ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش ادبیات انگلیسی در شکل گیری حقوق کودک با تمرکز بر روی آثار هارپر لی و چارلز دیکنز
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رمانهای انگلیسی زبان شامل: رمان کشتن پرنده مقدس هارپر لی و الیور تویست چارلز دیکنز وتأثیر آنها بر حقوق کودک می باشد .در این مقاله از روش پژوهش تحلیلی-استنتاجی استفاده شده است. نخست، کودک و شرایط وی به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی دو رمان ذکر شده مورد تحلیل قرار گرفت و سپس از قاب کنوانسیون حقوق کودک به شکلگیری کنوانسیون و تأثیر از چنین فعالیتهای ادبی و تأثیر متقابل آن بر شرایط کودکان مورد استنتاج قرار گرفت. ضمن بررسی دیدگاههای هردو نویسنده از نظر شخصی و مکتبی، در حوزه ادبی دامنه تحقیق به دو عنصر رمان، یعنی شخصیتپردازی و فضا سازی محدود گردید. تحلیلها نشان داد که در رمان هارپر لی، کودک راوی مشکلات بزرگسالان که خود نیز قربانی بالقوه آن شرایط در آینده است و در رمان الیور تویست،کودک و شرایط او تم اصلی و محوری رمان می باشد. چنین انتخاب زاویه بیان نشان می دهد که هر دو نویسنده دغدغه حقوق کودکان را به سهم خود در مجامع علمی و ادبی و فهم عامه تجلی و روشن کرده اند که نقش آنها را در به حرکت در آوردن موجهای اجتماعی و انساندوستی و شکلگیری کنوانسیون حقوق کودک نشان می دهد.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1154_d7d1b822ec4dca738896391d7bcee7f9.pdf
2020-06-21
1
14
"هارپر لی"
"چارلز دیکنز"
"حقوق کودک"
"رمان انگلیسی"
"شکل گیری"
سعید
رحیمی پور
sdrahimipour@yahoo.com
1
مدیر گروه علوم انسانی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شیوه های بهبود اختلال نارسا نویسی در دانش آموز پایه پنجم ابتدایی مدرسه شهید بهشتی
امروزه تلاشهای زیادی برای درمان اختلال های نارسا نویسی از طریق ترکیب برنامه های درمانی صورت گرفته است. هدف: پژوهش حاضر با هدف شیوه های بهبود اختلال نارسا نویسی در دانش آموز پایه پنجم ابتدایی مدرسه شهید بهشتی انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع تجربی با طرح تک آزمودنی چند خط پایهای است. داده ها به روش بازبینی نمودارها و روش درصد بهبودی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که ترکیب شیوه های روش چند حسی فرنالد، روش ادراکی حرکتی کپارت و روش آموزشی سینا توانست که تعداد خطاهای آزمودنی را کاهش دهد. نتیجه گیری: با توجه به این یافته های می توان نتیجه گیری ترکیب شیوه های روش چند حسی فرنالد، روش ادراکی حرکتی کپارت و روش آموزشی سینا منجر به کاهش خطاهای مرتبط با نارسا نویسی می شود. بنابراین لازم است بیش از پیش مورد توجه متخصصین بالینی قرار بگیرد.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1155_054a94daa57a2e5ecbc232bff8ad42b6.pdf
2020-06-21
15
20
اختلال
نارسا نویسی
دانش آموز
سعداله
هاشمی
hashemi.s62@gmail.com
1
گروه آموزشی دنشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
احمد
ابوحمزه
a.abohamzeh@yahoo.com
2
داور و............
