دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
2
3
2016
07
22
آسیب شناسی ماهواره و تأثیر آن بر رفتار و سبک زندگی اسلامی خانواده
50
62
FA
امید
شکرانه
دانشجو
omid.shokraneh@gmail.com
نقش تربیتی بی بدیل خانواده ها در تربیت فرزندان در مکتب اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است چنان که شاکله اولیه تربیت اسلامی فرزندان در دامان خانواده شکل می گیرد. تحت الشعاع قرار دادن حوزه تربیتی خانواده از برنامه های بلند مدت و تاثیرگذار شبکه های ماهواره ای جهت تسلط همه جانبه بر کشورها می باشد. از میان ابزارهایی که فرهنگ ها و تمدن های دیگر را به چالش های جدی کشانده، ماهواره است که با هدف تهاجم فرهنگی به دیگر کشورها در عرصه رسانه ها، جایی برای خود باز کرده است. ماهواره از جمله پدیده هایی است که وقتی پا در صحنه اجتماعی و سیاسی کشورمان گذاشت، عده ای را به طرفداران و مخالفان افراطی خود تبدیل کرد. با توجه به رشد و گسترش رسانههای ارتباط جمعی و استفاده روزافزون از این فناوری جدید، بهویژه شبکههای ماهوارهای، شاهد ورود عناصر فرهنگی جدیدی در میان خانوادهها و حریم خصوصی آنها هستیم که باعث پیدایش سلیقهها، نگرشها و باورهای متفاوتی در میان آنها شده است. اهمیت داشتن خانواده سالم از آن روست که خانواده از بنیادیترین نهادهای موجود در جامعه و ضامن سلامت و بقای آن است. بنابراین، سلامت جامعه در گرو داشتن خانوادهای سالم و بهنجار است.ورود هر عامل بیگانه به این مناسبات باعث جا به جایی و معیوب شدن عناصر فرهنگی و اجتماعی خواهد شد و موجب آسیب هایی می شود که زندگی روزمره را دچار مشکل خواهد کرد.
ماهواره,خانواده,فرهنگ,سبک زندگی
https://humanities.cfu.ac.ir/article_289.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_289_a01fe39383f3947987231f0c6e115bd3.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
2
3
2016
07
22
بررسی کاربرد اعتدال در آثار شاعران پارسی گو به عنوان یکی از شاخصه های تربیتی ازنظر استاد مطهری
1
18
FA
رسول
بهنام
مدیر گروه علوم انسانی
r.3450306@gmail.com
مهران
بیغمی
سرپرست پردیس
m.bighami@yahoo.com
محمد علی
ضیایی
معاون پردیس
m.ziaei@yahoo.com
پیچیدگی و پردامنه بودن تعلیم و تربیت، میطلبد که ضمن بررسی این مهم از زوایای گوناگون، برای آن وقت زیادی صرف شود. یکی از این زاویهها، چگونگی کاربرد اصول تربیت با توجه به دیدگاه اندیشمندان اسلامی در آثار شاعران پارسی گوی است. با بررسی آثار استاد شهید مرتضی مطهری، از اندیشمندان معاصر اسلامی، درخصوص تربیت، اصول و قواعدی را میتوان ردیف نمود که رعایت آنها، رسیدن به اهداف تربیت اسلامی را ممکن خواهد ساخت؛ یکی ازاساسیترین این اصول، اعتدال است که در این مقاله از چند منظر به آن پرداخته شده است. در بخش نخست مقاله، معنا و مفهوم تربیت و اعتدال از دیدگاههای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته و بعد از آن نقش تربیتی این اصل در قرآن و حدیث بیان گردیده، سپس در بخش پایانی چگونگی کاربرد این اصل به عنوان یک صفت برتر در آثار شاعران و نویسندگان بزرگ ادب فارسی، ذکر و به مقایسه گذاشته شده است.این تحقیق، با روش کیفی ـ توصیفی انجام گرفته و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانهای و تحلیل محتوا میباشد. منابع تحقیق هم شامل کتابها، پایان نامهها، مجلات، مقالات و پژوهشها و تحقیقات مرتبط با موضوع بودهاند.
