ORIGINAL_ARTICLE
نخستین سطح از نیاز دانشجویان خارجی به دستور زبان فارسی
اکنون چندین دهه از حضور دانشجویان خارجی که برای تحصیل به ایران می آیند میگذرد.نخستین نیاز این دانشجویان "آموزش زبان فارسی است که در مراکز مختلف دانشگاهی مانند مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران ،دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)،بنیاد سعدی و دیگر موسسات مرتبط تدریس میشوند.یکی از مهمترین و شاید بنیادیترین نیازهای آموزش زبان فارسی ،دستور زبان است که جایگاه ویژه ای در مهارتهای چهارگانه دارد.نویسنده این مقاله با تجربه سالها تدریس دستور زبان فارسی در سطوح مختلف دانشگاهی به ایرانیان وخارجیان ،آن حجم از مطلبی را که بعنوان سطح اول آموزش دستور،لازم و مفید میداند در اینجا گرد آورده است.بعبارت دیگر حداقل مطلبی از دستور زبان فارسی که یک دانشجوی خارجی نوآموز باید بداند بشرح این مقاله است. بدیهی است اینها فقط سرفصل دروسند و برای آموزش کامل باید تمرینات لازم و کافی را نیز در کلاس درس بدانها افزود.کلمات کلیدی: آموزش زبان فارسی،دستور زبان فارسی،دانشجویان خارجی،دانشجویان خارجی
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1115_c21454aab410101bddb1b460e3e7dc6a.pdf
2020-04-20
1
14
کلمات کلیدی: آموزش زبان فارسی
دستور زبان فارسی
دانشجویان خارجی
امید
مجد
info@bahareadab.com
1
هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
بختیارمحمد
صالح محمد
2
دانشجوی دکتری زبان وادبیات فارسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مزایا و معایب دوره های ضمن خدمت برگزار شده در آموزش و پرورش از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر بناب
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مزایا و معایب ضمن خدمت برگزار شده ، در در آموزش و پرورش از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر بناب میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود جامعه آماری این پژوهش معلمان مقطع ابتدایی با سابقهی تدریس بالای 20 سال در شهر بناب بود. به منظور بررسی متغیرها پرسشنامهای محقق ساخته در بین دو گروه مطالعه از معلمان شهرستان بناب، استان آذربایجان شرقی برای دوره های عمومی و تخصصی ضمن خدمت توزیع شد. پایایی نتایج حاصل، ضمن تامین اعتبار محتوایی چک لیست، از طریق ضریب آلفای کرانباخ به میزان 91/0برآورد و با استفاده از شاخصهای میانگین و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای حاصل از این مطالعه نشان داد که دورههای آموزش ضمنخدمت در مؤلفههای افزایش توان و غنای علمی و فکری معلم، مهارتهای برقراری ارتباط با دانشآموزان و تاثیر دوره در افزایش مهارتها و استفاده از فناوریهای آموزشی تفاوت معناداری دارد. همچنین اثر این دورهها بر مؤلفههای مهارتهای برقراری ارتباط با والدین، حل مشکلات درسی دانش آموزان و مهارتهای حرفه ای معلم تفاوت معناداری ندارد.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1104_0fdf2e7ad9b2d8a8e002c0619b3b0e67.pdf
2020-04-20
17
22
دوره ضمن خدمت
آموزش و پرورش
معلمان
مقطع ابتدایی
پردیس
آذررخش
paradis7484@gmail.com
1
دانشجوی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
حاتم
احمدی
hahmadi@cfu.ac.ir
2
استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز، ایران
AUTHOR
محمد
عظیمی
mohamadazimi19861986@gmail.com
3
استادیار دانشگاه فرهنگیان ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزش ابتدایی، اردبیل ، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آسیبشناسی مهارت خوانداری کتابهای عربی دوره اول متوسطه (مطالعه موردی مدرسه دخترانه سیزده آبان شاهرود)