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین تاثیر عوامل درونی و بیرونی آموزشی بر سواد خواندن دانش آموزان
هدف از پژوهش حاضر, تعیین میزان سواد خواندن دانشآموزان دختر پایهی پنجم دبستان شهر اصفهان و شناخت عوامل تاًثیرگزار میباشد. در این تحقیق از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و علی- مقایسهای استفاده شده است. جامعهی آماری در این تحقیق عبارت است از کلیهی دانشآموزان دختر شغول به تحصیلی میباشند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای ابتدا از بین 5ناحیه ، یک ناحیه به صورت تصادفی انتخاب و از بین 90 مدرسه ابتدایی دخترانه یک مدرسه و سپس به صورت تصادفی 100 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه سواد خواندن در بین آنها توزیع شد. در این پژوهش از سه ابزار استفاده شد؛ آزمون خواندن فارسی و دو پرسشنامه دیگر, که یکی برای دانشآموزان و دیگری برای معلمان میباشد. نتایج نشان داده است میانگین نمره امکانات و جو مدرسه برای خواندن 01/2 (از 5) با انحراف معیار 89/0 بوده و میانگین فعالیتهای کلاسی برای خواندن 95/2 با انحراف معیار 64/0 شد، که هر دو کمتر از سطح متوسط 3 میباشند که در نهایت تاثیر عوامل درونآموزشگاهی در خواندن معنیدار نشد. در عوامل برونآموزشگاهی، تأثیر طبقه اجتماعی و تلاش والدین برای بهبود خواندن به ترتیب با 001/0، 0043/0، در ضریب اطمینان 95/0 معنیدار شدند. نتایج نشان داد که رابطهی بین نمره و عوامل درونآموزشگاهی (جو و امکانات مدرسه و روش تدریس) و برونآموزشگاهی (تلاش والدین برای بهبود سواد خواندن فرزندان، طبقه اجتماعی، سواد خواهر و برادر) 613/0 بوده و رابطه معنیدار بوده(001/0p=) و 38 درصد از واریانس معدل دانشآموزان از روی متغیرهای فوق قابل پیشبینی است.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1156_5c1456dbc33f65e64629d04d033adcc7.pdf
2020-06-21
21
28
آموزش و پرورش، سواد خواندن فارسی
دانش آموز، عوامل
ستاره
موسوی
setarehmousavi@gmail.com
1
آموزگار ابتدایی و دانش آموخته دکتری دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
نجیمه
باجلان
n.bajelan41@gmail.com
2
دانشجوی دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاداسلامی نجف اباد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان اثربخشی روش تدریس مبتنی بر کارت های بازی در آموزش تلفیقی جغرافیا
این پژوهش با هدف بررسی کارایی استفاده از کارتهای بازی در آموزش تلفیقی جغرافیا انجام گردیده است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانش آموزان پسر سال پنجم دبستان شهرستان نجف آباد بوده که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بوده اند. به منظور انتخاب نمونهی آماری، یک دبستان از 18دبستان پسرانهی این شهر به صورت تصادفی انتخاب شد که دارای دو کلاس پنجم با تعداد 25 و 27 دانش آموز بود. روش تحقیق انتخاب شده شبه آزمایشی بود که به منظور اجرای آن، از دانش آموزان دو کلاس یک پیش آزمون از درسهای 1 تا 10 کتاب مطالعات اجتماعی پنجم گرفته شد. تحلیل آماری، تفاوت معنی داری را بین نمرات دانش آموزان دو کلاس نشان نداد. بنابراین، به طور تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. سپس، در طی 3 جلسه، گروه آزمایش به بازی با کارت های کشورهای همسایهی ایران پرداخته و به گروه کنترل نیز همان محتوا به روش سنتی تدریس شد. در پایان از هر دو گروه پس آزمون یکسانی گرفتهشد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون آماری t-test در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه تفاوت معنی دار وجود دارد. بنابراین میتوان گفت که دانش آموزانی که بر اساس روش کارت های بازی کشورها آموزش دیده بودند، در مقایسه با دانشآموزانی که به روش سنتی آموزش دیده بودند، عملکرد بهتری داشتند.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1157_dffa192b42e06bb9362f39b52f7f5966.pdf
2020-06-21
29
38
روش های تدریس
آموزش جغرافیا
کارت های بازی
کشورهای همسایه
مطالعات اجتماعی
رسول
شریفی نجف آبادی
r.sharifi@cfu.ac.ir
1
استادیارجغرافیا، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
ناهید
ایران نژاد نجف آبادی
nahidirannejad@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کنکاشی در حقیقت بیت المعمور با رویکردی بر تحلیل روایات
