TY - JOUR ID - 1425 TI - آثار تربیتی سنت استدراج از منظر تفسیر المیزان و المنار JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - مبشری, محمد تقی AD - عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 20 SP - 127 EP - 140 KW - سنت KW - استدراج KW - تربیت KW - علامه طباطبایی KW - رشیدرضا DO - N2 - سنت‌های الهی همان قوانینی هستند که خدای متعال در جهت تدبیر جهان هستی، به مرحله اجرا گذاشته است. یکی از این سنت‌ها، سنت استدراج است. استدراج به معنای سقوط تدریجی و مرحله به مرحله و نزدیک شدن به عذاب بصورت غیر محسوس است. این مقاله به تبیین دیدگاه دو مفسری که روش تفسیر قرآن به قرآن را به عنوان سبک تفسیری خود انتخاب نموده‌اند پرداخته است. تفسیر المیزان به عنوان نماینده تفکر شیعی و تفسیر المنار به عنوان نماینده تفکر اهل سنت. مقایسه نظرات این دو مفسر، علاوه بر فهم‌پذیری بهتر این سنت و درک بهتر آثار تربیتی آن، قدرت نقد و ارزیابی بین دو دیدگاه را فراهم می‌نماید. یافته‌های این تحقیق که به روش توصیفی _ تحلیلی مبتنی بر ابزار کتابخانه‌ای انجام پذیرفته است، حاکی از آنست که دو مفسر علی‌رغم اشتراک نظر در خصوص مرحله پیش از اجرای سنت استدراج، در بحث گشایش درهای مواهب دنیا و شروع اجرای سنت استدراج، دیدگاه متفاوتی دارند. به دیده علامه، این گشایش نعمت‌ها، عذاب است؛ ولی رشیدرضا آن را آزمایشی از سوی خدا می‌داند. به نظر نویسنده با توجه به واژه "نسوا" در آیه، دیدگاه علامه طباطبایی با آیات قرآن سازگار است و نظر رشیدرضا با توجه به قرینه یاد شده، صحیح نمی‌باشد. UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1425.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1425_cab604cfdb2b57a5c0a6dc519a934d9a.pdf ER -