TY - JOUR ID - 464 TI - بررسی اخلاق حرفه‌ای معلمی در نظام تربیت اسلامی از منظر استاد شهید مرتضی مطهری JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - مهدی زاده, محمدصادق AD - دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام علی (ع) گیلان. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 6 SP - 22 EP - 38 KW - اخلاق KW - اخلاق حرفه‌ای KW - شهید مطهری KW - تربیت KW - تربیت اسلامی DO - N2 - هر یک از نظام‌ها و مکاتب مختلف، اهداف تربیتی خاصی را مدنظر دارند و همه فعالیت‌های خود را در راستای تحقق آن اهداف تنظیم می‌کنند. مکتب اسلام نیز از این قاعده مستثنا نیست. این پژوهش باهدف بررسی اخلاق حرفه‌ای معلمی در مکتب اسلام و با توجه به آراء شهید مرتضی مطهری در امر تربیت اسلامی انجام‌شده است. بدین منظور با استفاده از روش کتابخانه‌ای، داده‌های مرتبط با موضوع گردآوری‌شده و ضمن بررسی داده‌ها، مفهوم اخلاق و خصوصاً اخلاق حرفه‌ای موردبررسی قرارگرفته است. در ادامه به برخی از مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمی از دیدگاه شهید مطهری پرداخته‌شده است. به‌منظور رسیدن انسان به کمال حقیقی خویش، لازم است تا استعدادهای عالی انسان که در خلقت او قرار داده‌شده است، رشد کنند و فعلیت یابند که در این راستا توجه به آموزه‌های تربیت اسلامی و رعایت موازین اخلاق حرفه‌ای توسط معلم ضروری است. در انتها این‌طور نتیجه‌گیری شده است که معلمان باید در جهت پایبندی به اصول اخلاقی در حرفه‌ی خود، به تعلیم و تربیت دانش آموزان در ابعاد مختلف وجودی آن‌ها پرداخته و آموزش را چیزی فراتر از ارائه ساده مطالب به دانش آموزان قلمداد کنند که با آگاهی از روش‌های نوین تدریس و نظریات کاربردی در امر آموزش و تقویت مهارت‌های تعامل با دانش‌آموزان، در چهارچوب مبانی و آموزه‌های دین مبین اسلام، این مهم تحقق خواهد یافت. UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_464.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_464_dcd78f770860891429864c8efd99baae.pdf ER -