: تربیت اسلامی,اصول,اعتدال,مطهری,شاعران پارسی گو
https://humanities.cfu.ac.ir/article_287.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_287_937fc54ba737e3e9e726cdf24ab72394.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
2
3
2016
07
22
انسجام متن در کتاب های درسی فارسی(دوم ابتدایی تا دهم متوسطه) و نقش آن در درک مطلب دانشآموزان
19
30
FA
حامد
شکوفگی
دانشجوی دکتری دانشگاه زنجان
hshekufegi@gmail.com
سکینه
احمدیان
مدرس پردیس شهید مفتح
sakineahmadian@gmail.com
از مواد ارزشیابیِ درس فارسی در پایههای مختلف، درک مطلب یا مهارت خواندن است. بنابراین یکی از اهداف مهم درس فارسی در پایههای مختلف تحصیلی این است که بیاموزند چگونه یک متن را صحیح بخوانند و سپس آن را بفهمند و از آن نتایجی استنباط کنند. اما بنابر آخرین آمار مطالعات بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (پرلز) که به ارزیابی میزان درک خوانداری دانشآموزان جهان در هر پنج سال میپردازد، دانشآموزان ایرانی در زمینه درک و فهم متن وضعیت نامناسب و ضعیفی دارند. هر دانشآموز برای فهم متن باید علاوه بر فهم کلمات و جملات تشکیل دهنده آن متن، بتواند بین این جملات روابط معنایی ایجاد کند. روابط منطقی معنایی بین جملات متن با نشانههایی که نشانههای انسجام نام دارد، ایجاد میشود. خوشبختانه با رویکرد جدیدی که در تالیف کتب فارسی در سالهای اخیر دیده میشود، مباحث متن و انسجام متن خصوصاً بحث حروف ربط(پیوندی) و ضمیر بهعنوان نشانههای انسجام (از پایه چهارم در بخش درک متن با زبانی ساده و بدون مباحث نظری پیچیده) آمدهاست و در پایههای بالاتر خصوصاً در کتابِ جدیدِ نگارش سال دهم متوسطه، مباحث حروف ربط و ضمیر هم به صورت نظری و هم با تمرینهای عملی در چهار بخش «هنجار نوشتار» گنجانده شدهاست. اگرچه از میان نشانههای انسجام بیشتر به حرف ربط، ضمیر و علائم نگارشی، قید و صفت ترتیبی در کتابهای فارسی پرداخته شده است، اما اگر همین مباحث با جدیت و بهطور عملی در کلاسهای نگارش به دانشآموزان آموزش دادهشود، قطعاً در سالهای آینده شاهد رشد وضعیت فعلی نامناسب مهارت خواندن خواهیم بود.
مهارت خوانداری,درک مطلب,متن,انسجام,فارسی
https://humanities.cfu.ac.ir/article_286.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_286_9195ef9fe27c63ec17d40b434f115c3a.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
2
3
2016
07
22
بررسی فعالیت نهادهای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو معلمان (مطالعه موردی: مرکز آموزش عالی شهید مطهری فارس)
31
49
FA
محمد
بهروزی
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید مطهری فارس
aflbehroozi@gmail.com
مطالعه حاضر با هدف بررسی فعالیت نهادهای فرهنگی از دیدگاه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید مطهری فارس انجام شده است. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل ۷۰۰ نفر از دانشجویان مرکز آموزش عالی شهید مطهری فارس بوده که یک نمونه ۲۰۰ نفری از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشده است. روایی پرسشنامه به روش صوری با نظر تعدادی از اساتید دانشگاه فرهنگیان و مسئولان فرهنگی دانشگاه مورد تائید قرارگرفت. پایایی پرسشنامه نیز از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان ۸۶/۰ برآورد گردید. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و میانه) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: 1) میزان شرکت دانشجو معلمان در برنامههای فرهنگی دانشگاه کمتر از حد متوسط بوده است، 2) میزان علاقه دانشجومعلمان نسبت به برنامههای فرهنگی دانشگاه در سطح خوبی قرار دارد، 3) بررسی میزان آگاهی دانشجو معلمان از برنامههای فرهنگی دانشگاه نشان حاکی از این بود که میزان آگاهی دانشجویان در حد پایینی قرار دارد، و 4) مقایسه ویژگیهای جمعیت شناختی نشان داد که میان علاقه، آگاهی، ضرورت کسب اطلاع از فعالیت نهادهای فرهنگی و شرکت در نهادهای فرهنگی دانشگاه همبستگی معناداری وجود دارد. بنابراین ضرورت توجه بیش از پیش به انجام فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان مورد تاکید می باشد.نتایج این پژوهش ما را به درک بهتری از نهادهای فرهنگی دانشگاه شهید مطهری فارس و فعالیتهای آنها میرساند.