با کمک خواندن و فهمیدن به معنای علمی و جامع آن میتوان به ذخایر بیانتهای تجربه بشری دست یافت. خواندن درست و یادگیری آن، مستلزم تمرین و تسلط بر ریزمهارتهای خواندن است و لازمه تسلط بر ریزمهارتهای خواندن، داشتن آگاهی و استفاده از راهکارها و استراتژیهای کارآمد خواندن است. این پژوهش، به بررسی آسیبهای مؤثر بر مهارت خوانداری زبان عربی در بین دانشآموزان دوره اول متوسطه مدرسه دخترانه سیزده آبان شهر شاهرود استان سمنان در سال تحصیلی 1398-1397 میپردازد. روش تحقیق، پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامة محققساخته استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش شامل 250 نفر از دانشآموزان میباشد. نمونه آماری این تحقیق 100 نفرند که به روش نمونهگیری خوشهای و چند مرحلهای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی با توزیع فراوانی و در سطح آمار استنباطی با آزمون T، تحلیل واریانس و تحلیل مسیر انجام گرفته است. نتایج پژوهش با تأیید نتایج پژوهشهای قبلی، نشان میدهد که بیشتر متغیرهای بررسی شده، بر میزان مهارت خوانداری زبان عربی دانشآموزان تأثیر داشتهاند. بطور کلی 9/90 درصد تغییرات میزان مهارت خوانداری زبان عربی (متغیر وابسته) به وسیله متغیرهای مستقل تبیین میشود.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1105_7db5335364f0cb3817a21baa1fb743fd.pdf
2020-04-20
23
39
کتاب عربی
مهارت خوانداری زبان عربی
متغیرهای اصلی
آسیبشناسی
هدایت الله
تقی زاده
drtaghizadeh@yahoo.com
1
دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید مفتح شهرری
LEAD_AUTHOR
محدثه
برقی
davmoh199@gmail.com
2
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مفتح شهر ری - تهران - ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه انتقادی متون برگزیده از ادبیات جهان در کتاب های فارسی دوم متوسطه درغیاب مکتب های ادبی
آشنایی با ادبیات جهان بدون توجه به مکتبهای ادبی ممکن نیست و آشنایی جسته و گریخته با متون برخی از شاعران و نویسندگان غیر فارسیزبان نمیتواند منجر به شناخت ادبیات جهان شود. از آنجا که نخستین مواجهة رسمی دانش-آموزان با ادب جهان در کتاب فارسی دورة متوسطه اتفاق میافتد، جا دارد این آشنایی به شکلی نظاممند و مبتنی بر سیر جریانهای ادبی جهان صورت پذیرد. در برنامة درسی دورة دوم متوسطه سه کتاب فارسی تدریس میشود که هریک از کتابها شامل هشت فصل است و فصل آخر با عنوان «ادبیات جهان» چهار متن ترجمهای را درخود دارد. پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی به تحلیل محتوای این دوازده اثر از منظر پراکندگی جغرافیایی، قالب، نوع ادبی و مکتبهای ادبی پرداخته تا کلیّت ترسیم شده از ادبیات جهان در ذهن دانشآموزان را به تصویر کشد. یافتههای پژوهش نشان می-دهد که در همة موارد مذکور نقدهایی بر انتخابهای کتابهای مورد بررسی وارد است. همچنین شاعران و نویسندگان منتخب از هر مکتب و نیز آثار برگزیده از آنان در بسیاری از موارد انتخابهای شایستهای نیست و نمیتواند نشانگر ویژگیهای اصلی آثار مکاتب برجستة ادبیات جهان باشد. به طور کلی در انتخاب متن برای کتابهای یاد شده بیش از آنکه توجه مؤلفان معطوف به فرم، مکتب ادبی و جریانهای مهم ادبی جهان باشد، محتوا محور است و به تعبیری در فصل ادبیات جهان، تنها به جای متنهای فارسی، متنهایی غیر فارسی آورده شده است.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1103_0091d27f38985a202c820d76bcb17007.pdf
2020-04-20
41
56
ادبیات جهان
مکتبهای ادبی
کتاب فارسی
دورة دوم متوسطه
سمانه
جعفری
samanehjafari101@yahoo.com
1
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمد
عالی زاده مرشت
maalizmeresht94artav@gmail.com
2
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه اهمیت گردشگری بر زندگی ساکنان بندرترکمن
