@article { author = {gholami, azam and zare, hossein and fallah, vaheed}, title = {The effect of reverse education on students' motivation and learning in biology: A study of the role of gender in the effectiveness of a new method}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {1-14}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of flipped classroom on the motivation and learning biology then compare it between girls and boys. The statistical sample of the study includes 91, 11th grade students in the field of experimental sciences in Amol city in the academic year 2019-2020, These students were trained in four classes by a teacher in two normal high schools for boys and girls, traditionally (control groups) and reverse class (experimental groups) by pre-test-post-test method. Data analysis of biology academic achievement test was done by a researcher and motivation questionnaire was performed with descriptive and inferential statistics using SPSS software. In general, it can be concluded that there is a significant difference between students who have been taught in reverse class and students in the control group in terms of motivation and academic achievement. Reverse class teaching leads to increased learning compared to the traditional method. This increase is greater in girls than in boys. The results showed that the inverse class strengthens group collaboration and deeper learning and understanding of concepts. Examination of the parents' questionnaire also showed that they are inclined to this method, but factors such as lack of trust in the themes of the virtual world and the existence of a heavy shadow of the entrance exam are among the existing obstacles.}, keywords = {"Flipped classroom","Biology","Learning","Gender"}, title_fa = {تأثیرآموزش معکوس بر میزان انگیزش و یادگیری دانش آموزان در درس زیست شناسی: بررسی نقش جنسیت در میزان اثربخشی روشی نوین}, abstract_fa = {هدف این تحقیق بررسی تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر میزان انگیزش و یادگیری درس زیست‌شناسی و مقایسه آن بین دختران و پسران است. نمونه آماری پژوهش شامل 91 دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1399-1398، در چهار کلاس توسط یک دبیر در دو دبیرستان عادی پسرانه و دخترانه، به صورت سنتی (گروه های گواه) و کلاس معکوس (گروه های آزمایش) با روش پیش آزمون-پس آزمون تحت آموزش قرار گرفتند. تحلیل داده های حاصل از آزمون پیشرفت تحصیلی زیست‌شناسی محقق ساخته و پرسشنامه انگیزش، با آمار توصیفی و استنباطی و به کمک نرم افزار SPSS انجام شد. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت بین دانش‌آموزانی که تحت آموزش به روش کلاس معکوس قرار گرفته‌اند و دانش‌آموزان گروه گواه، از نظر انگیزه و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنى‌دارى وجود دارد. آموزش به روش کلاس معکوس نسبت به روش سنتی منجر به افزایش یادگیری می شود و این افزایش در دختران نسبت به پسران بیشتر است. نتایج حاصل نشان داد کلاس معکوس موجب تقویت همکاری‌های گروهی و یادگیری و درک عمیق‌تر مفاهیم می‌شود. از بررسی پرسشنامه والدین نیز مشخص شد آنان نسبت به این روش تمایل دارند ولی عواملی مثل عدم اعتماد به مضامین دنیای مجازی و وجود سایه سنگین کنکور، از موانع موجود به شمار می روند.}, keywords_fa = {"کلاس معکوس","زیست شناسی","آموزش","انگیزش","جنسیت"}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2128.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2128_0cf96356df8d0d93c1d0299c2676f865.pdf} } @article { author = {Darabi Garglani, Banafsheh and Sabzeh, Batool and Moosapour, Nematollah}, title = {The relationship between teachers 'classroom management style and students' self-regulation and responsibility Sixth grade elementary}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {15-30}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship between teachers' classroom management style and self-regulation and responsibility of sixth grade elementary students. This study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational. The statistical population of this study includes all male students and their teachers in the sixth grade of elementary school in the 4th district of Tehran, which consisted of 4000 people. Using Cochran's formula and available sampling method, 310 students and 35 of their teachers The research sample title was selected. In this study, three questionnaires of Wolfgang