TY - JOUR ID - 1343 TI - بررسی جایگاه تربیت عقلانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - احمدی, علیرضا AU - نوری عیبلو, حمیدرضا AD - حکیم ابوالقاسم فردوسی البرز AD - دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 20 SP - 61 EP - 74 KW - عقل KW - تعقل KW - تربیت KW - تربیت عقلانی KW - سند تحول بنیادین DO - N2 - در قرآن کریم بیش از 300 آیه وجود دارد که مردم را به تفکر ،تذکر و تعقل دعوت کرده است .اهمیت تربیت عقلانی به قدری است که برخی آن را شرط توفیق تربیت در سایر جنبه ها انسانی مانند بعد عاطفی ،اخلاقی ،اجتماعی و... دانسته اند.در مقاله حاضر سعی شده است تا جایگاه تعقل و تربیت عقلانی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مشخص شود.علیهذا محققین با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای ،ابتدا بسترها و نشانه ها تعقل را تبیین نموده ونیز به ذکر برخی از موانع اخلاقی وعاطفی رشدعقل پرداخته اند و سپس با رویکردی تطبیقی در جستجوی مصادیق آن ها در سند تحول بنیادین به عنوان یکی از اسناد بالادستی تعلیم و تربیت کشور،برآمده اند .نهایتا این نتیجه بدست آمد که در جای جای سند تحول ،به قاطبه بسترها و نشانه ها تعقل به طورمستقیم پرداخته شده ودر موارد دیگر،دست کم،قرابت مضمونی و مفهومی نزدیکی احساس می شود نیز درمواردی مخاطبین سندمذکور،نسبت به موانع رشد عقل انذار شده اند که این امر نمایانگر اهمیت تعقل وتربیت عقلانی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران می باشد. UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1343.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1343_4c768479ec95a218730ec5f55765873c.pdf ER -