ORIGINAL_ARTICLE
ریختشناسی ادبیات داستانى و عناصر و انواع آن در ادبیات عرب
این مقاله با عنوان "ادبیات داستانى" به بررسى عناصر داستان، ویژگیهای داستان، شعر و نثر داستانى در ادبیات عرب و ادبیات جهان و انواع آن در ادبیات عرب میپردازد. عربهای قدیم، داستان و قصّه را بهعنوان نوع مستقلى از انواع ادبیات نمیدانستند و از آن بهعنوان ابزارى براى انتقام خود بهره میبردند؛ به همین دلیل است که قصه در ادب قدیم عرب با تاریخ همراه است، همچنین با کتب سیره دینى و ادبى و کتب نوادر و شرح اَسْمَار (داستانهای شبانگاهى) و حکایات خبرى و .... بعدها فنون داستان و قصهنویسی کمکم مستقل شد و آن را در انواع خاصى از تألیفات میتوان یافت.در این پژوهش ضمن گذرى بر تاریخچه ادبیات داستانى در ادبیات عرب، به بررسى اشکال و انواع آن، شعر و نثر داستانى و قالبهای آن با محتواى داستان و عناصر موجود در آن پرداختهشده است و این نتیجه حاصل شد که داستاننویسان عرب در آغاز، بیشتر داستانها را ساده بیان میکردند و نوگرایى پس از حمله ناپلئون به مصر در سال 1798 م شروع شد.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_874_8ba11694772b39973bbcdd4ac43b1e7e.pdf
2019-04-21
1
10
ریختشناسی
عناصر داستان
شعر
نثر
ادب عرب
هدایت الله
تقی زاده
drtaghizadeh@yahoo.com
1
دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید مفتح شهرری
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحلیل محتوای کتاب جدید التألیف علوم تجربی ششم ابتدایی به روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 96-1395
چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل کتاب علوم جدید التألیف ششم دبستان در سال تحصیلی 96-95 با روش دعوت به پژوهش ویلیام رومی و به دست آوردن شاخص درگیری یادگیرنده با کتاب است. هدف: می خواهد به سوال زیر پاسخ دهد که : متون، تصاویر و پرسش های موجود در کتاب تا چه اندازه موجب فعال شدن دانش آموز در کلاس می شود؟ روش: این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام گرفته شد. جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش کتاب علوم جدید التالیف علوم تجربی ششم دبستان بود که کل کتاب با توجه به اهداف پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. واحد مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل متن، پرسش ها، تصاویر دروس بود که براساس مقوله های فعال و غیر فعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و شاخص درگیری یادگیرنده در هر مورد مشخص گردید. برای بدست آوردن درصد های فراوانی از نرم افزار اکسل 2013، استفاده گردید. یافته ها ونتایج: ضریب درگیری یادگیرنده در متن ، تصاویر و پرسش های کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی به ترتیب 1.06 ، 0.47 ، 0.95 و ضریب درگیری کل برابر با 0.82 است و نشان می دهد این کتاب از نظر فعال کردن دانش آموز در وضع مطلوبی می باشد و آنها را به پژوهش دعوت می کند
https://humanities.cfu.ac.ir/article_875_d5f428beddf2e992295c11074cfb66a0.pdf
2019-04-21
11
27
واژگان کلیدی : تحلیل محتوا
ویلیام رومی
علوم تجربی ششم
فعال و غیر فعال
رضا
اتابک
fek.cfu@gmail.com
1
فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش یاسوج
LEAD_AUTHOR
فاطمه
بابارحمتی
fek.cfu@chmail.ir
2
فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش شهرستان کوهمره نودان ، استان فارس
AUTHOR
مرضیه
اتابک
rezaatabak@iran.ir
3
آموزگار شاغل در آموزش و پرورش یاسوج
