@article { author = {majd, omid and salehmohammad, baktiar mohammad}, title = {First level needs of the foreign students in terms of Persian grammar}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {6}, number = {18}, pages = {1-14}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {First level needs of the foreign students in terms of Persian grammar Written by: Omid Majd- An associate professor at Tehran University It has passed several decades since the first Iranian students studying abroad returned back home. The first needs of these students is " teaching Persian language as according with the courses presented across many academic Persian teaching centers like Tehran university, Imam Khomeini International university, Sa'adi Foundation and other respective institutes. One of the most vital and probably the most fundamental education needs of Persian language is its grammar which managed to gain a special position among its four skills. Regarding my experiences related with teaching Persian grammar to the Iranian and foreign students across various university levels, I intend to present the required first level grammar materials here. In other words, the current article involves the minimum materials a typical foreign freshman university student needs when using Persian grammar. Clearly, these are only the headings and sufficiently required practices need to be added for teaching perfectly in the classroom. Keywords: Teaching Persian language, Persian language grammar, Foreign students}, keywords = {Keywords: Teaching Persian language,Persian language grammar,Foreign students}, title_fa = {نخستین سطح از نیاز دانشجویان خارجی به دستور زبان فارسی}, abstract_fa = {اکنون چندین دهه از حضور دانشجویان خارجی که برای تحصیل به ایران می آیند میگذرد.نخستین نیاز این دانشجویان "آموزش زبان فارسی است که در مراکز مختلف دانشگاهی مانند مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران ،دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)،بنیاد سعدی و دیگر موسسات مرتبط تدریس میشوند.یکی از مهمترین و شاید بنیادیترین نیازهای آموزش زبان فارسی ،دستور زبان است که جایگاه ویژه ای در مهارتهای چهارگانه دارد.نویسنده این مقاله با تجربه سالها تدریس دستور زبان فارسی در سطوح مختلف دانشگاهی به ایرانیان وخارجیان ،آن حجم از مطلبی را که بعنوان سطح اول آموزش دستور،لازم و مفید میداند در اینجا گرد آورده است.بعبارت دیگر حداقل مطلبی از دستور زبان فارسی که یک دانشجوی خارجی نوآموز باید بداند بشرح این مقاله است. بدیهی است اینها فقط سرفصل دروسند و برای آموزش کامل باید تمرینات لازم و کافی را نیز در کلاس درس بدانها افزود.کلمات کلیدی: آموزش زبان فارسی،دستور زبان فارسی،دانشجویان خارجی،دانشجویان خارجی}, keywords_fa = {کلمات کلیدی: آموزش زبان فارسی,دستور زبان فارسی,دانشجویان خارجی}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1115.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1115_c21454aab410101bddb1b460e3e7dc6a.pdf} } @article { author = {azarrakhsh, pardis and ahmadi, hatam and azimi, mohammad}, title = {Examining the Advantages and Disadvantages of Public In-Service Courses Held in Education from the Viewpoints of the Elementary School Teachers in Bonab City}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {6}, number = {18}, pages = {17-22}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate the advantages and disadvantages of in-service education in the perspective of primary school teachers in Bonab. The method used in this study was a descriptive survey The target population of this study was primary school teachers with over 20 years teaching experience in Bonab. In order to investigate the variables, a researcher-made questionnaire was distributed between two study groups of teachers in Bonab city, East Azarbaijan province for general and specialized in-service courses. The reliability of the results, while ensuring the content validity of the checklist, was estimated by Cronbach's alpha coefficient of 0.91 and analyzed by means of means and t-test. The findings of this study showed that in-service training courses are focused on enhancing the teacher's scientific and intellectual ability, enriching communication skills with students, and the impact of the course on enhancing skills and using educational technologies. There is a significant difference. Also, the effect of these courses on the components of parenting skills, student problem solving, and teacher professional skills was not significantly different.