TY - JOUR ID - 1561 TI - ادب پهلوانی و کاربرد آن در آموزش تاریخ (بررسی موردی سه متن ادب عیاری) JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - فتحی, کوروش AD - گروه مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی البرز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 22 SP - 63 EP - 75 KW - ادب پهلوانی KW - آموزش تاریخ KW - سمک عیار KW - حسین‌کرد شبستری KW - امیرارسلان نامدار DO - N2 - آموزش و تدریس تاریخ با توجه به ضرورت‌ها و تحولات اجتماعی نیازمند بهره‌گیری از منابع و شیوه‌های متنوعی می‌باشد و ادب پهلوانی یکی از این عرصه‌ها است. ادب پهلوانی بخشی از ادبیات عامه است. ادب عامه شامل طیف وسیعی از دانش‌ها و معارف عامه از جمله قصه‌ها، افسانه‌ها، مثل‌ها و معماها است. ادبیات عامه ماهیّتی میان رشته ای دارد و در پیوند مستقیم با دانش و علوم مختلف از جمله تاریخ می باشد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش ها است : متون ادب پهلوانی چه کاربردی در آموزش تاریخ دارد؟ چگونه می‌توان با استفاده از ادب پهلوانی تدریس موثری در درس تاریخ داشت؟ روش پژوهش ، روش تاریخی و به شیوه توصیفی- تحلیلی می باشد. سه متن ادب عیاری شامل سمک عیّار، حسین کرد شبستری و امیر ارسلان نامدار، که از نظر اطلاعات تاریخی و اجتماعی، ظرفیت بالائی در تدریس تاریخ دارند، بررسی شده و یافته‌های مقاله نشان می دهد که متون ادب پهلوانی به دلیل ماهیّت ساده و صریح و جذابیّت شنیداری، می تواند در تعمیق آموخته‌های تاریخی و علاقمندی فراگیران به درس تاریخ مؤثر باشد. روش‌های ایفای نقش، پروژه محور، منبع محور، نقّالی و روایتگری سنتی از جمله شیوه های است که با استفاده از متون ادب پهلوانی می‌توان در تدریس تاریخ از آن سود برد . UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1561.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1561_ebd072a8d45fac5978176bc8bf2f9d6a.pdf ER -