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاملی در « گروه های آموزشی » و « درس پژوهی» به عنوان دو مؤلفه ی ارتقا دهنده ی من حرفه ای معلمان با تکیه بر شباهت ها و تفاوت ها
یکی از اهداف اساسی هر آموزش و پرورشی از جمله آموزش و پرورش ایران بالا بردن من حرفه ای معلمانش می باشد. درس پژوهی یکی از راهکارهای ژاپنی است که این هدف را در عرصه ی تعلیم و ترتیب دنبال می کرده است. بررسی ها در خصوص پیشینه ی همچون تفکری در آموزش و پرورش ایران، حداقل بعد از انقلاب اسلامی، تایید می کند که مدلی مشابه درس پژوهی، با تمایزهایی اندک، با عنوان «گروه های آموزشی» وجود داشته و فعلاً نیز در آن فعال است. نیم نگاهی به اهداف و وظایف گروه های آموزشی در ادارات و مدارس، معلوم می دارد که درس پژوهی به نوعی دیگر و شاید کامل تر، جزو وظایف گروه های آموزشی بوده است. با این اوصاف این مطالعه، با روش توصیفی و تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای به دنبال این است تا بتواند با بر شمردن شباهت ها و تمایز ها ی این دو بهتر و بیشتر نشان بدهد که چگونه این دو ارتقا دهنده ی من حرفه ای معلمان، از جهات گوناگون، نظیر اهداف، روش ها، دوره های زمانی و ... با هم یکی بوده اند و شاید حداقل با وجود گروه های آموزشی در آموزش و پرورش ایران، نیازی به فعالیتی گسترده با این وسعت در خصوص درس پژوهی نبوده و امکان داشته که مسوولین ذیربط و برنامه ریزان آموزشی، با آسیب شناسی گروه های آموزشی به رفع ایرادات پرداخته و آن را فعال تر می نمودند.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_876_96cb07a129648b039cb38431212c9c17.pdf
2019-04-21
28
45
درس پژوهی
گروه های آموزشی
شباهت
تمایز
رسول
بهنام
r.3450306@gmail.com
1
مدیر گروه علوم انسانی
LEAD_AUTHOR
جعفر
رجب زاده
j.rajab@gmail.com
2
عضو علمی گروه آموزش ابتدایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه عوامل اجتماعی موثر بر مشارکت اجتماعی- فرهنگی دبیران مدارس راهنمایی شهر مشهد
در این مقاله، میزان مشارکت اجتماعی- فرهنگی دبیران راهنمایی شهر مشهد، از طریق پژوهش کمی و با روش پیمایشی بررسی شده است. با استفاده از ابزار پرسشنامه و توزیع آن در میان 220 نفر از دبیران راهنمایی مشهد به عنوان نمونه که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند، دادههای پژوهش گردآوری شد. جهت تبیین متغیر مشارکت اجتماعی- فرهنگی و تدوین فرضیهها از نظریه های کنش اجتماعی پارسنز، انسجام اجتماعی دورکیم، و نظریه های هانتینگتون، لرنر، لیپست، اینگلهارت و وینر بهره گرفته شده است. بر اساس یافته های تحقیق، میزان مشارکت اجتماعی- فرهنگی افراد نمونه در بازه (5-1)، معادل 64/3 بوده که در حد متوسط روبه بالا است. نتایج حاصل از آزمون دومتغیره نشان از معناداربودن این مقدار دارد. هم چنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه، متغیرهای خردگرایی، انسجام اجتماعی، دسترسی به رسانه ها، اکتساب گرایی، دینداری و فرآیند یاددهی با مشارکت اجتماعی- فرهنگی رابطه مستقیم و معنادار دارند و این در حالی است که بر اساس تحلیل مسیر، متغیرهای فعال گرایی و عام گرایی بر مشارکت اجتماعی- فرهنگی دارای تاثیری غیرمستقیم می باشند.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_877_f5c2cea15d6dee2cccd6a01e89450466.pdf
2019-04-21
46
67
مشارکت اجتماعی- فرهنگی
خردگرایی
عام گرایی
دینداری
فرهاد
بیانی
f.bayani@iscs.ac.ir
1
پژوهشگر پسادکتری، گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی و گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه آمستردام
