دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
6
21
2020
12
21
کارورزی و تاثیر آن بر توانمندی سازی دانشجو معلمان
1
14
FA
افروز
فرخی
گروه آموزشی علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی ، تهران ، ایران
afrooz_farrokhi1350@yahoo.com
علیرضا
طاطاری
دانشجو ی کارشناسی رشته آموزش شیمی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
alireazatatari@gmail.com
چکیده<br /> هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه راهکارهایی برای شناخت بیشتر و عمیق تر درس کارورزی می باشد. در این مقاله سعی بر بیان اهمیت این درس در دانشگاه فرهنگیان شده است که دانشجو معلمان با گذراندن دوره های آن، مهارت های عملی فراوانی در زمینه معلمی، حضور و اداره کلاس پیدا می کنند. روش تحقیق به کار رفته در این مقاله؛ روش توصیفی ـ تحلیلی می باشد که به تحلیل و توصیف داده های مورد بررسی در درس کارورزی تاکید دارد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز نیز از روش مطالعات کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده است که در این روش به بررسی منابع چاپی و الکترونیکی در این حوزه مطالعاتی رجوع کرده ایم. نتایج این پژوهش نشان داده است که کارورزی درسی درکنار سایر دروس نیست و پلی بین نظر و عمل است که دانش و نظریه دانشگاهی را با کاربرد و مهارت در محیط کار تلفیق می کند و مهارت های حرفه ای دانشجو معلمان را تقویت می کند که موجب آماده سازی آنان برای ورود قوی تر به کلاس درس می شود. دانشجو معلمانی که دوره های کارورزی را گذرانده اند بهتر می توانند از توانایی های خود استفاده کنند و استعدادهای خود را شکوفا کنند.
"کارورزی","دانشجو معلمان","مهارت","تربیت معلم","مدارس"
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1428.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1428_fdc9c60b59f3e1190b92b0253f88f9c6.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
6
21
2020
12
21
واکاوی مفاهیم ادب و اخلاق در فرهنگ اسلامی و بررسی نسبت میان آن دو
15
28
FA
صدیقه
کاظمی
استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ایران، پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد
kazemisahar92@yahoo.com
سید علی
کاظمی
دانشجوی دکتری رشته حقوق عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
kazemi.1979@gmail.com
در زبان عربی علاوه بر واژۀ «اخلاق»، واژه «ادب» نیز در معنای اخلاق کاربرد دارد. این دو واژه پس از ظهور دین اسلام کاربرد فراوان یافتند. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با مطالعه اسناد و منابع و مقالات و نسخ مرتبط با موضوع به بررسی مفهوم لغوی و کاربردی اخلاق و ادب در فرهنگ اسلامی پرداخته و سپس بر اساس واکاوی این مفاهیم در فرهنگ اسلامی، به تبیین نسبت میان این دو مفهوم و تدقیق مفاهیم می پردازد.یافته ها نشان می دهد موضوع اخلاق، امر اخلاقی است اما موضوع ادب تمامی موضوعاتی است که درست و نادرست بر آنها صدق میکند. همچنین، اخلاق از نظر لغوی و پیشینۀ کاربرد آن، امری شخصی و ناظر بر رفتاری فردگرا است. اما ادب امری اجتماعی و ناظر بر رفتارهای جامعوی افراد بوده است. به عبارت دیگر خاستگاه ادب جامعه و خاستگاه اخلاق، سرشت و خلقیات ناشی از طبیعت انسان است و در مواردی که ادب مرتبط با اخلاق است، جنبه فضیلتگرایانه پیدا میکند و هدف آن به کار انداختن فاعلیت اخلاقی انسان و انجام درستترین کار اخلاقی است.
اخلاق,ادب,تحلیل,فرهنگ اسلامی
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1430.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1430_4de344b23420872e1fe758fac009b636.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
6
21
2020
12
21
تبیین رابطه هوش اخلاقی، هوش معنوی و تاب آوری روانشناختی در دانشآموزان: بررسی نقش واسطهای هوش معنوی
29
38
FA
ثریا
رمضان زاده
آموزگار ابتدایی - آموزش و پرورش شهرستان پردیس
sorayarmzn@gmail.com
هادی
مصلح
آموزگار ابتدایی - آموزش و پرورش شهرستان بابل
hadimosleh313@gmail.com
هوش معنوی در بردارنده نوعی سازگاری و حل مسأله است که بالاترین سطوح رشد را در حیطههای مختلف شناختی، اخلاقی شامل میشود و فرد را در جهت هماهنگی با پدیدههای اطرافش یاری مینماید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی هوش اخلاقی و هوش معنوی با تاب آوری روانشناختی در دانشآموزان بود. در این مطالعه 80 نفر از دانشآموزان دختر سال تحصیلی 1389 – 1399 شهرستان بهشهر با روش نمونهگیری خوشهای تصادقی چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005)، پرسشنامه هوش معنوی شاه حسینی و معنوی پور (1389) و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هوش معنوی و هوش اخلاقی میتوانند 25 درصد از واریانس تاب آوری دانش آموزان را به طور معنی داری پیش بینی کنند (01/0>P). بر اساس نتایج پژوهش و نقش هوش معنوی و اخلاقی در افزایش تاب آوری، در برنامههای مبتنی بر افزایش تاب آوری لازم است به این عوامل توجه شود.
هوش اخلاقی,هوش معنوی,تاب آوری روانشناختی
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1431.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1431_0f533dd8414ca5714b6ebab934e5885c.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
6
21
2020
12
21
رابطه خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی
39
52
FA
صلاح الدین
ابراهیمی
0000-0003-3836-9287
دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران
s.ebrahimi@ut.ac.ir
سیامند
قادری
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجائی ارومیه
syamandsablax@gmail.com
در پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفههای خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر رشته های تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی مقطع متوسطه شهرستان مهاباد بررسی شده است. تعداد 320 نفر (176 نفر دختر و 144 نفر پسر) به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات مربوط به متغیر های تحقیق از آزمون خلاقیت عابدی به دست آمد. همچنین جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از میانگین نمراتی که دانش آموزان در پایان سال تحصیلی در همه دروس کسب می کنند استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای سیالی، بسط و انعطاف پذیری به ترتیب بیشترین رابطه معنادار را با پیشرفت تحصیلی دارند. و مؤلفه ابتکار کمترین رابطه را با پیشرفت تحصیلی دارد و در سطح معنی داری کمتر از 05/0 معنادار است. نتایج رگرسیون نشان داد که به ترتیب مؤلفه های سیالی و بسط بیشترین سهم را در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دارند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نیز نشان داد که بین مؤلفههای خلاقیت بر حسب رشتههای تحصیلی تفاوت وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین مؤلفه های خلاقیت در دو جنس دختر وپسر تفاوت وجود ندارد.
"خلاقیت","پیشرفت تحصیلی","رشته تحصیلی"
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1432.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1432_d848e045dc76547d542e604c557e730e.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
6
21
2020
12
21
بررسی نقش تجارب زیسته تحصیلی والدین و تمایز یافتگی معلمان در حس تعلق به مدرسه فرزندان
53
60
FA
ابراهیم
نعیمی
0000-0002-2582-1273
استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
naeimi@atu.ac.ir
میلاد
محبوب زاده
کارشناس ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طیاطبایی
mahboobzadeh.m72@gmail.com
میلاد
سعیدی
دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
miladsaeidi2@gmail.com
یکی از وظایف اساسی هر نظام آموزشی، تربیت شهروندانی موثر، آگاه و مسئولیت پذیر می باشد که در جهت اهداف و مقاصد جامعه ی خویش قدم برداشته و برای تعالی آن بکوشند. تمایزیافتگی یک ویژگی کم و بیش پایا و موثر در کیفیت زندگی است که خود دربرگیرنده گروهی از شناسه ها است. در ادبیات علمی، تعلق به مدرسه با عنوان های دیگری همچون تعهد به مدرسه، پیوند با مدرسه و دلبستگی به مدرسه توصیف شده است. مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع زمینه ای یا مبنایی است که به بررسی نقش تجارب زیسته تحصیلی والدین و تمایز یافتگی معلمان در حس تعلق به مدرسه فرزندان پرداخت. نمونه گیری به روش هدفمند بود. چنانچه از نتایج تحقیق مشخص شده است تجارب زیسته تحصیلی والدین اثر مستقیمی بر حس تعلق و کیفیت تحصیلی فرزندان دارد آنچنان که اگر این تجارب مثبت و همراه با موفقیت بوده موجب تعلقی با کیفیت بالا در فرزندان شده است. همچنین در معلمان نیز اگر معلمان در تمایزیافتگی چه در ساحت فردی و چه در ساحت بین فردی با مشکل مواجه بودند موجبات حس تعلق پایین را در فرزندان پدیدآورده است.