نهادهای فرهنگی,دانشجو معلمان,دانشگاه فرهنگیان,فعالیتهای فرهنگی
https://humanities.cfu.ac.ir/article_288.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_288_50bf6ccbcf6758028471c2df12e928c3.pdf
دانشگاه فرهنگیان
پویش در آموزش علوم انسانی
2717-2260
2
3
2016
07
22
حضور در مدار ۱۰ درجه تحلیلی بر اهمیت حضور نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در آبهای آزاد
63
79
FA
علی
صادقی
0000-0001-7732-5709
استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
sadeghi173@yahoo.com
کشورها برای بقا در عرصه جهانی و تأمین نیازها و آرمانهای خود اهداف مختلفی را تعریف و مشخص می-کنند. در این عرصه کشوری موفق خواهد بود که متناسب با مقتضیات زمان و با بهرهگیری از توانهای مختلف در راستای تامین منافع و امنیت ملی خود گام بردارد. بدون شک تحقق این مهم در سه حوزه قدرت زمینی، هوایی و دریایی امکانپذیر خواهد بود.<br /> ایران به عنوان کشوری کهن و به واسطه برخورداری از سواحل طولانی، از اعصار گذشته به دریا توجه داشته است. حضور و حاکمیت ایران بر دریا از زمانهای دور بر کسی پوشیده نیست؛ اما با گذر زمان و کوتاهی حاکمان در اعصار مختلف این حضور و حاکمیت دچار فراز و نشیبهای زیادی شده است. <br /> با توجه به تغییرات بوجود آمده در سیاستهای جهانی از جمله اقتصاد محوری و اهمیت نقش دریا در اقتدار ملی، جمهوری اسلامی ایران ضرورت توجه و بهرهگیری به مقولۀ دریا بعنوان اهرمی کارآمد در سیاست خارجی و تحقق آرمانهای ملی را در دستور کار خود قرار داده است. سیاست تاکید بر نیروی دریایی راهبردی، را باید تلاشی در جهت جبران غفلت تاریخی، تأمین منافع، افزایش اقتدار ملی و عاملی برای سرعت بخشیدن به توسعه کشور به ویژه تحقق سند چشمانداز و توسعه ایران در افق ۱۴۰۴ دانست. <br /> یافتههای تحقیق که با روش توصیفی- تحلیلی و بهرهگیری از منابع مختلف کتابخانهای و اینترنتی به دست آمده؛ ضمن تشریح وضعیت و اقدامات نیروی دریایی، بیانگر اهمیت نقش دریا در اقتدار ملی و دقت نظر مسئولان نظام به بهرهگیری هر چه بیشتر از این حوزه دارد.
مدار ۱۰ درجه,نیروی دریایی راهبردی,جمهوری اسلامی ایران,آبهای آزاد
https://humanities.cfu.ac.ir/article_290.html
https://humanities.cfu.ac.ir/article_290_eb4c334d0280b9958a5e848ef4f60c9f.pdf