and Glickman (1986) class management style questionnaire, Nemati responsibility accountability questionnaire (2007) and self-regulatory questionnaire of Bofard et al. (1995) were used. Pearson correlation test and simultaneous linear regression were used to analyze the data. The results showed that there is a significant relationship between classroom management style and students' self-regulation (p <0.01). The results also show that the teacher management style in the classroom explains self-regulation in 17% of students. Findings also showed that there is a significant relationship between classroom management style and student responsibility (p <0.01). Classroom teacher management style explains responsibility in 23% of students.}, keywords = {self-regulation,classroom management style,responsibility}, title_fa = {رابطه سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودتنظیمی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه بررسی رابطه سبک مدیریت کلاس درس معلمان با خودتنظیمی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر و معلمان آن‌ها در پایه ششم ابتدایی منطقه 4 شهر تهران که مشتمل بر 4000 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 310 دانش‌آموز و 35 نفر از معلمان آن‌ها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه سبک مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986)، پرسشنامه مسئولیت‌پذیری نعمتی (1386) و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) استفاده شد. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شده است. نتایج نشان داده است که بین سبک مدیریت کلاس درس با خودتنظیمی دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری وجود دارد (01/0p<). همچنین، نتایج نشان داده است که، سبک مدیریت معلم در کلاس درس، خودتنظیمی را در دانش‌آموزان 17 درصد، تبیین می‌کند. همچنین یافته‌ها نشان داد بین سبک مدیریت کلاس درس با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان، رابطه معنی‌داری وجود دارد (01/0p<). سبک مدیریت معلم در کلاس درس، مسئولیت‌پذیری را در دانش‌آموزان به میزان 23 درصد، تبیین می‌نماید.}, keywords_fa = {خودتنظیمی,سبک مدیریت کلاس درس,مسئولیت‌پذیری}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2129.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2129_4fb02d8c8423729290fc9af9894aa794.pdf} } @article { author = {Fathi, Mohammad Reza}, title = {Criticizing the without Score Evaluation System in Elementary schools and providing appropriate solution}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {31-44}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {More than a decade has passed since the replacement of qualitative evaluation in primary education with the so-called traditional evaluation, the hallmark of which is the use of a grading system. Change in education is an inevitable necessity and consequently change in the evaluation system is also necessary. The purpose of this article was to critique the elimination of grades in the evaluation of students' academic achievement. In this regard, after providing definitions related to the concepts and terms related to evaluation, a review of the theoretical views on quantitative and qualitative evaluation and the views of proponents and opponents of the scoring and descriptive evaluation system was conducted. Findings from the study of the theoretical foundations of the research showed that the war of quantitative and qualitative paradigms has finally led the experts of these two groups to conclude that the combination of the two can provide a completer and more accurate picture of student learning. If we leave out the qualitative methods, we will face an incomplete picture, and if we omit the score, we will have an inaccurate evaluation. Findings showed that new evaluation approaches do not support scoring. As a result, the grade less assessment approach adopted by our education is not defensible. Therefore, it is suggested that the combination of these two perspectives be used as a healthy fishing net resulting from the adaptation of two-hole fishing nets, so that the descriptive evaluation and scoring system can be used to the advantage of both.