%0 Journal Article %T ارتباط رهبری تحول‌گرای مدیران با توانمندسازی معلمان %J پویش در آموزش علوم انسانی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2717-2260 %A صفری, محمود %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 5 %N 17 %P 40-53 %! ارتباط رهبری تحول‌گرای مدیران با توانمندسازی معلمان %K "آموزش‌وپرورش" %K "توانمندسازی" %K "رهبری" %K "رهبری تحول‌گرا" %R %X هدف این مطالعه بررسی ارتباط رهبری تحول‌گرای مدیران با توانمندسازی معلمان زن ابتدایی در سال‌تحصیلی 97-98 بود. جامعه مورد نظر این تحقیق شامل همه مدیران زن به تعداد 24 نفر و معلمان زن همان مدارس به تعداد 335 نفر در منطقه 3 آموزش و پرورش شهر تهران بودند. حجم نمونه از مدیران به دلیل محدود بودن حجم به روش نمونه‌گیری سرشماری و حجم نمونه معلمان براساس جدول مورگان 185 نفر تعیین گردید و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد 20 گویه‌ای رهبری تحول‌گرای باس (2006) و پرسشنامه استاندارد 19 گویه‌ای توانمندسازی اسپریترز (1995) از طیف پنج گزینه‌ای لیکرتی استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها پس تایید ده نفر از اساتید حوزه مدیریت آموزشی، پایایی آن‌ها نیز از طریق آلفای کرونباخ به‌طور کلی 90/0 محاسبه گردید. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین سبک رهبری تحول‌گرای مدیران و هر یک از مولفه‌های آن (ویژگی‌های آرمانی، رفتارهای آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام‌بخش و ملاحظات فردی) با توانمندسازی معلمان زن ابتدایی منطقه 3 تهران و هر یک از مولفه‌های آن (معنی‌داری در شغل، شایستگی در شغل، حق انتخاب، موثر بودن و مشارکت) رابطه معناداری وجود دارد. همچنین سبک رهبری تحول‌گرای مدیران می‌تواند %14 از توانمندسازی معلمان را پیش‌بینی کند. لذا به مدیران مدارس توصیه می‌گردد که ضمن کسب مهارت‌های رهبری تحول‌گرا، بستر توانمندسازی معلمان را هر چه بیشتر فراهم نمایند. %U https://humanities.cfu.ac.ir/article_1083_e62510bc8d9b9addffe5167077499f13.pdf