}, keywords = {In-Service courses,Education,Elementary School Teachers}, title_fa = {بررسی مزایا و معایب دوره های ضمن خدمت برگزار شده در آموزش و پرورش از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر بناب}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی مزایا و معایب ضمن خدمت برگزار شده ، در در آموزش و پرورش از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر بناب میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود جامعه آماری این پژوهش معلمان مقطع ابتدایی با سابقه‌ی تدریس بالای 20 سال در شهر بناب بود. به منظور بررسی متغیرها پرسشنامه‌ای محقق ساخته در بین دو گروه مطالعه از معلمان شهرستان بناب، استان آذربایجان شرقی برای دوره های عمومی و تخصصی ضمن خدمت توزیع شد. پایایی نتایج حاصل، ضمن تامین اعتبار محتوایی چک لیست، از طریق ضریب آلفای کرانباخ به میزان 91/0برآورد و با استفاده از شاخص‌های میانگین و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت در مؤلفه‌های افزایش توان و غنای علمی و فکری معلم، مهارتهای برقراری ارتباط با دانش‌آموزان و تاثیر دوره در افزایش مهارتها و استفاده از فناوری‌های آموزشی تفاوت معناداری دارد. همچنین اثر این دوره‌ها بر مؤلفه‌های مهارتهای برقراری ارتباط با والدین، حل مشکلات درسی دانش آموزان و مهارتهای حرفه ای معلم تفاوت معناداری ندارد.}, keywords_fa = {دوره ضمن خدمت,آموزش و پرورش,معلمان,مقطع ابتدایی}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1104.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1104_0fdf2e7ad9b2d8a8e002c0619b3b0e67.pdf} } @article { author = {taghizadeh, hedayatollah and barghi, mohadeceh}, title = {Pathology of Reading Arabic Secondary School First-Book Reading Skills (Case study of 13th November Shahroud Girls' School)}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {6}, number = {18}, pages = {23-39}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {Do can attain to the adinfinitum resources of human’s experiment assisted reading and comprehend to the semantics that scientific and executive. Accurate reading and learning that is pensionable exercise and dominace on the microvirtuosity of reading and prerequisite dominace on the microvirtuosity of reading is get information and utilization from methods and strategies of reading’s efficient. This investigation is oxamine the effective harms on arabic language reading skill between first sendary course students in 13 ABAN female school in semnan provice, shahrood city the 1397 – 1398 academic year. Disquisition’s method is geodesic and for collective data, used from researchist’s questionnaire. Research’s statistical social including 250 students. This research’s statistical sample including 100 person witch they return in racemose samplery method and multistage. Analization of dataes in descriptive census level with abundance distribution and done in illative census level with “T” examination, variance analysis and path analysis. Results of research show witch more checking conversionals had influence on student’s Arabic language reading skill measure. Generally 90.9% of Arabic language reading skill measure changes is clarified (pertinent conversional) by independent conversional.