بیتالمعمور واژهای است که تنها یک بار در قرآن کریم(طور/4) از آن یاد شده است. اما این که ماهیت آن چیست؟ در کجا قرار دارد؟ چگونه است؟ و... در قرآن تصریح نشده است. مفسران به شیوههای مختلفی به تفسیر، تشریح و تعیین مصداق برای این واژه پرداختهاند بهطوری که اختلاف این تفسیرها تا جاییاست که نظرات یکدیگر را نقض نمودهاند. پس برای کشف حقیقت باید به روایات معصومین(ع) مراجعه نمود که البته روایات زیادی نیز در این زمینه وارد شده و اختلافات بسیار شدیدی با هم دارند. برخی از این روایات و اخبار گویای این است که بیت المعمور در آسمان است و البته این که در کدام آسمان است آن هم متفاوت ذکر شده، برخی مطلق آسمان گفته اند، برخی دیگر آسمان اول، نقلهایی آسمان چهارم، و در روایاتی آسمان ششم و بالأخره آسمان هفتم، بالای آسمان هفتم و زیر عرش و برخی نیز بیتالمعمور را در زمین از جمله: کعبهی مشرّفه، بیتالمقدس و... معرفی کردهاند. ولی آن چیزی که از کنار هم گذاشتن اخبار و روایات مختلف به دست میآید؛ این است که میتوان در مورد هر عبادتگاهی در زمین و آسمانها که انسانها و فرشتگان در آن عبادت میکنند؛ اصطلاح بیتالمعمور را به کار برد. بنابراین میتوان تمام مساجد و معابد موجود در زمین و همهی عبادتگاههای فرشتگان در آسمانها را بیتالمعمور نامید.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1158_50a81111447211c161ec8a32f16bd08d.pdf
2020-06-21
39
49
بیتالمعمور
ضراح
معبد فرشتگان
کعبه
مساجد
امان اله
ناصری کریموند
amannaseri@gmail.cim
1
دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
مهدی
اکبرنژاد
m_akbarnezhaad@yahoo.com
2
استاد دانشگاه ایلام
AUTHOR
مینا
شمخی
m_shamkhi@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای مقابله ای، اضطراب امتحان و سبکهای اسنادی
مقدمه: با توجه به اثرات راهبردهای مقابله ای، اضطراب امتحان و سبک های اسناد برپیشرفت تحصیلی دانش آموزان، هدف ژوهش حاضر پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای مقابله ای، اضطراب امتحانی و سبکهای اسنادی دوره دوم متوسطه دخترانه اسفراین در سال تحصیلی 97-96 بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- همبستگی از نوع پیش بین بود. که جامعه آماری آن کلیه (1000 نفر) دختران دروه دوم متوسطه شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 97-96 بود. بدین منظور، 250 نفر از دانش آموزان دختر در شهر اسفراین به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات، شامل پرسشنامه سبک های اسنادی سلیگمن و همکاران، پسشنامه راهبردهای مقابله ای و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی ریاضی درتاج استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزارSPSS استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی با راهبردهای مقابله ای،سبک های اسناد و اضطراب امتحان رابطه معنی داری دارد همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که راهبردهای مقابله ای، سبک های اسناد و اضطراب امتحان می تواند تغییرات مربوط به متغیر پیشرفت تحصیلی را تبیین کند. نتیجه گیری: با تغییر راهبردهای مقابله ای، سبک های اسناد و اضطراب امتحان، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تغییر می کند.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1159_a314a37da8159fbea1d6533d7e8a425c.pdf
2020-06-21
51
66
پیشرفت تحصیلی
راهبردهای مقابله ای
سبک های اسناد و اضطراب امتحان
زهرا
شعبانی
shabaniedu@gmail.com
1
هیات علمی
LEAD_AUTHOR
مریم
عابدی
fazasazansanatepoya@yahoo.com
2
دانشجو
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ماهیت و اندیشه های فارابی در باب مدینه فاضله با اندیشه های آگوستین قدیس درشهر خدا
اندیشه ای آرمانی برای ترسیم جامعه ای سمبلیک که آدمیان در سعادت حقیقی اند و عدالت راستین حکم فرماست همواره با توجه به وضعیت سیاسی و فرهنگی خاص دوران خود و خلأهای موجود در این باره اندیشمندان را به کنکاو و ترسیم جوامعی در اینباره مشغول کرده است. فارابی مدینه فاضله را اجتماع افراد برای سعادت حقیقی می داند و آگوستین قدیس آن را اجتماع ایمان داران برای رسیدن به شوق و اشتیاق درونی یعنی خداوند میداند. فارابی و آگوستین سعادت را در مدینه فاضله خود میبینند به طوری که تمام امور آن برای شهروندان دلخوش و شیرین است و حلاوت این امور برخواسته از ایمان درونی است. در این مقاله سعی بر این است که با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای ابتدا آشنایی با مدینه فاضله و شهر خدا صورت گیرد و در ادامه به بیان احوال فارابی و ترسیم مدینه فاضله پرداخته میشود و در بخش دوم به بیان احوالات اگوستین قدیس، چیستی و ترسیم شهر خدا و سعادت آدمی در آن پرداخته میشود و در نهایت به تحلیل این دو گزاره پرداخته میشود. میتوان گفت مدینه فاضله و شهر خدا هر دو زائیده نوعی تفکر فلسفی است که در وجود دو فیلسوف نقش بسته و خواهان هدایت آدمی و شوق به سعادت حقیقی فارغ از هرگونه شرایط و اوضاع است.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1160_609c2360f7f16c2afd0ebf06504fa030.pdf
2020-06-21
67
82
فارابی
مدینه فاضله
سعادت
شهرخدا
پویا
مردباری
poyamard77@gmail.com
1
دانشجو معلم آموزگار
LEAD_AUTHOR
عبدالله
حسینی اسکندیان
abdullahhosseinieskandian@gmail.com
2
دانشجومعلم
AUTHOR
اردشیر
سید سیاح
a.seyedsayah@gmail.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد نظام آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین
هدف پژوهش حاضر تدوین شاخصهای ارزیابی عملکرد نظام آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین است. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی(کیفی- کمی) بوده است. در بخش کیفی جامعه آماری پژوهش شامل همه اسناد منتشر شده (گزارشهای پژوهشی، مقالهها، مصاحبهها، آیین نامهها و غیره) و از محل داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ، کنفرانس ها ، ﻫﻤﺎﯾشها، ﻧﺸﺮﯾﺎت، ﮐﺘﺎﺑﻬﺎ، ﭘﺎﯾﮕﺎهﻫﺎی اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش بود که از تعداد 53 مقاله مرتبط، 21 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شد و در بخش کمی 30 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، چک لیست تحلیل محتوای کیفی و پرسشنامه بود. روایی محتوایی ابزارها توسط اساتید حوزه مربوطه مورد تایید واقع شد. برای تعیین پایایی چک لیست از فرمول اسکات استفاده شد که میزان 73/0 به دست آمد. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 85/0 براورد شد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش فراترکیب و برای اولویت بندی شاخص ها از روش سوارا با استفاده از نرم افزار MAXQDA استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، مناسب بودن تخصص و تجربه ریاست آموزش و پرورش برای مدیریت و رهبری، تعداد اعضای هیئت علمی و کارشناسان خبره، میزان نوآوری، ابتکار و خلاقیت در فرایندهای اجرای سند، برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی بر اساس نیازسنجی و استفاده از رویهای روشن، نظاممند و علمی برای نیازسنجی جز شاخص های اول تا پنجم ارزیابی عملکرد نظام آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین است
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1161_f4b4423b4c5f9923a82953337c999337.pdf
2020-06-21
83
100
ارزیابی عملکرد
شاخصهای ارزیابی عملکرد
سند تحول بنیادین
محمد
عظیمی
mohamadazimi19861986@gmail.com
1
استادیار دانشگاه فرهنگیان ، گروه آموزش ابتدایی، اردبیل ، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان دانش عصب شناختی، سبکهای تفکر و ترجیح سبک تدریس معلمان مدارس ابتدایی شهرستان آمل
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان دانش عصب شناختی، سبکهای تفکر و ترجیح سبک تدریس معلمان ابتدایی مدارس شهرستان آمل در سال 98-1397 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلمان دوره ابتدایی شهرستان آمل در سال تحصیلی 98-1397، تشکیل داد. تعداد 98 نفر به عنوان نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پس از انتخاب نمونههای موردنظر، از معلمان خواسته شد تا به مقیاس دانش عصب شناختی معلمان هرکولانو-هوزل (2002)، پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) و پرسشنامه ترجیح سبک تدریس موسیپور (1998) پاسخ دهند. یافتهها نشان داد معلمان به طور معناداری به سبک تدریس فعال (01/9-t= ، 0001> p) گرایش دارند. همچنین نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد کلیه معلمان مورد بررسی با توجه به میانگین نمرات کسب شده از پرسشنامهها، از نظر دانش عصب شناختی (73/14-t= ، 005> p) در طبقه متوسط قرار گرفتند، و بیشتر از سبک تفکر قانونی (43/13t= ، 0001> p) و سبک تفکر آزاداندیش (19/12t= ، 0001> p) برخوردار بودند و از سبک تفکر محافظه کار (40/3-t= ، 001/0> p) کمتر و از سبک تفکر اجرایی (88/2t= ، 0001> p) و سبک تفکر قضایی (41/9t= ، 0001> p) بیشتر از حد متوسط استفاده میکردند.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1165_5973d51d97bc719738366316fd21be1a.pdf
2020-06-21
101
118
دانش عصب شناختی
سبکهای تفکر
ترجیح سبک تدریس
معلمان
مهسا
مسلمان
mahsa.mosalman@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
LEAD_AUTHOR
اکبر
عطادخت
atadokht@uma.ac.ir
2
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
AUTHOR
علی
مهدوی
alimahdavi_m2@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، راهبر آموزشی و تربیتی اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان آمل
AUTHOR