}, keywords = {Measurement,assessment,evaluation,Educational evaluation,descriptive evaluation}, title_fa = {نقدی بر نظام ارزشیابی بدون نمره در دوره ابتدایی و ارائه راهکار مناسب}, abstract_fa = {بیش از یک دهه از جایگزینی ارزشیابی کیفی در مقطع آموزش ابتدایی با ارزشیابی به اصطلاح سنتی که شاخصه بارز آن استفاده از نظام نمره دهی است، می گذرد. تغییر در آموزش و پرورش یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و به تبع آن تغییر در نظام ارزشیابی نیز ضروری می نماید. هدف این مقاله نقد حذف نمره در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. در این راستا پس از ارائه تعاریف مربوط به مفاهیم و اصطلاحات وابسته به ارزشیابی، مروری بر دیدگاه های نظری موجود در ارزشیابی کمی وکیفی و نظرات موافقان و مخالفان سیستم نمره دهی و ارزشیابی توصیفی انجام شد. یافته های حاصل از بررسی مبانی نظری پژوهش نشان داد، که جنگ پارادایم های کمی و کیفی نهایتا صاحبنظران این دو گروه را به این نتیجه رسانده است که ترکیب این دو می تواند تصویر کامل تر و دقیق تری از یادگیری دانش آموزان به دست دهد. اگر شیوه های کیفی را کنار بگذاریم با تصویر ناقصی روبرو خواهیم شد، و اگر نمره را حذف کنیم، ارزشیابی نادقیقی خواهیم داشت. یافته ها نشان داد رویکردهای نوین ارزشیابی از حذف نمره حمایت نمی کنند. در نتیجه رویکرد ارزشیابی بدون نمره که آموزش و پرورش ما آن را اتخاذ نموده است، قابل دفاع نمی باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که از ترکیب این دو دیدگاه به مثابه یک تور ماهیگیری سالم حاصل از انطباق دو تور ماهیگیری پاره استفاده شود، تا با استفاده بجا از ارزشیابی توصیفی و نظام نمره دهی، بتوان از مزیت هردو بهره مند شد.}, keywords_fa = {اندازه گیری,سنجش,ارزشیابی,ارزشیابی آموزشی,ارزشیابی توصیفی}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2130.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2130_f83d6231f4b7f3f2a6b38bdef7dc8a7e.pdf} } @article { author = {garmabi, hassan ali and mazaheri, hassan}, title = {evaluating the level of citizenship education of graduates in Farhangian University: campus of Hakim Ferdowsi}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {45-58}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {The purpose of this paper is to evaluate the level of citizenship education of Hakim Ferdowsi University College graduates. This research is a descriptive research. In this research, a survey method and a researcher-made questionnaire were used. For collecting more complete information through tripling, three types of questionnaires with the same components were used for two research community of staff and graduates of Farhangian University. Hakim Ferdowsi Campus of Alborz province was set up: a) staff assessment b) self-assessment of graduates c) assessment of graduates from their peers. A sample of 20 employees was selected through a targeted sampling method and a sample of 180 graduated students in 1396 with a sampling method available at graduation time, was conducted in 68 people. Data analysis was done using descriptive (mean) and inferential statistics through SPSS software. The findings of the study showed that the level of knowledge of the graduates from the citizenship knowledge is moderate and in the attitudes and skills of the higher and medium levels of higher than average.. In this regard, the status of the graduates from the following components of knowledge, attitude and skills Citizenship was distinguished by distinction. On the other hand, the findings showed that there is a significant difference between the mean self-assessment with the evaluation of graduates from the peers and staff evaluation, but there is no significant difference between the evaluation of the employees and the evaluation of the graduates from their peers in general and in terms of the components.}, keywords = {Citizen,citizenship education,graduates,Farhangian University}, title_fa = {ارزیابی سطح تربیت شهروندی دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: پردیس حکیم فردوسی)}, abstract_fa = {هدف این مقاله ارزیابی میزان برخورداری دانش‌آموختگان پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان از تربیت شهروندی بوده است . این پژوهش، تحقیق توصیفی و کاربردی است و در انجام آن از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است. جامعه پژوهشی شامل دو جامعۀ کارکنان و دانش‌آموختگان بود. انتخاب نمونه کارکنان به تعداد 20نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند و نمونه‌گیری از جامعه 180 نفری دانش‌آموختگان سال 1396 با روش نمونه گیری در دسترس در زمان دانش‌آموختگی، به تعداد 68 نفر انجام شد. برای گردآوری اطلاعات کامل‌تر سه نوع پرسشنامه محقق‌ساخته با همان مولفه‌ها برای دو جامعه پژوهشی کارکنان و دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی(برادران) استان البرز تنظیم شد: الف) ارزیابی کارکنان ب) خودارزیابی دانش‌آموختگان ج) ارزیابی دانش‌آموختگان از همتایان. تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی(میانگین) و استنباطی (تحلیل واریانس) انجام گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که میزان برخورداری دانش‌آموختگان مورد مطالعه از دانش شهروندی در حد متوسط و در بخش‌های نگرش و مهارت در حد بالاتر از متوسط و زیاد است .