TY - JOUR ID - 1032 TI - کاربردهای بازی های رایانه ای JO - پویش در آموزش علوم انسانی JA - HUMAN LA - fa SN - AU - اچرش, شیدا AD - دانشگاه فرهنگیان اهواز. مرکز آموزش عالی خدیجه کبری(س) Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 5 IS - 16 SP - 27 EP - 40 KW - بازی‌های رایانه‌ای KW - نوجوانان KW - کاربرد فرهنگی KW - کاربرد سیاسی-امنیتی KW - کاربرد جاسوسی DO - N2 - بازی‏ های رایانه ای از حیث مقایسه با رسانه ‏های دیگر، ویژگی‏ هایی دارند که این ویژگی‏ ها باعث شده تا در بین رسانه‏ ها در نوک هرم تأثیرگذاری باشند. در واقع بازی‏ های رایانه‏ ای یکی از کارآمدترین رسانه‏ ها جهت اثرگذاری و شکل‏ دهی افکار عمومی و همراه کردن ذهن مخاطبین خود، به خصوص کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی، با اهداف نظام‏ های سلطه است. در این مقاله ابتدا سعی می‏ کنیم، به جایگاه بازی‏ های رایانه‏ ای و تاثیری که بر ذهن مخاطبین خود می‏ گذارد، بپردازیم. سپس کاربردهای فرهنگی، سیاسی- امنیتی و جاسوسی بازی‏های رایانه‏ای را با تحلیل و بررسی مصادیقی از این بازی‏ها تبیین می‏نماییم. نتایج به‏دست آمده از تحلیل‏های صورت گرفته، نشان می‏ دهد که کشورمان به دلیل داشتن دو عنصر قدرتمند یعنی فرهنگ اسلامی و موقعیت سیاسی، محور اصلی این بازی‏ ها قرار گرفته است. بنابراین نیازمند به ایجاد یک فرهنگ جدید در حوزه مصرف بازی‏های رایانه‏ ای در کشور هستیم تا با آگاهی‏ بخشی و مدیریت مصرفی درست از آسیب‏ ها و تهاجمات در حوزه‏ های مختلف جلوگیری نماییم. UR - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1032.html L1 - https://humanities.cfu.ac.ir/article_1032_c07b101b508605906fee01350ec7b265.pdf ER -