}, keywords = {Arabic book,Arabic language reading skill,basic conversional,pathology}, title_fa = {آسیب‌شناسی مهارت خوانداری کتاب‌های عربی دوره اول متوسطه (مطالعه موردی مدرسه دخترانه سیزده آبان شاهرود)}, abstract_fa = {با کمک خواندن و فهمیدن به معنای علمی و جامع آن می‌توان به ذخایر بی‌انتهای تجربه بشری دست یافت. خواندن درست و یادگیری آن، مستلزم تمرین و تسلط بر ریزمهارت‌های خواندن است و لازمه تسلط بر ریزمهارت‌های خواندن، داشتن آگاهی و استفاده از راهکارها و استراتژی‌های کارآمد خواندن است. این پژوهش، به بررسی آسیب‌های مؤثر بر مهارت خوانداری زبان عربی در بین دانش‌آموزان دوره اول متوسطه مدرسه دخترانه سیزده آبان شهر شاهرود استان سمنان در سال تحصیلی 1398-1397 می‌پردازد. روش تحقیق، پیمایشی است و برای گردآوری داده‌ها از ابزار پرسش‌نامة محقق‌ساخته استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش شامل 250 نفر از دانش‌آموزان می‌باشد. نمونه آماری این تحقیق 100 نفرند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای و چند مرحله‌ای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح آمار توصیفی با توزیع فراوانی و در سطح آمار استنباطی با آزمون T، تحلیل واریانس و تحلیل مسیر انجام گرفته است. نتایج پژوهش با تأیید نتایج پژوهش‌های قبلی، نشان می‌دهد که بیشتر متغیرهای بررسی شده، بر میزان مهارت خوانداری زبان عربی دانش‌آموزان تأثیر داشته‌اند. بطور کلی 9/90 درصد تغییرات میزان مهارت خوانداری زبان عربی (متغیر وابسته) به وسیله متغیرهای مستقل تبیین می‌شود.}, keywords_fa = {کتاب عربی,مهارت خوانداری زبان عربی,متغیرهای اصلی,آسیب‌شناسی}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1105.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1105_7db5335364f0cb3817a21baa1fb743fd.pdf} } @article { author = {jafari, samaneh and aalizadeh meresht, mohammad}, title = {A Critical Study of Selected Texts of World Literature in second grade high school's Persian Books in the Absence of Literary Schools}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {6}, number = {18}, pages = {41-56}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {It is impossible to get acquainted with world literature without regard to literary schools, and to get acquainted with the texts of some non-Persian-speaking poets and writers cannot lead to an understanding of world literature. Since the students' first formal encounter with world literature in secondary school Farsi books, it is now possible to make this acquaintance systematically based on the course of the world's literary currents. In the second-grade curriculum teaches three Persian books, each containing eight chapters, and the last chapter, "World Literature," has four translation texts. This descriptive-analytical study analyzes the content of these twelve works from the point of view of geographical distribution, format, genre, and literary schools to illustrate the generality of world literature depicted in students' minds. The findings of the research show that in all of these cases there is some criticism of the selected books. The poets and writers selected from each school and Their Selected Works, are in many cases not appropriate choices and cannot represent the main features of the works of the world's leading literary schools. In general, the choice of text for these books is more than the authors' attention to form, literary school, and important literary currents in the world, and non-Persian texts have been introduced in the literary chapter of the world only instead of Persian texts.}, keywords = {World Literature,Literary Schools,Farsi Book,Secondry high School}, title_fa = {مطالعه انتقادی متون برگزیده از ادبیات جهان در کتاب های فارسی دوم متوسطه درغیاب مکتب های ادبی}, abstract_fa = {آشنایی با ادبیات جهان بدون توجه به مکتب‌های ادبی ممکن نیست و آشنایی جسته و گریخته با متون برخی از شاعران و نویسندگان غیر فارسی‌زبان نمی‌تواند منجر به شناخت ادبیات جهان شود. از آنجا که نخستین مواجهة رسمی دانش-آموزان با ادب جهان در کتاب فارسی دورة متوسطه اتفاق می‌افتد، جا دارد این آشنایی به شکلی نظام‌مند و مبتنی بر سیر جریان‌های ادبی جهان صورت پذیرد. در برنامة درسی دورة دوم متوسطه سه کتاب فارسی تدریس می‌شود که هریک از کتاب‌ها شامل هشت فصل است و فصل آخر با عنوان «ادبیات جهان» چهار متن ترجمه‌ای را درخود دارد. پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی به تحلیل محتوای این دوازده اثر از منظر پراکندگی جغرافیایی، قالب، نوع ادبی و مکتب‌های ادبی پرداخته تا کلیّت ترسیم شده از ادبیات جهان در ذهن دانش‌آموزان را به تصویر کشد. یافته‌های پژوهش نشان می-دهد که در همة موارد مذکور نقدهایی بر انتخاب‌های کتاب‌های مورد بررسی وارد است. همچنین شاعران و نویسندگان منتخب از هر مکتب و نیز آثار برگزیده از آنان در بسیاری از موارد انتخاب‌های شایسته‌ای نیست و نمی‌تواند نشانگر ویژگی‌های اصلی آثار مکاتب برجستة ادبیات جهان باشد. به طور کلی در انتخاب متن برای کتاب‌های یاد شده بیش از آن‌که توجه مؤلفان معطوف به فرم، مکتب ادبی و جریان‌های مهم ادبی جهان باشد، محتوا محور است و به تعبیری در فصل ادبیات جهان، تنها به جای متن‌های فارسی، متن‌هایی غیر فارسی آورده شده است.