TY - JOUR ID - 692 TI - واکاوی افراط‌گرایی دینی و نقش تعلیم و تربیت اسلامی در مهار آن JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - رمضان زاده, فرهاد AU - میر شاه جعفری, سید ابراهیم AD - دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت ، مدرس دانشگاه فرهنگیان ، پردیس شهید مفتح شهر ری AD - دکترای علوم تربیتی ، استاد دانشگاه اصفهان و دانشگاه آزاد اصفهان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 10 SP - 82 EP - 98 KW - افراط‌گرایی دینی KW - تعلیم و تربیت KW - کشورهای اسلامی KW - تحلیل محتوای کیفی DO - N2 - هدف اصلی این پژوهش واکاوی افراط‌گرایی دینی و نقش تعلیم و تربیت اسلامی در مهار آن می‌باشد. ابزار پژوهش شامل تمامی اسناد و مدارکی است که در رابطه با افراط‌گرایی دینی و شیوه استفاده از آموزش‌های دینی در شکل‌گیری افراط‌گرایی وجود دارد، می‌باشد. روش تجزیه و تحلیل در پژوهش حاضر تحلیل مضمون است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مؤلفه‌های افراط‌گرایی دینی عبارتند از: اعمال خشونت علیه مخالفان یا دگراندیشان، کافر پنداشتن مخالفان، شرکت در بحث‌های افراط‌گرایانه و ترور شخصیت، ایجاد وحشت در جامعه با ترور افراد، بمب‌گذاری و حمله به اماکن عمومی، ایجاد محدودیت در جامعه بدون درنظرگرفتن شرایط عمومی و حدود دین. همچنین مؤلفه‌های تعلیم و تربیت مطلوب در مهار افراطگرایی عبارتند از: تعلیم و تربیت صحیح کودکان از ابتدا و قراردادن آنها در مسیر درست دین، آموزش آموزه‌های اسلامی و روش تساهل و تسامح در سیره‌ی اهل بیت (ع)، آشنایی با تعالیم عرفانی و مثبت‌اندیشی و محبت به غیر، برجسته‌کردن حوادث تلخ تاریخی ناشی از افراطگرایی، عدم سخت‌گیری حکومت‌های اسلامی در احکام دینی، گرایش کشورهای اسلامی به مؤلفه‌هایی چون وحدت، عشق، نوع دوستی، ایجاد تمایل در نسل جوان برای مطالعه در زمینه‌های مختلف و شناخت همه‌جانبه نسبت به دین و سیاست.   UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_692.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_692_bd2f5eb8b2e1d34bdb6133f3d7f09dde.pdf ER -