TY - JOUR ID - 1431 TI - تبیین رابطه هوش اخلاقی، هوش معنوی و تاب آوری روان‌شناختی در دانش‌آموزان: بررسی نقش واسطه‌ای هوش معنوی JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - رمضان زاده, ثریا AU - مصلح, هادی AD - آموزگار ابتدایی - آموزش و پرورش شهرستان پردیس AD - آموزگار ابتدایی - آموزش و پرورش شهرستان بابل Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 21 SP - 29 EP - 38 KW - هوش اخلاقی KW - هوش معنوی KW - تاب آوری روانشناختی DO - N2 - هوش معنوی در بردارنده نوعی سازگاری و حل مسأله است که بالاترین سطوح رشد را در حیطه‌های مختلف شناختی، اخلاقی شامل می‌شود و فرد را در جهت هماهنگی با پدیده‌های اطرافش یاری می‌نماید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه‌ی هوش اخلاقی و هوش معنوی با تاب آوری روانشناختی در دانش‌آموزان بود. در این مطالعه 80 نفر از دانش‌آموزان دختر سال تحصیلی 1389 – 1399 شهرستان بهشهر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادقی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه‌ هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005)، پرسشنامه هوش معنوی شاه حسینی و معنوی پور (1389) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری همبستگی و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هوش معنوی و هوش اخلاقی می‌توانند 25 درصد از واریانس تاب آوری دانش آموزان را به طور معنی داری پیش بینی کنند (01/0>P). بر اساس نتایج پژوهش و نقش هوش معنوی و اخلاقی در افزایش تاب آوری، در برنامه‌های مبتنی بر افزایش تاب آوری لازم است به این عوامل توجه شود. UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1431.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1431_0f533dd8414ca5714b6ebab934e5885c.pdf ER -