شکلگیری و گسترش شبکههای اجتماعی مجازی توسط افراد و گروههایی که میتوانند اهدافی مغایر با اهداف رسمی و قانونی موجود در یک جامعه داشته باشند؛ عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی را با چالشها و بحرانهایی مواجه ساخته است. بعلاوه، کشورهای سلطهگر که همواره به دنبال تسلط و بهرهکشی از دیگران بودهاند و امروزه به دلایل مختلف نمیتوانند با رویکرد نظامی شهروندان سایر کشورها را در اختیار و انقیاد خود درآورند؛ سعی میکنند از طریق شبکههای اجتماعی مجازی و ایجاد دگرگونی در هویتهای فرهنگی و رفتاری، مطامع خود را دنبال کنند . بنابراین، رسانههای ارتباط جمعی و شبکههای اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین و موثرترین ابزار برای اثرگذاری مؤثر بر رفتار مخاطبان درآمدهاند و منشأ بسیاری از تحولات امنیتی معاصر و کنترلکننده جریانها و تحولات اجتماعی در جهان محسوب میشوند.یافتههای پژوهش حاضر که با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از منابع مختلف کتابخانهای و اینترنتی به انجام رسیده است؛ بیانگر آن است که شکلگیری شبکههای اجتماعی مجازی در عین فرصتهای مثبت و سازنده، میتوانند دگرگونیهای وسیعی در رفتار شهروندان به وجود آورده و آسیبهای اجتماعی متعددی از جمله ناامنیهای اجتماعی را متوجه جوامع نماید
شبکههای اجتماعی مجازی
آسیبهای اجتماعی
امنیت
2017
02
19
51
65
https://humanities.cfu.ac.ir/article_434_0ba16c22498fffc85acfaf8150197f13.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
بررسی مفاهیم اخلاقی در دیوان مَظلُوم خُنجِی.
مهرداد
روشن زاده
ادبیات فارسی با اخلاق و تعالیم اخلا قی آمیخته است . بازتاب مفاهیم اخلا قی در آثار بسیاری از شاعران و نویسندگان دیده می شود . در حقیقت می توان ، آثار برخی از آن ها را آیینه اخلاق و تعالیم اخلا قی دانست . هدف این تحقیق، استخراج محورهای اخلاقی درابعاداعتقادی، مبتنی بر بررسی اشعار مَظلُوم خُنجِی ونگرش وی نسبت به این پدیده است. مَظلُوم خُنجِی ، از جمله شاعرانی است که غزلیات وی، سرشار از مفاهیم والای انسانی و اخلا قی است. در این مقاله سعی بر آن است، تا برخی از مفاهیم اخلا قی دیوان مَظلُوم - که به گونه ای با آیات قرآنی در پیوند است -بررسی گردد . به عبارت دیگر نشان داده شود، مَظلُوم، در کنار مضمون- های ظریف و باریک اندیشی ها از این منبع ارزشمند غا فل نبوده و مستقیم و غیر مستقیم از کلام قرآن برای تبیین و تفسیر دیدگاه های اخلا قی خود بهره برده است .
مَظلُوم خُنجِی
اخلاق
آیات قرآنی
سیر شعر
2017
02
19
66
74
https://humanities.cfu.ac.ir/article_439_468d8f2afc8f41d2a5f9472aff36deda.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
چکیده انگلیسی
2017
02
19
0
https://humanities.cfu.ac.ir/article_438_9680a1061e719f29514789d4512a4534.pdf
پویش در آموزش علوم انسانی
پویش در آموزش علوم انسانی
1395
2
5
جلد انگیسی
2017
02
19
75
84
https://humanities.cfu.ac.ir/article_437_418524a51f0a1f9f5a424dab25855571.pdf