TY - JOUR ID - 1824 TI - تحلیل محتوای دینی در کتاب‌های فارسی دوره ی دبیرستان JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - دارابی, شکوفه AU - مرادی, ریحانه AD - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان AD - کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان تبریز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 24 SP - 1 EP - 16 KW - تحلیل محتوا KW - مضامین مذهبی KW - کتاب‌‌های ادبیّات فارسی DO - N2 - برای بررسی هراثری اعم از مکتوب و غیر مکتوب طرق مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها، روش تحلیل محتواست که یکی از پرکاربردترین روش‌های تحقیق در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی به شمار می‌رود و به عنوان روش پژوهشی برای توصیف عینی، منظم و کمّی محتوای ارتباطات با هدف نهایی تفسیر داده‌ها به کار می‌رود.پژوهش حاضر نیز از این تکنیک برای بررسی محتوای مذهبی کتاب‌های فارسی دوره دبیرستان بهره جسته است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی، بر اساس رویکرد اسنادی و از نظر روش اجرا مبتنی بر تحلیل محتوا (کمّی و کیفی) به شمارمی‌آید. جامعه آماری پژوهش کتب فارسی دوره دوم دبیرستان و نمونه پژوهش تمام قسمت‌های کتاب‌های مذکور است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان5 کتاب ادبیّات تحلیل شده‌، کتاب فارسی سوم دبیرستان دربرگیرنده‌ی بیشترین مضامین مذهبی بوده و کتاب علوم و فنون ادبی2، کمترین محتوای دینی را دارد. از میان مضامین مورد بررسی، ذکر نام و صفات الهی با فراوانی107مورد، در صدر محتوای مذهبی کتب فارسی دوره متوسطه قرار دارد و بیان وقایع مذهبی با تکرار3 باره‌ی خود، کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. مضامین مذهبی هم به ترتیب فراوانی خود در کتاب‌های فارسی از این قرارند: نمادهای مذهبی، شخصیّت‌های مذهبی، اعتقادات دینی، ارزش‌های مذهبی، آیات و احادیث، اماکن مذهبی، شعائر دینی، مراسم مذهبی و وقایع مذهبی. UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1824.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1824_9c8e4068f11b7393bef9a85c44e84b4b.pdf ER -