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
دنکوب
reza.da1660@yahoo.com
2
دبیر آموزش و پروش مشهد
AUTHOR
سید یاسین
حسینی
hoseini.yasin7@yahoo.com
3
دانشگاه آزاد تهران مرکز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حقوق شهروندی اقلیتهای دینی در قرآن و رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام)
حقوق شهروندی مجموعه قواعدی است که بر روابط دولت و اعضای جامعه حکومت میکند و موضوع آن چگونگی روابط مردم، حقوق و تکالیف آنان دربرابر یکدیگر است. اقلیتهای دینی که بخشی از شهروندان کشور ما را تشکیل میدهند در کنار سایرشهروندان مسلمان دارای حقوق و تکالیف هستند. مسأله رعایت حقوق اقلیتها و تبعیض قائل نشدن نسبت به آنها، ازجمله اموری است که درقرآنکریم و روایات معصومین(علیهم السلام) مورد تأکید قرارگرفته است. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺣﻘﻮق اقلیتها در ﻣﻨﺎﺑﻊ اسلامی ﭘﺮداﺧﺘﻪ است تا حقوق و آزادیهای را که قرآنکریم برای اقلیتها بیان نموده و همچنین قوانین و ضوابطی را که برای ایجاد وحدت و همگرایی و زندگی مسالمت آمیز میان مسلمانان و غیرمسلمانان تعیین نموده را بیان نماید. روش کار در این مقاله کتابخانه ای و برمدار قرآن و رساله حقوق امام سجاد(ع) کتب تفسیری و روایی میباشد. با بررسی تعدادی از آیات و روایات درارتباط با حقوق شهروندی اقلیتهای دینی این نتیجه حاصل گردید که تمام حقوق شهروندی که در قرآن کریم و رساله حقوق مطرح شده، مطلق و بدون قید و شرط بوده و صرفا برپایه انسانیت بنا نهاده شده است. حق کرامت، آزادی عقیده و بیان، حق تأمین اجتماعی، آزادی انجام مراسم دینی و دیگر آزادیهای اجتماعی از جمله حقوق شهروندی اقلیتها از دیدگاه اسلام است و اسلام حقوق شهروندی اقلیتها را همچون شهروندان مسلمانان محترم میشمارد و حریم انسانی آنها را پاس میدارد.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_878_9dda637e69f3e1fd113eeae0ff7f1c5a.pdf
2019-04-21
68
86
حق
شهروند
حقوق شهروندی
اقلیتهای دینی
رساله حقوق
طیبه
ابراهیمی
ebrahimi_78@yahoo.com
1
مدیر گروه
LEAD_AUTHOR
لیلا
سمیعی
a.m12821382@gmail.com
2
دبیر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش معلم در اعتلای فرهنگ انسانی، اسلامی به وسیله تبیین مفاهیم نماز
انسان موجودی است دو بُعدی که بُعد روحانی آن دارای اصالت است. از جمله جلوههای ارزشمند بُعد روحانی، نیایش است. توجه به مفاهیم نماز، تلاش در جهت تعالی فرهنگ انسانی، الهی است؛ چرا که این مضامین حرکت ساز هستند. در حقیقت درک چیستی نماز، علاوه بر آموزش عشق ورزی به خالق بیهمتا، عشق ورزی به مخلوق را آموزش میدهد. از اینروست که نماز محل تقرّب انسانهای جویای قرب و عروج مؤمنان معرفی شده است. همین اَسرار باطنی نماز است که آن را در زمره ارکان آئین اسلام درآورده است. تبیین دقیق چیستی نماز نقش مهمی در اقامه نماز و گسترش انس و علاقه به آن را دارد. این پژوهش که به روش تحلیلی، اسنادی است، نقش معلّم در تبیین دقیق مفاهیم نماز را مورد بررسی قرار داده و چگونگی انتقال این مفاهیم را مورد مداقّه قرار میدهد تا در نتیجه، توجه بیشتر دانش آموزان به این فریضه الهی را سبب گردد.
https://humanities.cfu.ac.ir/article_924_77b84dc2188511da53d002ea025c78b7.pdf
2019-04-21
87
100
نماز
آموزش
فرهنگ
احترام به حقوق دیگران
محمد تقی
مبشری
mt_mobasheri@yahoo.com
1
عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR