دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
1
1
2016
02
20
نقش رسانه در جنگ نرم با نگاهی به جمهوری اسلامی ایران
1
11
FA
علی
صادقی
0000-0001-7732-5709
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
sadeghi173@yahoo.com
زهرا
هادیان
کارشناس ارزیابی
z.hadian1392@gmail.com
چکیده<br />پایان جنگ سرد و اولویت های امنیتی کشورها، مطرح شدن بازیگران جدید و اهمیت نهادهای غیردولتی در جهان، موجب شده کشورها در جهت تامین منافع ملی خود ابزار و راههای جدیدی را بکار گیرند که مهمترین آنها را می توان بهره گیری از جنگ نرم و عملیات روانی دانست.<br /> کشورهای استکباری به این نتیجه رسیدهاند همانگونه که استعمار به شیوههای قدیم، جوابگوی نیازها و اقتضائات امروزه نیست و باید در قالب استعمار نو وارد برخی از کشورها شد، از طریق جنگ سخت نیز چندان نمیتوان موفقیتهای مورد نظر را کسب کرد؛ بنابراین سعی میکنند با تمرکز بر مسائل فکری، ایدئولوژیک و فرهنگی و در واقع با جنگ نرم و عملیات روانی به اهداف خود برسند. <br />جنگ نرم با هدف تسخیر فکر و اندیشه ملتها، نقش مهمی در سست نمودن حلقههای فکری و فرهنگی جوامع ایفا میکند. جنگ نرم که شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانهای است، جامعه یا گروه هدف را نشانه میگیرد و بدون درگیری نظامی، رقیب را به انفعال یا شکست وا میدارد. از آنجاییکه در جنگ نرم برای همة مخاطبان و همة سطوح سنی و لایههای اجتماعی برنامه ریزی شده؛ از همة شگردها، هنرهای تبلیغی مدرن و از همة امکانات و توانمندیها استفاده می شود. بنابراین جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت حساس استراتژیک و ژئوپلیتیک خود ناگزیر است ضمن تقویت عرصههای فکری، فرهنگی و سیاسی، به بهره گیری بهینه از ظرفیت رسانه ای خود همت گمارد.
جنگ,نرم,رسانه,ایران
https://humanities.cfu.ac.ir/article_183.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_183_6e798ad5ba5d80277ab6eca4c585961f.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
1
1
2016
02
20
بررسی تاریخچه تعلیم و تربیت با تاکید بر آیین کنفوسیوس در چین باستان با نگاهی بر چین معاصر
12
17
FA
وحید
بادکوبه هزاوه
دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
badkoobeh1372@gmail.com
عزت ا...
کیشانی
مدرس دانشگاه فرهنگیان (پردیس شهید باهنر مرکزی)
kishan_farahani@yahoo.com
امید
اطاعتی
دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان (پردیس شهید باهنر مرکزی)
omidamitis@gmail.com
علی
معصومی
دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اراک(مرکزی)
ali.masoumi8@gmail.com
ملیحه
بادکوبه هزاوه
سطح 2 حوزه ی علمیه ی خواهران اراک- دانشجوی کاردانی دانشگاه اراک
a5714361@gmail.com
هدف این مقاله آشنایی با تاریخچهٔ تعلیم و تربیت در دیگر نقاط جهان و به تبعهٔ آن تغییرات آن تا زمان معاصر می باشد. فلسفهٔ تعلیم و تربیت در چین و هند جزو معدود فلسفههایی هستند که بیشترین تمرکز خود را به دور از مسائل فنی فلسفه بر روی انسان و هستی او گذاشته اند؛ اما تفاوت فلسفهٔ چین با هند در این است که فلسفهٔ چین رنگ مذهب ندارد ولی ممزوج با دیانت است. فکر جامعهٔ چینی کاملاً به طرف اخلاق و جلوهٔ خارجی وعینی اشیاء متوجه میشود. روش پژوهش به صورت کتابخانهای و روش تحلیل اسنادی بوده است که از توضیحات شفاهی اساتید مرتبط با موضوع نیز بهره برده ایم. تعلیم و تربیت در کشور چین از تاریخ دیرینه ای برخوردار می باشد و این بخشی از میراث و ایدئولوژی افرادی چون کنفوسیوس است که از فرهنگ و ذهنیت فرهنگی ملت چین جدایی ناپذیر می باشد، با این حال وضعیت جوانان کنونی کاملا با ذهنیت ملی و سنتی گذشته تفاوت داشته و نمی توان حضور جوانان در این دورههای آموزشی را با آن دوران سازگار و بر اساس آن طرز تفکر دانست.
