%0 Journal Article %T ارائه راهکارهایی جهت کاهش مشکل بیش فعالی /بی توجهی ر.م : مطالعه موردی %J پویش در آموزش علوم انسانی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2717-2260 %A صفاریه, محدثه %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 5 %N 17 %P 13-27 %! ارائه راهکارهایی جهت کاهش مشکل بیش فعالی /بی توجهی ر.م : مطالعه موردی %K بیش فعالی %K کم‌توجهی %K فنون شناختی %K سازگاری اجتماعی %K پیشرفت تحصیلی %R %X یکی از متداول‌ترین اختلال‌های دوران کودکی و نوجوانی،اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی است. این بیماری نوعی اختلال عصبی-رشدی است که ممکن است به شکل‌های‌مختلف ظاهر شود.علائم‌اصلی آن نداشتن توجه‌وتمرکز، بروز رفتارهای نامناسب و تکانشگری می‌باشد.مشکل اصلی مبتلایان، ناتوانی در تنظیم‌رفتار است که موجب بروز مشکلات عدیده در منزل،مدرسه و در ارتباط با همسالان می‌گردد. بنابراین تشخیص و درمان به‌موقع نقش مهمی در کاهش این مشکلات خواهد داشت.هدف از انجام این پژوهش کیفی نیز،بهبود نسبی اختلال بیش فعالی/کم‌توجهی دانش‌آموز مذکور بوده‌است.روش پژوهش موردپژوهی(مطالعه موردی) و شیوه‌ی اجرای آن اقدام‌پژوهی بوده‌است.به منظور پاسخ به سؤالات پژوهش با استفاده از روش‌های علمی چون مشاهده،مصاحبه و پرسش‌نامه وبا استفاده از منابع‌مختلف مانند کتاب‌ها ،مجلات ،پایان‌نامه‌ها،روزنامه‌واینترنت و...داده‌های لازم دررابطه با مشکل موجود جمع‌آوری و با تجزیه‌وتحلیل آن‌ها عوامل مؤثر در ایجاد مسأله شناسایی شد.با توجه به نتایج تحقیق مصرف دارو،تغذیه نامناسب و خواب ناکافی و محیط خانوادگی به‌عنوان عوامل مؤثردر بروز این مشکل تشخیص داده شدندو درنتیجه،روش‌های بازی‌درمانی،فنون شناختی،تمرین‌های تعادل و توازن،آرام‌سازی،تقویت تمرکز و.. . برای درمان این اختلال انتخاب گردیدند؛بعد از اطمینان یافتن از اعتبار راه‌حل‌های‌انتخابی با استفاده از پارامترهای‌مختلف و با همراهی والدین‌‌،راه‌حل‌ها به مرحله اجرا درآمدو بر اساس شواهدموجود و با کمک پرسش‌نامه‌کانرز‌ والدین مشخص گردید اختلال بیش فعالی/کم‌توجهی تا حدودی بهبودیافته و از میزان رفتار تکانشی کاسته شده است.بنابراین یافته‌های تحقیق نشان داد که ترکیبی از روش‌های بالا در درمان فرد مورد نظر مؤثر واقع شده است. %U https://humanities.cfu.ac.ir/article_1081_13b51202e94b5649acd9047101918887.pdf