}, keywords_fa = {ادبیات جهان,مکتب‌های ادبی,کتاب فارسی,دورة دوم متوسطه}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1103.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1103_0091d27f38985a202c820d76bcb17007.pdf} } @article { author = {Ghareghol, Naser}, title = {Study the Importance of Tourism on the Life of Bandar-Torkman Residents}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {6}, number = {18}, pages = {57-70}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {Today, the tourism industry is considered to be one of the world's most widespread industry and has advantages for the host and tourist. For example, the host can benefit from economic, cultural, and social benefits. The growth of this lucrative industry is remarkably significant. Is growing and there is a lot of capital in this industry. Today, as the first economy or a significant part of the income source of some countries is tourism. Our beloved Iran also has many tourism capacities that require decent management. One of these cities , The city of Bandar-Torkman, which is also the theme of the tourist's impact on this city and in addition to your aspect Residentially and economically, it also affects the agricultural sector. Also, due to porting it, the business sector can be considered as port capacity. The method is also a library. Research findings show that the economic factor is more than other factors. And at a later stage, there are cultural-social, physical-environmental, and physical infrastructure factors.}, keywords = {Tourism,Bandar-Torkman,Ashuradeh,Gorgan Gulf}, title_fa = {مطالعه اهمیت گردشگری بر زندگی ساکنان بندرترکمن}, abstract_fa = {امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از گسترده ترین صنعت های دنیا به شمار می رود و برای میزبان و گردشگر فوایدی دارد بعنوان مثال میزبان می تواند از فواید اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی و... بهره ببرد.رشد این صنعت پرسود به طرز قابل توجهی رو به رشد است و سرمایه زیادی در این صنعت در گردش است همچنین امروزه به عنوان اقتصاد اول یا بخش قابل توجهی از منبع درآمد برخی کشورها گردشگری است.کشور عزیزمان ایران نیز ظرفیت های گردشگری زیادی را داراست که نیازمند مدیریت شایسته است یکی از این شهرها،شهر بندرترکمن است که موضوع ما نیز تاثیر گردشگری بر این شهر می باشد و علاوه بر جنبه توریستی بودن و اقتصادی اش بر بخش کشاورزی نیز تاثیر دارد همچنین از جهت بندری بودن آن میتوان به بخش تجارت هم در حد توان بندر توجه کرد.روش نیز کتابخانه ای است یافته های تحقیق نشان می دهد که عامل اقتصادی بیشتر از سایر عوامل تاثیر پذیری دارد و در درجات بعد عوامل فرهنگی-اجتماعی ،فیزیکی-زیست محیطی،فیزیکی زیرساخت قرار دارند.}, keywords_fa = {گردشگری,بندرترکمن,آشوراده,خلیج گرگان}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1101.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1101_c751d126d622f83f5b5de5e38d29b9ed.pdf} } @article { author = {mobasheri, mohammad tahgi and manzorian, zahra and ghiahpor, hadi}, title = {An Analysis of the Companion and the Tolerance Component from the Perspective of Sajjadieh Sahifah and Its Educational Role in Schools}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {6}, number = {18}, pages = {71-87}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {Since man is a complex creature, training him is complex and requires a great preparation and use of various sciences and knowledges. The rich Islamic culture, that has numerous scientific resources in the form of religious books, has fully addressed this issue. One of these books is the valuable book "Sahifah Sajadiyyah" which contains the highest educational principles. Sajadiyah Sahifiyyah is not only a book of the prayer and the obedience to God; it is a great scientific and