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از گسترده ترین صنعت های دنیا به شمار می رود و برای میزبان و گردشگر فوایدی دارد بعنوان مثال میزبان می تواند از فواید اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی و... بهره ببرد.رشد این صنعت پرسود به طرز قابل توجهی رو به رشد است و سرمایه زیادی در این صنعت در گردش است همچنین امروزه به عنوان اقتصاد اول یا بخش قابل توجهی از منبع درآمد برخی کشورها گردشگری است.کشور عزیزمان ایران نیز ظرفیت های گردشگری زیادی را داراست که نیازمند مدیریت شایسته است یکی از این شهرها،شهر بندرترکمن است که موضوع ما نیز تاثیر گردشگری بر این شهر می باشد و علاوه بر جنبه توریستی بودن و اقتصادی اش بر بخش کشاورزی نیز تاثیر دارد همچنین از جهت بندری بودن آن میتوان به بخش تجارت هم در حد توان بندر توجه کرد.روش نیز کتابخانه ای است یافته های تحقیق نشان می دهد که عامل اقتصادی بیشتر از سایر عوامل تاثیر پذیری دارد و در درجات بعد عوامل فرهنگی-اجتماعی ،فیزیکی-زیست محیطی،فیزیکی زیرساخت قرار دارند.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1101_c751d126d622f83f5b5de5e38d29b9ed.pdf
2020-04-20
57
70
گردشگری
بندرترکمن
آشوراده
خلیج گرگان
ناصر
قره قول
nghareghol@gmail.com
1
آموزش جغرافیا،پردیس حکیم فردوسی البرز،دانشگاه فرهنگیان،کرج،البرز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر مؤلفه رفق و مدارا از منظر صحیفه سجادیه و نقش تربیتی آن در مدارس
از آنجا که انسان موجودی پیچیده است، تعلیم و تربیت او نیز پیچیده و مستلزم مقدمات فراوان و بهرهگیری از علوم و معارف گوناگون میباشد. فرهنگ غنی اسلامی با داشتن ذخیره علمی متعدد در قالب کتابهای مذهبی به این مهم به صورت کامل پرداخته است. یکی از این کتابها، کتاب ارزشمند "صحیفه سجادیه" است که حاوی والاترین اصول تربیتی است. صحیفه سجادیه تنها کتاب نیایش و بیان حاجت به درگاه خدا نیست؛ بلکه ذخیره بزرگ علمی و تربیتی است و دستورالعملهای گرانبهایی برای آموزش اصول اخلاقی و تهذیب به شمار میآید. یکی از روشهای تربیتی این کتاب، "رفق و مدارا" میباشد. انسان تربیت یافته در مکتب اهل بیت ()، در پرتو خودسازی بر مبنای آموزههای اسلامی، از مراقبت بر افکار و رفتارهای خود گرفته تا تعامل با دیگران، بر پایه رفق و مدارا عمل میکند و همواره مراقب است تا تجسم کاملی از تخلق به اخلاق الهی و ائمه معصومین () باشد. این نوشتار که به روش تحلیلی، اسنادی انجام شده است، بدنبال تبیین نگاه حضرت سجاد (( به مؤلفه رفق و مدارا است. نتیجه این پژوهش راهنمای معلمین و مربیان تربیتی در انجام رسالت خطیر خود است.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1118_1dfb05820c47f736569907f029f061ec.pdf
2020-04-20
71
87
"صحیفه سجادیه"
"تربیت"
"رفق و مدارا"
محمد تقی
مبشری
mt_mobasheri@yahoo.com
1
عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
زهرا
منظوریان
2
دانشجوی ارشد دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
هادی
گیاهپور
m@m.ir
3
استادیار دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فضاسازی شاعرانه در دو مجموعه شعر موسوی گرمارودی (تا محراب آن دو ابرو و برآشفتن گیسوی تاک)
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأثیرات سیاسی و اجتماعی آن بر جامعه، در زمینهی شعر و ادب نیز تغییرات و تحولاتی شکل گرفت و جریان انقلاب و حادثۀ بزرگ بعد از آن یعنی دفاع مقدس، حال و هوای تازهای را در شعر به وجود آوردند. شاعران انقلابی متناسب با فضاهای جامعه و مضامین، موضوعات و حوادثی که پیش آمدهاند، شعر خود را در فضایی خاص و متناسب با این حال و هوا میسرایند. هدف این مقاله بررسی فضاسازی در شعر موسوی گرمارودی، از شاعران شاخص انقلاب است که برای این مقصود مجموعههای او بر اساس سیر فضاهای شعری و مؤلفههایی که باعث شکلگیری فضا در شعر او شده، مورد بررسی واقع شده و نشان داده از مهمترین دلایل طراوت و پویایی و اثرگذاری اشعار او فضاهای متنوع آن است؛ به گونهای که گرمارودی در برخی دفترهای خود که به یک موضوع مانند اشعار آیینی پرداخته، تنوع فضا مانع یکنواختی اشعار وی شده است. او برای خلق فضای شعر خود از عناصری مانند توصیف، تناسب معنایی و لفظی واژگان، تلمیحات و نماد بهره برده و توانسته است بهخصوص در اشعار آزاد از تلفیق این عناصر فضاهای منسجمی بر شعر خویش بگستراند که در نهایت این فضاسازی موجب تجسم عینی تجربه و افزایش نیرو در القای عاطفه و معنا در مخاطب شده است.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1116_6fa7ae4184077c7a00e9993e52be786f.pdf