همچنین میزان برخورداری دانش‌آموختگان از تربیت شهروندان در دیدگاه همتایان و کارکنان متوسط و از منظر خود دانش‌آموختگان بالاتر از متوسط می باشد. از سوی دیگر یافته‌ها نشان داد به صورت کلی بین میانگین خودارزیابی با ارزیابی دانش‌آموختگان از همتایان و ارزیابی کارکنان تفاوت معنادار وجود دارد اما بین ارزیابی کارکنان با ارزیابی دانش‌آموختگان از همتایان خود به صورت کلی و به تفکیک مؤلفه‌ها تفاوت معنادار وجود ندارد.}, keywords_fa = {تربیت شهروندی,شهروند,دانش آموختگان,دانشگاه فرهنگیان}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2131.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2131_bb0b3959481540af3f92717064be0b5e.pdf} } @article { author = {mirgol, ahmad and mohseni, sahar and askarie, fereshteh}, title = {A study on the role of parenting styles on teenagers' adherence to religious beliefs}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {59-68}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of parents' educational styles on the practical commitment to the religious beliefs of adolescents in Zahak city. This descriptive correlational study was carried out in second grade secondary schools in Zahak city in 2020. The population of the study was 1800 and the sample size was estimated using a Morgan table of 242 people by stratified random sampling method. In order to collect data, the questionnaire of childbirth practices Baarmind (1972) and practical commitment to the Islamic beliefs of Navid and Abdollahi (2001) were used. The data were analyzed using SPSS-23 software, t-test, correlation test and regression. The results showed that the authoritarian style, the dominant style of parents, and the practical commitment of students to moderate religious beliefs. Also, there was a significant correlation between practical and practical pedagogical styles (P ≤ 0.01). Between the practical commitment of female students to religious beliefs was more than boys (P <0.01). The results of regression showed that elite educational styles had 0.44 strengths of predicting practical commitment to religious beliefs.}, keywords = {Educational Style,Practical Obligation,Religious Beliefs,Adolescents}, title_fa = {بررسی تاثیر سبک های تربیتی والدین بر التزام عملی به اعتقادات مذهبی نوجوانان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی بررسی تاثیر سبک های تربیتی والدین بر التزام عملی به اعتقادات مذهبی نوجوانان شهر زهک بود. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی در مدارس متوسطه دوم شهر زهک در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش 1800 نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 242 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه ای تصادفی برآورد شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامریند (1972) و التزام عملی به اعتقادات اسلامی نویدی و عبداللهی (1380) استفاده شد. داده ها با استفاده از به نرم افزار 23- spss و آزمون t، آزمون همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبک مقتدرانه، سبک غالب والدین و التزام عملی دانش آموزان به اعتقادات مذهبی متوسط است. همچنین میان سبک های تربیتی با التزام عملی ارتباط معناداری مشاهده شد (01/0 ≥ P). میان التزام عملی دانش آموزان دختر به اعتقادات مذهبی بیشتر از پسران بود (01/0 ≥ P). نتایج رگرسیون نشان دادند سبک های تربیتی مقتدرانه به میزان 44/0 قدرت پیش بینی التزام عملی به اعتقادات مذهبی را داشته‌ است.}, keywords_fa = {سبک تربیتی,التزام عملی,اعتقادات مذهبی,نوجوانان}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2132.