educational resource and is a valuable guide for teaching the ethic and the virtue. One of the educational methods of this book is “the companion and the tolerance". A man trained in the Ahlul-Bayt school, in the light of self-improvement based on Islamic teachings, from caring for his thoughts and behaviors to interacting with others, acts on the basis of the companion and the tolerance and always strives for a complete embodiment of the morality of Divine and Imams. This paper, which has accomplished analytically, seeks to explain Imam Sajjad's view of the companion and tolerance components. The result of this study is to guide teachers and educators in fulfilling their critical mission.}, keywords = {"Sahifeh Sajadiyeh","education","Companion and tolerance"}, title_fa = {تحلیلی بر مؤلفه رفق و مدارا از منظر صحیفه سجادیه و نقش تربیتی آن در مدارس}, abstract_fa = {از آن‌جا که انسان موجودی پیچیده است، تعلیم و تربیت او نیز پیچیده و مستلزم مقدمات فراوان و بهره‌گیری از علوم و معارف گوناگون می‌باشد. فرهنگ غنی اسلامی با داشتن ذخیره علمی متعدد در قالب کتاب‌های مذهبی به این مهم به صورت کامل پرداخته است. یکی از این کتابها، کتاب ارزشمند "صحیفه سجادیه" است که حاوی والاترین اصول تربیتی است. صحیفه سجادیه تنها کتاب نیایش و بیان حاجت به درگاه خدا نیست؛ بلکه ذخیره بزرگ علمی و تربیتی است و دستورالعمل‌های گرانبهایی برای آموزش اصول اخلاقی و تهذیب به شمار می‌آید. یکی از روش‌های تربیتی این کتاب، "رفق و مدارا" می‌باشد. انسان تربیت یافته در مکتب اهل بیت ()، در پرتو خودسازی بر مبنای آموزه‌های اسلامی، از مراقبت بر افکار و رفتارهای خود گرفته تا تعامل با دیگران، بر پایه رفق و مدارا عمل می‌کند و همواره مراقب است تا تجسم کاملی از تخلق به اخلاق الهی و ائمه معصومین () باشد. این نوشتار که به روش تحلیلی، اسنادی انجام شده است، بدنبال تبیین نگاه حضرت سجاد (( به مؤلفه رفق و مدارا است. نتیجه این پژوهش راهنمای معلمین و مربیان تربیتی در انجام رسالت خطیر خود است.}, keywords_fa = {"صحیفه سجادیه","تربیت","رفق و مدارا"}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1118.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1118_1dfb05820c47f736569907f029f061ec.pdf} } @article { author = {kamalinahad, aliakbar}, title = {Poetic atmosphere in two collections of poems by Mousavi Garmaroudi}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {6}, number = {18}, pages = {89-100}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {With the victory of the Islamic Revolution of Iran and its political and social effects on society, changes were also made in the field of poetry and literature, and the course of the revolution and its subsequent great event, the sacred defense, created a new mood in poetry. Revolutionary poets Making their poetry to a specific space appropriate to the mood of the day, according to the context of society and the themes, themes and events that have taken place. The purpose of this article is to study the Circumstancing in the poetry of Mousavi Garmaroudi, one of the prominent poets of the revolution. For this purpose, his collections have been studied based on the course of poetic spaces and the elements that have shaped the space in his poetry, and have shown the most important reasons for the freshness and dynamism. And the effect of his poetry is its different spaces; Thus, in some of his books dealing with a subject such as Ritual poetry, Garmaroodi has obstructed the uniformity of his poetry. He has used elements such as description, semantic and literal rhetoric, vocabulary, implicit and symbol to create the space of his poetry, and has been able, in his free poems, to extend the integration of these elements into a coherent space in his poetry, which ultimately enhances the objective visualization of experience and enhancement. Force has been on the audience to instill emotion and meaning.}, keywords = {Revolutionary Poetry,Circumstancing,Mousavi Garmaroudi,Meaning,Sacred Defense}, title_fa = {فضاسازی شاعرانه در دو مجموعه شعر موسوی گرمارودی (تا محراب آن دو ابرو و برآشفتن گیسوی تاک)}, abstract_fa = {با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأثیرات سیاسی و اجتماعی آن بر جامعه، در زمینه‌ی شعر و ادب نیز تغییرات و تحولاتی شکل گرفت و جریان انقلاب و حادثۀ بزرگ بعد از آن یعنی دفاع مقدس، حال و هوای تازه‌ای را در شعر به وجود آوردند. شاعران انقلابی متناسب با فضاهای جامعه و مضامین، موضوعات و حوادثی که پیش آمده‌اند، شعر خود را در فضایی خاص و متناسب با این حال و هوا می‌سرایند. هدف این مقاله بررسی فضاسازی در شعر موسوی گرمارودی، از شاعران شاخص انقلاب است که برای این مقصود مجموعه‌های او بر اساس سیر فضاهای شعری و مؤلفه‌هایی که باعث شکل‌گیری فضا در شعر او شده، مورد بررسی واقع شده و نشان داده از مهم‌ترین دلایل طراوت و پویایی و اثرگذاری اشعار او فضاهای متنوع آن است؛ به گونه‌ای که گرمارودی در برخی دفترهای خود که به یک موضوع مانند اشعار آیینی پرداخته، تنوع فضا مانع یکنواختی اشعار وی شده است. او برای خلق فضای شعر خود از عناصری مانند توصیف، تناسب معنایی و لفظی واژگان، تلمیحات و نماد بهره برده و توانسته است به‌خصوص در اشعار آزاد از تلفیق این عناصر فضاهای منسجمی بر شعر خویش بگستراند که در نهایت این فضاسازی موجب تجسم عینی تجربه و افزایش نیرو در القای عاطفه و معنا در مخاطب شده است.}, keywords_fa = {شعر انقلاب,فضاسازی,موسوی گرمارودی,پرداخت معانی,دفاع مقدس}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1116.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1116_6fa7ae4184077c7a00e9993e52be786f.pdf} } @article { author = {saeidi, milad and naeimi, ebrahim and kazemian, somaye}, title = {Comparison of physical and psychological dimensions of couples based on the number of children}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {6}, number = {18}, pages = {101-114}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {Today, improving the quality of life has introduced a newer concept of health that is related to the scientific aspects as well as the psychological, social, functional, physical and health aspects. Unlike in the past, it is not only evaluated in quantitative terms. One of the family events is deciding on the number of children. Because this decision affects the lifestyle and more importantly the quality of life of the family. Depending on the subject of the research, the correlation method is used. The study population was single couples with more than two children in Haft Shahr area of ​​Tehran. In this study, sampling was done purposefully and available with maximum diversity, so that single-child couples and couples with more than two children of different ages, educational levels and different economic and social classes will be selected. Sampling method is a simple random method. In our study, 300 people were selected as a sample. The 36-question quality of life questionnaire (SF-36) is the most popular and widely used tool for measuring quality of life, which we also use in this study. Test results showed that there was a relationship between physical function, emotional well-being, general health and social functioning with the number of children for both groups. The results of our study showed that there is a relationship between physical function and the number of children, and of course this relationship has been established between both single-child couples and couples with more than a few children.}, keywords = {Physical dimensions,psychological dimensions,couples}, title_fa = {مقایسه ابعاد جسمانی و روانشناختی زوجین بر اساس تعداد فرزندان}, abstract_fa = {امروزه بهبود کیفیت زندگی مفهوم جدیدتری از سلامتی مطرح شده است که به جنبه های علمی همچنین از بعد روانشناختی،اجتماعی،عملکردی،جسمی و سلامتی مربوط می،شود. بر خلاف گذشته فقط از جنبه های کمی مورد ارزیابی قرار نمی گیرد یکی از وقایع خانوادگی تصمیم‌گیری در مورد تعداد فرزندان است. چرا که این تصمیم بر سبک زندگی و از آن مهم تر کیفیت زندگی خانوار موثر است. با توجه به موضوع پژوهش، از روش همبستگی استفاده می‌شود. جامعه مورد پژوهش زوجین تک فرزند و نیز با بیش از دو فرزند منطقه هفت شهر تهران بود. در این پژوهش نمونه‌گیری به صورت هدفمند و در دسترس با حداکثر تنوع انجام شد؛ به طوری که زوجین تک فرزند و زوجین با بیش از دو فرزند سنین، سطوح تحصیلی و طبقات اقتصادی و اجتماعی مختلف انتخاب خواهند شد. روش نمونه گیری روش تصادفی ساده می‌باشد. در پژوهش ما نیز 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه کیفیت زندگی 36 سوالی (SF-36) مشهورترین و پراستفاده‌ترین ابزار برای سنجش کیفیت زندگی است.