"تعلیم و تربیت,چین باستان,چین معاصر"
https://humanities.cfu.ac.ir/article_185.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_185_1e6355c142e151620e29ac4a1a7b3f29.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
1
1
2016
02
20
نقش اخلاق عالی انسانی و نقش کنترل و نظارت، در بهبود اخلاق پژوهشی تحقیقات دانشگاهی
18
25
FA
عبدالرحیم
کشاورز
0000-0002-6436-516X
دانشجوی کارشناسی پیوسته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
a_keshavarz72@yahoo.com
محیا
قادری
دانشجوی کارشناسی پیوسته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان امام جعفر صادق (ع) بجنورد
mahya2616@yahoo.com
طیبه
صادقی
دانشجوی کارشناسی پیوسته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان امام جعفر صادق (ع) بجنورد
sadeghi.tayebeh@hotmail.com
براتعلی
منفردی راز
استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
sotan3193@yahoo.com
رشد و توسعه شگفت انگیز علوم در چند دهه اخیر ، دانشمندان و پژوهشگران را با شرایط متفاوت و تنگناهای مختلف روبهرو کرده است. گسترش بداخلاقی علمی و پژوهشی و استفاده ابزاری از علوم و نوآوری های علمی ، جامعه علمی و دانشگاهی را به چالش کشیده است. رعایت اصول اخلاقی رکنی مهم در اثربخشی پژوهش ها و در واقع یکی از راه های ارتقای کیفیت و اعتبار پژوهش های علمی است. نقش اخلاق عالی انسانی و کنترل و نظارت بر بهبود کیفیت اخلاق پژوهشی در تحقیقات دانشگاهی چیست؟ راهکار های بهبود اخلاق عالی انسانی و کنترل و نظارت در تحقیقات دانشگاهی چیست؟ در پاسخ به سوالات مطرح شده ؛ بنظر می رسد مشکل بداخلاقی پژوهشی ریشه در دو عامل اصلی اخلاق عالی انسانی و کنترل و نظارت از سوی نهاد های زیربط می باشد . از آنجا که نظارت و کنترل بخصوص در رعایت اخلاق پژوهشی تحقیقات دانشگاهی ، بسیار راه گشاست رعایت این دو اصل و بنیادی کردن آن می تواند ما را در بهبود هرچه بهتر تحقیقات دانشگاهی یاری کند . این مقاله که به شیوه کتابخانه ای گردآوری اطلاعات شده ، به تبیین و طبقه بندی این عوامل پرداخته و در پایان راهکار هایی جهت ارتقای آن ها پیشنهاد شده است .
تحقیقات دانشگاهی,اخلاق عالی,اخلاق پژوهشی,کنترل و نظارت
https://humanities.cfu.ac.ir/article_186.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_186_11863c0513356718c6f0cebf65c94287.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
1
1
2016
02
20
نگاهی به سبک گلستان سعدی و یکی از ویژگی های واژگانی آن
26
34
FA
سلمان
گودرزی
دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید مفتح
ssligood@gmail.com
سبک گلستان سعدی را میتوان در مجموع عراقی دانست. این اثر با نثری فنی و مسجع و همچنین با تکیه بر سبک شخصی سعدی نوشته شده و همین ویژگی باعث تمایز جدی گلستان از سایر کتب ادبیِ نظیر آن گردیده است. سبک عراقی از نظر زبانی و کاربرد واژه ها با سبک خراسانی متفاوت است ،اما در مواردی از گلستان، واژه های کهن پهلوی که از مختصات سبک خراسانی است دیده می شود و این نکته بیان میدارد که سبک گلستان به طور کامل زیرمجموعهی سبک عراقی نیست، از این رو بررسی این اثر از نظر سبک نوشتاری و همچنین وجود واژگان پهلوی حائز اهمیت است .در این مقاله علاوه بر معرفی گلستان به عنوان نثری فاخر، تلاش شده است تا به روش کتابخانهای نمونههایی از واژههای پهلوی موجود در گلستان مورد بررسی قرار گیرد تا نشان دهیم که در واقع گلستان جایگاهی بین دو سبک عراقی و خراسانی دارد
گلستان سعدی,سبک شخصی,واژگان پهلوی,آثار منثور
https://humanities.cfu.ac.ir/article_187.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_187_efaa99ee75df71bc5b2a1f20008147fa.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
1
1
2016
02
20
بررسی رویکرد فقه الحدیثی علامه طباطبایی نسبت به روایات الدرالمنثور در قالب بحث های روایی تفسیر المیزان
35
44
FA
امان اله
ناصری کریم وند
مدرس - دانشگاه فرهنگیان
amannaseri@gmail.cim
جواد
جمشیدی
مدرس دانشگاه فرهنگیان
javadjamshidi66@yahoo.com
بسم الله الرحمن الرحیم<br /><br />رویکرد فقه الحدیثی علامه طباطبایی نسبت به روایات الدرالمنثور در قالب بحث های روایی تفسیر المیزان<br /> جواد جمشیدی حسن آبادی <br />امان اله ناصری کریموند <br />چکیده <br />بهره گیری و استفاده از روایات معصومین(ع) به عنوان ثقل اصغر یکی از مهم ترین و اساسی ترین منابع تفسیری برای هر مفسر می باشد، اما مفسرین در شیوه ی گزینش روایات ملاک و معیارهای متفاوتی دارند. علامه طباطبایی در تفسیرش با توجه به ملاک و معیارهای اصیل فقه الحدیثی به صورت تخصصی به بررسی و نقد شیوه ی بهره گیری مفسرین از روایات تفسیری پرداخته است و در این میان یکی از این تفاسیر؛ تفسیر الدرالمنثور سیوطی می باشد که مولف المیزان با توجه به معیارها و مولفه های فقه الحدیثی از جوانب مختلفی از جمله: تأیید روایات الدرالمنثور به دلایلی، استناد به روایات الدرالمنثور در مواردی، رد و نقد روایات الدرالمنثور با معیارهای فقه الحدیثی متعددی و گاهی نیز ذکر روایات الدرالمنثور بدون قضاوت و اظهار نظر به بررسی و تحلیل روایات این تفسیر پرداخته است. در این نوشتار انواع رویکرد فقه الحدیثی علامه طباطبایی نسبت به روایات الدرالمنثور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
واژگان کلیدی: الدرالمنثور,المیزان,فقه الحدیث,بررسی و نقد روایات
https://humanities.cfu.ac.ir/article_188.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_188_eb2a1a7e160b50e50d5ddef0b7d11c88.pdf