%0 Journal Article %T تعیین تاثیر عوامل درونی و بیرونی آموزشی بر سواد خواندن دانش آموزان %J پویش در آموزش علوم انسانی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2717-2260 %A موسوی, ستاره %A باجلان, نجیمه %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 6 %N 19 %P 21-28 %! تعیین تاثیر عوامل درونی و بیرونی آموزشی بر سواد خواندن دانش آموزان %K آموزش و پرورش، سواد خواندن فارسی %K دانش آموز، عوامل %R %X هدف از پژوهش حاضر, تعیین میزان سواد خواندن دانشآموزان دختر پایهی پنجم دبستان شهر اصفهان و شناخت عوامل تاًثیرگزار میباشد. در این تحقیق از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و علی- مقایسهای استفاده شده است. جامعهی آماری در این تحقیق عبارت است از کلیهی دانشآموزان دختر شغول به تحصیلی میباشند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای ابتدا از بین 5ناحیه ، یک ناحیه به صورت تصادفی انتخاب و از بین 90 مدرسه ابتدایی دخترانه یک مدرسه و سپس به صورت تصادفی 100 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه سواد خواندن در بین آنها توزیع شد. در این پژوهش از سه ابزار استفاده شد؛ آزمون خواندن فارسی و دو پرسشنامه دیگر, که یکی برای دانش‌آموزان و دیگری برای معلمان میباشد. نتایج نشان داده است میانگین نمره امکانات و جو مدرسه برای خواندن 01/2 (از 5) با انحراف معیار 89/0 بوده و میانگین فعالیت‌های کلاسی برای خواندن 95/2 با انحراف معیار 64/0 شد، که هر دو کمتر از سطح متوسط 3 می‌باشند که در نهایت تاثیر عوامل درونآموزشگاهی در خواندن معنیدار نشد. در عوامل برون‌آموزشگاهی، تأثیر طبقه اجتماعی و تلاش والدین برای بهبود خواندن به ترتیب با 001/0، 0043/0، در ضریب اطمینان 95/0 معنی‌دار شدند. نتایج نشان داد که رابطه‌ی بین نمره و عوامل درون‌آموزشگاهی (جو و امکانات مدرسه و روش تدریس) و برون‌آموزشگاهی (تلاش والدین برای بهبود سواد خواندن فرزندان، طبقه اجتماعی، سواد خواهر و برادر) 613/0 بوده و رابطه معنی‌دار بوده(001/0p=) و 38 درصد از واریانس معدل دانش‌آموزان از روی متغیرهای فوق قابل پیش‌بینی است. %U https://humanities.cfu.ac.ir/article_1156_5c1456dbc33f65e64629d04d033adcc7.pdf