دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
4
12
2018
10
23
بررسی ویژگیهای مدیریت ورهبری اعتدال گرادرکلام امیرالمومنین
1
12
FA
سیدمحمد
فاطمی
آموزش و پرورش
fatemi26469236@gmail.com
دین اسلام حامی پیام هایی برای بهترین شیوه ها وروشهای پیشرفته مدیریت است.زندگی مادرعصر اطلاعات وتحولات پرشتاب و شگرف وپیچیدگی های روزافزون تحت الشعاع مدیریت صحیح ومناسب است.مدیریتی اسلامی که با اتکاءبه قرآن و سنت نبوی و مبتنی بر رفتاروسیره علوی باشد،مدیریتی اعتدال گرا و موفق خواهدبود.سخنان حضرت علی (ع)درزمینه مباحث مدیریت بسیارارزنده و راهنما ست.کلام مولا نشات گرفته از روح بلندوشخصیت بی نظیروچندبعدی آن پیشوای بزرگ است که رسول خدافرمود:«اَنامَدینه العِلم وعلیُّ بابُها».حضرت علی علیه السلام بعنوان برترین چهره تاریخ اسلام پس از پیامبر(ص) دربرهه ای اززمان حکومت رابه عهده گرفت وشیوه هاواصول مدیریتی ماندگاری رابرای همه عصرهاو نسل ها درتاریخ ثبت نمود.امام علی (ع)رهبراعتدال گرایی بود که از افراط و تفریطوتندروی های بی خردانه و کوتاهی های جاهلانه پرهیز نمودوبه عنوان الگو،مساله مهم اعتدال رادرتمام شئون زنگی اش بکاربرد.این نوشتار که به شکل تحلیلی توصیفی است،برآن است تا رعایت اعتدال را باتوجه به فرمایشات مولا علی (ع) درنهج البلاغه درمسئولیت پذیری،ساده زیستی ،اسراف،مهروقهر،شتاب ودرنگ،دوستی ودشمنی،ستایش ونکوهش،سخن وسکوت وبرخوردکریمانه مدیران توضیح دهد .
نهج البلاغه,حضرت علی (ع),مدیر,اعتدال
https://humanities.cfu.ac.ir/article_837.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_837_6165fb3c505b6c91a578dee61f99d260.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
4
12
2018
10
23
اصول تعلیم بر پایۀ آیات و روایات
13
30
FA
طیبه
ابراهیمی
مدیر گروه
ebrahimi_78@yahoo.com
محمد رضا
شاهرودی
دانشیار
halimh13500229@gmail.com
حلیمه خاتون
صادقپور
دبیر
-halimh13500229@gmail.com
تعلیم و تعلم و مطالب مرتبط با علم به عنوان نوری به سوی یقین که خداوند بر دل های آنان که خود خواسته، افکنده و برترین ملاک ارزش گذاری دینی در قرآن کریم و روایات است. با توجه به اهمیتی که در آموزه های قرآنی و روایی نسبت به مسألۀ تعلیم و تعلم مشاهده می شود، پرداختن به اصول تعلم و نیز تعلیم آن امری ضروریست. گفتار پیش رو، درون رشته ای است و در حل آن از روش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استناد به قرآن کریم و تفاسیر آن، کتب روایی، لغوی و متون اسلامی معتبر استفاده شده است. بر این پایه، نظر به اینکه خداوند، اولین معلم انسان و نیز به دلیل این که یکی از شئون پیامبران در مقام خلافت الهی، تعلیم انسان در جهت هدایت و تأمین سعادت ابدی اوست، در این پژوهش بیشتر به آیات و روایاتی پرداخته شده است که ویژگی های پیامبران و برگزیدگان الهی را به عنوان برترین الگوهای تعلیم و تعلم، مورد توجه خاص قرارداده تا بر اساس آن و آنچه در کتب علوم تعلیم و تربیت معاصر با نگاه دینی ذکر شده، اصول تعلیم و تعلم صحیح با توجه به کاربرد آن در عصر حاضر استخراج شود. اصولی که در آیات و روایات در امر تعلیم مورد تأکید قرار گرفته است، گرچه برخی از آن ها باید مورد توجه بیشتری از سوی معلمان قرارگیرد، اصولی چون: مقدم داشتن تزکیه بر تعلیم، اصل فردیت، اصل اجتماع، تسهیل و تیسیر، احتیاج متعلم به محبت و نیز اعتدال.
اصول,تعلیم,تعلم
https://humanities.cfu.ac.ir/article_838.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_838_24dbadb914e28cc57c2069ff1fd3acf5.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
4
12
2018
10
23
مقایسه تاثیر آموزش از طریق رایانه با روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی
31
47
FA
لطف الله
ساعدموچشی
دانشگاه کردستان . سنندج . دانشکده علوم تربیتی
slotfola@yahoo.com
این مطالعه با هدف مقایسه تاثیرآموزش از طریق رایانه باروش سنتی برپیشرفت تحصیلی دانشآموزان دردرس زبان انگلیسی انجامشد. ین پژوهش از ظرنوع کاربردی و ازنظر روش نیمهتجربی باطرح پیشآزمون-پسآزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری موردمطالعه شامل 1875 نفر از دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانهای متوسطه دوره اول شهر سنندج بودند.از جامعه مذکوربه روش نمونهگیری تصادفی دوکلاس پایه سوم به تعداد 44 نفرانتخاب شدندو پس از برگزاری پیشآزمون و اطمینان از عدم معنیداری تفاوتها، گروه آزمایش و کنترل تشکیل گردید. برای سنجش یادگیری دانشآموزان سوالات محققساخته ابزار اندازهگیری بود که با نظرمتخصصان روایی محتوایی آن و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 88 % تعیین گردید. بعد از اجرای آزمایش (آموزش از طریق رایانه و آموزش چند رسانهای) پسآزمون مشترک به عمل آمدودادههای جمعآوری شده باکمک شاخصهای آمار توصیفی و نیز آزمون t تجزیه و تحلیل شد.یافتههای پژوهش نشان دادکه میانگین نمرات گروه آزمایش (43/18) بیشتر از میانگین نمرات گروه کنترل(75/15) است و میانگین مهارت گفتاری و نوشتاری گروه آزمایش در پسآزمون 18/4 و5 درحالی که گروه کنترل دارای میانگین 21/3 و61/4 دراین مهارتها است.مهارت شنیداری وخواندن گروه آزمایش به ترتیب 41/4 و 86/4 و گروه کنترل میانگین 43/3 و45/4 را داشته است. به عبارتی دیگر با 95درصد اطمینان میتوان گفت که آموزش از طریق رایانه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر مثبتی داشته است. لذا ضرورت دارد که به منظور بهبود آموزش و ارتقای کیفیت یادگیری زبان انگلیسی باید تاحدامکان ازآموزش به کمک رایانه وآموزش چند رسانهای بهره لازم راگرفت.
آموزش به کمک رایانه,روش تدریس سنتی,مهارتهای زبانآموزی,پیشرفت تحصیلی
https://humanities.cfu.ac.ir/article_839.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_839_c581130c5804c24ed016f7251a249708.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
4
12
2018
10
23
ویژگی ها و شرایط عمومی و اخلاقی مدیران جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم
48
65
FA
امان اله
ناصری کریموند
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید چمران اهواز
amannaseri@gmail.cim
علی
مطوری
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
dr.matouri@gmail.com
فاطمه
مرادی کهنکی
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید چمران اهواز
18nafas@gmail.com
مبحث مدیریت از موضوعاتی است که قرآن کریم به صراحت و به تفصیل به آن نپرداخته است، بلکه در برخی از آیات به صورت پراکنده به سرگذشت مدیران و رهبران الهی پرداخته شده که برخی از مفسران-به ویژه تفاسیر اجتماعی در عصر حاضر- در خلال تفسیر این آیات به بحث مدیریت و ویژگی های مدیران جامعه اسلامی پرداخته اند. که با مطالعه پیرامون آیات مربوطه در متون دینی و تفاسیر مختلف میتوان ویژگیهای عمومی مدیران جامعه اسلامی را چنین برشمرد: تقوا، شرح صدر، عدالت، تدبیر، محبت به مومنان، مهر و محبت به همه انسانها، اخلاق نیکو، مراقبت در همة امور، وجدان اخلاقی، صبر و شکیبایی، ایمان به خداوند، امانتداری، تواضع و فروتنی، بی اعتنایی به مادیات و پاداشهای مردم، اعتقاد به آخرت، پرهیز از ریاستطلبی، درک ناراحتیهای و مشکلات زیر دستان، مجازات متخلفان، مدارا با زیر دستان، وفای به عهد، علم وحکمت(علم وآگاهی)، خستگی ناپذیری، مصمم بودن، مشورت با دیگران در کارها، صداقت با مردم.
مدیریت اسلامی,مدیریت قرآنی,ویژگی های اخلاقی مدیران
https://humanities.cfu.ac.ir/article_840.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_840_55e9e4c48e3671ffa754541439c44735.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
4
12
2018
10
23
بازنویسی قصه ها با پشتوانه ی متون داستانی دینی برای قصه گویی
66
72
FA
ژیلا
ده بزرگی
عضو هیات علمی/مرکزآموزش عالی شهید باهنر/تهران/ایران
pegmo63@yahoo.com
قصه، زبان مشترک انسان ها برای بیان اشارات و معانی، و انتقال دهندهی ارزش های اخلاقی و معنوی در بین نسلهاست. مذهب، سهم پر رنگی در قصه های ایرانی دارد.قصهگویان قصههای دینی، بسیاری از مفاهیم دیناسلام را به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم آموزش می دهند؛ ایمان آنها را تقویت میکنند؛ ارزشهای والای انسانی و صفات خوب را در آنها می افزایند. پرسش این است که برای قصه گویی قصه های دینی، چه متنی مناسب است و بازنویسی قصهها چگونه باید باشد؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این مهم می پردازد.مسلماً قصههای دینی برای قصه گویی نیازمند بازنویسی به شیوهای خاص هستند؛ یافتن داستانی متناسب با روحیات و شخصیت قصهگو و مخاطبان، نیازمند برنامه ریزی و آماده سازی متن داستانی و تبدیل آن به حالت نمایشی است. متنهای بازنویسی با قابلیت اجرا ، باید با رعایت اصل امانت داری در محتوای داستانهای دینی، متعهد به انجام تلفیق اصول مهم: اصول داستان نویسی و اصول حرفه ای قصه گویی باشند.این پژوهش ، راهبردهایی کلی در زمینه نگارش دوباره قصه های دینی برای قصه گویی را دراختیار خوانندگان قرار می دهد که نه تنها قابل استفاده برای قصه گویان است، بلکه معلمان و علاقهمندان به قصه گویی نیز میتوانند از آن بهره کافی را ببرند.
بازنویسی قصه,داستان های دینی,قصه,قصه نامه
https://humanities.cfu.ac.ir/article_841.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_841_ba25da5de60fbb5ae019e085f5caab9d.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
4
12
2018
10
23
جایگاه خلسه در عرفان مولوی
73
84
FA
علی اکبر
افراسیاب
دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
مریم
رشیدی
علوم انسانی ، تهران ، ایران
mrmohammad99@yahoo.com
چکیده<br /> در عرفان اسلامی، تجربه عرفانی و کشف شهود است که دریافت های معنوی و الهی را برای عارف به ارمغان می آورد و این واردات غیبی درحالتی بین خواب و بیداری به نام خلسه انتقال می یابند که سالک در اثر پاکی درون و قطع دلبستگی از امور دنیوی و مادی به عالم مجرد وصل می شود. مولوی به عنوان یکی از بزرگترین عارفان قرن هفتم قمری در آثار خود نشان می دهد که به فراوانی چنین حالتی را تجربه کرده است و به قولی در حالت خلسه اشعاری ماورایی سروده و دریافت هایی غیبی داشته است. گاهی چنان مست حق شده که خطورات قلبی عمیق می یابد و حالت خلسه خود را با نام «بیخودی»، «جذبه»، «بی هوشی»، «دیوانگی»، «مستی» و مانند آن توصیف می کند که در این مقاله موارد شهودی خلسه وار مولوی مطالعه می شود.<br /> و امروزه از خلسه با نام های متفاوتی در آثارهای مختلف هم یاد شده است.<br /> کلید واژه ها:<br /> عرفان و تصوف، کشف و شهود، خلسه، مولوی، بیخودی، جذبه.
کشف و شهود,خلسه,مولوی,بیخودی
https://humanities.cfu.ac.ir/article_927.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_927_257a4ffecc60bd94001c8a05ebb163a3.pdf