TY - JOUR ID - 1622 TI - تأثیر آموزش مهارت حل مسئله تریز بر تفکر خلاق و انتقادی دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - صفری, اکرم AU - نادری, مریم AU - قشلاقی, شهلا AD - مدرس دانشگاه فرهنگیان AD - معاون آموزشی مدیریت پردیس های استان تهران AD - معلم Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 22 SP - 77 EP - 96 KW - مهارت حل مساله تریز KW - تفکر خلاق KW - تفکر انتقادی KW - دانش اموزان DO - N2 - پژوهش ‌حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت حل‌ مسأله تریز بر تفکرخلاق و تفکر انتقادی دانش‌آموزان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی منطقه 5 شهر تهران به تعداد 3958 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کوهن تعداد 60 نفر تعیین گردید و به روش نمونه‌گیری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. روش پژوهشی نیمه‌آزمایشی به صورت پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده نمودند. ابزار اندازه‌گیری شامل آزمون تفکر خلاق تورنس(1974) و پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی رابرت انیس(1961) بود. گروه آزمایش به تعداد شش جلسه یک ساعته تحت مداخله آموزش مهارت حل مسأله ابداعی (تریز) قرار گرفت. پس از اتمام مداخله هر دو گروه مجدداً با استفاده از آزمون تفکر انتقادی رابرت انیس و آزمون تفکر خلاق تورنس پس‌آزمون شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل تحلیل کواریانس چند متغیره با استفاده از نرم‌افزار اس ‌پی اس اس انجام شد. یافته‌های شان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد و بین تمامی ابعاد تفکر انتقادی (درک معنای یک عبارت، تشخیص ابهام در نحوه استدلال، نتیجه‌گیری منطقی و درک هماهنگی، نتیجه‌گیری موجه، پیروی از یک اصل و قاعده یا قانون، صحت و مقبول بودن منابع و مآخذ یک ادعا) و ابعاد تفکر خلاق (ابتکار، بسط، سیالی و انعطاف‌پذیری) تفاوت وجود دارد. میانگین نمرات تفکر انتقادی و تفکر خلاق درگروه آزمایش به طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل افزایش پیدا کرده بود. UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1622.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1622_48002b7af4d5836ec15e4426cb35326c.pdf ER -