تجارب زیسته تحصیلی,تمایز یافتگی,حس تعلق به مدرسه
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1433.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1433_fc4d4cae9cc4edda9ec21509be1fb2f6.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
6
21
2020
12
21
بررسی اثربخشی قصه گویی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی
61
72
FA
حسین
حسن زاده ویائی
0009-0006-7342-0657
آموزگار - آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران - تهران - ایران
hasanzadeh_hosein@yahoo.com
سمیه
نوایی
آموزگار، اداره آموزش و پرورش شهرستان بهارستان دو، تهران، ایران
somaiehnavaie60@yahoo.com
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی قصه گویی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر دوره ابتدایی انجام شده است. این مطالعه از نوع شبه آزمایشی، همراه با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی آموزشگاه گلستان می باشد. نمونه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی آموزشگاه گلستان می باشد که 60 نفر از آنها، با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت یک ماه و نیم، طی 12 جلسه ی 30 دقیقه ای، تحت آموزش مهارت های اجتماعی با روش قصه گویی قرار گرفتند. داده ها پس از اتمام جلسات، بوسیله پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت، به صورت سه گزینه ای « هرگز، بعضی اوقات و اغلب اوقات» جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانسی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی از طریق قصه گویی باعث بهبود مهارت های اجتماعی، خودتنظیمی و ارتباط موثر در دانش آموزان می گردد.
مهارت های اجتماعی,قصه گویی,خودتنظیمی,دوره ابتدایی
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1436.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1436_644ba0a2b37298277fde57e78de470d3.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
6
21
2020
12
21
تحلیل محتوای دعای کمیل بر اساس ساحت های شش گانه تربیت
73
90
FA
علی
شیروانی شیری
0000-0002-0871-5735
علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
ali_shiravani@yahoo.com
فاطمه
حیدری
دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
heydari11fatemeh@gmail.com
سیده حانیه
حسینی
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شیراز، ایران
mhanihosseini@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر تبیین محتوای تربیتی دعای کمیل بر اساس ساحتهای ششگانه تربیت است. در این پژوهش دعای کمیل از ابعاد گوناگون تربیتی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی و به شیوه تحلیلی_توصیفی انجام گرفته است. پرسشهایی که در این پژوهش باید به آنها پاسخ داده شود عبارتند از: 1. مؤلفه های هر یک از ساحتهای شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران کدام اند؟ 2. مصادیق مؤلفه های هر یک از ساحتهای تربیتی در دعای کمیل کدامند؟. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در دعای کمیل، از میان ساحتهای ششگانه، مصادیق بیشتری از مؤلفه های ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی دارد، هرچند که مصادیقی از مؤلفه های سایر ساحتهای تربیتی نیز یافت شد. باتوجه به تحلیل های صورت گرفته و نتایج پژوهش، میتوان دعای کمیل را در کنار سایر منابع معتبر دینی، منبع تربیتی مناسبی به حساب آورد.
دعای کمیل,سند تحول بنیادین آموزش و پرورش,ساحت های شش گانه تربیت
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1440.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1440_81c0507fc299069eb7e47e2ed894b131.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
6
21
2020
12
21
موانع اندیشهورزی اجتماعی در میان اصحاب جامعهشناسی ایران
91
112
FA
فرهاد
بیانی
موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
f.bayani@iscs.ac.ir
تفکر و اندیشیدن یا به تعبیری اندیشهورزی، هر نوع فعالیت فکری و عقلی است که درصدد حل یک مسئله یا وضعیت چالشبرانگیز باشد و یا بخواهد وضعیت موجود را به وضعیت روشن و مطلوبی برساند. اهمیت اندیشهورزی اجتماعی در این واقعیت نهفته است که بدون اندیشهورزی و معرفتاندیشی اجتماعی، امکان حل مسائل و چالشها اجتماعی وجود ندارد و رسالت جامعهشناسی نیز به سرانجام نمیرسد. با استفاده از تحلیل عقلی و نظری و بر اساس مصادیق حاصل از مشاهدات و تجربیات نویسندگان، به بررسی موضوع پژوهش پرداخته شده است. تاکید اساسی مقاله بر این نکته است که شرط بنیادی اندیشهورزی، عقلانیت خود بنیاد است که تحقق این عقلانیت نیازمند آزادی و رهایی از قیمومت و سلطه مواردی است که این عقلانیت خود بنیاد را در معرض تهدید قرار میدهد. این موارد تحکم آمیز بیش از آنکه کلان مقیاس باشند، خرد مقیاساند و منبع این قیمومت و سلطهای که عقلانیت خود بنیاد را تهدید میکند بیشتر جنبهای درونذهنی دارد و مربوط به الگوهای ارزشی و هنجاری است که در زندگی فردی و اجتماعی اصحاب جامعهشناسی وجود دارد و سایهی تحکم خود را بر فضای اندیشهی حوزهی جامعه شناسی گسترانیده است. مصادیق این قیمومت و سلطه عبارتند از: «روزمرگی»، «نبود اندیشهی مسئلهمحور»، «خودداری از تحلیل نظری»، «ضعف در زمینهی نقد تولیدات جامعهشناختی» و « ارجاع به منابع به مثابهی فضیلت».
اندیشهورزی,روزمرگی,اندیشهی مسئلهمحور,معرفت اجتماعی,نقد نظری
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1442.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1442_3bb160ba1ff1c4ba79241e390253edf3.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
6
21
2020
12
21
بررسی گفتمان سیره پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآله) در مواجهه با اهل کتاب
113
130
FA
صادق
کریمی مقدم
دانش آموخته دوره دکتری رشته علوم قرآن و حدیث.
skm630730@yahoo.com
چکیده <br /> پیروی از پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلَّم) به عنوان اسوه و الگو برای همه مسلمانان فرضی است که از سوی قرآن کریم به آن اشاره شده است. از این رو سیره عملی ایشان که از آن به سنت تعبیر میگردد، میتواند در بسیاری از سبک زندگی فردی و کنشهای اجتماعی مسلمانان راهگشا باشد. در این میان، سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) در شهر مدینه و چگونگی تعامل ایشان با ناهمسویان دین اسلام همانند اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) میتواند به مثابه شیوهای شایسته، سرلوحۀ منش اجتماعی، سیاسی و اخلاقی اسلامی قرار گیرد. در این مقاله ابتدا با بررسی منابع تاریخی به نوع سیره پیامبر (ص) در مواجهه با یهودیان و مسیحیان پرداخته شد، سپس با رویکردهای نوین پژوهشی به تطبیق آن نمونهها با تکیه بر فرضیه گفتمان صلح و مدارا در سیره پیامبر اکرم (ص) در چگونگی شیوه تعامل ایشان با اهل کتاب پرداخته شد، و این نتیجه به دست آمد که گفتمان ایشان را میتوان بر اساس مصالحه و مدارا در برخورد با اهل کتاب دانست.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلَّم),صلح,مدارا,گفتمان,اهل کتاب
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1443.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1443_95e3578c6186db1b691fb3a295240a4a.pdf