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2132_f1ca17db7b3ef06554100480e7dd3082.pdf} } @article { author = {Ahmadi, Alireza and nouri Eibloo, Hamidreza and Savari, Ali}, title = {Evaluation of the content of the 11th grade geography textbook based on environmental protection indicators using Shannon entropy and TOPSIS techniques}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {69-84}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to evaluate the position of environmental protection indicators in the 11th grade humanities geography textbook and to rank the book chapters based on the mentioned indicators. For this purpose, the texts and images of all book chapters have been selected as a research sample using MAXQDA12 software. Were coded. The research tool is a researcher-made checklist based on Hosseinpoor et al 2019) researchs findings whose validity has been confirmed by content. The stability index has also been used to assess the reliability of the data. Then, in order to evaluate the weight of each of the dimensions of environmental protection in the book, Shannon entropy technique was used, which showed the dimensions of knowledge and awareness of environmental protection, environmental responsibility, interest and participation in environmental protection, respectively. They had the highest to the lowest weight.In the next section, the chapters of the book were ranked based on the dimensions and components of environmental protection using the TOPSIS technique. The results showed that the second, fourth, first and third seasons were ranked first to fourth in this respect, respectively. Environmental protection indicators are not evenly distributed throughout the book.}, keywords = {geography,Textbook,Environmental protection,Content Analysis}, title_fa = {ارزیابی محتوای کتاب درسی جغرافیا پایۀ یازدهم بر اساس شاخص های حفاظت از محیط زیست با کاربرد تکنیک های آنتروپی شانون و تاپسیس}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، ارزیابی جایگاه شاخص های حفاظت از محیط زیست در کتاب درسی جغرافیا(2) پایۀ یازدهم انسانی و رتبه بندی فصول کتاب بر اساس پرداختن به شاخص های مذکور می باشد. به این منظور متون و تصاویر کل فصل های کتاب به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده و با کاربست نرم افزار MAXQDA12. کدگذاری شدند. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته منطبق بر یافته‌های پژوهش حسین پور و دیگران (۱۳۹۸) بوده که روایی آن به شیوه محتوایی تأیید شده است. همچنین به منظور ارزیابی قابلیت اعتماد پذیری داده ها از شاخص ثبات استفاده شده است. سپس به منظور ارزیابی وزنِ هرکدام از ابعاد حفاظت از محیط زیست در کتاب، از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شد که نتایج نشان داد ابعاد دانش و آگاهی حفاظت از محیط زیست، مسئولیت پذیری زیست محیطی، علاقه مندی و مشارکت در حفاظت از محیط زیست به ترتیب دارای بیشترین تا کمترین وزن بودند. در بخش بعدی به رتبه بندی فصل های کتاب بر اساس پرداختن به ابعاد و مولفه های حفاظت از محیط زیست با کاربرد تکنیک تاپسیس اقدام شد. نتایج نشان داد فصل های دوم، چهارم، اول و سوم از این نظر به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم از نظر پرداختن به شاخص‌های محیط زیست قرار گرفتند. شاخص‌های حفاظت از محیط زیست، در فصل‌های کتاب به طور یکسان پراکنده نشده‌اند.}, keywords_fa = {جغرافیا,کتاب درسی,حفاظت از محیط زیست,تحلیل محتوا}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2133.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2133_f44bb20f57e593f178c60a1301c1cecc.pdf} } @article { author = {Nourmohammadi Najafabadi, Zahra}, title = {Effect of Quran and Hadith on poems vahshi of bafghi}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {85-96}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {Kamal_ al_ din vahshi of bafgh is a renowned poet of 10th century (safavid era), who was influenced by quranic verses and ahadith of imams (PBUT) in composing his poems.The influence of quran and ahadith on his complete works is the title of present thesis which tries to illustrate the influence of quran and hadith upon the poet.The introduction discuses life, works, the quality of quran and haith’s influence on the poet and its purposes. The kind of influence on Persian literature has been studied from different aspect as well. More over, historical study of the influence of quran and hadith on Persian literature up to 10th . c. And examples of the poems come to consideration in this part.The study is further carried out into the verses which are mostly influenced by quran and hadith. To do so, the researcher has selected the verses which have been influenced by quran and hadith. Then he corresponds them with quranic verses and ahadith of imams (PBUT).References to stories from quran and revayah noticeably in vahshi’s complete work are another part of the present study. These references on the lyrics, qasaed and qatah are less than mathnavi. There fore a great part of this work is extracted from his trilogy, khold barin, nather and manthur, farhad and shirin, which are greatly influenced by quran and hadith.