2020-04-20
89
100
شعر انقلاب
فضاسازی
موسوی گرمارودی
پرداخت معانی
دفاع مقدس
علی اکبر
کمالی نهاد
alikamali_1386@yahoo.com
1
هیئت علمی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مفتح شهر ری
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه ابعاد جسمانی و روانشناختی زوجین بر اساس تعداد فرزندان
امروزه بهبود کیفیت زندگی مفهوم جدیدتری از سلامتی مطرح شده است که به جنبه های علمی همچنین از بعد روانشناختی،اجتماعی،عملکردی،جسمی و سلامتی مربوط می،شود. بر خلاف گذشته فقط از جنبه های کمی مورد ارزیابی قرار نمی گیرد یکی از وقایع خانوادگی تصمیمگیری در مورد تعداد فرزندان است. چرا که این تصمیم بر سبک زندگی و از آن مهم تر کیفیت زندگی خانوار موثر است. با توجه به موضوع پژوهش، از روش همبستگی استفاده میشود. جامعه مورد پژوهش زوجین تک فرزند و نیز با بیش از دو فرزند منطقه هفت شهر تهران بود. در این پژوهش نمونهگیری به صورت هدفمند و در دسترس با حداکثر تنوع انجام شد؛ به طوری که زوجین تک فرزند و زوجین با بیش از دو فرزند سنین، سطوح تحصیلی و طبقات اقتصادی و اجتماعی مختلف انتخاب خواهند شد. روش نمونه گیری روش تصادفی ساده میباشد. در پژوهش ما نیز 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه کیفیت زندگی 36 سوالی (SF-36) مشهورترین و پراستفادهترین ابزار برای سنجش کیفیت زندگی است.که ما نیز در این پژوهش از آن استفاده میکنیم. نتایج آزمون نشان داد که بین کارکرد جسمی، بهزیستی هیجانی، سلامت عمومی وکارکرد اجتماعی با تعداد فرزندان برای هر دو گروه رابطه برقرار است. نتایج پژوهش ما نشان داد که بین کارکرد جسمی و تعداد فرزندان رابطه وجود دارد و البته این رابطه هم در بین زوجین تک فرزند و هم زوجین با بیش از چند فرزند برقرار بوده است.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1117_b41b108ab116e5df9088deb5e7ad84ed.pdf
2020-04-20
101
114
ابعاد جسمانی
ابعاد روانشناختی
زوجین
میلاد
سعیدی
miladsaeidi2@gmail.com
1
دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
LEAD_AUTHOR
ابراهیم
نعیمی
naeimi@atu.ac.ir
2
استادیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سمیه
کاظمیان
s.kazemian@atu.ac.ir
3
استادیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر در آسیبهای اجتماعی دانشجو- معلمانِ دانشگاه فرهنگیان.
افراد، گروهها و جوامع مختلف به دلیل وجود شرایط و پیچیدگیهایی در تعاملات سازنده و کارآمد، همواره در مسیر نیل به اهداف آرمانی و متعالی با آسیبهایی مواجه هستند. آسیبشناسی اجتماعی، مطالعه انحرافات و کجرویهای اجتماعی است که شامل مطالعه و شناخت ریشۀ بی نظمیهای اجتماعی میباشد. یافتههای تحقیق که به روش کتابخانههای و با رویکرد توصیفی- تحلیلی بدست آمده، نشان میدهند: یکی از گروه-های حساس، مهم و اثرگذار در جامعه که در معرض آسیبهای اجتماعی نیز قرار دارند؛ دانشجو- معلمان هستند. دوری از خانواده و سکونت در خوابگاه، ورود فناوریهای نوین و فضای مجازی به زندگی شخصی آنها، تهدیدات نرم دشمنان، اوقات فراغت دانشجویان، برنامهریزی ضعیف علمی و فرهنگی دانشگاه، با توجه حساسیت سنی و اهمیت قشری که وظیفۀ خطیر تربیت دانشآموزان و آیندهسازان جامعه را به دست خواهند گرفت، از مهمترین عواملی هستند که ضرورت توجه به دانشجو- معلمان و بررسی آسییبهای اجتماعی در این قشر از جامعه را خاطر نشان میسازد.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_1125_95b01aa9eb02310645be6550a5497183.pdf
2020-04-20
115
125
آسیب های اجتماعی
جنگ نرم
خوابگاه
دانشگاه فرهنگیان
دانشجو- معلم
علی
صادقی
sadeghi173@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
LEAD_AUTHOR
زهرا
هادیان
z.hadian1392@gmail.com
2
کارشناس مسول پژوهش پردیس شهیدمفتح شهرری
AUTHOR