که ما نیز در این پژوهش از آن استفاده می‌کنیم. نتایج آزمون نشان داد که بین کارکرد جسمی، بهزیستی هیجانی، سلامت عمومی وکارکرد اجتماعی با تعداد فرزندان برای هر دو گروه رابطه برقرار است. نتایج پژوهش ما نشان داد که بین کارکرد جسمی و تعداد فرزندان رابطه وجود دارد و البته این رابطه هم در بین زوجین تک فرزند و هم زوجین با بیش از چند فرزند برقرار بوده است.}, keywords_fa = {ابعاد جسمانی,ابعاد روانشناختی,زوجین}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1117.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1117_b41b108ab116e5df9088deb5e7ad84ed.pdf} } @article { author = {Sadeghi, Ali and hadian, zahra}, title = {عوامل موثر در آسیب‌های اجتماعی دانشجو- معلمانِ دانشگاه فرهنگیان...}, journal = {Pouyesh in Humanities Education}, volume = {6}, number = {18}, pages = {115-125}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2260}, eissn = {2717-2260}, doi = {}, abstract = {Factors Affecting Social Harms Imposed on Student-Teachers' in Farhangian University Ali Sadeghi , Assistant Professor, Department of Humanities and Social Sciences, Farhangian University, Tehran Zahra Hadian . Research Expert at Farhangian University, Shahid Mofateh Campus, Shahrerey Abstract Due to the circumstances and complexity of constructive and efficient interactions, Individuals, groups, and communities always face problems and harms while progressing toward their transcendental and ideal goals. Social pathology is the study of social deviations and perversions, which includes the study and understanding of the roots of social disorders. The findings of the research, obtained through library methods with a descriptive-analytical approach, show that one of the most sensitive, important and influential groups in a society that are also exposed to social harms are student teachers. Due to the age sensitivity and the importance of student teachers who are going to take the serious task of educating and teaching the students and future generations of the society, Factors such as staying away from families, living in dormitories, introduction of new technologies and cyberspace into their personal lives, soft threats of the enemies, students' leisure time and poor scientific and cultural planning of the university are among the most important issues that point to the necessity of paying attention to students teachers and examining the social harms that threaten this group of the society. Keywords: Social Harms, Soft War, Dormitory, Farhangian University, Student Teacher}, keywords = {Keywords: Social Harms,Soft War,Dormitory,Farhangian University,Student teacher}, title_fa = {عوامل موثر در آسیب‌های اجتماعی دانشجو- معلمانِ دانشگاه فرهنگیان.}, abstract_fa = {افراد، گروه‌ها و جوامع مختلف به دلیل وجود شرایط و پیچیدگی‌هایی در تعاملات سازنده و کارآمد، همواره در مسیر نیل به اهداف آرمانی و متعالی با آسیب‌هایی مواجه هستند. آسیب‌شناسی اجتماعی، مطالعه انحرافات و کجروی‌های اجتماعی است که شامل مطالعه و شناخت ریشۀ بی نظمی‌های اجتماعی می‌باشد. یافته‌های تحقیق که به روش کتابخانه‌های و با رویکرد توصیفی- تحلیلی بدست آمده، نشان می‌دهند: یکی از گروه-های حساس، مهم و اثرگذار در جامعه که در معرض آسیب‌های اجتماعی نیز قرار دارند؛ دانشجو- معلمان هستند. دوری از خانواده و سکونت در خوابگاه، ورود فناوری‌های نوین و فضای مجازی به زندگی شخصی آنها، تهدیدات نرم دشمنان، اوقات فراغت دانشجویان، برنامه‌ریزی ضعیف علمی و فرهنگی دانشگاه، با توجه حساسیت سنی و اهمیت قشری که وظیفۀ خطیر تربیت دانش‌آموزان و آینده‌سازان جامعه را به دست خواهند گرفت، از مهمترین عواملی هستند که ضرورت توجه به دانشجو- معلمان و بررسی آسییب‌های اجتماعی در این قشر از جامعه را خاطر نشان می‌سازد.}, keywords_fa = {آسیب های اجتماعی,جنگ نرم,خوابگاه,دانشگاه فرهنگیان,دانشجو- معلم}, url = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1125.html}, eprint = {https://humanities.cfu.ac.ir/article_1125_95b01aa9eb02310645be6550a5497183.pdf} }