}, keywords = {Effect Quran and Hadith,Poems,Vahshi Bafghi}, title_fa = {تأثیر قرآن و حدیث برکلیات دیوان وحشی بافقی}, abstract_fa = {کمال‌الدین وحشی بافقی از شاعران بنام و کم‌نظیر سده دهم در عصر صفویه است که تا حد زیادی در سرودن اشعار خود متاثر از آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین «سلام الله علیهم اجمعین» بوده‌است.عنوان رساله حاضر تأثیر قرآن و حدیث بر دیوان وحشی بافقی است که به بررسی و چگونگی اثرپذیری شاعر از قرآن و حدیث پرداخته است. در ادامه به بررسی ابیات و اشعاری که در آنها شاعر از قرآن و حدیث و روایت‌های اسلامی متأثر بوده‌است، پرداخته و ابتدا کلیه ابیاتی را که به نظر پژوهنده از قرآن و حدیث و روایت های اسلامی تأثیر پذیرفته استخراج نموده با آیات قرآن و احادیث مطابقت داده شده‌است. در تقسیم‌بندی انواع تأثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی با توجه به دیدگاه‌های مختلف کلیه ابیات استخراج شده در شش بخش «اقتباس»، «الهامی- بنیادی»، «برآیندسازی»، «تلمیح»، «ترجمه» و «وام‌گیری» دسته‌بندی شده، که در مجموع می‌توان گفت که تلمیحات بیشترین سهم را در این تحقیق به خود اختصاص داده‌است. اشاره به داستان‌های قرآنی و روایات اسلامی که بخش قابل توجهی از دیوان شاعر را تشکیل‌داده و در بیت‌های مختلف شاعر از آنها بهره جسته‌است، بخش‌دیگری از کار را تشکیل داده‌است.شاعر در بخش غزلیات و قصاید و قطعات نسبت به مثنوی ها از قرآن و حدیث تأثیر کمتری گرفته، اما در مثنوی‌های سه‌گانه «خلد برین»، « ناظر و منظور» و « فرهاد و شیرین» بیشترین تأثیر را شاعر از قرآن و حدیث گرفته‌است، بنابران حجم وسیعی از ابیات استخراج‌شده مربوط به این مثنوی‌هاست.}, keywords_fa = {تاثیرقرآن و حدیث,اشعار,وحشی بافقی}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2134.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2134_5cf72d66c0d298d11936ccc3a4a2aa80.pdf} } @article { author = {balaghi, ali}, title = {Bastard butler, style and theme of Mashhad idiot butler in Heydari's attack}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {97-110}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {Saghinameh is one of the types of lyrical poems in which the poet, by addressing Saqi, expresses themes in discrediting the world, persecuting the times, seizing opportunities, advice and wisdom. Bazel Mashhadi, who in the twelfth century, imitating Ferdowsi's Shahnameh, has arranged the life and wars of the Prophet (PBUH) and the bravery of Ali (AS) in the system of Heydari's attack, at the beginning and intersection of the stories, verses in the form of Masnavi and the convergent sea ( Two features of Saqinameh) is composed. In this article, an attempt has been made to answer the question: what is the style of the poor butler and by modeling the poets of the past and his tricks in using and benefiting from these poems by reflecting and examining the verses of this poem? How is that? The syntactic structure of the vulgar words in these butts is a mixture of epic and lyrical language that evokes the epic language of Ferdowsi, Saadi's teaching and military and folk lyrical Indian style. Words and combinations are more lyrical. Long thoughts and wise themes form the veins of his butler's thinking. In terms of the literature of theology, the characteristics of the vulgar individual style are based on imitation, but he has also invented interpretations and combinations.}, keywords = {Saghinameh,Heydari attack,Bazel Mashhadi,style and theme}, title_fa = {ساقی باذل، سبک و مضمون ساقی نامه باذل مشهدی در حمله حیدری}, abstract_fa = {ساقی‌نامه از انواع شعر غنایی است که شاعر با مخاطب قرار دادن ساقی، مضامینی را در بی‌اعتباری دنیا، جفای روزگار، غنیمت شمردن فرصت و پند و اندرز و حکمت بیان میکند. باذل مشهدی که در قرن دوازدهم به تقلید از شاهنامه فردوسی، زندگی و جنگهای پیامبر (ص) و رشادتهای علی (ع) را در منظومه حمله حیدری به نظم در آورده است، در شروع و تلاقی داستانها، ابیاتی در قالب مثنوی و بحر متقارب (دو ویژگی ساقی‌نامه) سروده است. در این مقاله تلاش شده است تا با تامل و بررسی ابیات این منظومه، به این سوال پاسخ داده شود که: سبک ساقی‌نامه باذل چیست و الگوبرداری از شاعران گذشته و شگردهای وی در به‌کارگیری و بهره‌مندی از این ساقی‌نامه‌ها چگونه است؟ ساختار نحوی کلام باذل در این ساقی‌نامه‌ها آمیزه‌ای از زبان حماسی و غنایی است که زبان حماسی فردوسی، تعلیمی سعدی و غنایی نظامی و عامیانه سبک هندی را تداعی میکند. لغات و ترکیبها بیشتر غنایی است. اندیشه‌های بلند و مضامین حکمت-آمیز رگه‌های تفکر ساقی‌نامه‌های او را میسازد. از جهت ادبیت کلام نیز مختصات سبک فردی باذل بر پایه تقلید استوار است اما تعابیر و ترکیباتی نونیز ابداع کرده است.}, keywords_fa = {ساقی‌نامه,حمله حیدری,باذل مشهدی,سبک و مضمون}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2135.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2135_c53eaa7745e03e69ee0a518d5c2ff1d2.pdf} } @article { author = {ahmadi bighash, fatemeh and mansouri, zohreh}, title = {Explanation of cultural and religious revelations in the light of prayer}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {111-126}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {Religion has been the foundation and the only axis of the cultural system due to its comprehensiveness and the wonderful impact it has on the micro and macro affairs of human life. Religion is the standard, content, and direction of all cultural activities and decisions. The development of religious culture takes place when it involves cultural excellence. Its purpose is to take a step in the direction of carrying out the divine commands, and to guarantee one's happiness in this world and the hereafter. Since prayer is a circle of communication between the people and their Creator, on this occasion, various intellectual principles such as the principle of impact on spiritual and material life, divine culture-building and the principle of religious rule, enjoining the good, forbidding the evil - which has not been done so far - are discussed. Come. What can be deduced from the research as a result of this research is that, consciously and in accordance with the conditions of the Islamic education system program for Muslims, it pursues intellectual, individual, social, etc. reform and development in the field of progress, development and cultural excellence. Provide. This article has been compiled with a descriptive-analytical method and with reference to authoritative books and articles, and tries to express a new approach along with important issues such as applied principles, various intellectual principles, divine culture-making, and so on.}, keywords = {Religion,progress,religious culture,system of culture}, title_fa = {تبیین‌وحیانی فرهنگ‌دینی در پرتو نماز}, abstract_fa = {دین، به جهت برخورداری از جامعیت و تأثیر شگرفی که بر امور خرد و کلان حیات‌بشر می‌گذارد، شالوده و یگانه محور منظومه فرهنگ بوده‌است. دین، معیار، محتوابخش و جهت‌دهنده تمام فعالیت‌ها و تصمیمات‌فرهنگی است. پیشرفت و توسعه فرهنگ‌دینی، زمانی به انجام می‌رسد که در بردارنده تعالی‌فرهنگی باشد. ‌هدف از آن این‌است که در مسیر اجرای‌امور‌الهی گام‌بردارد، و سعادت فرد را در دنیا و آخرت تضمین‌نماید. از آنجا که نماز حلقه‌ی ارتباط‌خلق با خالق‌خویش است، در این مجال از اصول متعدد فکری هم‌چون اصل تاثیر بر زندگی معنوی و مادی، فرهنگ‌سازی‌الهی و اصل حاکمیت‌دینی، امر به معروف، نهی از منکر _ که تا کنون نسبت به آن کار نشده_ سخن به میان آمده‌است. آن‌چه به عنوان ره‌آورد‌پژوه از این تحقیق استنباط‌می‌شود این است که، نماز‌آگاهانه و با شرایطی که برنامه نظام‌تربیتی‌اسلام برای مسلمانان در نظر دارد، با انجام‌صحیح و روشمند، اصلاح‌فکری، فردی، اجتماعی و...، را در پی‌دارد تا زمینه‌پیشرفت، توسعه و تعالی‌فرهنگ‌دینی را فراهم‌آورند. این مقاله با روش توصیفی‌تحلیلی و با استناد به کتب و مقالات‌معتبر، تدوین‌شده و اهتمام دارد رویکردی‌جدید همراه با مباحث‌مهمی هم‌چون اصول‌کاربردی، اصول متعدد‌فکری، فرهنگ‌سازی الهی و... را بیان دارد.}, keywords_fa = {دین,پیشرفت,فرهنگ دینی,منظومه فرهنگ}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2136.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2136_961600a40061d2d9b68ad020f0149578.pdf} } @article { author = {}, title = {Abstract}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {8}, number = {26}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چکیده انگلیسی مقالات}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2167.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_2167_d648f239df0d5859db2df3105000cff8.pdf} }